دبیرکل حزب جمهوریت می گوید: در خصوص اقدامات تندروها علیه تصمیم حاکمیت برای مذاکره با آمریکا و بیان شعارها و نوشتن پلاکاردهای تند علیه محمدباقر قالیباف و اعضای تیم مذاکرهکننده در تجمعات شبانه، باید روشن شود که فرمان به دست چه کسی و چه کسانی است.
رسول منتجب نیا، در خصوص اقدامات تندروها علیه تصمیم حاکمیت برای مذاکره با آمریکا و بیان شعارها و نوشتن پلاکاردهای تند علیه محمدباقر قالیباف و اعضای تیم مذاکرهکننده در تجمعات شبانه، گفت: برنامههایی که در زمان جنگ برای خنثی کردن توطئههای آمریکا و اسرائیل و حتی عوامل داخلی آنها پیش بینی شده بود، برنامههای خوبی بود؛ یکی از همین برنامهها تجمع شبانه مردم و شعار دادن و اعلام حضور مردم هست که میتواند فواید زیادی داشته باشد؛ از جمله اینکه در دنیا اعلام میشود که مردم با نظام شان و در صحنه حاضر هستند و دیگر اینکه یک میدان خالی برای نیروهای پیاده نظام آمریکا و اسرائیل و منافقین باقی نگذارند. این اصل قضیه بود.
وی افزود: نکتهای که در اینجا وجود دارد، این است؛ باید روشن شود که فرمان به دست چه کسی و چه کسانی است. وقتی که ما در یک صحنه فوق العاده عظیم و خطرناکی قرار گرفتیم، با دو قدرت جهانی میجنگیم، دفاع میکنیم و مردم هم حمایت میکنند، در این شرایط باید همه امور تحت مدیریت و فرمان همدلی واحد باشد؛ صحیح نیست که در دست افراد باشند. همان افرادی که گفته میشوند چه تجمع، چه کارهای اجرایی و حتی کارهای نظامی انجام میدهند. اینکه فرمانهای مختلف باشند مثل اینکه یک ماشینی باشد که دو فرمان داشته باشد، یکی به طرف راست برود و دیگری به سمت چپ و یکی هم به طرف میانه باشد. طبیعی است که این خودرو نمیتواند مسیر را دنبال کند.
این چهره اصلاح طلب تصریح کرد: یک کشور، یک مدیریت نظامی و دفاع همه جانبه حتما و مسلما باید تحت مدیریت واحد باشند، طبیعی است که باید کسانی مدیریت کنند که نظام آنها و ساختار آنها را تعیین کرده است و کلیت مردم آنها را قبول دارند؛ نه یک بخشی از مردم و یا خارج از نظر مردم افراد و اشخاصی؛ در همه زمینه باشند. مثلا اگر یک فرد نظامی پاسدار برحسب نظر و دلخواه خودش بخواهد شلیک کند، طبیعی است که مشکل ایجاد میکند و چه بسا ضررش بیشتر از نفعش باشد. همانطور در مدیریت سیاسی، اجتماعی و ... باید حضور مردم در میادین، خیابانها و مساجد تحت نظارت دقیق افراد صالح و شایسته بدون غرض و مرض، بدون جناح بندیهای رایج مدیریت شود. اگر چنین کاری انجام شود، نتایج خیلی خوب و مطلوبی در بر خواهد داشت. ولی خدای ناخواسته اگر آنها به هر دلیلی رها کنند، یا اینکه سرگرم کارهای دیگر باشند و یا کاری که شروع کردند، از دستشان خارج شود، یا عوامل خارجی و سیاسی در امور دخالت کند و از دست و پا خارج شود؛ در هر صورت این اجتماعات میتواند مضر به حال کشور و به حال دفاع باشد و به قول مولانا «از قضا سرکنگبین صَفرا فزود روغنِ بادام خشکی مینمود» و اینگونه نقض غرض میشود.
برخی از شخصیتها غرض و مرض و کینه دارند/ ترامپ به اختلافات داخلی ایران دل بسته است
منتجب نیا در ادامه گفت: از مسئولان رده بالای کشور از شخص رهبری گرفته تا کسانی که مورد اعتماد رهبری هستند و برای این کار منصوب شدند و لیاقت دارند، تقاضا دارم که همه امور را کنترل کنند. تجمعها اگر کنترل نشود، آسیبهای فراوانی را شاهد خواهیم بود. افراد مختلف با اغراض و با نیات مختلف وارد میشوند و ممکن است مشکلاتی ایجاد کنند. در کشور ما جناح بندیها و سلایق مختلف است، اگر به هر کسی میدان و اجازه دهیم که در این دفاع بخواهند عقیده خود را به کار ببرند، مثل آن سربازی است که اجازه دادیم به هر کجا خواست تیراندازی کند. اینجاست که مشکل ایجاد میشود.
دبیرکل حزب جمهوریت ایران اسلامی در ادامه گفتوگو با خبرآنلاین گفت: نزدیک دو ماه است که شبها مردم حضور پیدا میکنند. من به برخی از میادین رفته و بازدید کردم، دیدم که مردم حضور دارند. این حضور میتواند کاملا مفید باشد و در واقع مکمل عملیات رزمندگان باشد و اگر خدای ناکرده کنترل و مدیریت نشود، میتواند زحمات آنها را خنثی کند. چرا دست ترامپ از همه جا کوتاه شده، احساس شکست میکند و مجددا به اختلافات داخلی ایران دل بسته است؟ چون میبیند افرادی حرکت کردند، میخواهند علایق خودشان را ابلاغ و اعلام کنند. اینها کاری ندارند که فرماندهی کل قوا چه گفته است، شورای عالی دفاع چه تصمیمی گرفته، رهبری چه نظری دارد، آنها دنبال کار خودشان هستند و میخواهند تسویه حساب کنند. برخی از شخصیتها غرض و مرض و کینه دارند و میخواهند در این ماجرا تسویه حساب کنند؛ یا اینکه سیاستهای حاکم بر نظام را قبول ندارند. ممکن است عدهای جنگ را قبول نداشته باشند، عدهای مذاکره را قبول نداشته باشند یا داشته باشند. اینها تبلیغ جنگ کنند یا تبلیغ مذاکره. اینها پلاکارد به نفع جنگ و آنها پلاکارد به نفع مذاکره بیاورند. اینجا سنگ روی سنگ قرار نمیگیرد. اینجاست که باید تریبونها کنترل شود.
تریبون دارها در میادین در اختیار جناحهای سیاسی است
منتجب نیا با درخواست از مقامات عالی رتبه در خصوص کنترل این افراد و جناحها گفت: من هشدار میدهم که تریبون دارها در میادین کنترل شده نیستند و در اختیار جناحهای سیاسی قرار گرفته است. برخیها در حال تسویه حساب هستند. من عکسهایی را در فضای مجازی دیدم یا دوستان دیده و برای من نقل کردند که اسم اشخاص و شخصیتها را میبرند. گروهی که مثلا با مذاکره کردن مخالف است، یا با مذاکره کنندگان مخالف است، چطور به خودش اجازه میدهد مقوا و بنری را علیه حکومت بنویسد، تهمت بزنند، جسارت و توهین کنند. اگر اینها ادامه پیدا کند، همان میشود که ترامپ میخواهد؛ لذا من تقاضا میکنم از همه مقامات عالیه نظام که جلوی این حرکت را بگیرند.
او افزود: اساسا هر مداح، سخنران و مجری که میخواهد در این میادین شرکت کند، همه باید تحت فرمان فرمانده کل قوا و با آن سیاست باشد. هیچ کس حق ندارد که از آن خارج شده و عدول کند. والا خدای ناخواسته ضررش بیشتر از نفعش خواهد شد و تداوم این کار میتواند به شکاف عظیم بین جامعه و درگیری منجر شده و موجب شادی دشمن شود.
این فعال سیاسی با اشاره به وجود سلایق مختلف در کشور بیان کرد: در ارتباط با تنوع سلایق اشاره میکنم که در ایران علائق، نژادها، عقاید، ادیان و مذاهب مختلف هستند که جزو امتیازات ایران است. در اینجا زبانهای مختلف وجود و این به معنای اختلاف نیست. ولی هیچ کس نباید سلیقه، عقیده و گرایش سیاسی خودش را بر کشور حاکم کند. آنچه باید بر فضای سیاسی کشور حاکم شود؛ به خصوص در زمان جنگ؛ مسئله صلاحدید واستراتژیست است که سران و بزرگان نظام تعیین میکنند. بزرگان نظام هرکسی را که برای مذاکره انتخاب کردند، مثل آن فرماندهی است که برای جنگ منصوب کردهاند، کسی حق ندارد به آن جسارت کند. مگر میشود فرمانده یکی از نیروهای نظامی را کسی قبول نداشته باشد و علیه او صحبت کنند. در مذاکره و بحثهای دیگر هم همینطور است. من این هشدار جدی را خدمت بزرگان عرض کرده و تقاضا میکنم که تا دیر نشده جلوی این حرکتها را بگیرند والا دشمنان ما از این سود میبرند و ما ضربه خواهیم خورد.
ظریف دیپلماتی کم نظیر در ایران است/ قالیباف تا دیروز نور چشم خیلیها بود، اما امروز...
منتجب نیا درباره توهینهایی که به چهره هایی، چون روحانی و ظریف در این تجمعات شبانه شده و اینکه آیا این حرکتها باعث دوقطبی سازی در جامعه میشود یا نه نیز گفت: من بدون اینکه اسم کسی را ببرم اشاره کردم. در این تجمعها اسامی کسانی را بردهاند مثل این دو شخصیت؛ آقای ظریف یک دیپلمات کم نظیر در ایران است. فردی است که هم امام به او اعتماد داشت، هم مقام معظم رهبری شهید به او اعتماد داشتند و بارها از او تعریف کردند و هم سالهای سال به این کشور خدمت کرد.
وی افزود: آقای دکتر حسن روحانی از شخصیتهای مفید جامعه است. دورههای متعدد در مجلس بوده، در دفاع هشت ساله مقدس جزو شخصیتهای موثر جنگ بوده، در تیم مذاکره کننده وقت بوده و دو دوره ریاست جمهوری کشور را بر عهده داشته و خدمات ارزشمندی را ارائه کرده است. به چه جرم و اتهامی افراد جسارت میکنند؟ چرا به اینها اجازه داده میشود؟ من تعجب میکنم. من با بگیر و ببند و فضای سیاسی بسته هم به شدت مخالفم ولی دستگاههای اطلاعاتی و قضایی با این توهین کردن به شخصیتها برخورد نمیکنند؟ آقای دکتر قالیباف تا دیروز که نور چشم خیلیها بود و از او حمایت میکردند و امروز که از طرف رهبری به عنوان سرتیم مذاکره کننده منصوب شده است، چه جسارتهایی به وی کردند. همه اینها خودزنی است. چه آگاهانه این کارها را انجام میدهند و دشمنان آنها را تحریک میکنند و چه ناآگاهانه؛ نتیجه اش یکی است؛ لذا باید با اینها برخورد شده و جلویشان گرفته شود. قطعا افرادی پشت صحنه هستند که برنامه ریزی میکنند و به دست بچههای مردم میدهند. بچههای مردم، خانمها و آقایان همه آمدند که در برابر آمریکا و اسرائیل بایستند. ولی اینها سوء استفاده میکنند؛ سوء استفاده از مردم و احساسات پاک و شایسته آنها برای تسویه حساب و مسائل جناحی خیانت به آنهاست. جلوی این حرکتها حتما باید گرفته شود که به فاجعهای نینجامد.