مذاکرات ایران و آمریکا - صفحه 23

مذاکرات ایران و آمریکا
روزنامه اعتماد گزارش داد:

شکاف میان آمریکا و اسرائیل بر سر ایران عمیق‌تر شد

روزنامه اعتماد نوشت: به ادعای ناظران میان اسراییل و ایالات‌متحده شکاف‌های عمیق‌تری وجود دارد که به برنامه هسته‌ای ایران و اثربخشی اقدامات غیرنظامی برای مقابله با آن مربوط می‌شود. در این راستا، ادعا و فرضیه نخست‌وزیر اسراییل مبنی بر اینکه تهران در آستانه گریز هسته‌ای قرار دارد، بارها از سوی مقامات اطلاعاتی ایالات‌متحده رد شده است.

بيانيه جبهه اصلاحات ايران در حمايت از مذاكره دوجانبه ميان ايران و آمريكا:

وقوع حوادث تروریستی و بحران‌ سازی‌های کاذب با هدف اخلال در روند مذاکرات امری محتمل است

جبهه اصلاحات ايران طی بیانیه ای نوشت: بی شک به ثمر رسیدن مذاکرات با آمریکا و رفع تحریم‌ها علیه ایران، در صورت تداوم رویکرد‌های خود تحریمی،‌ نمی‌تواند گرهی از مشکل فروبسته اقتصاد کشور بگشاید.گفتگو های جاری دو جانبه بین ایران و امریکا پس از ۴۶سال، موضوع رابطه متقابل دو كشور را در صدر اخبار تحولات جهان قرار داده است.

کارشناس سیاست خارجی:

تندروهای داخل کابینه ترامپ جایگاهشان را فدای جنگ‌طلبی با ایران نخواهند کرد

کارشناس سیاست خارجی و روابط بین‌الملل با تأکید بر اینکه «تندرو‌هایی مثل روبیو جایگاهشان را فدای جنگ‌طلبی با ایران نخواهند کرد»، گفت: «در دور دوم دولت ترامپ افرادی جنگ‌طلب و صلح‌ستیز همچون آقای مارکو روبیو، وزیر خارجه و مایک والتز دبیر شورای امنیت ملی، در این دسته قرار گرفتند که به شدت خواستار اقدام نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران بودند. اما در مقابل به نظر می‌رسد که ترامپ دیدگاه متفاوت‌تری دارد و همچنان معتقد است که باید از طریق مذاکره، توافقی با ایران در حوزه مهار برنامه هسته‌ای به دست آورد.»

محمدجواد لاریجانی:

کشور ما در مذاکرات به حاکمیت منافع خود، استقلال و مقاومت ادامه خواهد داد

یک تحلیلگر مسائل سیاسی می گوید: مذاکره‌کنندگان باید بدانند که در کشور ما نسبت به مقاصد آمریکا حساسیت زیادی وجود دارد و هیچ‌گونه اعتمادی به طرف مقابل نیست. انتقاد و نقدهای سازنده و دلسوزانه برای مذاکرات حتماً دست مذاکره‌کنندگان را پر می‌کند.انشالله که خداوند برای کشور ما گشایش‌های بیشتری ایجاد کند و مذاکره‌کنندگان بتوانند به نتیجه‌ای مثبت دست یابند. کشور ما در مذاکرات و در سایر زمینه‌ها به حاکمیت منافع خود، استقلال و مقاومت ادامه خواهد داد.

اظهارات مداخله‌جویانه نتانیاهو درباره مذاکرات ایران و آمریکا؛ باید زیرساخت‌های هسته‌ای ایران برچیده شود

نخست وزیر اسرائیل بار دیگر خواستار برچیده شدن کامل برنامه هسته ای ایران شد.

غلامعلی جعفرزاده:

تندروی‌ها در اوج است، حتی به رهبری هم جسارت می‌کنند/ نباید با دنیا در بیفتیم و مکانیسم ماشه اجرا شود

یک نماینده ادوار مجلس گفت: امروز تندروی‌ها در اوج است، برخی عبارت‌ها که بکار می‌برند حتی جسارت به رهبری است. من از یکی از این آقایان پایداری شنیدم که گفتند رهبری تحت فشار این مطالب را فرمودند، من گفتم این حرف توهین به رهبری است.همه کمک کنیم این توافق انجام شود و کشور از این بن بست نجات پیدا کند ما نباید با تمام دنیا دربیفتیم و مکانیسم ماشه اجرا شود.

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی:

ساده‌ترین راه اعتمادسازی در مذاکرات این است که آمریکایی‌ها حرف از حمله نظامی نزنند

رئیس سابق سازمان انرژی اتمی با اشاره به روند مذاکرات گفت: ساده‌ترین راه برای اعتماد سازی در چارچوب مذاکرات این است که آمریکایی‌ها حرف از حمله نظامی نزنند. ناوگان بمب افکن خود را ازمنطقه خارج کرده و ادبیات جنگی را کنار بگذارند. آمریکایی‌ها صحبت از تحریم بیشتر نکنند. بخشی از پول‌های بلوکه شده ایران را به عنوان حسن نیت آزاد کنند. این آمریکا بوده که تا به امروز همه راه‌ها را بسته است.

بیانیه حزب اعتماد ملی ایران در حمایت از مذاکرات ایران و آمریکا:

مذاکرات، گامی خردمندانه در مسیر درست منافع ملی، گسترش صلح و حل مشکلات کشور و منطقه است

حزب اعتماد ملی نوشت: روند مذاکرات موجود فارغ از هر نتیجه‌ای گامی خردمندانه در مسیر درست منافع ملی، گسترش صلح و حل مشکلات کشور و منطقه است.

روزنامه گاردین:

امروز ترامپ مشتاق است توافقی را اصلاح کند که حدود هفت سال پیش آن را نابود کرده بود

روزنامه گاردین نوشت: اگرچه سیاست خارجی کلی ترامپ آشفته بوده و متحدان سنتی آمریکا در اروپا و دیگر مناطق را از خود دور کرده، اما او اکنون فرصتی برای رسیدن به توافق با ایران دارد، امروز ترامپ مشتاق است توافقی را اصلاح کند که حدود هفت سال پیش آن را نابود کرده بود.

مذاکره کننده اسبق هسته‌ای کشورمان:

در شرایط فعلی شانس توافق ۶۰ درصد است نه ۱۰۰ درصد

مذاکره کننده اسبق هسته‌ای کشورمان و استاد دانشگاه پرینستون با تأکید بر اینکه «در شرایط فعلی شانس توافق حدود ۶۰% است، نه ۱۰۰%»، گفت: «چون وقتی وارد جزئیات فنی شوند، مشکلات زیادی در مذاکره بروز میکند. قرار است آقای عراقچی و آقای ویتکاف شنبه آینده در مورد پیشنویس اصول و کلیات توافق احتمالی گفت‌و‌گو کنند. اگر توافق شود، شاید مذاکرات فنی بیشتری در مورد جزئیات لازم باشد که ممکن است چند هفته و شاید دوماه طول بکشد.»

حسن روحانی:

از فرصت مذاکره استفاده کنیم و بهانه دست ترامپ و نتانیاهو ندهیم

رییس جمهور پیشین کشورمان گفت: حالا که مذاکره شروع شده به دولت کمک کنیم. قبلاً فرصت‌های خیلی خوبی داشتیم ولی به خاطر اینکه آن آقا رئیس‌جمهور شود و این آقا نشود، فرصت‌ها را از دست دادیم.امروز اشتباه دیروز را تکرار نکنیم و بهانه دست ترامپ و نتانیاهو ندهیم.

عباس عبدی:

ایران در بالاترین سطح تصمیم به توافق گرفته است

عباس عبدی تاکید کرد: طرف ایرانی در بالاترین سطح تصمیم به توافق گرفته است. شاید هم پیش از نامه‌نگاری این توافقات به صورت غیر رسمی نهایی شده باشد.

آسوشیتدپرس:

مذاکرات ایران و آمریکا با سرعت قابل توجهی در حال پیشرفت است

یک رسانه آمریکایی با اشاره به اینکه گفت‌وگوهای هسته‌ای تهران و واشنگتن به مرحله‌ای رسیده است که به‌عنوان سطح کارشناسی شناخته می‌شود، آن را نشانه پیشرفت سریع مذکرات دانست.

سفیر اسبق ایران در آفریقای جنوبی:

مطلوب کشور در مذاکرات جاری باید دستیابی به «توافق جامع» باشد

سفیر اسبق ایران در آفریقای جنوبی می گوید: از هر منظری که به رخدادهای شنبه مسقط تا شنبه رم نگریسته شود باید اذعان کرد که روند مذاکرات مثبت و به قول عراقچی رو به جلو است، لذا به عنوان تحلیلگری که از دور دستی بر آتش دارد به مذاکرات خوشبینم.

منصور حقیقت پور:

مخالفان مذاکره در حال عبور از نظام هستند

یک فعال سیاسی اصول‌گرا گفت: درستی و حقانیت، متعلق به کسانی است که از اراده نظام دفاع می‌کنند. مخالفان مذاکره امروز در مقابل اراده نظام ایستاده‌‌اند و در حال عبور از نظام هستند.

ادعای نیویورک تایمز:

دولت ترامپ ممکن است آماده باشد غنی‌سازی در سطوح پایین را بپذیرد

کارشناس ارشد سیاست‌های خاورمیانه در شورای روابط خارجی اروپا، در گفت‌وگویی با نیویورک تایمز مدعی شد: که دولت ترامپ ممکن است آماده باشد غنی‌سازی در سطوح پایین را بپذیرد، مشروط به آنکه ایران امتیازی بی‌سابقه به طرف امریکایی دهد، مانند باز کردن سایت‌های هسته‌ای‌اش برای بازرسان آمریکایی یا استقبال از سرمایه‌گذاران آمریکایی.

احمد زیدآبادی:

چرخش روسوفیل‌ها از مخالفت با مذاکره به توافق با آمریکا، نشانه است

یک فعال سیاسی اصلاح طلب می گوید: چرخش سیاسی برخی روسوفیل‌های نشان‌دار وطنی از مخالفت سرسختانه با مذاکره و توافق با آمریکا تا استقبال‌شان از سفر ویتکاف به تهران هم می‌تواند نشانۀ باشد. با این حساب، شانس موفقیت مذاکرات بالاست گرچه شرط احتیاط آن است که هنوز آن را قطعی و صد در صد فرض نکنیم.

محسن رهامی:

کوه‌های یخ بین ایران و آمریکا با چند جلسه آب نخواهد شد / روند مذاکرات مثبت است

یک فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است: کوه‌های یخ بین ایران و آمریکا با چند جلسه آب نخواهد شد.برخی نگرانی‌ها بابت آغاز یک جنگ رفع شده است.معتقدم آمریکا دنبال حل اختلافات خود با ایران از طریق گفت‌وگو است.

علیرضا کوهکن:

آمریکا مجبور است ایران را به عنوان قدرتی تثبیت شده بپذیرد

یک تحلیلگر سیاست خارجی می گوید: پذیرش یک واقعیت تاریخی از سوی آمریکا به نام ایران به عنوان قدرتی تثبیت شده و عامل توازن در منطقه در کنار اراده تهران برای رفع نگرانی های اعلامی آمریکا، اکنون پایه‌های روندی را شکل داده است که می‌تواند تا مرز حل چالش هسته‌ای پیش برود.

عصر ایران:

آقای صداوسیما! تحلیل‌گر نیاورید، بیشتر به نفع مذاکرات است!

اگر شبکه خبر سیما می‌خواهد به مذاکرات خدمت کند بهتر آن است که به گزارش خبر بسنده کند و تحلیل‌گر نیاورد چون این تصور به وجود می‌آید که خیلی دوست ندارند مذاکرات ایران و آمریکا به نتیجه برسد.