یک نماینده مجلس گفت: مطابق اعلام مسئولان آب و فاضلاب استان تهران، وضعیت خوب نیست و حدودا تا چهل روز آینده در تهران دچار بی آبی یا کم آبی شدید خواهیم بود.
استاندار تهران با بیان اینکه مشتریان پرمصرف افزایش قیمت آب در قبض خواهند داشت، گفت: قوانین سختگیرانهای از امروز خواهیم داشت ابلاغیهای دادیم که استخرهای دولتی و خصوصی و خانگی که تا ۲۴ ساعت آینده اگر تمکین نکنند قطعی آب خواهند داشت.
وزیر نیرو گفت: دمای کشور در برخی مناطق تا ۵ درجه نسبت به میانگین بلندمدت افزایش یافته، از طرفی ورودی سدهای تهران ۵۰ درصد کاهش یافته و بارندگیها نیز با افت ۴۱ درصدی مواجه بوده است.
طرح جدید وزارت نیرو برای اعمال تعرفه بحرانی آب با دریافت قیمت تمام شده تأمین آب از مصارف بالاتر از الگو، مورد موافقت هیئت دولت برای تصویب و ابلاغ قرار نگرفت و فعلا منتفی شده است.
میزان بارشها از ابتدای سال آبی جاری (ابتدای مهر۱۴۰۳) تا ۲۸ تیرماه با کاهش ۴۰ درصدی نسبت به مدت مشابه سال گذشته همراه بوده به طوری که در این روزهای گرم سال، وضعیت ناخوشی بر منابع آبی کشور حکمفرماست.
وزیر راه و شهرسازی گفت: شهر تهران به سمت بیپناهی میرود؛ به خصوص با جمعیت کلانی که بدون توجه به برنامهریزیهای قبلی و طرحهای کلان و فرادستی، در حال افزایش است این موضوع تشدید شده است.
یک فعال محیط زیست گفت: با تمام اینها، اما هنوز فرصت جبران وجود دارد، باید برای اجرایی شدن قوانین مربوطه هر چه سریعتر اقدامات لازم صورت گیرد، باید حداقل به مدت یک سال مصرف آب در بخش کشاورزی متوقف شود، اما در مقابل، دولت خسارت کشاورزان را پرداخت کند، اکنون در تهران بیش از ۵۰۰ تا ۶۰۰ میلیون متر مکعب آب در بخش کشاورزی مصرف میشود که میتوان با متوقف کردن کشتها و اعلام شرایط فوق العاده اجازه مصرف این میزان آب را نداد و آنرا به سمت حوزه شرب هدایت کرد و در این مدت هم مکانیسمهای بازدارندهای ایجاد شود.
با گرمترشدن هوا در روزهای اخیر، مصرف آب در بسیاری از مناطق کشور افزایش یافته؛ موضوعی که ممکن است در برخی شهرها به کاهش فشار آب منجر شود. هر چند قطع برنامهریزیشده آب در دستور کار نیست، اما تداوم روند فعلی مصرف، فشار قابلتوجهی بر شبکههای توزیع وارد میکند.
وزیر نیرو با اشاره به اقدامهای فنی برای کنترل تلفات ناشی از فرسودگی شبکه توزیع آب، گفت: کاهش فشار آب در برخی مناطق بهمنظور مدیریت بهتر منابع انجام شده و از مردم بابت این موضوع عذرخواهی میکنیم.
یک کارشناس محیط زیست و عضو هیئتعلمی دانشگاه آزاد واحد علوم تحقیقات، گفت: اگر امروز برای واردات آب اقدام کنیم میتوانیم بگوییم که تا ۵ سال آینده بحران آب حل میشود. هر روزی که دیر شود، گرفتاری ما بیشتر خواهد بود. بحران آب مانند یک حلقه بر گردن ماست که هر روز تنگتر میشود.
یک کارشناس حوزه آب گفت: به نظر من سهم زیادی از کمبود آب در کشور ناشی از عدم مدیریت صحیح منابع است. اگر برنامههای پنج ساله توسعه به درستی اجرا و نظارت شوند، میتوان امیدوار بود بخش زیادی از بحران آب کنترل شود و مصرف آب در بخش کشاورزی که سهم بسیار بزرگی در مصرف دارد، به صورت بهینه مدیریت شود.
به گفته مدیرکل دفتر مدیریت مصرف شرکت مهندسی آب و فاضلاب کشور به هیچ وجه برنامهای برای نوبت بندی و قطع برنامه ریزی شده آب نخواهیم داشت، اما در برخی مناطق تهران مدیریت فشار اعمال خواهد شد.
معاون آبخیزداری، مراتع و امور بیابان سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور با اشاره به ابعاد بینالمللی موثر در گردوغبارها، سهم کانونهای گردوغبار داخلی را در مقایسه با کانونهای بینالمللی و خصوصا کشورهای همجوار بسیار ناچیز ارزیابی کرد.
وزیر نیرو با اشاره به وضعیت منابع آبی در کشور، گفت: مهمترین نکته این است که مردم ما در تمام استانها باید الگوی مصرف و سبک زندگی خود را اصلاح کنند. صرفهجویی باید بهطور جدی در دستور کار قرار گیرد.
به گفته مدیر عامل شرکت آب منطقهای تهران، از ابتدای سال آبی جاری تاکنون ۱۵۳ میلیمتر بارندگی در این استان ثبت شده و اکنون تنها ۱۴ درصد از حجم مخازن سدهای تهران پر است.
براساس اعلام هواشناسی، بارندگی در همه استانها کمتر از حد نرمال بوده است و در این زمینه هرمزگان بدترین وضعیت را تجربه میکند چراکه ۷۳.۳ درصد کمتر از حد نرمال طی سال آبی جاری بارش دریافت کرده است.