۱۴۰۱/۱۰/۱۷

خاتمی با مردم گفتگو خواهد کرد

فعال سیاسی اصلاح‌طلب می‌گوید: خاتمی به زودی با مردم گفتگو خواهد کرد.

غلامعلی رجایی، فعال سیاسی اصلاح‌طلب، با اشاره به محور جلسه خود با محمدجواد ظریف گفت: یک ملاقات معمولی بود البته روز قبل از این دیدار با خاتمی هم دیدار کردم. قبل از دیدار به رحیمی جهان آبادی گفتم اگر می‌خواهید درباره برجام صحبت کنید خوب است اما او چیزی نگفت. لذا در جلسه مذکور درباره برجام و مذاکرات صحبت نکردیم.

او درباره دیدار خود با خاتمی افزود: حدود ۳ نفر بودیم که طی جلسه‌ای نکاتی را درباره مسائل روز به او گفتیم علاوه بر این راه برون رفت از بحران را هم با خاتمی مطرح کردیم. البته همه موارد محدود به این جلسه نیست بلکه جمعی از نخبگان و اساتید دانشگاه حدود ۳۰ جلسه با خاتمی داشتند که افراد مذکور با مقامات دیگر نیز جلسه برگزار کردند و همین نکات را با آنها نیز یادآوری کردند.

رجایی درباره اظهارات خاتمی در این دیدار تصریح کرد: با توجه به اینکه لازم بود نظرات خاتمی را هم بشنویم لذا نکات را پیرامون مسائل روز با او در میان گذاشتیم که در نهایت خاتمی هم نظرات خود را مطرح کرد از جمله به نامه خود به رهبری اشاره کرد و گفت که از سرانجام آن هم بی‌اطلاع است که به نظر می‌رسد پاسخی به آن داده نشده است. قاعدتاً خاتمی بر محور اصلاح وضع موجود و بدون حرکت در چهارچوب جبهه اصلاحات نظرات خود را مطرح کرد و گفت باید اقداماتی صورت بگیرد که همین موارد به رهبری گفته شده و گفته می‌شود. در جمع‌ بندی جلسه مذکور همه و از جمله خاتمی به این نتیجه رسیدند که نظارت استصوابی باید برداشته شود و انتخابات آزاد صورت بگیرد.

خاتمی معتقد است براندازی نه مطلوب است و نه ممکن

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ادامه اظهار کرد: علاوه بر این خاتمی در دیدار با نخبگان و اساتید به مواردی نظیر دیپلماسی داخلی و جذب حداکثری مردم، دیپلماسی خارجی و حل مسائل ایران با خارج از کشور نکات قابل توجهی داشت. نکته مهم دیدار مذکور این است که خاتمی به زودی با مردم گفتگو خواهد کرد. به عبارت دیگر خاتمی احساس وظیفه می‌کند که با مردم صحبت کند در هر صورت او قائل به اصلاح و برگشت جمهوریت نظام است لذا بهتر است نظام این مورد را قبول کند. همچنین خاتمی درباره ادعای برخی مبنی بر براندازی گفت که این اقدام نه ممکن است نه مطلوب و نه مفید است.

رجایی با اشاره به سایر نظرات خاتمی ادامه داد: نکات دیگری که خاتمی در این جلسه مطرح کرد عبارتند از آزادی مطبوعات در انعکاس دیدگاه‌های نخبگان، اصلاح قانون اساسی و مراجعه به نظر مردم، برگزاری رفراندوم، انتخابات آزاد، رجوع نظام به نظر مردم در تصمیم‌گیری های اساسی درباره مسائل ملی بود. اصلی‌ترین وجه نظرات خاتمی مبنی بر این بود که تجدیدنظر و اصلاحی در ساختار صورت بگیرد. در حقیقت جان مایه کلام خاتمی این بود که نظام باید به اصلاح برسد.

خاتمی در قضیه گفتگو با مردم دست باز ندارد

او در واکنش به اینکه مکانی وجود دارد که خاتمی از طریق حضور در آن‌مکان با مردم گفتگو کند، خاطرنشان کرد: با وجود محدودیت‌هایی که برای خاتمی وجود دارد منظور از گفتگوی او با مردم گفتگو در قالب مصاحبه است چراکه خاتمی در نیمه حصر است و با توجه به محدودیت‌هایی که دارد نمی‌تواند از طریق حضور در مسجد و .. با مردم گفتگو کند. بنده فقط می‌دانم که خاتمی در قضیه قالب گفتگو با مردم دست باز ندارد.

رجایی در پاسخ به اینکه از نظر خاتمی کدام مواد قانون اساسی نیاز به اصلاح دارد؟ افزود: خاتمی به صورت دقیق اشاره نکرد که کدام مواد قانون اساسی باید مورد اصلاح قرار بگیرد البته گفت قانون اساسی می‌تواند به رفراندوم گذاشته شود اما الان وقت برگزاری چنین رفراندومی نیست.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب در پاسخ به اینکه خاتمی در جلسه مذکور چه مواردی درباره جبهه اصلاحات مطرح کرد، یادآور شد: خاتمی در جلسه با نخبگان راجع به جریان اصلاحات بحثی  مطرح نکرد بلکه درباره اصلاح ساختار نظام و خود اصلاحی درون نظام صحبت شد.

/منیبان

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید