یک نشریه آمریکایی نوشت: ایران، با وجود تمام بمبارانهایی که در جنگ گذشته متحمل شد، نشان داد که شهرهای زیرزمینی موشکی آن عمدتا دستنخورده باقی ماندهاند.
سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره احتمال حمله مجدد از سوی اسرائیل گفت: چیزی مشخص نیست آن چه میتوانم بگویم این است که باید آماده جنگ باشیم اگر آماده جنگ باشیم دشمن جرئت حمله به ما را نخواهد داشت.
یک روزنامه اصولگرا نوشت: عدهای طی این مدت بر طبل تشکیک کوبیدهاند. در تازهترین نمونه، آقای صدر، عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام، در برنامهای به اجراگری آقای رنجبران – مشاور رسانهای وزیر خارجه – مدعی «ترور شهید رئیسی توسط رژیم صهیونیستی» و حتی «انتقال اطلاعات پدافندی کشور به اسرائیل توسط روسیه» شده است!
یک فعال سیاسی اصلاح طلب می گوید: به گفته فردی موثق، زمانی که رضا پهلوی به اسرائیل سفر کرده بود، نتانیاهو به او گفته است: «تو شاه بخش مرکزی ایران میشوی؛ نه همه ایران. ایران باید تجزیه شود».
یک استاد ژئوپلیتیک می گوید: اگر بخواهیم آقای ترامپ را روانکاوی کنیم، طبیعتاً میتوانیم با توجه به روحیهاش بگوییم که حداقل تا بعد از فعال شدن ماشه نباید جنگی رخ دهد. بعد از اینکه مکانیزم ماشه فعال شود، ایران عکسالعمل نشان خواهد داد. ایران که نمیگوید دستتان درد نکند. ممکن است بعد از عکسالعمل ایران، طرفهای مقابل اقداماتی انجام دهند. اما تا مهرماه، بعید است که جنگی صورت گیرد.
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: مکانیسم ماشه برای زمانی است یکی از طرفین به مقرّرات برجام مقیّد نباشد. چه کسی مقیّد نبوده؟ ایران یا آمریکا و اروپا؟ آمریکا و اسرائیل تأسیسات ما را بمباران کردند؛ چرا مکانیسم ماشه را علیه ما به کار میبرید؟
یک فعال سیاسی اصولگرا در سخنانی عجیب مدعی شد: اسرائیل قصد دارد با ترور اعضای مجلس خبرگان رهبری، حسن روحانی را در رأس نظام قرار دهد درواقع اسرائیل میخواهد با قرار دادن فردی مثل حسن روحانی در راس نظام، ایران را تجزیه کند!
دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: اینکه کشورهای بزرگ برای کشورها ضربالاجل میگذارند را ما نمیپسندیم و این زبان گفتگو با یک ملت با تمدن نیست؛ برای ما هم آقای ترامپ یک زمانی را گذاشته بود اما این روش درست نیست و کسی هم به آن اعتنا نمیکند؛ این تفکر درست نیست.
یک روزنامه عربی نوشت: پرونده خلع سلاح حزبالله فراتر از مرزهای لبنان و بازتابی از منازعهای منطقهای است. منتقدان میگویند این اقدام تسلیم در برابر اسرائیل و آمریکا خواهد بود و لبنان را به پیش از سال ۲۰۰۰ بازمیگرداند. ارتش لبنان بهدلیل ساختار طایفهای و محدودیتهای تسلیحاتی توان بازدارندگی ندارد و حزبالله نیروی واقعی دفاعی کشور تلقی میشود. تضعیف آن، لبنان را در معرض فروپاشی داخلی و تهاجم خارجی قرار میدهد و ثبات منطقه را بیش از پیش متزلزل میسازد.
رئیسجمهور ایران در دورههای یازدهم و دوازدهم در سخنانی در جمع مشاورین خود، شرایط پس از جنگ ۱۲ روزه را تحلیل کرد و گفت: اسرائیلیها به برخی از کشورهای اروپایی و شرقی خبر داده بودند که دوشنبه همه چیز تمام است.
یک فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت: به نظر من، نتانیاهو در صدد به پا کردن آتش تازهای است. خود او به همراه نفتالی بنت، ابعاد و اهداف این آتش را تشریح کردهاند. به جای دعوا به هوش باشید!
وزیر اطلاعات با اشاره به اقدامات آفندی وزارت اطلاعات گفت: همانگونه که در بیانیه وزارت اطلاعات به بخشهایی از آن اشاره شده، کارهای آفندی متعددی توسط وزارت اطلاعات در داخل سرزمینهای اشغالی صورت گرفت؛ رژیمی که امنیت خود را یک دژ پولادین میدانست و این هیمنه شکسته شد.