محاصره دریایی

محاصره دریایی
شفیعی:

تفاهم تهران و واشنگتن می‌تواند روابط دو کشور را وارد مرحله‌ای متفاوت کند

این تحلیلگر ارشد مسائل سیاست خارجی با بیان اینکه تفاهم اخیر میان ایران و آمریکا حاصل مجموعه‌ای از تحولات سیاسی، اقتصادی و امنیتی در دو سوی معادله است، گفت: اگر طرفین بتوانند از مرحله کنونی عبور کرده و تفاهم‌های اولیه را به توافق‌های اجرایی و پایدار تبدیل کنند، چشم‌انداز روابط تهران و واشنگتن نسبت به گذشته وارد مرحله‌ای متفاوت خواهد شد؛ مسیری که تحقق آن بیش از هر چیز به تداوم اراده سیاسی دو طرف برای مدیریت اختلافات و پیشبرد گفت‌وگوها بستگی دارد.

نماینده مجلس:

عدم حمله به لبنان به معنای به رسمیت شناختن جبهه مقاومت است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به مفاد تفاهم ایران و آمریکا گفت: گنجاندن بند «عدم حمله به لبنان» در توافق ۱۴ ماده‌ای به معنای آن است که طرف مقابل لبنان و جبهه مقاومت را به‌عنوان یکی از مهم‌ترین حلقه‌های زنجیره متحدان راهبردی جمهوری اسلامی ایران به رسمیت شناخته و این موضوع را پذیرفته است.

نماینده مجلس:

تعلیق تحریم‌های نفتی و رفع محاصره دریایی از نقاط قوت تفاهم ایران و آمریکا است

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با اشاره به برخی مفاد یادداشت تفاهم ایران و آمریکا، ضمن برشمردن تعلیق تحریم‌های نفتی، رفع محاصره دریایی و تأکید بر حمایت از لبنان به‌عنوان نقاط قوت این سند، گفت: ابهام در امکان تمدید دوره ۶۰ روزه مذاکرات می‌تواند کشور را در وضعیت «نه جنگ و نه صلح» قرار دهد.

روزنامه اصولگرا:

مذاکرات، دست نظامیان را نبسته؛ برای برداشتن محاصره آمریکا باید به آنها حمله کنیم

یک روزنامه اصولگرا نوشت: اگر مذاکرات دست نظامیان را بسته بود، اصلا حملات موشکی با این سطح بالا انجام نمی‌شد.مذاکره‌کنندگان نیازمند شلیک به محاصره دریایی هم هستند تا موفقیت مذاکرات بیشتر بشود؛ چراکه وقتی محاصره پابرجاست، دشمن آن را پای میز به عنوان یک کارت مورد استفاده قرار می‌دهد.

نماینده مجلس:

آمریکا پس از شکست نظامی، در پی رکب زدن در عرصه سیاسی است

وزیر پیشین امور خارجه و نماینده فعلی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکا می‌داند ورود دوباره به جنگ نتیجه‌ای جز تکرار شکست‌های گذشته ندارد، گفت: آمریکایی‌ها در بعد نظامی پذیرفتند شکست خوردند و اکنون در بعد سیاسی به دنبال آن هستند که با طراحی‌های جدید و «رکب زدن»، به اهدافی برسند که در میدان نظامی به آن دست نیافتند.

نماینده مجلس:

وضعیت نه جنگ و نه صلح بیشتر به نفع آمریکاست، تا آغاز جنگ جدید

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی و تحلیلگر ارشد سیاست خارجی گفت: وضعیت نه جنگ و نه صلح بیشتر به نفع آمریکایی‌ها خواهد بود تا تشدید تنش نظامی و جنگ. با این وجود، همچنان احتمال یک جنگ کوچک هم وجود دارد که به شکل محدود به جنوب کشور حمله شود.

احمدی:

چین علاقه‌ای به ایفای نقش میانجیگرانه رسمی نشان نداده است

دیپلمات پیشین ایران در سازمان ملل گفت: چین تاکنون علاقه‌ای به ایفای یک نقش میانجیگرانه رسمی نشانه نداده و آمریکا نیز بعید است ‌موافق ایفای چنین نقشی توسط یک ابرقدرت رقیب باشد.

قهرمانپور:

آمریکا پس از جنگ اخیر، در «تله اعتبار» گرفتار شده است

یک کارشناس مسائل خاورمیانه با بیان اینکه پس از جنگ اخیر، آمریکا در «تله اعتبار» گرفتار شده است، گفت: آمریکا به‌رغم آنکه در عرصه نظامی اهداف متعددی را در ایران مورد اصابت قرار داد، از نظر سیاسی به موفقیت محسوسی دست نیافت.

روزنامه شرق نوشت:

در صورت قطع تبادل پیام‌ها احتمال ازسرگیری جنگ وجود دارد

یک روزنامه اصلاح‌طلب نوشت: در صورت ادامه نیافتن تبادل غیرمستقیم پیام‌ها میان ایران و آمریکا و بی‌نتیجه ماندن تلاش‌های میانجی‌گرانه، روند مذاکرات ممکن است به نقطه پایان برسد و نگرانی‌ها درباره ازسرگیری جنگ افزایش یابد.

رجایی:

هدف آمریکا از محاصره دریایی ایجاد آشوب‌های خیابانی است

یک فعال اصلاح‌طلب گفت: هدف آمریکا از محاصره دریایی، رقم زدن کمبود و قحطی در ایران، به هم ریختن اوضاع داخلی و ایجاد آشوب‌های خیابانی است که قاعدتا دولت برای پیشگیری از این وضعیت نیز باید تدابیر لازم را بیندیشد.

نماینده مجلس:

آمریکایی‌ها به نظم منطقه‌ای جدید عادت کنند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نوشت: گذر زمان به ضرر آمریکایی هاست، به نفعشان هست که حماقت نکنند و خود را در باتلاقی که افتاده‌اند بیشتر فرو نبرند، بهترین راه، تسلیم شدن و دادن امتیاز است. باید به نظم منطقه‌ای جدید عادت کنید.

نماینده مجلس:

آمریکایی‌ها به نظم منطقه‌ای جدید عادت کنند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نوشت: گذر زمان به ضرر آمریکایی هاست، به نفعشان هست که حماقت نکنند و خود را در باتلاقی که افتاده‌اند بیشتر فرو نبرند، بهترین راه، تسلیم شدن و دادن امتیاز است. باید به نظم منطقه‌ای جدید عادت کنید.

نماینده مجلس:

آمریکایی‌ها به نظم منطقه‌ای جدید عادت کنند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نوشت: گذر زمان به ضرر آمریکایی هاست، به نفعشان هست که حماقت نکنند و خود را در باتلاقی که افتاده‌اند بیشتر فرو نبرند، بهترین راه، تسلیم شدن و دادن امتیاز است. باید به نظم منطقه‌ای جدید عادت کنید.

نماینده مجلس:

آمریکایی‌ها به نظم منطقه‌ای جدید عادت کنند

سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی نوشت: گذر زمان به ضرر آمریکایی هاست، به نفعشان هست که حماقت نکنند و خود را در باتلاقی که افتاده‌اند بیشتر فرو نبرند، بهترین راه، تسلیم شدن و دادن امتیاز است. باید به نظم منطقه‌ای جدید عادت کنید.

سرتیپ اکرمی‌نیا:

آتش‌بس را وضعیت جنگی می‌دانیم و آمادگی کامل داریم

سخنگوی ارتش با بیان اینکه اعلام آتش‌بس نیز در یک اقدام ریاکارانه از سوی آمریکا صورت گرفت، گفت: ما برای هر گزینه و هر سناریویی آمادگی داریم. وضعیت آتش‌بس برای ما وضعیت جنگی است؛ فقط تبادل آتش صورت نمی‌گیرد، وگرنه همان هوشیاری و رصد دشمن از سوی نیرو‌های ما وجود دارد و ما در معادلات نظامی، قطعاً این تغییر و تحولات را در نظر داریم.ابداً به دشمن در آتش بس اعتماد نداریم و در این شرایط، سعی کردیم قوا و توان خود را تقویت کنیم.

مکی:

ترامپ همچنان به دنبال دستاوردسازی است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: آتش بس فعلی، یک آتش‌بس شکننده است، این تغییر و تحولاتی که در عرصه منطقه شاهد آن هستیم، به دلیل همان نامتعادل بودن و بی‌ثباتی سیاست‌های آمریکا و شخص ترامپ است که همچنان به دنبال دستاوردسازی برای خروج از این باتلاق بوده و به هر ترتیب تلاش می‌کند برای خودش ابزار فشاری علیه جمهوری اسلامی ایران ایجاد کند.

اظهارات متناقض مجدد ترامپ:

پروژه آزادی پلاس را اجرا می‌کنم!

رئیس‌جمهوری آمریکا در ادامه اظهارات متناقض خود مدعی شد که واشنگتن ممکن است عملیات کوتاه‌مدت موسوم به «پروژه آزادی» را که برای هدایت کشتی‌ها در تنگه هرمز اجرا شده بود، دوباره آغاز کند.

سفیر ایران در آلمان:

اروپا اگر نگران هرمز است، واشنگتن را مهار کند

سفیر ایران در آلمان گفت: اروپا اگر واقعا نگران ثبات هرمز است، بیش از این درنگ نکند و به‌جای «باید» های یک‌طرفه، جنگ‌طلبانی که رئیس‌شان با افتخار، ماجراجویی های خود را «دزدی دریایی» می‌نامد، مهار کند.

نماینده مجلس:

محاصره تنگه هرمز و محاصره اقتصادی، آخرین ترفند ترامپ نیست

یک عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی تاکید کرد: محاصره تنگه هرمز و محاصره اقتصادی آخرین ترفند ترامپ و آمریکایی‌ها نیست و قطعاً آنها به دنبال سناریو‌های دیگری هستند. بر همین اساس، ما نه به بحث مذاکره اعتماد داریم و نه آتش‌بس را قبول می‌کنیم. آنها به دنبال این هستند که به هر طریقی، خود را از باتلاقی که رژیم صهیونیستی برای ترامپ در خلیج فارس ایجاد کرده، نجات دهند و تمام تلاش‌شان را در این راستا به کار خواهند بست.

کارشناس مسائل بین الملل:

ایران در تنگه هرمز نشان داد با کسی شوخی ندارد

یک کارشناس مسائل بین الملل درباره احتمال به نتیجه رسیدن مذاکرات ایران و آمریکا و یا احتمال جنگ مجدد گفت: صورت گرفتن حملات یا عملیات نظامی ناگهانی از جانب آمریکا و اسرائیل به هیچ عنوان بعید نیست، ایران در تنگه هرمز نشان داد با کسی شوخی ندارد.