مذاکرات ایران و آمریکا - صفحه 20

مذاکرات ایران و آمریکا
محمدجواد حق شناس:

دولت چهاردهم با وجود سنگ‌اندازی تندروها، حاکمیت را به مذاکرات با آمریکا مجاب کرد

یک فعال سیاسی اصلاح طلب معتقد است: علی‌رغم همه مخالفت‌های جدی که برخی گروه‌های تندروی داخلی داشتند، دولت چهاردهم توانست نظام حکمرانی را مجاب کند که این مذاکرات هر چند به صورت غیرمستقیم انجام شود.

ادعای عجیب یک روزنامه اصولگرا:

به توافق خوشبین نباشید، ترامپ آن را هم زیر پا می‌گذارد

یک روزنامه اصولگرا مدعی شد: در دوره پساتوافق، ترامپ بدون تردید توافق با ایران را ــ حتی اگر حاصل شود ــ یا زیر پا می‌گذارد، یا با فشار روانی، رسانه‌ای و تحریمی، به‌دنبال بازتعریف آن به نفع خود خواهد بود. بنابراین به توافق خوشبین نباشید.

کارشناس مسائل آمریکا:

ایران با تشکیل کنسرسیوم مخالفتی ندارد، به شرطی که غنی‌سازی در خاک ایران باشد

یک کارشناس مسائل آمریکا می گوید: اگر هدف از پیشنهاد تشکیل کنسرسیوم این باشد که ایران غنی‌سازی را کنار بگذارد و صرفا در یک ساختار بین‌المللی مشارکت کند، در آن صورت ایران این پیشنهاد را نخواهد پذیرفت.

کارشناس مسائل سیاست خارجی:

تصویب قطعنامه در شورای حکام بر روند مذاکرات ایران و آمریکا اثرگذار خواهد بود

یک کارشناس مسائل سیاست خارجی گفت: چنین تحولات محتملی، بی‌تردید بر روند مذاکرات اثرگذار خواهد بود و محتمل است که بن‌بست فعلی در گفتگوها همچنان تداوم یابد. گزارش‌ها و تحلیل‌های غیررسمی منتشرشده نیز عمدتاً مؤید آن‌اند که وضعیت توقف و رکود در روند مذاکرات، در آینده‌ای نزدیک پابرجا خواهد ماند.

عراقچی:

گروسی در برابر ایران منصفانه رفتار نکرد

وزیر امور خارجه ایران گفت: با گروسی در مصر دیدار کردم، باید بگویم که از گزارش اخیر منتشر شده از سوی آقای گروسی رضایت نداشتیم و از نظر ما، این گزارش منصفانه نبود و نقاط ضعف متعددی داشت.

حشمت الله فلاحت پیشه:

در ایران کمتر کسی حاضر است مسئولیت یک توافق بد را بپذیرد

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم می‌گوید: در ایران کمتر کسی حاضر است مسئولیت یک توافق بد را بپذیرد. چرا که به رغم این که برخی جناح‌های سیاسی ۲ فرصت توافق ایران را سوزانده‌اند (فرصت اول در سال آخر دولت روحانی و فرصت دوم در سال اول دولت مرحوم رئیسی)، اگر توافق بدی صورت بگیرد که به معنای شکل گیری توافقی بر اساس منویات طرف امریکایی است.

رهبر دموکرات‌های سنای آمریکا:

ویتکاف باید درباره مذاکرات با ایران به کنگره پاسخ دهد

همزمان با انتشار گزارش‌های ادعایی مبنی بر احتمال توافق پنهانی میان دولت آمریکا و ایران درباره ادامه غنی‌سازی اورانیوم، رهبر دموکرات‌های سنای آمریکا خواستار شهادت فرستاده ویژه کاخ سفید در کنگره شد.

انتقاد سناتور ارشد دموکرات‌ از مذاکره ترامپ با ایران؛ این چه مزخرفی است؟

رهبر دموکرات‌های مجلس سنا با توصیف رئیس جمهور کشورش به‌عنوان کسی که همیشه ابتدا تهدید و سپس عقب‌نشینی می‌کند، مدعی شد: و اکنون، به‌طور ناگهانی متوجه می‌شویم که ویتکاف و وزیر خارجه روبیو در حال مذاکراه بر سر یک توافق جانبی محرمانه با ایران هستند. این چه مزخرفی است؟

سخنگوی کرملین:

ایران به دنبال سلاح هسته‌ای نیست

سخنگوی کرملین گفت: مسکو بر این باور است که ایران به دنبال دستیابی به سلاح هسته‌ای نیست و ضمن رد نگرانی غرب درباره این مساله، آن را با انگیزه سیاسی دانست.

اظهارات عجیب یک اصولگرا:

رهبری می‌دانند مذاکرات بی‌نتیجه است اما اجازه دادند

یک فعال سیاسی اصولگرا گفت: مقام معظم رهبری می‌دانند که مذاکرات بی‌نتیجه است، اما برای آنکه مردم ببینند راهی جز مقاومت نیست، اجازه این مذاکرات داده شد.

استاد مشهور آمریکایی:

ترامپ قلدری ارضاناپذیر است،پ / ایران تنها شانس او برای کسب جایزه نوبل است

استاد مشهور آمریکایی با بیان اینکه «ترامپ دربرابر ورود به جنگی تازه محتاط است» تأکید کرد: ترامپ به‌دنبال جنگ با ایران نیست. او به‌دنبال جایزه صلح نوبل است. ترامپ در اوکراین یا غزه به جایزه صلح نوبل نخواهد رسید، اما شاید ایران تنها شانس او برای دریافت جایزه صلح نوبل باشد.

تحلیلگر مسائل بین‌الملل:

ترامپ بر طبل توافق سریع و فوری می‌کوبد تا ایران را مقصر بن‌بست نشان دهد

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل می گوید: مذاکرات هنوز برای رسیدن به نقطه نهایی یعنی توافق کار زیادی دارد. اینکه اعلام شده کنسرسیومی منطقه‌ای غنی‌سازی را پیگیری کند یک مساله کلی است و تا رسیدن به نقطه نهایی کار دارد. ترامپ اما بازی شماتت را راه انداخته و بر طبل توافق سریع و فوری می‌کوبد تا در صورت به بن‌بست رسیدن مذاکرات اعلام کند که مقصر این بن‌بست ایران است نه امریکا.

روزنامه اسرائیل‌هایوم:

تعلیق تحریم‌ها علیه ایران، نشانه عقب‌نشینی آشکار آمریکاست

روزنامه اسرائیل‌هایوم در گزارشی تحلیلی نوشت: تعلیق تحریم‌های آمریکا علیه ایران، پیام روشنی از عقب‌نشینی واشنگتن در ادامه سیاست فشار حداکثری است؛ اقدامی که می‌تواند معادلات مذاکرات هسته‌ای را دستخوش تغییر کند.

وزیر کشور دولت اصلاحات:

دولت پزشکیان مسیر درستی را در مذاکرات دنبال می‌کند

وزیر کشور دولت اصلاحات با ارائه ارزیابی خود از اقدامات دولت در پیشبرد مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا، گفت: دولت در این زمینه پیشبرد تاکنون بسیار خوب پیش رفته است. مذاکرات مسیر خوبی را دنبال می‌کند و فکر می‌کنم این امر به نقطه مشخصی منتهی می‌شود و به جایی خواهد رسید.

ادعای وال استریت ژورنال:

دولت ترامپ دستور داده تحریم‌های جدید علیه ایران لغو شوند

یک رسانه آمریکایی نوشت: کاخ سفید به نهاد‌های دولتی آمریکا دستور داده است تا فعالیت‌های جدید تحریمی علیه ایران را متوقف کنند؛ این تصمیم ناگهانی، نشانه‌ای از پذیرش ناکارآمدی سیاست فشار حداکثری دولت ترامپ تلقی می‌شود که تاکنون نتوانسته اهداف خود را محقق کند.

رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس:

طرحی می‌تواند منتج به توافق میان ایران و امریکا شود که در قالب Npt منعقد شود

رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس دهم می گوید: به‌رغم همه این گزاره‌های متضاد معتقدم طرحی می‌تواند منتج به توافق میان ایران و امریکا شود که در قالب Npt منعقد شود. هر کشوری که عضو این کنوانسیون است، می‌تواند از اختیارات و امتیازاتی برخوردار باشد ضمن اینکه سطحی از نظارت‌ها را نیز بپذیرد. هر ایده‌ای خارج از Npt در ایران خریداری نخواهد داشت و با آن مخالفت می‌شود. ضمن اینکه امکان پایداری چنین توافقی هم ضعیف خواهد بود.

هادی حق‌شناس:

تفاهم با ایران، زودبازده‌ترین دستاورد برای ترامپ است

یک فعال سیاسی اصلاح طلب می گوید: با مجموعه تحولات جهانی مانند تنازعات روسیه-اوکراین، تنش چین-تایوان، تنش‌های اتحادیه اروپا-روسیه، مشکلات اتحادیه اروپا-چین، همچنین وعده‌های ترامپ در خصوص الحاق کانادا به عنوان ایالت ۵۱ امریکا و…شرایطی را شکل داده‌اند که توافق را برای امریکا امری لاجرم می‌سازد. به نظر می‌رسد، زودبازده‌ترین دستاورد برای ترامپ، تفاهم با ایران باشد.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

اگر آمریکایی‌ها در وضعیت‌شان تنزل داشته باشند، احتمال رسیدن به توافق موقت وجود دارد

یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس معتقد است: اگر آمریکایی‌ها اندکی در وضعیت‌شان تنزل داشته باشند، احتمال اینکه ما در جمع‌بندی به تفاهم موقت برسیم، وجود دارد، اما اگر آن‌ها بخواهند بر مواضع خود پافشاری کنند، معلوم نیست که مذاکرات در آینده به جمع‌بندی نهایی برسد چون همان‌طور که جمهوری اسلامی از قبل اعلام کرده، حاضر به تعطیل کردن غنی‌سازی نیست.

سفیر اسبق ایران در انگلیس:

اروپایی‌ها نگرانند در صورت توافق تهران با واشنگتن کنار گذاشته شوند

سفیر اسبق ایران در انگلیس گفت: اروپایی‌ها هنوز نمی‌خواهند مکانیزم ماشه را فعال کنند، اما می‌خواهند بیشترین امتیاز را بگیرند؛ نگرانند در صورت توافق تهران با واشنگتن کنار گذاشته شوند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران:

شاهد برخی از پیشرفت‌ها در مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا هستیم

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه شاهد برخی از پیشرفت‌ها در مذاکرات غیرمستقیم با آمریکا هستیم، گفت: صحبت از غنی‌سازی صفر حرف و حدیث‌هایی است که بیشتر کاربردی برای جامعه صهیونیستی دارد.