عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی گفت: انتقال آب از دریای عمان و خلیج فارس بود که با سرعت بیشتری صورت گیرد. متاسفانه روند خوبی مشاهده نمیشود و باید مطالعات دراین خصوص صورت گیرد تا استانهای کم آب که بیش از ۱۰ استان هستند، با فرا رسیدن فصل تابستان دچار بحران آبی نشوند.
براساس آمار از ابتدای سال آبی جاری تا ۲۵ اسفندماه ۹ میلیارد و ۸۹۰ میلیون متر مکعب آب وارد سدها شده است که در مقایسه با ۱۳ میلیارد و ۷۵۰ میلیون مترمکعب سال گذشته ۲۸ درصد کاهش دارد.
مدیرکل دفتر اطلاعات و دادههای آب کشور گفت: حجم موجود مخازن برخی سدهای مهم ۱۰ استان کشور اعم از تهران، البرز، اصفهان، خراسان رضوی، حوضه قمرود، هرمزگان، زنجان، کرمان، فارس و مرکزی کمتر از ۱۵ درصد پرشدگی دارد.
مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب استان تهران متوسط هدررفت واقعی آب در تهران را هماکنون ۱۱ درصد و میانگین جهانی هدررفت واقعی را بین ۸ تا ۱۰ درصد عنوان و تصریح کرد: با توجه به آمار موجود، تهران فاصله بسیار اندکی با میانگین جهانی هدررفت آب دارد.
سخنگوی صنعت آب گفت: قطعیهای موردی آب در تهران، فعلا برنامهریزی شده نیست؛ اگر اصلاحی در کاهش مقادیر مصرف آب در تهران نشود، ناچار به این اتفاقات هستیم.
استاد پژوهشگاه بین المللی زلزله شناسی و مهندسی زلزله گفت: کشاورزی ناکارآمد در اطراف تهران فشار مضاعفی بر منابع آب وارد میکند. کاهش بارش برف و افزایش دما در منطقه البرز، ذوب زودهنگام برفها و کاهش تغذیه آبخوانها، همزمان با مدیریت ناپایدار و ... همگی در بحران آب در منطقه تهران و پیرامون آن نقش دارند.
سد امیرکبیر (کرج) که یکی از پنج منبع اصلی تأمین آب تهران است، با کاهش بیسابقه ذخایر آبی روبهرو شده است. در حالی که این سد باید حداقل 100 میلیون مترمکعب آب داشته باشد، اکنون تنها 13 میلیون مترمکعب آب در پشت سد باقی مانده است—یعنی تنها 6 درصد ظرفیت آن پر است! این کاهش ذخایر میتواند تأمین آب پایدار پایتخت را بهطور جدی تهدید کند. مسئولان هشدار دادهاند و از مردم خواستهاند مصرف آب را کاهش دهند.