شورای امنیت - صفحه 3

شورای امنیت
پزشکیان در مجمع عمومی سازمان ملل:

جنایتکارانی که با کشتن کودکان قُلدری می‌کنند شایستۀ نام انسان نیستند

رییس‌جمهور ایران در هشتادمین مجمع عمومی سازمان ملل گفت: جنایتکارانی که با کشتن کودکان قلدری می‌کنند، شایسته نام انسان نیستند. ایران شریکی پایدار برای همه کشور‌های صلح طلب است. ما راست قامتان ایران زمین با ایستادگی در برابر یاغی‌ها از قانون همه بحران‌ها را پشت سر گذاشته‌ایم. بیایید با ما از تهدید فرصت بسازیم.

بیگدلی:

نگذاریم باب حمله نظامی علیه کشور باز شود

یک تحلیلگر روابط بین الملل گفت: آن هایی که با هر نوع مذاکره مشکل دارند و در رسانه ها هیاهو می کنند خوب است بدانند اگر پرونده ما به شورای امنیت و ذیل فصل هفتم و تبصره ۱۴۲ منشور برود، باب حمله نظامی به ایران باز می شود. شاید برخی افراد دانش توجه به این موضوعات را ندارند.

نماینده مجلس:

پاسخ ایران به فعال شدن مکانیسم ماشه قاطع خواهد بود

عضو هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اگر اروپایی‌ها به سمت فعال‌سازی مکانیسم ماشه حرکت کنند، حتما جمهوری اسلامی ایران پاسخ مقتضی و قاطع را خواهد داد؛ گزینه‌های مختلفی مطرح است که یکی از آن‌ها، خروج از معاهده NPT و قطع همکاری با آژانس است.

فواد ایزدی:

ایران برنامه هسته‌ای ندارد، تحریم‌ها نباید بازگردند

یک فعال سیاسی اصولگرا درباره مسئله بازگشت تحریم‌های سازمان ملل تأکید کرد: این تحریم‌ها نباید بازگردند، زیرا ایران اکنون برنامه هسته‌ای ندارد. تحریم‌های ایران به دلیل فعالیت هسته‌ای بود، اما اکنون ایران فعالیت هسته‌ای ندارد و بنابراین دلیلی عقلی و منطقی برای بازگشت تحریم‌ها وجود ندارد.

ابطحی:

سرعت گذشتن فرصت ها از برق و از ابر بهار پیشی گرفته است

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب نوشت: عزت و رفاه مردم ایران با این دوبال متوازن دیپلماسی و میدان وظیفه تاریخ ساز مسئولان است. روزهای سختی را دنیا و ایران می گذراند. سرعت گذشتن فرصت ها از برق و از ابر بهار پیشی گرفته است.

مکی:

اگر معجزه رخ دهد، مکانیسم ماشه تعلیق می‌شود

یک کارشناس ارشد سیاست خارجی گفت: در هشت روز آینده، اگر توافقی موقت صورت بگیرد و یا دیداری میان اروپایی‌ها و هیئت ایرانی در جریان نشست سالانه در نیویورک اتفاق افتد، این امکان وجود دارد که طی این یک هفته معجزاتی رخ دهد و بتوان امیدوار بود که مکانیسم ماشه به شش ماه تعویق خواهد شد.

فؤاد ایزدی:

اسنپ‌بک مجوز جنگ نیست

یک فعال سیاسی اصولگرا می گوید: اسنپ‌بک به معنای مجوز جنگ نیست، مجوز جنگ توسط شورای‌ امنیت وقتی صادر می‌شود که کشوری ذیل بند ۴۲ باشد، اما ایران هیچ‌وقت ذیل این بند نبوده. در واقع با فعال شدن اسنپ‌بک کشور در خطر جنگ قرار نمی‌گیرد.

یک کارشناس اقتصادی:

کارشناسان: فعال شدن مکانیسم ماشه تغییر جدی در اقتصاد ایران ایجاد نمی‌کند

یک کارشناس اقتصادی گفت: وضعیت کنونی اقتصاد ایران که او آن را «نه جنگ و نه صلح» توصیف می‌کند، به‌طور طبیعی با رکود و فشار تورمی همراه است و فعال شدن مکانیسم ماشه تغییر معناداری در آن ایجاد نخواهد کرد. او تأکید می‌کند که راه‌حل اصلی در دو مسیر خلاصه می‌شود: نخست، تعیین تکلیف سیاست خارجی ایران و انتخاب یکی از سه گزینه موجود ـ ادامه مسیر بدون توافق با آمریکا، توافق با واسطه ضامن، یا توافق مستقیم ـ و دوم، طراحی چشم‌انداز داخلی با افق سه‌ساله برای ایجاد هسته‌ای پایدار از رشد اقتصادی.

لاریجانی:

دولت‌های اسلامی برای جلوگیری از نابودی خودشان تصمیمی بگیرند!

دبیر شورای عالی امنیت ملی خطاب به دولت های اسلامی گفت: برای مسلمانان گرسنه و مظلوم فلسطینی که کاری نکردید، حداقل برای جلوگیری از نابودی خودتان تصمیم مختصری بگیرید!

سازمان ملل:

تصمیم درباره مکانیزم ماشه با شورای امنیت است

سخنگوی سازمان ملل گفت: دبیرکل سازمان ملل همچنین از توافق اخیر ایران و آژانس استقبال می‌کند. اما شورای امنیت سازمان ملل در خصوص مکانیزم ماشه تصمیم‌گیری خواهد کرد.

اقدام تروئیکای اروپایی برای فعال سازی مکانیسم ماشه خلاف مفاد برجام است؟

وزرای خارجه ایران، چین و روسیه با ارسال نامه مشترکی به دبیرکل سازمان ملل متحد و رییس شورای امنیت، با رد تلاش سه کشور اروپایی جهت احیای قطعنامه‌های لغوشده شورای امنیت علیه کشورمان، تصریح کردند اعلان ارسالی سه کشور اروپایی به شورای امنیت بر خلاف رویه‌های مندرج در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ و فاقد مبنای حقوقی لازم است و باید باطل و بلااثر در نظر گرفته شود.

کوروش احمدی:

ایران باید تمام تلاش خود را برای توقف اسنپ‌بک به کار گیرد

یک دیپلمات پیشین، تأکید می‌کند که بازگشت این قطع‌نامه‌ها، علاوه بر فشار اقتصادی و حقوقی، اهرم مهمی برای اقدامات نظامی و سیاسی طرف مقابل فراهم می‌کند و ایران باید طی ۲۸ روز آینده تمام تلاش خود را برای جلوگیری از این روند به کار گیرد.

روزنامه جوان:

خشاب مکانیسم ماشه خالی است؛ خودزنی نکنیم

یک روزنامه اصولگرا با تیتر «مکانیسم ماشه تیر ندارد، خودزنی نکنیم» نوشت: خطای محاسباتی داخلی و رقابت‌های جناحی می‌تواند بیش از هر تحریم خارجی به منافع ملی آسیب بزند.

انتشار بیانیه مشترک تروئیکای اروپایی و طرح ادعاهایی علیه ایران

سه کشور انگلیس، فرانسه و آلمان در بیانیه مشترکی ضمن توجیه اقدام غیرقانونی خود در فعال کردن مکانیسم ماشه علیه ایران اعلام کردند که شورای امنیت را در جریان جزئیات این اقدام قرار داده‌اند.

دلفی:

هدف از فعال‌سازی مکانیزم ماشه، تشویق دو طرف برای مذاکرات جدی‌تر است

سفیر اسبق ایران در پاریس تاکید کرد: در واقع، هدف از فعال‌سازی مکانیزم ماشه در شورای امنیت، به معنای فشار به ایران نیست، بلکه بیشتر به‌منظور تشویق دو طرف به وارد شدن به مذاکرات جدی‌تر است. اروپایی‌ها تلاش دارند تا در این یک ماه فرصت، ایران را متقاعد کنند که بر سر سه سرفصل مشخص که قبلاً مطرح کرده‌ایم، وارد مذاکرات جدی شود.

آکسیوس:

سه کشور اروپایی روند فعال سازی اسنپ‌بک را آغاز کردند

رسانه خبری آکسیوس در گزارشی به نقل از ۲ منبع دیپلماتیک اروپایی از فعال شدن مکانیسم ماشه علیه جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

روسیه:

پیشنهاد تمدید ۶ ماهه قطعنامۀ برجام را دادیم

طبق سندی که در اختیار اسپوتنیک قرار گرفته، روسیه پیشنهاد تمدید اعتبار قطعنامه ۲۲۳۱ به مدت ۶ ماه، تا ۱۸ آوریل ۲۰۲۶، را ارائه کرده است.

بقایی:

منافع ملی، خط قرمز ما در گفت‌وگو با اروپاست

سخنگوی وزارت خارجه ایران در پاسخ به سوالی درباره خطوط قرمز ایران در گفت‌وگو با اروپایی‌ها گفت: منافع ملی، خط قرمز ماست.

قهرمانپور:

فعال شدن مکانیسم ماشه پیامدهای سیاسی و اقتصادی گسترده‌ای دارد

یک کارشناس مسائل بین‌الملل می گوید: اگرچه مقامات ایرانی بارها تاکید کرده‌اند که نگرانی چندانی از بازگشت تحریم‌های شورای امنیت ندارند، اما به نظر می‌رسد همزمان تلاش می‌کنند با حفظ مواضع رسمی خود، مانع فعال‌سازی دوباره این سازوکار شوند، چراکه روشن است فعال شدن مکانیسم ماشه و بازگشت تحریم‌های سازمان ملل در قالب قطعنامه‌های پیشین، می‌تواند پیامدهای سیاسی و اقتصادی گسترده‌ای را برای کشور به همراه داشته باشد.

زیدآبادی:

آقایان پایداریچی! چرا نمی‌گویید چه کسانی کشور را در چاه قطعنامه‌ها انداختند؟!

یک فعال سیاسی اصلاح طلب نوشت: پایداری‌ها و همراهان آنان یک بار اشاره نمی‌کنند که چه کسانی با چه سیاستی، کشور را در چاه قطعنامه‌ها و تحریم‌های مترتب بر آن انداختند که بعد از گذشت بیش از ۲۲ سال، هنوز راهی برای خلاصی از آن پیدا نشده است که هیچ، تازه تهدید به به بازگشت و تعمیق آن هم آغاز شده است!