۱۴۰۱/۰۴/۲۰

معرفی 24 روستای تشنه ایران

سال‌هاست که مردم بردسکن در دل کویر با کمبود آب دست و پنجه نرم می‌کنند. در روزهای گرم تابستان که برخی مواقع دمایی بیش از ۴۰ درجه دارد، روستاییان و حتی شهرنشینان این منطقه را بیش از پیش در رنج فرو برده است.

دیگر نه تنها از رودخانه‌های پرآب دائمی در این شهرستان خبری نیست بلکه همان رودخانه‌های فصلی هم خشک شده‌ است. بر اساس گفته کارشناسان از ۹۹ پدیده مهم هواشناسی تمام این پدیده‌ها را از جمله سرمازدگی، گرمازدگی، ریزگردها و طوفان‌های گرد و خاک، زمان و شدت آفتابه‌ای سوزان با متصل بودن به کویر بزرگ و خشک، وزش بادهای شدید، تگرگ، رعد و برق، رگبار در شهرستان بردسکن شاهد هستیم.

بردسکن رتبه اول کمبود بارش و خشکسالی

«آب نیست» در بردسکن و بسیاری از شهرهای دیگر خراسان رضوی یک شعار نیست، یک حقیقت تلخ است، دیگر بحث کم آبی به پایان رسیده و بحران بی‌آبی در پیش روی ماست.

رئیس اداره هواشناسی بردسکن در همین خصوص به ایسنا گفت: میزان بارندگی شهر بردسکن از ابتدای سال زراعی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۰ تاکنون ۶۲.۴ میلیمتر و مدت مشابه سال قبل ۱۳۳.۲ میلیمتر و دوره مشابه بلندمدت ۱۴۸.۳ میلیمتر بوده است.

جواد مصطفوی افزود: متاسفانه نسبت به سال گذشته ۵۳ درصد و نسبت به دوره بلندمدت ۵۸ درصد کاهش بارندگی را در بردسکن شاهد هستیم.

وی با بیان اینکه بارش‌ها در سطح شهرستان بردسکن پراکنده بوده است، بیان کرد: شهرستان بردسکن در بین ۲۰ ایستگاه هواشناسی استان به لحاظ کمبود بارش و خشکسالی در رتبه اول قرار دارد.

رئیس اداره هواشناسی بردسکن تصریح کرد: متوسط بارش استان از اول سال زراعی ۱۴۰۱ – ۱۴۰۰ تاکنون ۱۶۱.۲ میلیمتر و مدت مشابه سال قبل ۱۱۹.۳ میلیمتر و دوره مشابه بلندمدت ۲۰۲ میلیمتر بوده که نسبت به سال گذشته ۳۵ درصد افزایش و نسبت به دوره بلندمدت ۲۰ درصد کاهش را در سطح استان شاهد هستیم.

وی گفت: میزان تغییرات دمای سال جاری شهر بردسکن به سال گذشته ۱۴۰۱- ۱۴۰۰ تاکنون ۱۷ درجه سانتیگراد و مدت مشابه سال قبل ۱۶.۵ درجه و میانگین دوره آماری ۱۶.۳ درجه بوده است.

مصطفوی افزود: میزان تغییرات سال جاری نسبت به سال گذشته ۰.۵ درجه افزایش دما و میزان تغییرات نسبت به دوره آماری ۰.۷ درجه سانتیگراد افزایش را نشان می‌دهد.

۳۴ روستای تشنه

در این سال‌ها کمتر کسی در بردسکن است که با سریال تکراری خشکسالی‌ها و کم‌آبی آشنا نباشد زیرا این مساله جزئی از زندگی و زیست‌بوم مردم منطقه شده و برخی از نقاط را به شدت تحت تاثیر قرار داده و در نهایت آثار منفی آن به مهاجرت و بیکاری هر چه بیشتر دامن زده است.

مدیر اداره آب و فاضلاب شهرستان بردسکن در همین خصوص به ایسنا گفت: امور آب و فاضلاب شهرستان بردسکن با تحت پوشش داشتن سه شهر و ۷۶ روستا وظیفه آب‌رسانی به ۳۴ هزار مشترک را بر عهده دارد.

بردسکن بیشترین افت کاهش بارندگی به نسبت چند سال اخیر را در خراسان رضوی دارد

حسین مهدوی اولیایی عنوان کرد: با توجه به محدودیت‌های آب شرب و از سویی کاهش بارندگی بردسکن بیشترین افت کاهش بارندگی سال جاری به نسبت سال قبل و دوره چند ساله اخیر را در خراسان رضوی داشته است.

وی با بیان اینکه آب مورد نیاز شهرستان بردسکن از ۵۲ منبع آبی تأمین می‌شود، اظهار کرد: این ۵۲ منبع آبی شامل چاه‌های عمیق، چاه‌های دستی، چشمه‌ها و قنوات است.

مدیر اداره آب و فاضلاب شهرستان بردسکن تصریح کرد: هر چند بخش قابل توجهی از این منابع شامل آب‌های چشمه‌ها، قنوات و چاه‌های دستی هستند اما تحت تاثیر خشکسالی قرار گرفته‌اند و با کاهش شدید آب‌دهی مواجه است.

وی عنوان کرد: وسعت شهرستان و پراکنش روستاها به گونه‌ای است که در حوزه آب شرب با محرومیت بسیار جدی مواجه هستیم؛ به طوری که در حال حاضر ۳۴ روستا با تانکر سیار آب‌رسانی می‌شود.

مهدوی اولیایی خاطرنشان کرد: هرچند برخی از این روستاها با تانکر آب‌رسانی نمی‌شد اما خشکسالی‌ها و کاهش بارندگی در منطقه کوهپایه و دهستان درونه موجب شد از ۲ ماه قبل به برخی روستاها با تانکر آب‌رسانی کنیم.

وی گفت: بر اساس آنچه اعلام شده بالاترین کاهش بارندگی در ایستگاه‌های هواشناسی استان مربوط به بردسکن بوده، ایستگاه این شهرستان نسبت به سال قبل کاهش ۶۰ درصدی را داشته است.

مدیر اداره آب و فاضلاب شهرستان بردسکن افزود: علاوه بر اینکه ۳۴ روستای شهرستان بردسکن با تنش آبی مواجه است، برخی روستاهای دیگر هم افت منابع آبی دارد و در آن‌ هم با چالش مواجه هستیم.

وی تصریح کرد: هرچند هنوز به نقطه سر به سر تولید و مصرف نرسیده‌ایم اما در روستاها و شهرها مصارف آب رو به افزایش است که امیدواریم با صرفه‌جویی مشکلات رفع شود.

مهدوی اولیایی گفت: متاسفانه هنوز بسیاری باورشان نشده که آب نیست. در حال حاضر بالغ‌ بر ۴۰ درصد مشترکان الگوی مصرف را رعایت نمی‌کنند که ۶۰ درصد همین مشترکان پر مصرف ۷۰ درصد آب را مصرف می‌کنند.

وی ادامه داد: بخش قابل توجه اعتبارات امسال از محل محرومیت‌زدایی به بسیج سازندگی محول شده است؛ به همین دلیل مجری طرح رفع محرومیت در حوزه آب شرب در بخش قابل توجهی از پروژه‌ها بسیج سازندگی است.

مدیر اداره آب و فاضلاب شهرستان بردسکن گفت: از اعتبارات استانی خود امور آب و فاضلاب هم پروژه‌های مختلفی برای ارتقا و تامین آب شرب شهر بردسکن و دهستان درونه و روستاهای اقماری در دست انجام داریم.

وی عنوان کرد: هر چند مجتمع‌های آب‌رسانی در شهرستان حدود ۱۰ باب هستند و عملاً تأمین آب به صورت پمپاژی و برای ذخیره‌سازی روستاها انجام می‌شود، اما از سویی به دلیل محرومیتی که در شهرستان داریم، ناگزیریم علاوه بر کمکی که از بسیج سازندگی می‌گیریم، از مجمع خیران نیز کمک گرفته شود؛ به طوری که تاکنون چهار روستا را با کمک خیران آب‌رسانی نموده‌ایم و در حال حاضر ۹ روستای دیگر در دست اقدام داریم که آب‌رسانی به آن از محل مساعدت خیران آب‌رسان در کشور انجام می‌شود.

مهدوی اولیایی با بیان اینکه تا پایان امسال در مجموع مشکل آب ۱۵ روستای شهرستان بردسکن برطرف می‌شود، گفت: با توجه به اینکه بخش قابل توجهی از شهرستان متکی به دامپروری است و از سویی کشاورزی نیاز به سم‌پاشی دارد، از مشترکان درخواست داریم با توجه به بحران آبی موجود در منطقه صرفه‌جویی کرده و در حد امکان از آب‌های جایگزین به جای آب شرب برای دام‌ها، سم‌پاش‌ها و آبیاری اشجار استفاده کنند تا در روستاهای پرجمعیت و منطقه کوهپایه و انابد با کاهش افت آب مواجه نشویم.

وی بیان کرد: پیش‌بینی می‌شود با توجه به افزایش دما و همچنین مصارف فزاینده‌ای که دامداران و کشاورزان دارند، اگر همین منوال ادامه یابد، تابستان چالشی داشته باشیم؛ به همین دلیل درخواست صرفه‌جویی از مشترکان داریم.

مدیر اداره آب و فاضلاب شهرستان بردسکن در ادامه به وضعیت شبکه‌های فرسوده شهرستان اشاره کرد و گفت: هر چند بالغ‌ بر ۱۰۳۰ کیلومتر شبکه توزیع در شهرستان داریم اما از عمر مفید بخش قابل توجهی از این شبکه‌ها که ۲۵ سال است رد شده و نیاز به بازسازی دارد.

وی از فرسوده بودن بالغ‌ بر ۶۰ درصد شبکه‌های آب‌رسانی منطقه بردسکن خبر داد و گفت: میزان هدررفت آب از این ۶۰ درصد حدود ۲۵ تا ۳۰ درصد است.

مهدوی اولیایی بیان کرد: با توجه به اعتباراتی که تخصیص پیدا می‌کند همه‌ ساله بخشی از شبکه‌های فرسوده تعویض می‌شوند، امسال در مرکز دهستان درونه بالغ‌ بر ۲۰۰۰ متر شبکه اصلاح و در شبکه مجتمع برجک و روستای باب‌الحکم اصلاح و توسعه انجام می‌شود. همچنین در روستای زیرک‌آباد ۲۷۰۰ متر اصلاح خط انتقال و شبکه توزیع انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه حدود پنج تا ۶۰۰۰ متر اصلاح شبکه در دست انجام است، به وضعیت انشعابات غیرمجاز اشاره کرد و افزود: در سال جاری و گذشته اکیپ‌های گشت آب در شهرها و روستاها همچنان فعال هستند.

مدیر اداره آب و فاضلاب شهرستان بردسکن یادآور شد: سال گذشته بالغ‌ بر ۱۱۷ مورد و از ابتدای امسال بالغ‌ بر ۴۸ مورد انشعابات غیرمجاز شناسایی و کشف که مشکل برخی پرونده‌ها در خود اداره رفع و تعدادی به مراجع قضایی معرفی شد. با توجه به اینکه از انشعابات غیرمجاز برای مصارف دام و بنایی و یا آبیاری اشجار و باغات استفاده می‌کنند، به شدت با متخلفان برخورد می‌شود.

وی در ادامه از بهره‌مند شدن ۴۲ خانوار در روستای چاه سلطان شهرستان بردسکن از نعمت آب شرب خبر داد و گفت: روستای چاه سلطان با اجرای یک پروژه خیرساز از نعمت آب شرب بهره‌مند و از فهرست روستاهای تانکری خارج شد.

مهدوی اولیایی خاطرنشان کرد: پروژه تامین آب روستای چاه سلطان شامل ۳۷۰۰ متر لوله‌گذاری خط انتقال و ساخت هفت حوضچه کنترل بوده که با ۶ میلیارد ریال مشارکت یک بنیاد خیریه، اداره امور آب و فاضلاب شهرستان و مشارکت اهالی روستا در مدت ۲ ماه به سرانجام رسید.

وی با بیان اینکه از ۱۲۰ روستا در شهرستان ۳۴ روستا هنوز با تانکر تامین آب می‌شوند، خواستار کمک خیران آبرسان برای رفع مشکل آب شرب این روستاها شد.

امسال در پی تداوم خشک‌سالی چندساله‌ای که بر اغلب نقاط کشور حاکم است، وضعیت آب به وخیم‌ترین حالت خود رسیده است؛ آبی که وجودش نه فقط برای شرب که برای کشاورزی، صنعت و به‌ ویژه تولید برق بسیار حیاتی است. اینک با تابستانی بسیار گرمی که در پیش داریم، دمای هوای تابستان در شهرستان‌هایی مانند بردسکن افزایش قابل توجهی دارد سازمان هواشناسی تعارف را کنار گذاشته و هشدار داده است که: «آب نیست»، دوره خشکسالی طولانی خواهد بود و مردم و مسئولان باید به هوش باشند.

با توجه به خشکسالی‌های متوالی و پی در پی و نیز با توجه به اینکه بیشتر اقتصاد منطقه بر پایه کشاورزی و دامپروری است، می‌طلبد مسئولان استان و کشور نگاه ویژه‌ای به این شهرستان داشته و در خصوص تخصیص اعتبارات مساعدت بیشتری به مردم بردسکن داشته باشند.

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید