۱۴۰۱/۰۷/۲۲

مایکروسافت به متاورس می‌پیوندد؟

مایکروسافت با امضای قرارداد جدیدی، در مسیر توسعه نرم‌افزار‌های خود در دنیای‌ متاورس، به شرکت متا (فیسبوک) پیوسته است. با شروع این همکاری، استفاده از امکانات نرم‌افزاری مایکروسافت به کمک هدست‌های واقعیت مجازی متا ممکن خواهد شد.

مایکروسافت، غول تکنولوژی جهان، به تازگی قراردادی با شرکت متا (فیسبوک سابق) امضا کرده است. طبق این قرار داد، شرکت مایکروسافت نرم‌افزار آفیس، ویندوز و بازی‌های ایکس‌باکس خود را وارد واقعیت مجازی متاورس خواهد کرد.

قرارداد ورود به متاورس

با وجود اینکه متا و مایکروسافت از قدیم با یکدیگر در رقابت تنگاتنگ بوده‌اند، اما حالا با یکی کردن قدرت‌شان به دنبال توسعه دنیای متاورس خواهند رفت. دنیای متاورس با سرعت باورنکردنی در حال پیشرفت است و غول‌های صنایع مختلف و برندهای مشهور به دنبال کسب جایگاه و سود در این دنیای مجازی هستند.

همکاری متا و مایکروسافت

در همایشی با نام متا کانکت که در تاریخ ۱۹ مهر برگزار شد، خبر همکاری این دو شرکت توسط ساتینا نادلا، مدیرعامل مایکروسافت اعلام شد. نادلا اعلام کرد که پلتفرم ارتباطی مایکروسافت تیمز، به زودی با سیستم هدست مجازی quest و quest pro عجین خواهد شد.

با شکل‌گیری این یکپارچگی، کاربران می‌توانند در فضای مجازی با یکدیگر ارتباط ویدیویی و صوتی داشته باشند. مارک زاکربرگ این تجربه ارتباط با مایکروسافت تیمز در متا را «آینده دفاتر مجازی» خواند. نرم‌افزارهای کاربردی مایکروسافت از جمله ورد، پاورپوینت، اکسل و اوت‌لوک در فضای واقعیت مجازی متا قابل دسترس خواهند بود.

تمرکز فیسبوک بر متاورس
سال گذشته بود که شرکت فیسبوک اعلام کرد نام خود را به متا تغییر خواهد داد. فیسبوک با این تغییر، به دنبال تمرکز بر ساخت فضای واقعیت مجازی است و به گفته‌ بنیانگذار فیسبوک، مارک زاکربرگ، تاکنون بیش از ۵.۷ میلیارد دلار سرمایه‌گذاری بر روی این پروژه انجام شده است. حرکت به سمت متا برای شرکت‌ فیسبوک هزینه بسیار بالایی داشته و زاکربرگ می‌داند که ممکن است ضرر‌هایی که به فیسبوک وارد شده تا چند سال آینده نیز ادامه پیدا کند.
هدست‌های واقعیت مجازی متا
در راستای هدف توسعه دنیای واقعیت مجازی، متا هدست‌های واقعیت مجازی خود با نام Meta Quest که پیش‌تر Oculus نام داشت را روانه‌ی بازار کرد. هدست‌های اوکولس اولین بار در مارس ۲۰۱۶ به بازار معرفی شدند.
در راستای تغییر نام فیسبوک، این هدست‌ها نیز در نوامبر ۲۰۲۱ تغییر نام دادند و به کواست (Quest) تبدیل شدند. هدست مدل Quest 2 که در سال ۲۰۲۰ معرفی شد، در حال حاضر، پرفروش‌ترین هدست واقعیت مجازی جهان است. فیسبوک به تازگی اعلام کرده است که فروش هدست مدل Quest 2 به ۱۴.۸ میلیون واحد رسیده است.
در کنفرانس روز ۱۱ اکتبر، از هدست جدید Meta Quest Pro نیز رونمایی کرده است که قیمت ۱۵۰۰ دلار دارد و به زودی برای فروش عرضه خواهد شد. این هدست جدید نیز با نرم افزار‌های مایکروسافت مطابقت خواهد داشت.

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید