علی بیگدلی

علی بیگدلی
یک تحلیلگر مسائل سیاسی مطرح کرد؛

یا جنگ تمام عیار یا توافق

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: با توجه به شرایط پیش آمده این احتمال جدی وجود دارد که کنگره پس از مهلت زمانی قانونی، اجازه ادامه جنگ را برای ترامپ تمدید نکند. با توجه به تنگنای زمانی که ترامپ با آن مواجه است، احتمالا جنگ نخواهد شد. ترامپ از هر سو تحت فشار است و در تلاش است مسئله ایران را به هر شکل ممکن حل کند؛ بنابراین دو گزینه بیشتر روی میز نیست یا جنگی تمام عیار با مجوز کنگره یا توافق و اتمام تنش موجود.

بیگدلی:

ادعای محاصره دریایی نشان‌دهنده این است که آمریکا فعلا نمی‌خواهد وارد جنگ مستقیم با ایران شود

یک استاد روابط بین الملل با اشاره به اظهارات ترامپ درباره محاصره دریایی گفت: محاصره دریایی فارغ از همه مسائل نشان‌دهنده این است که آمریکا فعلا نمی‌خواهد وارد جنگ مستقیم با ایران شود؛ چراکه جنگ مستقیم باعث شده که ما نسبت به شیخ‌نشینان خلیج فارس عکس‌العمل نشان دهیم و با توجه به اینکه آمریکا تعهداتی به این کشور‌ها دارد، بنابراین نمی‌خواهد مستقیماً وارد جنگ با ما شود.

بیگدلی:

ترامپ دیگر نمی‌تواند مدعی شود در حال حمایت از ایرانیان است

یک کارشناس مسائل بین‌الملل می‌گوید: اکنون با توجه به تضاد خواسته‌های طرفین، چشم‌انداز روشنی برای آینده جنگ وجود ندارد. آن چه اکنون در سایه تهدید‌ها و نوع عملکرد ترامپ می‌بینیم این است که شعار دفاع از مردم ایران به طور کامل محو شده و دیگر ترامپ نمی‌تواند مدعی شود در حال حمایت از ایرانیان است.

تنگه هرمز؛ کابوس سرزنش‌آور ترامپ

یک تحلیلگر ارشد سیاست خارجی می گوید: تغییر رویکرد ترامپ، تشدید تهدیدهایی که مستقیما مردم ایران را تحت فشار قرار خواهد داد و تند شدن لحن او، طی روزهای گذشته، همگی، نشانه هایی از استیصال ترامپ برای پاسخگویی به افکار عمومی مردم آمریکا و به طور مشخص منتقدان دولت است. بسته شدن تنگه هرمز برای ترامپ تبدیل به یک کابوس سرزنش آور شده است.

بیگدلی:

تا زمانی که مسئولان کشور احساس نکنند انتقام‌گیری کرده‌اند، جنگ ادامه دارد

یک تحلیلگر ارشد سیاست خارجی بیان کرد: هیچ نشانه‌ای از خاتمه جنگ لااقل تا کنون وجود ندارد. اکنون جو غالب در فضای نظامی کشور، «انتقام گیری» است و تا زمانی که تصمیم گیران حوزه نظامی احساس نکنند که انتقام گیری دلخواهشان انجام شده است، دست از کار نمی‌کشند.

بیگدلی:

تمام کشورها حق غنی‌سازی زیر ۴ درصد را دارند

یک کارشناس مسائل آمریکا با بیان اینکه «احتمالاً آمریکا در مسئله هسته‌ای نرمش بیشتری نشان دهد»، گفت: البته طبق مقررات آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تمام کشورها این حق را دارند تا زیر ۴ درصد غنی‌سازی کنند.

بیگدلی:

سطح انتظارات آمریکایی‌ها از طرف ایرانی بسیار بالاست

یک تحلیلگر ارشد حوزه سیاست خارجی در خصوص ۳ شرط اصلی آمریکا در مذاکرات که بارها تکرار شده گفت: واقعیت این است که سطح انتظارات آمریکایی‌ها از طرف ایرانی بسیار بالا است. برچیدن تاسیسات هسته‌ای، کوتاه کردن عمق برد موشک‌ها زیر ۴۵۰ کیلومتر و دست برداشتن از حمایت از شبه نظامیان منطقه؛ شروطی نیستند که به سادگی قابلیت تحقق داشته باشند.

بیگدلی:

تا زمانی که گروسی گزارش کامل خود را منتشر نکند، حمله نظامی محتمل است

یک تحلیلگر ارشد سیاست خارجی معتقد است: بر اساس ماموریتی که شورای حکام به آقای گروسی داده، انجام نظارت‌ها اجتناب ناپذیر است. هم اروپایی‌ها و هم آمریکایی‌ها نیز روی همین موضوع متمرکز شده‌اند و می‌گویند تا زمانی که گروسی گزارش کامل خود را منتشر نکند، باب حمله نظامی مفتوح است.

بیگدلی:

همکاری فعال‌تر با آژانس، تنها راه جلوگیری از سخت‌تر شدن پرونده هسته‌ای ایران است

یک کارشناس سیاست خارجی با هشدار درباره خطر تشدید تنش‌ها، همکاری فعال‌تر با آژانس در آستانه نشست شورای حکام را تنها راه کاهش فشارها و جلوگیری از سخت‌تر شدن پرونده هسته‌ای ایران می‌داند.

بیگدلی:

مواضع اخیر ترامپ نشان می‌دهد علاقه‌ای به درگیری با ایران ندارد

یک تحلیلگر روابط بین الملل می گوید: صحبت‌های اخیر ترامپ نشان می‌دهد علاقه‌ای به درگیری با ایران ندارد، چرا که در حال حاضر آمریکا همزمان با گروه‌های شبه نظامی منطقه در حمایت از اسرائیل درگیر است و از سوی دیگر با ونزوئلا و مادورو درگیر است و در نتیجه نمی‌خواهد یک فضای تنش دیگر در خاورمیانه با ایران پیدا کند.

بیگدلی:

نگذاریم باب حمله نظامی علیه کشور باز شود

یک تحلیلگر روابط بین الملل گفت: آن هایی که با هر نوع مذاکره مشکل دارند و در رسانه ها هیاهو می کنند خوب است بدانند اگر پرونده ما به شورای امنیت و ذیل فصل هفتم و تبصره ۱۴۲ منشور برود، باب حمله نظامی به ایران باز می شود. شاید برخی افراد دانش توجه به این موضوعات را ندارند.

بیگدلی:

به دلیل وجود تندروها، هیچ کسی جرأت ندارد اجازه بازگشت بازرسین را صادر کند

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل گفت: موانع داخلی اجازه اجرای کامل توافقات را نمی‌دهد،این بلاتکلیفی و سردرگمی در صورت تداوم باعث عدم نتیجه‌بخشی اقدامات دیپلماتیک ما از جمله گفت‌وگوهای اخیر آقای عراقچی با وزرای خارجه تروئیکای اروپایی شده است‌. متأسفانه در کشور ما مراکز تصمیم‌گیری به قدری متنوع و متعارض است که هنوز نتوانسته‌ایم به تصمیمی مشخص درباره بازرسین آژانس برسیم و به دلیل وجود گروه‌های تندرو و نمایندگان آنان در مجلس، هیچ کسی جرأت ندارد اجازه بازگشت بازرسین را صادر و آن را اعلام کند.

بیگدلی:

اولین قدم برای مقابله با فشارهای خارجی همکاری با آژانس است

یک استاد ژئوپلیتیک گفت: برای رهایی از فشارهای موجود علیه ایران، اولین اقدام می‌تواند آغاز مذاکره با آژانس باشد. ما باید بتوانیم مشکلات خود را با آژانس حل کنیم و اجازه دهیم کارشناسان در حد مورد نیاز آژانس، دوربین نصب کنند و تجهیزات را مشاهده کنند و گزارشی جامع به شورای حکام ارائه دهند.

علی بیگدلی:

حق وتوی چین و روسیه در پرونده هسته ای ایران، باطل شده است

یک تحلیلگر روابط بین الملل گفت: انتظار می رفت چین و روسیه در این شرایط میانجیگری کنند. می دانیم که حق وتوی این ۲ کشور در موضوع پرونده هسته ای ایران، باطل شده است. اعضای دائمی دیگر حق وتو ندارند. وساطت این دو کشور بین ایران و کشورهای اروپایی، می توانست تاثیر مثبتی داشته باشد. ما نباید در حل این پرونده زمان را تا این حد از دست می دادیم که اروپا به سمت آمریکا و اسرائیل حرکت کند. هم اسرائیل و هم ایالات متحده، اروپایی ها را تحت فشار قرار داده اند که مکانیسم ماشه را فعال کند.

علی بیگدلی:

عمر و دوران تندروهای همیشه معترض به پایان رسیده است

یک تحلیلگر روابط بین الملل می گوید: من معتقدم عمر و دوران تندروهای همیشه معترض به پایان رسیده و دیگر زمانی برای انکار واقعیت های پیش رو نداریم.

بیگدلی:

با ابتکار عمل، فشارها را کاهش دهیم

یک تحلیلگر ارشد سیاست خارجی می گوید: فشار چهارضلعی که اکنون ما را تحت فشار قرار داده اند یعنی، آمریکا، اروپا، اسرائیل و آژانس، را می توان از طریق ابتکار عمل کاهش داد. برای مثال می توانیم از آژانس دعوت کنیم که بازرسان خود را به ایران بفرستد و گزارش کاملی را تهیه کنند که هم به شورای حکام ارسال شود و در نشست فصلی آینده مطرح شود و هم به اروپایی ها ارائه شود تا سطح تنش ها را کاهش دهد.

بیگدلی:

راهی جز دیپلماسی نیست / هرچند تندروها مخالف مذاکره‌اند

یک تحلیلگر مسائل سیاست خارجی گفت: گرچه برخی تندروها با مذاکره مخالف‌اند، اما راهی جز دیپلماسی باقی نمانده است. اگر نتوانیم از این طریق مشکل را حل کنیم، ممکن است پرونده ایران به فصل هفتم منشور ملل متحد برود و شرایط بسیار سخت‌تری از جمله بازگشت تحریم‌ها رقم بخورد