دیپلماسی - صفحه 12

دیپلماسی
ویتکاف:

آمریکا دیپلماسی با ایران را ترجیح می‌دهد

مذاکره‌کننده ارشد رئیس‌جمهور آمریکا با صحه گذاشتن بر مواضع مداخله‌جویانه دولت این کشور درباره تحولات اخیر ایران گفت که واشنگتن دیپلماسی با ایران را ترجیح می‌دهد و هرگونه توافق احتمالی میان طرفین شامل چهار مسئله اصلی در زمینه نقش منطقه در ایران، توان موشکی و برنامه هسته‌ای آن خواهد بود.

بهشتی پور:

دیپلماسی را فعال کنیم به جای اینکه با آمریکا بجنگیم

یک تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه با توجه به شرایط فعلی افکار عمومی باید آماده مذاکره باشد، تصریح کرد: مذاکره باید برای مدیریت تنش با آمریکا انجام شود. این مدیریت تنش یعنی وضعیت بدتر از آن چیزی که الان در جریان است، نشود و به سمت درگیری و جنگ نرود. به نفع کشورمان است که دیپلماسی را فعال کنیم به جای اینکه با آمریکا بجنگیم.

فرجی راد:

ممکن است مذاکرات بدون پیش شرط میان ایران و آمریکا برگزار شود

یک استاد ژئوپلیتیک گفت: طرف ایرانی می‌گفت اگر آمریکایی‌ها حداقل غنی‌سازی را بپذیرند، مذاکره را آغاز می‌کنیم، طرف آمریکایی می‌گوید آماده مذاکره هستیم به شرطی که ایران غنی‌سازی صفر را یپذیرد. این احتمال وجود دارد که بدون پیش شرط هر دو طرف پذیرفته باشند که مذاکرات را آغاز کنند، البته باید ببینیم در روز‌های آینده و حتی هفته‌های آینده در این خصوص چه تحولاتی صورت خواهد گرفت.

عراقچی:

بعید می‌دانم آمریکا آماده مذاکره‌ منصفانه و عادلانه باشد

وزیر خارجه ایران گفت: بعید می‌دانم آمریکا آماده مذاکره‌ای منصفانه و عادلانه باشد، اما هر زمان که آمریکا برای چنین مذاکره‌ای آماده شود، ایران آن‌را با جدیت بررسی خواهد کرد.

ادعای کاخ سفید:

ترامپ خواهان گزینه دیپلماتیک برای ایران است

سخنگوی کاخ سفید روز دوشنبه در جمع خبرنگاران تاکید کرد که «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهور آمریکا به‌دنبال دیپلماسی با ایران است.

روزنامه جمهوری اسلامی:

طالبان را تطهیر نکنید

جمهوری اسلامی نوشت: می‌دانیم که در کشور ما یک جریان خودمحور تلاش می‌کند طالبان را تطهیر کند و دستگاه‌های مختلف را با قوه قهریه با خود همراه می‌کند.

شرق:

بهتر است ایران و آمریکا مستقیم مذاکره کنند

یک روزنامه اصلاح طلب نوشت: با توجه به برنامه‌های ماجراجویانه اسرائیل، محتمل است که آمریکا عمده تمرکز خود را بر تشدید تحریم‌ها بگذارد. چنین سیاستی می‌تواند بر مشکلات اقتصادی-اجتماعی در ایران بیفزاید، پس دلیلی ندارد که ایران امکان حل مشکلات با آمریکا از طریق مذاکرات مستقیم و جامع را نیازماید.

صبوری:

تنها مسیر حل اختلافات هسته‌ای، دیپلماسی برد-برد است

سفیر کشورمان در ایتالیا با تأکید بر «حقوق هسته‌ای» ایران و انتقاد از کارزارهای سیاسی و فشارهای غرب، گفت تهران همچنان دیپلماسی سازنده و رویکرد برد-برد را تنها مسیر قابل اتکا برای حل‌وفصل اختلافات می‌داند.

ظریف:

چطور آمریکایی هستم وقتی خود آمریکا مرا تحریم کرده؟!

وزیر خارجه اسبق ایران با رد اتهام مطرح شده علیه خودش افزود: من را به آمریکایی بودن متهم می‌کنند؛ درحالی که تحریم‌های آمریکا علیه من اعمال شده است، پس یک آمریکایی را تصور کنید که نمی‌تواند به آمریکا سفر کند!

از برجام تا دوحه؛ ظریف چگونه دوباره روایت ایران را در جهان طنین‌انداز کرد؟

هم میهن نوشت: محمدجواد ظریف سرمایه ای است که شش سال پیش در مقام وزیر امورخارجه ایران در «فروم دوحه» شرکت کرده بود و در سخنرانی ٢۴آذرماه آن سال از «طرح صلح هرمز» برای مدعوین گفته بود، این روزها یک بار دیگر در فروم دوحه در کانون توجهات قرار دارد و اظهاراتش مورد توجه رسانه‌های جهانی و منطقه‌ای قرار گرفته است.

نماینده مجلس:

آمریکایی‌ها به‌دنبال مذاکره با ایران هستند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکایی‌ها به‌دنبال مذاکره با ایران هستند و در ماه‌های اخیر، پیام‌هایی از مسیرهای مختلف به کشورمان ارسال کرده‌اند. اما جمهوری اسلامی نسبت به آمریکا بی‌اعتماد است، زیرا ما معتقدیم که طرف مقابل به‌دنبال آن است که از طریق مذاکره، مواضع خود را به کشورمان دیکته کند.

جزایر سه‌گانه ایرانی محور اتهامات امارات

شورای همکاری خلیج فارس در بیانیه پایانی نشست خود، ادعا‌هایی درباره جزایر سه‌گانه ایرانی مطرح و خواستار پاسخ تهران شد.

هم میهن:

به سیاست خارجی عقلانی بازگردیم تا معیشت مردم قربانی نشود

یک روزنامه اصلاح طلب نوشت: اگر بهبود معیشت و رفاه عمومی هدف راهبردی کشور است- و بدون تردید چنین است- چاره‌ای جز بازگشت به سیاست خارجی عقلانی، تعامل‌محور و مبتنی بر منافع ملی نداریم.

عراقچی:

آمریکا باید با جلب اعتماد ایران، به دیپلماسی بازگردد

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران با مروری بر آخرین روندهای مرتبط با برنامه هسته‌ای ایران و اقدامات و مواضع آمریکا و سه کشور اروپایی، تصریح کرد: این آمریکاست که باید با جلب اعتماد ایران به دیپلماسی بازگردد.

آلمان:

ما آماده گفت‌و‌گو با ایران هستیم

نماینده آلمان در سازمان ملل گفت: بعد از هشدارهای مکرر مکانیزم ماشه را فعال کردیم. اما این پایان دیپلماسی نیست. برای همین ما آماده گفت وگو با ایران هستیم.

عربستان می‌خواهد مسیر گفت‌وگو و دیپلماسی را برای ایران باز کند؟

یک تحلیلگر مسائل بین الملل گفت: روابط عربستان و آمریکا به شدت قوی شده است و روابطی که سعودی‌ها با آمریکا دارند، با قطر و عمان متفاوت است. جایگاه عربستان در منطقه به اندازه‌ای است که می‌تواند مسیر گفت‌وگو و دیپلماسی را برای ایران باز کند.

هم میهن:

برای حل مشکلات، به جای دست به آسمان بردن، به توصیه‌های علمی متخصصان عمل کنیم

یک روزنامه اصلاح طلب نوشت: جهان‌بینی حاکم بر اتاق فرمان کشور چیست؟ آیا تصمیم‌گیران ما تقدیرگرا هستند یا واقع‌گرا؟ آیا برای حل مشکلات، دست به آسمان می‌برند و بر معجزه و تقدیر توکل می‌کنند، یا چشم به زمین دارند و به توصیه‌های علمی متخصصان و داده‌های واقعی عمل می‌کنند؟

کرباسچی:

کشورها حاضر نیستند منافع‌شان را برای ایران به خطر بیندازند

دبیرکل پیشین حزب کارگزاران سازندگی می‌گوید: اصل مسئله برای هر دولتی در وهله اول، زندگی، رفاه و آسایش مردم است. مشکلات زندگی و رفاه مردم در شرایط فعلی ریشه اصلی‌اش در تحریم‌هاست. ما در تنش با دنیای خارج هستیم؛ هم با آمریکا و اروپا و هم به شکل دیگری با همسایگان.دیگران هم اگر بخواهند روابط‌شان را با ما تنظیم کنند، ممکن است روابط‌شان با دنیا دچار مشکل شود و حاضر نباشند با ما همکاری کنند.

غریب‌آبادی:

غربی‌ها در چارچوب دیپلماسی شکست خوردند

کشورهای غربی پیش‌تر به صورت غیرقانونی اسنپ‌بک را فعال کردند اما برای نخستین بار در چارچوب دیپلماسی شکست خوردند، چراکه اکثریت جامعه بین‌المللی از درخواست آن‌ها حمایت نکرد.

عراقچی:

در جنگلی که آمریکا درست کرده قانونی وجود ندارد

وزیر امور خارجه ایران گفت: جنگ، خشونت و تنش فراگیر بیشتر. دلیل آن هم روشن است، در جنگلی که آمریکا درست کرده است، قانونی وجود ندارد و برای دفاع از خود باید قوی باشی.