حمله نظامی - صفحه 3

حمله نظامی
مجلسی:

جنگی هم رخ دهد، مشابه جنگ پیشین خواهد بود

یک تحلیلگر ارشد سیاست خارجی می گوید: درباره جزایر سه گانه آمریکا می‌داند به محض ورود به جزایر با مقابله مستقیم از سوی سواحل ایران رو به رو می شود. به هر ترتیب، جنگ زمینی و دریایی بسیار پیچیده است. من معتقدم اگر جنگی رخ دهد، الگوی دوم جنگ پیشین خواهد بود و بیشتر بر آسمان و حمله هوایی متمرکز است. هدف اولیه این جنگ آسیب زدن به امکانات لجستیک، موشکی و فرماندهی ایران است تا مانع از ضربات ایران به اسرائیل شود. آمریکا تا وقتی که این موضوع را حل کند این جسارت را نخواهند داشت که وارد جزایر سه گانه یا تنگه هرمز شود.

اژه‌ای:

دشمن برای حمله روز و ساعت تعیین می‌کند اما اگر حمله کند باز هم ناموفق خواهد بود

رئیس قوه قضاییه گفت: دشمن سازوبرگ‌های نظامی خود را نیز در منطقه ما آراسته و در راستای عملیات روانی بر علیه اذهان مردم ما، از قریب‌الوقوع بودن تجاوز نظامی سخن می‌گوید و روز و ساعت تعیین می کند؛ این موضوع چه محقق شود یا نشود اینها برنامه‌ها و مَکاید دشمن برای به زانو درآوردن ما و تسلیم کردن ایران اسلامی است؛ امری که به فضل و عنایت الهی، محال است.

فرجی راد:

ممکن است آمریکا بخواهد ضربه بزند و سپس ایران را به میز مذاکره بکشاند

دیپلمات پیشین ایران در نروژ گفت: ترامپ در تلاش است با آوردن این نیروهای گسترده در منطقه ایران را تحت فشار همه جانبه‌ای قرار دهد تا شروط را بپذیرد. اما یک احتمال دیگر این است که آمریکا می‌خواهد به ایران ضربه بزند و پس از ضربه، ایران را سر میز مذاکره بنشاند.

پیش‌بینی جدید رائفی‌پور:

حمله نظامی با ترور هدفمند اشخاص و تصرف اماکن حساس!

تئوریسین اصولگرا نوشت: اگر حمله نظامی صورت بگیرد تردید نکنید هسته های آشوبگری و ترور هدفمند نیز برای حذف افراد شاخص و تصرف زمینیِ اماکن حساس فعال خواهند شد.

خراسان:

ترامپ می‌خواهد سایه تهدید را ایجاد کند اما وارد جنگ نمی‌شود

یک روزنامه اصولگرا نوشت: واشنگتن می‌خواهد تهدید را واقعی نگه دارد، اما نمی‌خواهد وارد جنگی شود که پایانش قابل کنترل نیست؛ تهران می‌خواهد هزینهِ «ضربه محدود» را از همان ابتدا تا سطح «جنگ بزرگ» بالا ببرد تا گزینه نظامی از روی میز عملاً برداشته شود.

دنیای اقتصاد نوشت:

تل‌آویو و واشنگتن همچنان به دنبال حفظ سایه جنگ بر سر ایران هستند

دنیای اقتصاد نوشت: تلاش‌های دیپلماتیک برای حل‌وفصل پرونده ایران در حالی ادامه دارد که بنا به گزارش رسانه‌ها، تل‌آویو و واشنگتن همچنان به دنبال تنش‌آفرینی و حفظ سایه جنگ بر سر ایران هستند.

مجلسی:

ادبیات این روز‌های سیاست خارجی بیشتر شبیه کری خوانی است

یک تحلیلگر مسائل سیاسی می‌گوید: ادبیاتی که در فضای سیاست خارجی این روز‌ها مطرح می‌شود یا ادعا‌هایی که مطرح می‌شود بیشتر شبیه کری خوانی غیر رسمی و نامعتبر است تا ساز و کار‌های سیاست خارجی. نوع ادبیات ترامپ کاملا ادبیات متضاد با علوم سیاسی است.

ترامپ:

خودم را متقاعد کردم به ایران حمله نکنم!

رئیس جمهوری آمریکا ضمن حمایت مجدد از آشوبگران و تروریست‌های مسلح ادعای جالبی را مطرح کرد.

ادعای پایگاه عبری:

مشاوران ترامپ او را از حمله به ایران منصرف کردند

درحالی که بازار گمانه‌زنی‌ در رسانه های غربی درباره احتمال حمله آمریکا به ایران در حمایت از آشوبگران داغ است، یک رسانه عبری مدعی شد که مشاوران ترامپ او را از حمله به ایران منصرف کرده اند.

ادعای نیویورک‌تایمز:

عمان از ترامپ خواسته گزینه نظامی علیه ایران را کنار بگذارد

یک روزنامه آمریکایی مدعی شد که پادشاهی عمان از رئیس‌جمهور آمریکا خواسته که به دنبال اقدام نظامی علیه جمهوری اسلامی نباشد.

گاردین:

بعید است گزینه نظامی ترامپ علیه ایران موفقیت‌آمیز باشد

یک رسانه انگلیسی با بررسی موقعیت نیرو‌های نظامی آمریکا در غرب آسیا، توانمندی‌های نظامی-امنیتی ایران و پاسخ احتمالی آن به هرگونه حمله نظامی، تحلیل کرد که به‌رغم تهدید‌های «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا، بعید است به کار بستن گزینه نظامی علیه ایران موفقیت‌آمیز باشد.

روحانی:

اشتباه تصمیم‌سازان این بود که حمله نظامی به کشور را غیرمحتمل می‌دانستند

رییس دولت‌های یازدهم و دوازدهم گفت: دوستانی صاحب‌نظر بودند که می‌گفتند امکان ندارد که اسرائیل به ما حمله کند.بعد هم دلایلی می‌آوردند و می‌گفتند اگر اسرائیل به ما حمله کند می‌داند که ظرف چند روز منهدم و نابود می‌شود. آمریکا هم به ما حمله نخواهد کرد.

بیگدلی:

تا زمانی که گروسی گزارش کامل خود را منتشر نکند، حمله نظامی محتمل است

یک تحلیلگر ارشد سیاست خارجی معتقد است: بر اساس ماموریتی که شورای حکام به آقای گروسی داده، انجام نظارت‌ها اجتناب ناپذیر است. هم اروپایی‌ها و هم آمریکایی‌ها نیز روی همین موضوع متمرکز شده‌اند و می‌گویند تا زمانی که گروسی گزارش کامل خود را منتشر نکند، باب حمله نظامی مفتوح است.

متقی:

امروز ایران حتی حمایت چین را هم ندارد

یک استاد دانشگاه تهران با اشاره به تنهایی ژئوپلتیکی ایران هشدار داد که کشور در وضعیت کاهش قدرت بوده، حتی از حمایت چین نیز بهره‌مند نیست.

بیگدلی:

نگذاریم باب حمله نظامی علیه کشور باز شود

یک تحلیلگر روابط بین الملل گفت: آن هایی که با هر نوع مذاکره مشکل دارند و در رسانه ها هیاهو می کنند خوب است بدانند اگر پرونده ما به شورای امنیت و ذیل فصل هفتم و تبصره ۱۴۲ منشور برود، باب حمله نظامی به ایران باز می شود. شاید برخی افراد دانش توجه به این موضوعات را ندارند.

مجلسی:

توافق با آژانس، یک مسکنِ «آسپرینی» برای بیماری حاد کنونی است

یک دیپلمات پیشین کشورمان نوشت: توافق ایران با آژانس تا زمانی معتبر خواهد بود که هیچ‌گونه «تحرک خصمانه» علیه ایران رخ ندهد،مفهوم «تحرک خصمانه» در این چارچوب عمدتا به اقدامات جنگی اشاره دارد؛ یعنی در صورت تشدید حملات نظامی، دیگر امکان ادامه همکاری و تعامل وجود ندارد. در سطح بین‌المللی اما، این توافق را باید موقتی و در حد مسکنِ «آسپرینی» برای بیماری حاد کنونی توصیف کرد.

ابوالفتح:

خروج از ان‌پی‌تی، بهانه‌ای جدید برای حمله به ایران است

یک کارشناس ارشد مسائل بین‌الملل می گوید: اگر نظام به این جمع‌بندی برسد که خروج از ان‌پی‌تی در دستور کار قرار گیرد، همکاری‌های هسته‌ای ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به‌طور کامل قطع خواهد شد؛ گزارش‌ها متوقف شده و بازرسی‌ها نیز دیگر انجام نخواهد شد. چنین شرایطی قطعا به‌شدت دشوارتر و خطرناک‌تر خواهد بود و می‌تواند بهانه‌ای جدید برای اقدامات نظامی علیه ایران فراهم آورد.

عصر ایران نوشت:

آقای عزیزی! با تندروهای داخلی که همسو با اسرائیل هستند همراه شده‌اید

عصر ایران نوشت: آقای عزیزی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس گفته «از خاک آذربایجان به ما حمله شده است!» یا این نشانه ضعف نیست؟! اگر هم حمله ای نشده یا بدون دلیل و مدرک حرف می زنید، بی خود می کنید این گونه با افکار عمومی  و حیثیت کشور و نیروهای مسلح اش بازی می کنید.با تندروهای داخلی که همسو با اسرائیل هستند همراه شده اید.

دهقانی فیروزآبادی:

در این ۳۰ روز راهی جز رفتار دیپلماتیک و حقوقی نداریم

یک استاد روابط بین‌الملل با بیان اینکه اگر واقعاً هدف ما عدم اجرایی شدن مکانیزم ماشه است، دیپلماسی قهری مشکل را حل نمی‌کند، گفت:‌ ما نیاز داریم با سایر اعضای دائم شورای امنیت هم رایزنی شدیدی داشته باشیم تا آن‌ها بتوانند حداقل از ابتکاراتی که به نوعی می‌تواند مشکل را حل کند یا از فعال شدن مکانیزم ماشه جلوگیری کند، استفاده کنند. به نظرم ما در این سی روز راه حلی غیر از راه حل دیپلماتیک و حقوقی نداریم.

بیگدلی:

اولین قدم برای مقابله با فشارهای خارجی همکاری با آژانس است

یک استاد ژئوپلیتیک گفت: برای رهایی از فشارهای موجود علیه ایران، اولین اقدام می‌تواند آغاز مذاکره با آژانس باشد. ما باید بتوانیم مشکلات خود را با آژانس حل کنیم و اجازه دهیم کارشناسان در حد مورد نیاز آژانس، دوربین نصب کنند و تجهیزات را مشاهده کنند و گزارشی جامع به شورای حکام ارائه دهند.