عباس عراقچی - صفحه 11

عباس عراقچی
هم میهن مطرح کرد؛

چرا با وجود اسنپ‌بک توافق هسته‌ای همچنان ارزش حقوقی دارد؟

یک روزنامه اصلاح طلب نوشت: در حقوق بین‌الملل اصلی با عنوان «عمل متقابل» وجود دارد. اصلی که می‌گوید: «حقوق و تعهدات جدایی‌ناپذیرند.» با استدلال به همین اصل مهم و اساسی در حقوق بین‌الملل بود که عباس عراقچی در همان صبح یکشنبه در نامه‌ای به آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد، مرگ حقوقی برجام را بی‌اساس دانست و روز ۱۸اکتبر۲۰۲۵ یا ۲۶مهر۱۴۰۴ را روز رستاخیز حقوقی مفاد برجام و لغو تمامی تحریم‌های سازمان ملل به جهانیان اعلام داشت.

عراقچی:

پیشنهادهای دیپلماتیک ما توسط آمریکا و اروپایی‌ها رد شد

وزیر امور خارجه ایران به سی.ان.ان گفت: با پیشنهاداتی منصفانه، متعادل و سازنده به نیویورک آمدم تا راه‌حلی دیپلماتیک برای این بحران بیابیم. اما این پیشنهادها نیز توسط آمریکا و ۳ کشور اروپایی رد شد و آنها به بازگشت فوری تحریم‌ها روی آوردند که مشکلات را پیچیده‌تر کرد.

نامه عراقچی به همتایانش؛

سازوکار موسوم به «پس‌گشت»، مردود و غیرقانونی است

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در نامه‌ای به همتایان خود از سایر کشورها، ادعای آمریکا و سه کشور اروپایی مبنی بر احیای قطعنامه‌های خاتمه‌یافته شورای امنیت از طریق سازوکار موسوم به «پس‌گشت» را مردود و غیرقانونی خواند.

عراقچی:

ایران نمی‌تواند تنها بازیگری باشد که مسئولیت اقدام را بر دوش می‌کشد

وزیر امور خارجه کشورمان نوشت: راهی برای حرکت به جلو وجود دارد، اما ایران نمی‌تواند تنها بازیگری باشد که مسئولیت اقدام را بر دوش می‌کشد. خطر در بالاترین حد خود قرار دارد.

عراقچی:

فعال‌سازی اسنپ‌بک اقدامی در جهت افزایش تنش و بحران است

وزیر خارجۀ کشورمان فعال‌سازی سازوکار موسوم به اسنپ‌بک از سوی کشورهای اروپایی در شورای امنیت را فاقد هرگونه وجاهت سیاسی و حقوقی و اقدامی در جهت افزایش تنش و بحران دانست.

هشدار عراقچی به سه کشور اروپایی؛

استفاده کنی همه چیز از دستت رفته!

وزیر امور خارجه ایران به تروئیکای اروپا هشدار داد.

خط و نشان نماینده تندروی مجلس برای وزیر خارجه:

آقای عراقچی! یا متن توافق با آژانس را فوراً در اختیار مجلس بگذار یا استیضاحت می‌کنیم!

یک نماینده مجلس نوشت: چنانچه متن توافق با آژانس را فورا در اختیار نمایندگان مجلس قرار ندهید، به حول و قوه الهی استیضاح آقای عراقچی را به جریان خواهیم انداخت.

عراقچی در برنامه «گفت‌وگوی ویژه خبری»؛

اورانیوم ما زیر آوار تاسیسات هسته‌ایِ بمباران شده است

وزیر امور خارجه درباره نحوه همکاری ایران و آژانس گفت: پیش‌تر اعلام کرده‌ایم که اگر گزارشی در این زمینه تهیه شود، این گزارش باید توسط سازمان انرژی اتمی تنظیم گردد. آنچه مربوط به مواد هسته‌ای ماست، همگی در زیر آوارهای ناشی از حملات به تأسیسات بمباران‌شده قرار دارد.

یادداشت اصلاحات نیوز؛

تفاهم تازه با آژانس؛ نه تسلیم، نه تقابل

تحولات اخیر در روابط ایران و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، نقطه عطفی در دیپلماسی هسته‌ای ما به شمار می‌آید.

عراقچی:

آژانس پذیرفت که نیاز به چارچوب جدید همکاری است

وزیر امور خارجه ایران تأکید کرد: آژانس پذیرفت که واقعیت میدانی عوض شده و نیاز به چارچوب جدید همکاری است. لذا با آژانس مذاکره کرده و دیروز توانستیم این چارچوب را نهایی کنیم.

شیوه‌نامه تعامل ایران و آژانس نهایی شد

شیوه‌نامه تعامل ایران و آژانس در شرایط جدید متعاقب حملات غیرقانونی آمریکا و رژیم صهیونیستی به تاسیسات هسته‌ای ایران شد، نهایی شد.

عراقچی:

رژیم صهیونیستی از گرسنگی به عنوان سلاح استفاده می‌کند

وزیر امور خارجه ایران گفت: رژیم صهیونیستی با استفاده از گرسنگی به عنوان سلاح، مردم بی‌دفاع را تحت فشار گذاشته و حتی به کسانی حمله می‌کند که برای دریافت مقدار اندکی غذا تلاش می‌کنند. این اقدامات مصداق بارز جنایات جنگی و فراتر از تصور است.

شیخ‌عطار:

ظریف سعی می‌کرد در برجام عجله نکند اما فشار می‌آوردند که عجله کن

یک دیپلمات پیشین می گوید: من می‌توانم شهادت بدهم که آقای ظریف سعی می‌کرد عجله نکند، اما دائماً به ایشان فشار می‌آوردند که عجله کن. آقای باقری بیشتر روی نحوه شکل‌گیری برجام حرف داشت، نه اینکه اصل آن را نفی کند. البته من هیچ‌وقت با ایشان مستقیماً درباره اصل برجام صحبت نکرده‌ام و نمی‌دانم که آیا آن را اساساً رد می‌کرد یا نه.

عراقچی:

مکانیسم ماشه را بزرگتر از چیزی که هست نشان ندهیم

وزیر امور خارجه تاکید کرد: برای جلوگیری از فعال شدن اسنپ بک باید تلاش کنیم و ما نیز در این ارتباط در حال تلاش هستیم ولی نباید آن را بزرگ‌تر از چیزی که هست به مردم نشان دهیم.

عراقچی:

مذاکرات زمانی شکست خورد که اروپا جرأت ایستادگی در برابر واشنگتن را نداشت

وزیر امور خارجه ایران گفت: زمانی که تروئیکای اروپایی در سال ۲۰۰۳ با هدف مهار دولت جورج دبلیو بوش، پس از تهاجماتش به افغانستان و عراق، شکل گرفت، ایران از این ابتکار استقبال کرد. اما مذاکرات زمانی شکست خورد که اروپا نه توان ارائه پیشنهادی ملموس و قابل‌اعتنا و نه جرأت ایستادگی در برابر واشنگتن را داشت.

عراقچی:

نه از مذاکره و نه از جنگ ترسی نداریم

وزیر امور خارجه ایران گفت: ایران هرگز میز مذاکره را ترک نکرده زیرا نسبت به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تردیدی ندارد و بنابراین ترسی هم از مذاکره نداریم. همانطوری که ترسی هم از جنگ نداریم.

اقدام تروئیکای اروپایی برای فعال سازی مکانیسم ماشه خلاف مفاد برجام است؟

وزرای خارجه ایران، چین و روسیه با ارسال نامه مشترکی به دبیرکل سازمان ملل متحد و رییس شورای امنیت، با رد تلاش سه کشور اروپایی جهت احیای قطعنامه‌های لغوشده شورای امنیت علیه کشورمان، تصریح کردند اعلان ارسالی سه کشور اروپایی به شورای امنیت بر خلاف رویه‌های مندرج در برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ و فاقد مبنای حقوقی لازم است و باید باطل و بلااثر در نظر گرفته شود.

عراقچی:

اروپا نیرویی بی‌اثر است، خود را با توهم اسنپ‌بک فریب ندهد

وزیر امور خارجه کشورمان نوشت: اروپا نباید خود را با توهم استفاده از سازوکار اسنپ‌بک به‌عنوان اهرمی برای ایفای نقش در حداقل یک حوزه فریب دهد.

عراقچی:

ایران برای مذاکره با آمریکا شرط دارد

وزیر خارجه ایران با بیان اینکه ایران به صورت مشروط حاضر به ازسرگیری گفت‌وگوهای غیرمستقیم با آمریکاست، تهدید کرد که پاسخ ایران به هر اقدام تجاوزکارانه، قوی‌تر از گذشته خواهد بود.

عراقچی:

توهم اسراییل بزرگ تهدیدی برای صلح و امنیت بین المللی است

وزیر امور خارجه نوشت: توهم اسرائیل بزرگ تهدیدی وجودی و خطری برای صلح و امنیت بین المللی است.