مکانیسم ماشه - صفحه 8

مکانیسم ماشه
سعید لیلاز:

تا چند ماه اخیر بزرگترین دغدغه، سگ‌گردانی و پیامک حجاب بوده!

یک فعال سیاسی اصلاح طلب می گوید: در دو ماه آخر منتهی به جنگ بزرگ‌ترین مساله‌ نظام سگ‌گردانی دخترها در خیابان است. دومین مساله‌اش پیامک حجاب است. سومین مساله بزرگش این است که آیا مسابقات فوتبال را با دخترها در مشهد انجام دهیم یا در تهران؟ جهان ما جهان رویاپردازی‌ها نیست.»

نماینده مجلس:

فعال‌سازی مکانیسم ماشه، آب در هاون کوبیدن است

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، تلاش تروئیکای اروپا برای فعال کردن مکانیسم ماشه را مصداق آب در هاون کوبیدن دانست و گفت: وقتی آمریکا و کشورهای اروپایی برجام را از بین بردند، دیگر استناد به این توافقنامه محلی از اِعراب ندارد.

نماینده جبهه پایداری:

قرآن کسانی را که پیشنهاد تعلیق غنی‌سازی می دهند، آمریکایی و اسرائیلی می‌داند!

یک نماینده مجلس و عضو جبهه پایداری کسانی را که پیشنهاد تعلیق غنی سازی می دهند را آمریکایی و اسرائیلی خواند.

سخنگوی وزارت خارجه ایران خبر داد؛

دور بعدی گفت‌وگو با آژانس در روزهای آینده انجام می‌شود

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این که «سطح مبادلات ما با آژانس بعد از اتفاقات اخیر تغییر کرده، اما رابطه با آژانس مستقیم است»، از احتمال برگزاری دور بعدی گفت‌وگو با آژانس در روزهای آینده خبر داد.

فرجی‌راد:

بهترین راه‌ جلوگیری از مکانیزم ماشه، مذاکرات مستقیم ایران و آمریکاست

یک استاد ژئوپلتیک گفت: در این شرایط، بهترین راه‌حل، مذاکره و گفتگو است. این مذاکرات که در حال حاضر در سطح بین‌المللی مطرح است، علی‌رغم تلاش‌های موجود، هنوز به نتیجه نرسیده است. با این حال، مهم‌ترین شرط برای پیشبرد این گفتگوها، علاوه بر حضور کارشناسان آژانس در ایران و تعیین تکلیف اورانیوم‌های ذخیره‌شده، این است که ایران و آمریکا به‌طور مستقیم با یکدیگر وارد مذاکرات شوند.

شرق:

چین و روسیه علیه مکانیسم ماشه‌ موضع گرفتند

شرق نوشت: در حالی که تهدید به فعال‌سازی مکانیسم ماشه بار دیگر بر مذاکرات سایه انداخته، جبهه‌ای حقوقی و سیاسی میان ایران، چین و روسیه در حال شکل‌گیری است که در آن، مشروعیت اقدام اروپا زیر ذره‌بین قرار گرفته است. این نه‌فقط جدالی برای توقف یک روند تحریمی جدید، بلکه تلاشی برای حفظ اعتبار نظام چندجانبه‌گرایی است.

عراقچی:

ما برای مقابله با مکانیسم ماشه ابزارهای مختلفی داریم

وزیر امور خارجه ایران گفت: درباره اسنپ‌بک گفت: اولا کسی وجود مکانیزم اسنپ بک در برجام را انکار نکرده است. این کلمه نیست، ولی مکانیسم آن وجود دارد و به دلیل وجود همین مکانیسم بود که جمهوری اسلامی از این مکانیسم استفاده کرده است.ما برای مقابله با آن ابزارهای مختلفی داریم.

روسیه با برنامه سه کشور اروپایی برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه مخالفت کرد

روسیه به‌طور رسمی با برنامه آلمان، فرانسه و انگلیس برای فعال‌سازی مکانیسم ماشه و بازگرداندن قطعنامه‌های تحریمی شورای امنیت علیه ایران مخالفت کرد.

محسن جلیلوند:

رفتارهای اخیر اسرائیلی ها شوآف نیست، می‌تواند مقدمه جنگ باشد

یک تحلیلگر ارشد سیاست خارجی می گوید: در حال حاضر کانون سیاست خارجی کشور ما نیز مسئله اسرائیل است. به طور کلی رفتارهای اخیر مقام های اسرائیلی را نه شوآف می‌بینم نه فقط در راستای رعب و وحشت. بلکه این رفتارها می تواند مقدمه ای برای شروع مجدد جنگ باشد.

فریدون مجلسی:

راهی غیر از مذاکره باقی نمانده است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل می گوید: منطق و عقلانیت حکم می‌کند که در شرایط دشوار اقتصادی، در شرایطی که کمبودها و مشکلات شهری و تنهایی استراتژیک نیز به چالش‌ها اضافه شده، از تکرار جنگ بی‌فرجام اجتناب شود. به نظر می‌رسد راهی غیر از مذاکره باقی نمانده است.

فردین قریشی:

اولویت‌ استراتژیک امروز ترمیم فاصله ملت و حاکمیت است

یک استاد روابط بین‌الملل گفت: چند اولویت استراتژیک در مقطع کنونی باید مورد توجه قرار گیرد که یکی از آنها ترمیم هرچه افزون‌تر فاصله ملت و حاکمیت در جهت تقویت همبستگی ملی است.

مرتضی مکی:

بعید است خروج از NPT آورده‌ای برای ایران داشته باشد

یک کارشناس مسائل اروپا می‌گوید: برخی از مقامات خروج از NPT را راهی برای مقابله با اروپا می‌دانند اما من موضوع خروج یا تهدید به خروج از پیمان ان‌پی‌تی را به عنوان واکنشی که آورده‌ای برای ایران داشته باشد، تصور نمی‌کنم.

نصرت‌الله تاجیک:

خروج روسیه و چین از برجام، یک ضربه به مکانیسم ماشه است

یک تحلیلگر سیاست خارجی نوشت: به دلیل‌عدم ایفای تعهدات توسط اروپا در برجام، مشارکت‌کننده‌ای (Participants) نداریم که مکانیسم ماشه را فعال کند. اگر ایران، روسیه و چین از برجام خارج شوند یا این دو پوشش حقوقی دیپلماتیک به ایران بدهند یک ضربه به مکانیسم ماشه و اروپاست و اگر هم نشوند، اینها که مکانیسم ماشه را فعال نمی‌کنند! ولی در روایت‌سازی و جنگ روانی عقب می‌مانیم!

آلمان:

گفتگو می‌کنیم اما گزینه اسنپ‌بک روی میز است!

وزیر خارجه آلمان با تکرار تهدیدها علیه ایران در زمینه فعالسازی «سازوکار ماشه» گفت: در حال گفت‌وگو با ایران هستیم اما گزینه اسنپ‌بک روی میز است.

روزنامه فرهیختگان:

خروج از NPT نمی‌تواند مشروعیت ایران را زیر سؤال ببرد

یک روزنامه اصولگرا نوشت: اصل خروج از NPT از منظر حقوق بین‌الملل نمی‌تواند مشروعیت ایران را زیر سؤال ببرد؛ مگر آن‌که این اقدام با برنامه‌ریزی برای ساخت سلاح هسته‌ای همراه باشد که خلاف فتوای رسمی رهبری معظم انقلاب و دکترین دفاعی کشور است.

عصر ایران:

موافقان مکانیسم ماشه، کاسبان تحریم و خائنند

عصر ایران نوشت: برخی منافع شان در تحقق مکانیزم ماشه است تا با تشدید تحریم های ایران، کاسبی تحریم شان رونقی تازه بگیرد و با تظاهر به انقلابی گری، شمار پالت های دلارشان را افزون تر کنند؛ و الا چه دلیلی می تواند داشته باشد این همه اصرار برای بازگشت تحریم های کشور.

نصرت‌‌الله تاجیک:

روس‌ها در حمایت از ایران، مانع اجرای مکانیسم ماشه شوند

یک دیپلمات بازنشسته گفت: اگر روس‌ها می‌خواهند بخشی از ذهنیت منفی مردم ایران نسبت به تعاملات دوجانبه ایران و روسیه را از بین ببرند، یکی از مهمترین اقدامات ممکن همین تلاش برای جلوگیری از اعمال مکانیسم ماشه است.

ابوالفتح:

تلاش کنیم مکانیسم ماشه فعال نشود اما نه به هر قیمتی

یک تحلیل‌گر حوزه سیاست خارجی گفت: ما باید تلاش کنیم که مکانیزم ماشه فعال نشود اما نه به هر قیمتی. مثلا اگر بگویند موشک‌ها را تغییر دهد و تغییراتی در بحث‌های دفاعی ایجاد شود تا مکانیسم ماشه فعال نشود، اشتباه است. از سوی دیگر، فعال شدن مکانیزم چیز عجیبی نیست. زیرا من معتقدم تحریم‌های آمریکا به مراتب گسترده‌تر و مؤثرتر از تحریم‌های سازمان ملل است.

نبویان:

تحریم دیگری نمانده که با مکانیسم ماشه برگردد

عضو کمیسیون امنیت ملی با بیان اینکه فعال سازی مکانیسم ماشه بار روانی دارد، نه خسارت اقتصادی واقعی، گفت: مگر تحریم دیگری باقی مانده که با مکانیسم ماشه برگردد.

رئیس دفتر رئیس جمهور روحانی در گفت‌وگو با اصلاحات نیوز:

شبکه احتمالی نفوذ فقط با کمک مردم منهدم می‌شود / ضروری است از عملیاتی شدن مکانیسم ماشه جلوگیری کنیم

رئیس دفتر رئیس جمهور روحانی گفت: اگر ماهیت مذاکره بد بود، چرا در دولت‌های احمدی‌نژاد و شهید رئیسی هم دنبال شد؟ چهارچوب مذاکرات دولت سیزدهم و چهاردهم همان چهارچوب برجام است. گروه اقلیت با افکار تند، وفاق را در این می‌بیند که همه به نظرات و خط فکری آن‌ها وفادار باشند و هیچ تفکر دیگری را بر نمی‌تابد. صرفاً با کمک مردم می‌توانیم شبکه احتمالی نفوذ در دستگاه‌های دولتی، نظامی، امنیتی و قضایی را شناسایی و منهدم نماییم. این مهم نیازمند تعامل و همبستگی فزاینده حاکمیت، دولت و ملت است و صرفاً از طریق جامه عمل پوشانیدن به مطالبات قانونی ملت صورت می‌پذیرد.