جنگ ایران و آمریکا - صفحه 5

جنگ ایران و آمریکا
سهرابی:

ترامپ در تله‌ای گرفتار شده که نه راه خروج دارد و نه راه ماندن

سفیر پیشین جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه ترامپ در تله‌ای گرفتار شده که نه راه خروج دارد و نه راه ماندن، گفت: اتحادیه اروپا و افکار عمومی داخل آمریکا و دیگر کشور‌های همسویش، یکی پس از دیگری دارند به آمریکا نه می‌گویند.

هانی زاده:

احتمالا ترامپ از پیشنهاد چین برای خروج از باتلاق جنگ استفاده کند

یک کارشناس مسائل بین الملل معتقد است: احتمال اینکه چین پیشنهاد جدیدی به آمریکا ارائه بدهد و ترامپ بخواهد از این فرصت برای خروج از این باتلاق استفاده کند و بخواهد با ایران به یک توافق جامع برسد وجود دارد، ولی به نظر می‌رسد که هم لابی صهیونیستی آمریکا و هم برخی چهره‌های افراطی تیم دونالد ترامپ سعی می‌کنند منطقه را بار دیگر دچار بحران بسازند تا بتوانند در واقع به‌عنوان پیروز این جنگ خارج شوند. طبیعتاً ایران انگشت به ماشه و برای هر احتمالی آماده است. اگر آمریکا دست به ماجراجویی جدیدی بزند، ایران با اقتدار بالا در مقابل این جنگ احتمالی جدید مقابله خواهد کرد.

عراقچی:

هیچ‌گونه راه‌حل نظامی برای موضوعات مرتبط با ایران وجود ندارد

وزیر امور خارجه گفت: هیچ‌گونه راه‌حل نظامی برای هر موضوعی که به ایران مربوط باشد وجود ندارد. ما ایرانیان هرگز در برابر هیچ فشار یا تهدیدی سر خم نمی‌کنیم، اما به زبان احترام پاسخ متقابل می‌دهیم.

هاشمی‌طبا:

تصور نمی‌کنم با مذاکره مساله ما با آمریکا به صورت کلی و اساسی حل شود

معاون رئیس دولت اصلاحات گفت: من تصور نمی‌کنم با مذاکره مساله ما با امریکا به صورت کلی و اساسی حل شود. من منکر مذاکره کردن در صورت تصمیم و تایید کلی نظام نیستم، اما در حالتی فراتر از این ماجرا ما باید برای یک درگیری نظامی و غیرنظامی طولانی مدت با امریکا و اسراییل آماده باشیم.

یک تحلیلگر دفاعی مطرح کرد:

ایران می‌خواهد ترامپ را تحقیر کند

یک تحلیلگر دفاعی می‌گوید: برای ترامپ، جنگ ایران به وضوح نشان می‌دهد که همه سیاست‌ها داخلی هستند و برای اینکه حزبش بتواند حداقل... در اکثر ایالت‌ها در طول انتخابات [میان‌دوره‌ای] پیروز شود، باید حداقل به یک موفقیت محدود دست یابد و ایران دقیقاً می‌خواهد از این امر جلوگیری کند. ایران می‌خواهد ترامپ را تحقیر کند.

آتش‌بس شکننده؛

کشورهای عربی میان واشنگتن و تهران سرگردان شدند

کشورهای عربی خلیج فارس نگرانند که توافق برای پایان دادن به جنگ با ایران، علیرغم تلاش‌های ایالات متحده برای کم‌اهمیت جلوه دادن حملات، تهدیدات امنیتی را برطرف نکند.

روزنامه پاکستانی:

پوشالی بودن «چتر امنیتی» واشنگتن در منطقه و افول قدرت آمریکا اثبات شد

یک روزنامه پاکستانی نوشت: آمریکا و متحدان عرب‌اش باید این حقیقت را بپذیرند که وحدت و قدرت داخلی جمهوری اسلامی ایران در طول تجاوزگری تزلزل‌ناپذیر ماند و باعث شد تا پوشالی بودن چتر امنیتی واشنگتن برای کشور‌های عرب حوزه خلیج فارس و رو به افول بودن قدرت نظامی آمریکا بیشتر عیان شود.

ادعای خبرنگار الجزیره:

واشنگتن تمایل دارد دری برای بازگشت به جنگ باقی بگذارد

خبرنگار الجزیره در تهران مدعی شد: «به گفته یک منبع آگاه، اختلاف بر سر این است که تهران خواهان توقف دائمی جنگ است، در حالی که واشنگتن تمایل دارد دری برای بازگشت به جنگ باقی بگذارد.

جلیلوند:

این که بگوییم به دلایلی منطقی ترامپ حمله نمی کند، اشتباه است

یک تحلیلگر سیاسی معتقد است این که بگوییم به دلایلی منطقی ترامپ حمله نمی کند، اشتباه است. اگر قرار بود بر اساس منطق جاری اقدامات ترامپ را تحلیل کنیم، اساسا هیچ غافلگیری هم در کار نبود. از دید من جنگ اجتناب ناپذیر است و احتمال آن بسیار زیاد است.

پزشکیان:

مذاکره به معنای تسلیم نیست، برای احقاق حقوق ملت ایران است

رئیس جمهور گفت: ملت ایران در برابر دشمن هرگز سر خم نخواهد کرد و اگر سخنی از گفت‌و‌گو یا مذاکره مطرح می‌شود، معنای آن تسلیم یا عقب‌نشینی نیست، بلکه هدف، احقاق حقوق ملت ایران و دفاع مقتدرانه از منافع ملی است.

سرتیپ اکرمی‌نیا:

آتش‌بس را وضعیت جنگی می‌دانیم و آمادگی کامل داریم

سخنگوی ارتش با بیان اینکه اعلام آتش‌بس نیز در یک اقدام ریاکارانه از سوی آمریکا صورت گرفت، گفت: ما برای هر گزینه و هر سناریویی آمادگی داریم. وضعیت آتش‌بس برای ما وضعیت جنگی است؛ فقط تبادل آتش صورت نمی‌گیرد، وگرنه همان هوشیاری و رصد دشمن از سوی نیرو‌های ما وجود دارد و ما در معادلات نظامی، قطعاً این تغییر و تحولات را در نظر داریم.ابداً به دشمن در آتش بس اعتماد نداریم و در این شرایط، سعی کردیم قوا و توان خود را تقویت کنیم.

یک کارشناس مسائل بین‌الملل تحلیل کرد؛

آیا «آمریکا» یک بار دیگر به «ایران» حمله می‌کند؟

یک کارشناس مسائل بین‌الملل می گوید: ایران می تواند تا حدی مشخص از تاب آوری را با توجه به جغرافیا و منابع خود، تعریف کند. اما سایر کشورهای جهان که به شدت به انرژی تنگه هرمز، کود، هلیوم و سایر موارد مهمی که از این تنگه عبور می کند وابستگی دارند، دچار مشکلات شدیدی خواهند شد. بنابراین اگر آمریکایی بخواهند بار دیگر اقدامی انجام دهند، با توجه به این که ایران نیز جنگ را موجودیتی می‌بیند، واکنش‌هایی به مراتب جدی تر خواهد داشت که رکودی عظیم و اقتصادی را برای کل جهان ایجاد خواهد کرد.

نماینده مجلس:

محاصره تنگه هرمز و محاصره اقتصادی، آخرین ترفند ترامپ نیست

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: محاصره تنگه هرمز و محاصره اقتصادی آخرین ترفند ترامپ و آمریکایی‌ها نیست و قطعاً آنها به دنبال سناریو‌های دیگری هستند. بر همین اساس، ما نه به بحث مذاکره اعتماد داریم و نه آتش‌بس را قبول می‌کنیم. آنها به دنبال این هستند که به هر طریقی، خود را از باتلاقی که رژیم صهیونیستی برای ترامپ در خلیج فارس ایجاد کرده، نجات دهند و تمام تلاش‌شان را در این راستا به کار خواهند بست.

نماینده مجلس:

چگونه برخی می‌گویند برای ترامپ دیوانه پنجره خروج ایجاد کنیم؟

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس ضمن انتقاد از برخی درباره ایجاد پنجره خروج برای دونالد ترامپ، گفت: ما پنجره خروج برای دشمن جنایتکار، قاتل امام شهیدمان و قاتل کودکان مینابی درست نمی‌کنیم. حتما جمهوری اسلامی ایران این کار را نخواهد کرد.

حقیقت پور:

تمدید آتش‌بس توسط ترامپ، نشان از شکست آمریکا دارد

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم گفت: اعلام آتش‌بس و تمدید آن توسط ترامپ نشان‌دهنده عقب‌نشینی و شکست حاکم آمریکا در دستیابی به اهداف اعلامی‌اش در تجاوز به ایران است.

ولایتی:

ترامپ از اوضاع اقتصادی و سیاسی جهان بی‌اطلاع است

مشاور مقام معظم رهبری در امور بین الملل در پیامی نوشت: تهدید ایران به قحطی، در حالی که امنیت غذایی جهان و زنجیره تأمین کود شیمیایی در گرو تدبیر ایران در تنگه هرمز است، نشان از بی‌خبری او از اقتصاد سیاسی دارد.

باهنر:

آمریکا مقابل ایران لنگ انداخت و تسلیم شد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بسیاری از کارشناسان حتی کارشناس‌های آمریکایی و اروپایی گفته‌اند که بالاخره ایران خودش را نشان داد و مقابل ابرقدرتی که مدعی بود قدرت علی‌الاطلاق دنیا است، ایستاد. قدرتی که کارای بی‌ربط هم زیاد کرده است و مثلاً رئیس‌جمهور ونزوئلا را می‌دزد و قلدر بازی درمی‌آورد اما این قدرت به قول داش مشتی‌ها مقابل ایران لنگ انداخت و تسلیم شد و درخواست آتش‌بس کرد چون چیز دیگری ندارد.

ائتلاف هرمز؛ واشنگتن در پی جهانی‌سازی فشار بر ایران

دونالد ترامپ هم‌زمان با بررسی طرح‌های تازه برای حملات «کوتاه و قدرتمند» علیه ایران، تلاش می‌کند بحران هرمز را به اهرمی برای فشار نظامی، اقتصادی و دیپلماتیک تبدیل کند. واشنگتن با ایجاد «ائتلاف آزادی کشتیرانی» تلاش می‌کند محاصره دریایی را به مطالبه‌ای بین‌المللی تبدیل سازد. با این حال، تحلیلگران معتقدند فشار نفتی آمریکا لزوماً ایران را به نقطه تسلیم نمی‌رساند؛ زیرا تهران ظرفیت‌هایی برای مدیریت کاهش صادرات و تحمل فشار اقتصادی دارد.

رویترز:

بن‌بست کنونی با ایران، ترامپ را با مشکلات بزرگتری مواجه خواهد کرد

رویترز نوشت: با ادامه جنگ بدون دستیابی به اهداف، آمریکا با بن‌بست و پیامد‌های اقتصادی و سیاسی رو‌به‌رو شده است. اختلاف مواضع دو طرف مانع راه‌حل شده و پیشنهاد‌های مذاکره نیز رد شده‌اند. فشار داخلی و کاهش محبوبیت در آمریکا افزایش یافته و هزینه‌ها بالا رفته است. در مقابل، ایران با حفظ اهرم‌هایی مانند تنگه هرمز دست برتر پیدا کرده است.

فارن افرز:

واشنگتن چاره‌ای جز امتیاز دادن به ایران ندارد

یک رسانه خارجی در مقاله‌ای با موضوع امتیازاتی «هر چند ناخوشایند» که آمریکا به عنوان «بهای صلح» باید به ایران بدهد تصریح می‌کند سیاست فشار آمریکا علیه ایران شکست خورده است.