دیپلماسی - صفحه 4

دیپلماسی
استاد سیاستگذاری عمومی:

ورود فعالانه ایران به عرصه دیپلماسی نشانه عقلانیت راهبردی است

یک استاد سیاستگذاری عمومی معتقد است: اکنون منطقه در شرایطی قرار گرفته که هر حادثه محدود می‌تواند به بحرانی گسترده تبدیل شود و دامنه آن از مرزهای منطقه فراتر رود.در چنین وضعیتی ورود فعالانه ایران به عرصه دیپلماسی نه تنها نشانه ضعف نیست، بلکه بیانگر اعتماد به نفس و عقلانیت راهبردی است، به‌ویژه آنکه شرایط سیاسی امریکا نیز تا حدودی متفاوت از گذشته به نظر می‌رسد.

جابری انصاری:

احتمال اجماع‌سازی علیه ایران در رابطه با تنگه هرمز وجود دارد

معاون پیشین عربی‌ آفریقای وزارت امور خارجه با بیان اینکه احتمال اجماع‌سازی علیه ایران در رابطه با تنگه هرمز وجود دارد، گفت: بحث حرکت به سمت یک اجماع منطقه‌ای و بین‌المللی علیه ایران یکی از احتمالات است، اما وجود شکاف‌ها و تناقض‌های متعدد بین بازیگران مختلف در منطقه و در سطح جهانی موضوعی است که نمی‌توان نادیده گرفت.

عراقچی:

هیچ‌گونه راه‌حل نظامی برای موضوعات مرتبط با ایران وجود ندارد

وزیر امور خارجه گفت: هیچ‌گونه راه‌حل نظامی برای هر موضوعی که به ایران مربوط باشد وجود ندارد. ما ایرانیان هرگز در برابر هیچ فشار یا تهدیدی سر خم نمی‌کنیم، اما به زبان احترام پاسخ متقابل می‌دهیم.

رحمانی فضلی:

چین می‌تواند ظرفیت مهمی برای کاهش تنش میان ایران و آمریکا باشد

سفیر ایران در پکن گفت: چین ظرفیت میانجی‌گری دارد، اما میانجی‌گری زمانی معنا دارد که مسئله فقط انتقال پیام نباشد، بلکه تغییر منطق بحران باشد. تجربه عادی‌سازی روابط ایران و عربستان نشان داد پکن می‌تواند در لحظه‌های حساس، نقش تغیر دهنده منطق بحران را ایفا کند؛ زیرا هم ظرفیت‌های کلیدی دارد و هم برخلاف برخی بازیگران، با دستورکار مداخله‌جویانه وارد منطقه نمی‌شود.

موسویان:

آمریکا به دنبال توافقی است که به تسلیم ایران منجر شود

دیپلمات و عضو تیم مذاکره‌کننده پیشین ایران گفت: آمریکا به دنبال توافقی است که عملاً به معنای تسلیم ایران باشد، در حالی که ایران تسلیم پذیر نیست. همچنین ایران اصرار دارد هرگونه توافق هسته‌ای باید بر اساس معاهده عدم اشاعه (ان. پی. تی) باشد، که هر دو کشور عضو آن هستند.

فاضلی:

امروز شکاف بین دیپلماسی و میدان، بسیار ضعیف شده است

یک جامعه شناس با بیان اینکه تضعیف‌کنندگان دیپلماسی چند دسته هستند، گفت: شکافی که زمانی بین دیپلماسی و میدان ساخته شده بود، بسیار ضعیف شده است.

زیدآبادی:

مسائل بین ایران و آمریکا در نهایت باید از طریق دیپلماسی حل شود

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: بعید است مسیر دیپلماسی به کلی مسدود شود. این ماجرا در نهایت باید از طریق دیپلماسی به سرانجامی برسد، چون هیچ نوع راه‌حل نظامی فیصله‌دهنده و نهایی برای آن قابل تصور نیست.

عراقچی:

رویکرد مخرب آمریکا روند دیپلماسی را تضعیف می‌کند

وزیر امور خارجه ایران گفت: تنش‌آفرینی اخیر نیروهای آمریکایی در خلیج فارس و اقدامات متعدد آنان در نقض آتش‌ بس، بر سوء ظن‌ها نسبت به انگیزه و جدیت طرف آمریکایی در مسیر دیپلماسی افزوده است.

حقیقت پور:

تمدید آتش‌بس توسط ترامپ، نشان از شکست آمریکا دارد

نایب‌رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نهم گفت: اعلام آتش‌بس و تمدید آن توسط ترامپ نشان‌دهنده عقب‌نشینی و شکست حاکم آمریکا در دستیابی به اهداف اعلامی‌اش در تجاوز به ایران است.

باهنر:

آمریکا مقابل ایران لنگ انداخت و تسلیم شد

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: بسیاری از کارشناسان حتی کارشناس‌های آمریکایی و اروپایی گفته‌اند که بالاخره ایران خودش را نشان داد و مقابل ابرقدرتی که مدعی بود قدرت علی‌الاطلاق دنیا است، ایستاد. قدرتی که کارای بی‌ربط هم زیاد کرده است و مثلاً رئیس‌جمهور ونزوئلا را می‌دزد و قلدر بازی درمی‌آورد اما این قدرت به قول داش مشتی‌ها مقابل ایران لنگ انداخت و تسلیم شد و درخواست آتش‌بس کرد چون چیز دیگری ندارد.

مهاجری:

جنگ، توانمندی‌های نهفته را آشکار می‌کند

یک روزنامه‌نگار اصولگرا با تاکید بر تلاش دشمن برای از بین بردن ظرفیت‌های مدیریتی کشور، گفت: جنگ‌ها و بحران‌ها علاوه بر تقویت انسجام ملی، آشکارسازی توانمندی‌های نهفته و تجربه‌های جدیدی را مقابل مردم قرار می‌دهد.

ساداتیان:

وضعیت موجود را نمی‌توان یک جنگ تمام‌عیار تلقی کرد

یک دیپلمات پیشین کشورمان می گوید: واقعیت این است که براساس شرایطی که اکنون بر فضای روابط ایران و ایالات‌متحده حاکم است، نمی‌توان از «آتش‌بس» به معنای کلاسیک آن سخن گفت؛ همان‌طور که وضعیت موجود را نیز نمی‌توان یک جنگ تمام‌عیار تلقی کرد.

تحلیلگر مسائل خاورمیانه مطرح کرد؛

دیپلماسی زعفران؛ راهبرد ایران برای تبدیل بحران به اهرم چانه‌زنی

یک تحلیلگر ارشد مسائل خاورمیانه تهاجم مشترک آمریکا و اسرائیل علیه ایران را مرحله‌ای خطرناک از جنگی چندلایه توصیف می‌کند که هم‌زمان با تلاش‌های دیپلماتیک برای کاهش تنش جریان دارد. در این روایت، ایران با بستن تنگه هرمز، فعال‌سازی شبکه‌های منطقه‌ای و استفاده از میانجی‌گری غیرمستقیم، تلاش می‌کند میدان جنگ را به اهرمی برای چانه‌زنی تبدیل کند. «دیپلماسی زعفران» به معنای ترکیب صلابت، انعطاف، ایجاد بن‌بست برای طرف مقابل و تبدیل بحران نظامی به فرصت مذاکره معرفی شده است.

فریدون مجلسی:

هر توافقی درباره هرمز ذاتاً موقتی و وابسته به توازن قواست

تحلیلگر ارشد سیاست خارجی با تأکید بر نقش ژئوپلیتیک تنگه هرمز، گفت: هر توافقی درباره هرمز ذاتاً موقتی و وابسته به توازن قواست و آن را نه یک تضمین پایدار، بلکه نتیجه شرایط متغیر میدانی و سیاسی توصیف کرد.

مرعشی:

قدر شخصیت‌های ملی و جهانی کشور را نمی‌دانیم

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی گفت: ما امروز با یک مشکلی در ایران و به نوعی در جهان مواجه هستیم و آن این است که در ایران، شخصیت‌های ملی و در جهان شخصیت‌های بین‌المللی کم داریم و همان تعداد کم را هم قدر نمی‌دانیم و برای آنها احترام قائل نیستیم.

قهرمانپور:

عراقچی حامل خط قرمزهای ایران برای دور جدید مذاکرات است

یک تحلیل‌گر مسائل سیاسی درباره سفر وزیر امور خارجه کشورمان به سه کشور گفت: بیانیه‌ای که سران سه قوه و برخی مقامات بعد از لغو این دور از مذاکرات منتشر کردند، نشان از آن دارد که آقای عراقچی حامل پیشنهادهای وسیع ایران، یا شروط، یا خط قرمزهای ایران برای دور جدید مذاکرات است و به نظر می‌رسد که این بار حاکمیت ایران به صورت یکپارچه و به صورت اجماعی دنبال اعلام خط قرمزهای خودش است.

دلفی:

تجربه نشان می‌دهد ادامه مذاکرات به تنهایی تضمین‌کننده ثبات نیست

یک دیپلمات پیشین کشورمان تصریح کرد: با این حال، تجربه‌های گذشته نشان می‌دهد که ادامه مذاکرات، به تنهایی تضمین‌کننده ثبات نیست. اگر روند گفت‌وگوها به درستی مدیریت نشود و به نتایج ملموس نینجامد، حتی می‌تواند مجددا زمینه‌ساز تشدید تنش‌ها و بازگشت به شرایط بحرانی شود. از این رو، اهمیت دارد که مذاکرات با دقت، انسجام و بر مبنای چارچوبی روشن دنبال شود تا از انحراف مسیر و پیامدهای ناخواسته جلوگیری گردد.

محسن هاشمی:

با زبان دیپلماسی از دو کارت غنی‌سازی و تنگه هرمز استفاده کنیم

عضو شورای مرکزی حزب کارگزاران سازندگی گفت: آمریکا و روسیه جزء برندگان بدون ضرر این وضعیت تنگه هرمز هستند، چین، اروپا و شرق آسیا جزء بازندگان اصلی به شمار می‌روند و عربستان سعودی و امارات هم در موقعیتی دوگانه قرار دارند. با توجه به این شرایط، باید از حربه تنگه هرمز در زمانی استفاده کنیم که اقتصاد جهانی هنوز این موضوع را حل نکرده است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی:

ایجاد شکاف در قوا، میدان، دیپلماسی و جامعه خط دشمن است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما نباید برنامه‌های خود را بر اساس مواضع متناقض و لحظه‌ای ترامپ تنظیم کنیم، گفت: مهم‌ترین دستاورد حضور گسترده مردم در خیابان‌ها، شکست راهبردی آمریکا در اهدافی بود که علیه کشور طراحی کرده بود.

زرگر:

تداوم وضعیت معلق فعلی از جنگ خطرناک‌تر است

یک استاد علوم سیاسی گفت: جنگ ممکن است رخ دهد، اما نه لزوماً به شکلی که قابل پیش‌بینی باشد. آنچه می‌توان با اطمینان بیشتری گفت این است که تداوم وضعیت فعلی، خود به‌اندازه جنگ خطرناک است؛ زیرا در این وضعیت، هر لحظه امکان لغزش به سمت درگیری وجود دارد، بدون آنکه طرفین لزوماً برای آن تصمیم قطعی گرفته باشند.