شورای امنیت - صفحه 4

شورای امنیت
لاریجانی:

تأسیسات ما را بمباران کردند؛ چرا مکانیسم ماشه را علیه ما به کار می‌برید؟

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: مکانیسم ماشه برای زمانی است یکی از طرفین به مقرّرات برجام مقیّد نباشد. چه کسی مقیّد نبوده؟ ایران یا آمریکا و اروپا؟ آمریکا و اسرائیل تأسیسات ما را بمباران کردند؛ چرا مکانیسم ماشه را علیه ما به کار می‌برید؟

عراقچی:

کشورهای اروپایی حق سوءاستفاده از قطعنامه‌ها را ندارند

وزیر امور خارجه ایران، در واکنش به ادعاهای سه کشور اروپایی مبنی بر فعال‌سازی مکانیسم‌های برجام، تأکید کرد: ۳ کشور اروپایی حق سوءاستفاده از قطعنامه‌ای که به آن پایبند نبوده‌اند را ندارند.

سازمان ملل:

تاکنون هیچ اطلاعیه رسمی مبنی بر فعال‌سازی مکانیسم ماشه دریافت نکرده‌ایم

سخنگوی سازمان ملل در پاسخ به پرسشی از ریانووستی اعلام کرد که سازمان ملل تاکنون هیچ اطلاعیه رسمی از سوی طرفین برجام درباره فعال‌سازی سازوکار بازگشت خودکار تحریم‌ها علیه ایران دریافت نکرده است.

عراقچی در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل:

شورای امنیت باید مرتکبان تجاوز به ایران را پاسخگو کند

وزیر امور خارجه کشورمان در نامه‌ای به دبیرکل سازمان ملل متحد از شورای امنیت خواست تا رژیم اسرائیل و آمریکا را به‌عنوان آغازگران عمل تجاوزکارانه شناخته و مسئولیت متعاقب آن‌ها، از جمله پرداخت غرامت و جبران خسارات، را به رسمیت بشناسد.

ادعای لاریجانی:

اسراییل قصد داشت بعد از زدن سران قوا در جلسه، سراغ رهبری برود

مشاور رهبر انقلاب گفت: اسرائیل طی یک عملیات نظامی قصد داشت جلسه شورای امنیت را بمباران کند و بعد از آن برای ترور رهبری اقدام کند.

نماینده ایران در سازمان ملل:

جهان بار دیگر شاهد فساد عیان در نظام سیاسی ایالات متحده و رهبران آن بود

نماینده ایران در سازمان ملل گفت: بنیامین نتانیاهو، این جنایتکار جنگی تحت تعقیب بین‌المللی، بار دیگر موفق شد سیاست خارجی ایالات متحده را به گروگان گرفته و آمریکا را به درون جنگی دیگر، بی‌پایه و پرهزینه هُل دهد. آمریکا یک‌بار دیگر، با بی‌پروایی تمام، امنیت خود را فدای بقای نتانیاهو کرد. جهان بار دیگر شاهد فساد عیان در نظام سیاسی ایالات متحده و رهبران آن بود.

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس:

اعضای شورای حکام قصد ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت را ندارند

عضو سابق کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: آنچه که قابل تحلیل است، این است که اعضای شورای حکام نمی‌خواهند پرونده ایران را به شورای امنیت ارجاع کنند، بلکه می‌خواهند برای اولین بار نام شورای امنیت را در قطعنامه شورای حکام بیاورند تحت این عنوان که تخطی‌های ایران را باید آن ‌جا مورد ارزیابی قرار داد.

افشاگری خبرنگار آمریکایی؛

قطعنامه ضدایرانی به شورای امنیت نمی‌رود

خبرنگار روزنامه وال استریت ژورنال در پیامی به نقل از منابع مطلع نوشت که قطعنامه ضدایرانی درحال نهایی شدن که در نشست آتی شورای حکام ارائه خواهد شد، به شورای امنیت سازمان ملل متحد ارسال نخواهد شد.

کارشناس مسائل اروپا:

حتی چین و روسیه هم نمی‌توانند اجرای مکانیسم ماشه را وتو کنند

یک کارشناس مسائل اروپا تاکید کرد: هیچ ‌یک از اعضای دایم شورای امنیت حتی چین یا روسیه نمی‌توانند قطعنامه بازگشت تحریم‌ها را وتو کنند. همین ویژگی، مکانیسم ماشه را به ابزاری قدرتمند برای اعمال فشار بدل کرده است.

اتحادیه اروپا: با راه‌حل دیپلماتیک می‌توان پرونده هسته‌ای ایران را حل کرد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا ضمن تکرار ادعاهای سیاسی درباره برنامه هسته‌ای کشورمان گفت که این اتحادیه همچنان به برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ پایبند است و یافتن یک راه‌حل دیپلماتیک پایدار را برای حل‌وفصل این پرونده ضروری می‌داند.