دیپلماسی - صفحه 18

دیپلماسی
وزیر امور خارجه:

آمریکایی‌ها به دلیل اینکه از تحریم نا امید شده‌اند با ما مذاکره می‌کنند

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: هر چقدر در خنثی‌سازی تحریم‌ها، موفق‌تر باشیم، تحریم‌کنندگان ناامید می‌شوند و این به ما در مذاکره کمک می‌کند. اگر مطمئن بودند که تحریم‌ها ما را به زانو درمی‌آورد، مذاکره نمی‌کردند. مقاومت مردم ایران و توانایی تجار و بازرگانان ما باعث شد تحریم‌ها اثر فلج‌کننده نداشته باشند.

وزیر امور خارجه ایران:

در مقابل زیاده‌خواهی‌ها در پشت میز مذاکره مقابله می‌کنیم

وزیر امور خارجه ایران با بیان اینکه «در حال بررسی هستیم که دور بعدی مذاکرات را شرکت کنیم یا نه»، گفت: در مقابل زیاده‌خواهی‌ها در پشت میز مذاکره مقابله می‌کنیم، اما هیچگاه هم دیپلماسی را ترک نکرده‌ایم.

یک روزنامه نگار:

تأکید آمریکا بر غنی‌سازی صفر، پایان دیپلماسی نیست

یک روزنامه نگار با اشاره به مذاکرات ایران و آمریکا نوشت: تأکید علنی امریکا بر غنی‌سازی صفر، ترکیبی از ترفندهای مذاکراتی، مدیریت فشارهای داخلی و منطقه‌ای و جنگ روانی است. این رویکرد، اگرچه مذاکرات را پیچیده می‌کند، اما پایان دیپلماسی نیست.

آمریکا سه فرد و نهاد ایرانی را به فهرست تحریم‌ها اضافه کرد

تارنمای اداره کنترل دارایی‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا با به روز رسانی فهرست تحریم‌های خود علیه جمهوری اسلامی ایران، تحریم‌های جدیدی علیه سه فرد و نهاد ایرانی وضع کرد.

یک کارشناس حوزه آب:

یکی از چالش‌های ما در حوزه آب‌های مرزی، حقابه هیرمند است

یک کارشناس حوزه آب گفت: یکی از چالش‌های ما در حوزه آب‌های مرزی حقابه هیرمند است طبق قرارداد ۱۹۵۳ ایران حدود ۸۲۰ میلیون متر مکعب حقابه دارد که البته در سال‌های خشک این میزان کمتر می‌شود و اکنون ریشه اختلاف با افغانستان بر سر این حقابه به اشغال هرات در زمان ناصرالدین شاه برمی‌گردد زمانی که افغانستان بخشی از ایران بود.

وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح:

این قدرت بازدارندگی ماست که دشمن را پای میز مذاکره می‌نشاند

وزیر دفاع و پشتیبانی نیرو‌های مسلح گفت: اگر امروز دشمنان پای میز مذاکره می‌نشینند، به دلیل قدرت بازدارندگی و توان دفاعی ما به‌عنوان پشتوانه واقعی دیپلماسی است.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم:

ایران باید برای شرایط بازگشت ناپذیر توافق تلاش کند

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم و کارشناس سیاست خارجی می گوید: اگر ایران و آمریکا موفق به توافقی مشترک شوند، به معنای بازگشت ناپذیر شدن اختلافات نیست. به عبارتی، وقتی ایران و آمریکا به مرحله برجام می‌رسند، در شرایط بی اعتمادی نسبت به یکدیگر و آن هم در قبال فردی که پیمان شکن‌ترین رئیس جمهور تاریخ آمریکا و جهان است، ایران نباید در این مرحله محدود بماند. درواقع از هم اکنون ایران باید برای رسیدن به شرایط برگشت ناپذیر در حوزه دیپلماسی تلاش کند.

یک نماینده مجلس با اشاره به تمسخر وزیر عربستان در رسانه ملی:

ارتباط با ما کشورها از طریق دستگاه دیپلماسی است / اما قطعا رفتارهای صداوسیما تاثیر دارد و ان‌شاءالله که اصلاح شود

یک نماینده مجلس گفت: کلیپ‌هایی که تهیه می‌شود را نباید به حساب سیاست رسمی نظام گذاشت. اما قطعا این رفتارها تاثیر دارد. تأکید مقام معظم رهبری بر این است که با همسایگان‌مان، به ویژه کشورهای مسلمان، ارتباط خوبی داشته باشیم. حالا اگر یک نفر یک طنزی می‌گوید، صحیح نیست. ان‌شاءالله که اصلاح شود.

دیپلمات با سابقه ایران و مدیرکل پیشین خاورمیانه در وزارت خارجه مطرح کرد؛

دیپلماسی در سایه سوگواری: فرصتی راهبردی برای ایران در واتیکان

در شرایطی که شکاف اعتماد میان ایران و غرب عمیق شده و سیاست منطقه‌ای تهران زیر ذره‌بین قرار دارد، هر روزنه‌ای برای کاهش تنش‌ها اهمیت دارد. حضور پزشکیان در مراسم درگذشت پاپ، با درک درستی از کارکرد‌های پنهان دیپلماسی نمادین، می‌تواند حرکتی کم‌هزینه، اما پُرپیامد باشد؛ به‌ویژه اگر در حاشیه این مراسم، زمینه‌سازی‌هایی برای تماس‌های غیررسمی با مقامات کشور‌های تأثیرگذار (از جمله اعضای گروه ۱+۵) فراهم شود. در نهایت، دیپلماسی در روزگار بحران، بیش از آنکه به دست سیاستمداران در میز مذاکره ساخته شود، در فضا‌های غیررسمی، حاشیه‌ای و گاه سوگوارانه، شکل می‌گیرد.

شبکه نسیم بابت توهین به مقامات کشور عربستان عذرخواهی کرد

شبکه نسیم بابت پخش برنامه‌ای که وزیر امور خارجه عربستان را تمسخر می‌کرد عذر خواهی کرد.

معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا:

به موازات مذاکرات، نیروهای مسلح ما دست به ماشه و آماده‌اند

معاون سیاسی دفتر عقیدتی سیاسی فرماندهی معظم کل قوا گفت: به موازات مذاکرات، نیروهای مسلح ما دست به ماشه و آماده‌اند که هرگونه تهدید احتمالی را جواب بدهند و میدان پشتیبان دیپلماسی است. آنچه اتفاق می‌افتد تصمیم و اراده نظام است و لذا نیروهای مسلح از جمله سپاه هم حتماً پشتیبان دیپلماسی هستند.

سفیر اسبق ایران در آفریقای جنوبی:

مطلوب کشور در مذاکرات جاری باید دستیابی به «توافق جامع» باشد

سفیر اسبق ایران در آفریقای جنوبی می گوید: از هر منظری که به رخدادهای شنبه مسقط تا شنبه رم نگریسته شود باید اذعان کرد که روند مذاکرات مثبت و به قول عراقچی رو به جلو است، لذا به عنوان تحلیلگری که از دور دستی بر آتش دارد به مذاکرات خوشبینم.

یادداشت اصلاحات نیوز؛

روابط ایران و عربستان: پلی برای ثبات منطقه‌ای یا رقابتی پنهان؟

بهبود روابط ایران و عربستان فرصت‌های قابل‌توجهی برای هر دو کشور و منطقه به همراه دارد. نخست، این نزدیکی می‌تواند به کاهش تنش‌های منطقه‌ای منجر شود. برای مثال، آتش‌بس در یمن، که از سال ۲۰۲۲ با میانجی‌گری سازمان ملل و حمایت ضمنی ایران و عربستان برقرار شده، می‌تواند با همکاری دو کشور پایدارتر شود. همچنین، همکاری در اوپک برای مدیریت بازار نفت، به‌ویژه در شرایطی که ایران با تحریم‌های سنگین مواجه است، می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی کشور کمک کند.

یادداشت اصلاحات نیوز؛

روابط ایران و عربستان: پلی برای ثبات منطقه‌ای یا رقابتی پنهان؟

بهبود روابط ایران و عربستان فرصت‌های قابل‌توجهی برای هر دو کشور و منطقه به همراه دارد. نخست، این نزدیکی می‌تواند به کاهش تنش‌های منطقه‌ای منجر شود. برای مثال، آتش‌بس در یمن، که از سال ۲۰۲۲ با میانجی‌گری سازمان ملل و حمایت ضمنی ایران و عربستان برقرار شده، می‌تواند با همکاری دو کشور پایدارتر شود. همچنین، همکاری در اوپک برای مدیریت بازار نفت، به‌ویژه در شرایطی که ایران با تحریم‌های سنگین مواجه است، می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی کشور کمک کند.

یادداشت اصلاحات نیوز؛

روابط ایران و عربستان: پلی برای ثبات منطقه‌ای یا رقابتی پنهان؟

بهبود روابط ایران و عربستان فرصت‌های قابل‌توجهی برای هر دو کشور و منطقه به همراه دارد. نخست، این نزدیکی می‌تواند به کاهش تنش‌های منطقه‌ای منجر شود. برای مثال، آتش‌بس در یمن، که از سال ۲۰۲۲ با میانجی‌گری سازمان ملل و حمایت ضمنی ایران و عربستان برقرار شده، می‌تواند با همکاری دو کشور پایدارتر شود. همچنین، همکاری در اوپک برای مدیریت بازار نفت، به‌ویژه در شرایطی که ایران با تحریم‌های سنگین مواجه است، می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی کشور کمک کند.

یادداشت اصلاحات نیوز؛

روابط ایران و عربستان: پلی برای ثبات منطقه‌ای یا رقابتی پنهان؟

بهبود روابط ایران و عربستان فرصت‌های قابل‌توجهی برای هر دو کشور و منطقه به همراه دارد. نخست، این نزدیکی می‌تواند به کاهش تنش‌های منطقه‌ای منجر شود. برای مثال، آتش‌بس در یمن، که از سال 2022 با میانجی‌گری سازمان ملل و حمایت ضمنی ایران و عربستان برقرار شده، می‌تواند با همکاری دو کشور پایدارتر شود. همچنین، همکاری در اوپک برای مدیریت بازار نفت، به‌ویژه در شرایطی که ایران با تحریم‌های سنگین مواجه است، می‌تواند به بهبود وضعیت اقتصادی کشور کمک کند.

روزنامه جمهوری اسلامی:

ایران از طریق گسترش دیپلماسی می‌تواند به کشوری پیشرفته تبدیل شود

روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: ایران کشوری بزرگ، ثروتمند و دارای مردمی بااستعداد است. این کشور نباید معطل اموری بماند که تجربه نشان داده است منجر به شکوفایی و برخورداری کامل مردم از اینهمه نعمت الهی نمی‌شوند. ایجاد تحول مثبت در دیپلماسی و البته همزمان با آن در پیش گرفتن انعطاف لازم در سیاست داخلی می‌تواند ایران را در مسیری قرار دهد که به یکی از قدرتمندترین، پیشرفته‌ترین و مرفه‌ترین کشور‌های جهان تبدیل شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام:

ترامپ دیپلماسی خودمحور دارد / مراقب رفتارهای متناقضش باشید

یک عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: ما امروز با آمریکای ترامپ مواجهیم، نه با آمریکای اوباما و یا صرفاً با ساختار سیاسی آمریکا. ترامپ دیپلماسی خودمحور دارد در چنین شرایطی جمهوری اسلامی ایران باید با جدیت وارد مذاکرات شود و بداند که با چه کسی با چه ویژگی‌های شخصیتی روبه رو است. در چنین شرایطی باید انتظار مواضع زیگزاگی، نوسانات رفتاری و سیاست‌گذاری‌های متناقض را داشت.

روزهای پر ترافیک عرصه دیپلماسی

یک روزنامه اصلاح طلب نوشت: عرصه دیپلماسی جمهوری اسلامی طی چند روز گذشته، پرترافیک بود. درحالی‌که امروز شنبه، ۳۰ فروردین، دومین دور مذاکرات غیرمستقیم با ایالات متحده در پایتخت ایتالیا برگزار خواهد شد، در هفته‌ای که پشت سر گذاشتیم حداقل سه سفر دیپلماتیک مهم رخ داد.

محمدعلی ابطحی:

دیپلماسی، عملیات مین روبی از زمین مذاکرات است

یک فعال سیاسی اصلاح طلب، دیپلماسی این روزها را عملیات مین روبی از زمین مذاکرات دانست.