مذاکرات ایران و آمریکا - صفحه 22

مذاکرات ایران و آمریکا
عراقچی در گفت‌وگو با وزیر خارجه ترکیه؛

آماده‌ایم تعاملی برد-برد را در ازای خاتمه تحریم‌ها شکل دهیم

وزیر امور خارجه ایران با تأکید بر اینکه «حقوق ایران در بهره‌مندی از انرژی صلح‌آمیز هسته‌ای غیرقابل چشم‌پوشی است»، گفت: در صورت وجود اراده واقعی در طرف مقابل و احترام به حقوق مشروع ایران وفق معاهده منع اشاعه، آمادگی داریم تعاملی برد-برد را در ازای خاتمه تحریم‌ها شکل دهیم.

ادعای نیویورک تایمز:

پیشنهاد ایران در مذاکرات؛ تشکیل کنسرسیومی از کشورهای مسلمان برای انجام غنی‌سازی

نیویورک تایمز مدعی شد: اگر ایران اطمینان یابد که می‌تواند سوخت هسته‌ای مورد نیازش را از بازار جهانی تأمین کند و به‌تدریج غنی‌سازی داخلی را کنار بگذارد، این شاید بتواند ترامپ را راضی کند، چون نشانه‌ای از پذیرش پایان غنی‌سازی در آینده خواهد بود. ایران اخیراً پیشنهاد قدیمی‌اش را از سال ۲۰۰۷ دوباره مطرح کرده: تشکیل کنسرسیومی از کشورهای مسلمان برای انجام غنی‌سازی، از جمله عربستان سعودی که رقیب دیرینه ایران است و می‌خواهد برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای خود را با کمک آمریکا آغاز کند.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

فکر می‌کنم توافق انجام شدنی است

یک عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس می گوید: آمریکایی‌ها در واقع یک عملیات روانی روی مردم ایران انجام دادند، ولی مردم ایران هم می‌دانند که چهل و شش سال گذشته این آمریکا بوده که همه تحریم‌ها را بر ما تحمیل کرده تا وضع زندگی ما را به اینجا برساند.اما در نهایت فکر می‌کنم توافق انجام شدنی است.

روزنامه فرهیختگان:

پیشنهاد ویتکاف گره‌ای از مذاکرات باز نمی‌کند

یک روزنامه اصولگرا نوشت: به نظر نمی‌رسد بسته پیشنهادی واشنگتن بتواند گره ای از مذاکرات را باز کند و مجدداً دو طرف باید به سوی بسته‌های پیشنهادی جدید بروند.

فواد ایزدی:

روزی خواهد رسید که سفارت آمریکا در تهران بازگشایی شود

یک تحلیلگر سیاسی در پاسخ به این سوال که« فکر می‌کنید این مذاکرات، فتح بابی برای حل مسائل تاریخی ایران و آمریکا باشد؟ یعنی از جایی که مساله‌ سفارت و قطع روابط شروع شد، ما چالش داشتیم و این چالش در آینده برطرف خواهد شد؟»، گفت: سفارت آمریکا در خیابان آیت‌الله طالقانی است. چون شما جوان‌تر هستید، روزی را خواهید دید که این سفارت بازگشایی خواهد شد. یعنی بسیج دانشجویی و رفقایی که آن جا هستند آن جا را تخلیه خواهند کرد و موزه را خالی خواهند کرد. این سفارت بازگشایی خواهد شد.

نماینده ادوار مجلس:

مذاکرات با تلاش‌های دیپلماتیک دولت در حال جواب دادن است

یک نماینده ادوار مجلس گفت: مذاکرات با تایید مقام رهبری و تلاش‌های دیپلماتیک دولت و شخص رییس‌جمهور در حال جواب دادن است.

وزیر امور خارجه ایران:

ویدئو: عمان، زمان و محل دور بعدی مذاکرات را مشخص خواهد کرد

وزیر امور خارجه ایران گفت: منتظریم که عمان به عنوان کشور میانجی، زمان و محل دور بعدی مذاکرات را مشخص نماید.

روزنامه اصولگرا:

انتقال اورانیوم غنی‌شده به کشورهای منطقه به سود ایران است؟

یک روزنامه اصولگرا نوشت: این سؤال وجود دارد که اگر برمبنای این طرح پیشنهادی، مواد غنی‌سازی و هسته‌ای ایران به منطقه‌ای در خلیج‌فارس منتقل شود و این کشورها بر آن نظارت داشته باشند، قرار است سازوکار نگهداری به چه صورتی باشد، نگهداری این مواد، در کجا و به چه شکلی خواهد بود؟ و آیا این اقدام به سود ایران است؟

کارشناسی ارشد روابط بین الملل:

اگر غنی‌سازی متوقف شود، صنعت هسته‌ای از هم گسیخته می‌شود

یک کارشناسی ارشد روابط بین الملل گفت: توقف کامل صنعت هسته‌ای ایران، به‌ویژه غنی‌سازی، غیرقابل پذیرش است، زیرا غنی‌سازی مانند نخ تسبیحی است که روند کلی صنعت هسته‌ای ایران را به هم می‌پیوندد؛ به عبارت دیگر، اگر غنی‌سازی متوقف شود، گویا این نخ تسبیح پاره شده و صنعت هسته‌ای ایران از هم گسیخته می‌شود.

نماینده مجلس:

هرگز اجازه نخواهیم داد سرنوشت لیبی در ایران تکرار شود

نماینده رشت در مجلس شورای اسلامی گفت: درباره مذاکرات بین ایران و آمریکا گفت: با صدای رسا اعلام می‌کنیم که آمریکا هیچ غلطی نمی‌تواند بکند و اجازه نخواهیم داد سرنوشت لیبی در ایران تکرار شود.

وزیر امور خارجه ایران:

جمهوری اسلامی ایران دستیابی و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را حرام می‎‌داند

وزیر امور خارجه ایران در خصوص گفت‌وگوهای غیرمستقیم ایران و آمریکا گفت: جمهوری اسلامی ایران دستیابی و استفاده از سلاح‌های هسته‌ای را حرام دانسته و همواره یک عضو متعهد به نظام عدم اشاعه بین‌المللی بوده است اما همزمان بر حق خود برای استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای به شمول غنی‌سازی اصرار دارد.

سفیر سابق ایران در مالزی:

توافق روی برنامه هسته‌ای به تنهایی برای رفع تحریم‌ها کافی نیست

سفیر سابق ایران در مالزی تاکید کرد: اگر توافقی در خصوص برنامه هسته‌ای به عنوان گام اول صورت گیرد و به مذاکرات ادامه داده شود و در سایر موضوعات هم طرفین به توافق برسند، آن‌گاه می‌توانیم شاهد برداشتن کلیه تحریم‌ها از سوی آمریکا باشیم. در غیر این صورت، به نظر می‌رسد که مشکل باقی خواهد ماند. به عبارت دیگر، حل مشکل توافق روی برنامه هسته‌ای و مذاکرات هسته‌ای به تنهایی برای رفع تحریم‌ها کافی نیست.

آکسیوس: مذاکرات ایران و آمریکا روز یکشنبه در عمان برگزار می‌شود

وبگاه آکسیوس به گزارش منابع مطلع گزارش داد که دور چهارم مذاکرات هسته‌ای میان ایران و آمریکا قرار است روز یک‌شنبه در شهر مسقط، پایتخت عمان، برگزار شود.

اسحاق جهانگیری:

برداشته شدن تحریم‌ها، فرصت بی‌نظیری را فراهم می‌کند/باید از فرصت مذاکره نهایت استفاده را ببریم

معاون اول رییس جمهور در دولت‌های یازدهم و دوازدهم گفت: آمریکا با خروج یک‌جانبه از برجام نه تنها به تعهدات خود عمل نکرده، بلکه به اعتبار خود نیز لطمه زده و با اعمال تحریم‌ها به ایران و کشورهای هم‌پیمانش آسیب رسانده است، با این حال، اکنون فرصتی برای گفت‌وگو فراهم شده است و باید از این موقعیت نهایت استفاده را ببریم.

روزنامه خراسان:

ترامپ از رفتار خودش سردرگم است، او حتی نتانیاهو را هم سرکار گذاشته!

یک روزنامه اصولگرا نوشت: ترامپ واقعا برخی اوقات خودش هم از رفتار پیچیده‌ای که دارد سردرگم می‌شود. حتی نتانیاهو را هم سرکار گذاشته است و دیروز روزنامه اسرائیل هیوم نوشت که بی‌بی در گفت و گو با نزدیکانش از سیاست خاورمیانه‌ای ترامپ اظهار ناخرسندی کرده و گفته است که رفتارش با حرف‌هایی که او در نشست خصوصی می‌زند، مطابقت ندارد.

فرستاده ویژه ترامپ در امور خاورمیانه:

گفت‌وگوها با ایران مثبت بوده و پیشرفت‌هایی داشتیم

مذاکره کننده ارشد آمریکا در مذاکرات با ایران گفت: گفت‌وگوها با ایران مثبت بوده و پیشرفت‌هایی داشتیم و امیدوارم مسائل در مسیر درست پیش رود.

سفیر سابق ایران در قبرس:

کم شدن یک تندرو در ساختار تصمیم‌گیری سیاسی آمریکا به نفع خودشان است

سفیر سابق ایران در قبرس گفت: پاسخ به این سوال که رفتن والتز چه تغییری در روند مذاکرات ایران و آمریکا ایجاد می‌کند سخت است و باید دید نفر بعدی چه خط مشی را ایجاد می‌کند اما به هر حال، رفتن یک تندرو و کم شدن یک تندرو به نفع آمریکایی‌ها نیز هست.

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

در جریان مذاکرات، اصرار داریم کلیه تحریم‌ها برداشته شود

​عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس با بیان اینکه مذاکره در عرصه هسته‌ای جاده دوطرفه است، گفت: ما مُصریم که کلیه تحریم‌ها برداشته شود و روال اقتصادی طبیعی در ایران حاکم شود. در این شرایط برخی محدودیت‌های کمیِ هسته‌ای را پذیرا خواهیم بود.

بیانیه وزارت خارجه درخصوص تهدید و فشار در کنار مذاکرات

وزارت امور خارجه کشورمان با انتشار بیانیه‌ای اعلام کرد: ایران ضمن تاکید بر تعهد به مسیر دیپلماسی و اعلام آمادگی برای ادامه مذاکرات، به هیچ عنوان رویکرد‌های مبتنی بر تهدید و فشار را که همگی بر خلاف اصول منشور ملل متحد و حقوق بین‌الملل بوده، برنمی‌تابد.

مذاکرات ایران و آمریکا به تعویق افتاد/ عمان: به دلایل لجستیکی است

وزیر امور خارجه عمان اعلام کرد که به دلایل لجستیکی، گفت‌وگوهای ایران و آمریکا، به تاریخ دیگری موکول شد.