آب و برق ۱۴۰۳/۰۵/۱۴

مقام طالبان مدعی شد؛

حق‌ آبه کشورهای همسایه براساس قانون پرداخت خواهد شد

مرفیع‌الله استانکزی، رئیس برنامه آب وزارت انرژی و آب طالبان، اعلام کرد که حقابه کشورهای همسایه بر اساس قوانین جاری پرداخت خواهد شد تا از آسیب به کشورهای همسایه و مردم افغانستان جلوگیری شود.

حق‌ آبه کشورهای همسایه براساس قانون پرداخت خواهد شد

به گزارش اصلاحات نیوز به نقل از دیار عیار، رییس برنامه آب وزارت انرژی و آب طالبان گفت: حق‌ آبه کشورهای همسایه براساس قانون پرداخت خواهد شد تا کشورهای همسایه و مردم افغانستان متضرر نشوند.

وی در ادامه بیان کرد: افغانستان ۵ حوزه دریایی آب دارد که چهار دریای آن از خاک افغانستان سرچشمه می‌گیرد.

استانکزی اظهار کرد: سه پروژه زیر بنایی برای حل مشکلات کم‌بود آب در نظر گرفته شده است.

طالبان در ماه اردیبهشت سال جاری از سرگیری تکمیل بخش‌های باقی‌مانده بند آب پاشدان را آغاز کرده بودند. این بند ۱۳ هزار هکتار زمین را آبیاری می‌کند و قادر به تولید دو مگاوات برق است.

طالبان ادعا می‌کنند که بند کمال خان نیز ۱۷۴ هزار هکتار زمین را آبیاری می‌کند و قادر به تولید ۹ مگاوات برق است.

به نظر می‌رسد با شرایط اعلام شده که سه سد جدید در حال بهره‌برداری خواهد بود، افغانستان دیگر مشکل خشکسالی ندارد و می‌تواند حق‌ آبه ایران را به درستی تامین کند.

با این حال با تکمیل سدها در استان‌های غربی و جنوبی افغانستان، مقدار قابل‌توجهی از جریان آب رودها به سمت ایران کاسته می‌شود و استان‌های هم‌مرز با افغانستان در ایران با کمبود بیشتر آب مواجه خواهند شد.

از سوی دیگر عیسی بزرگ‌زاده، سخنگوی صنعت آب ایران گفته است: «خواست ایران این است که سد کمال‌خان مهندسی مجدد شود».

سخنگوی صنعت آب ایران بیان کرده که سرریز جانبی در سد کمالخان وجود دارد، سالانه میلیاردها متر مکعب آب را در زمان سیلاب هدر می‌دهد و حتی از دسترس مردم افغانستان هم دور نگه داشته شده است.

به گفته وی، این روند باعث خشک شدن منطقه، تشدید وقوع ریزگرد و فجایع محیط‌ زیستی می‌شود.

پیش از این حسن کاظمی قمی، نماینده ویژه ایران در افغانستان تایید کرده بود که امسال بیش از ۳۰۰ میلیون متر مکعب حق‌ آبه ایران از سوی افغانستان دریافت شده است.

اما کاظمی قمی گفته بود به دلیل اصلاح نشدن تاج سد کمال خان، قسمتی از آب به سمت شوره‌زار رفت و باعث شد بخشی از حق‌ آبه ایران تامین نشود.

در سال‌های اخیر، موضوع حقابه ایران از افغانستان باعث اختلافاتی شده بود که در سال جدید با بارش‌های فراوانی که رخ داده است. با ادامه سدسازی‌ها و عدم استفاده از مهندسی دقیق در این سدها، مشخص نیست که حق‌آبه ایران در سال‌های آینده درست تامین شود یا خیر؟

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید