مذاکره ایران و آمریکا - صفحه 5

مذاکره ایران و آمریکا
عراقچی:

بعید می‌دانم آمریکا آماده مذاکره‌ منصفانه و عادلانه باشد

وزیر خارجه ایران گفت: بعید می‌دانم آمریکا آماده مذاکره‌ای منصفانه و عادلانه باشد، اما هر زمان که آمریکا برای چنین مذاکره‌ای آماده شود، ایران آن‌را با جدیت بررسی خواهد کرد.

ترامپ:

برای مذاکره با ایران آماده‌ایم

رییس‌جمهور آمریکا برای مذاکره با ایران در موضوع هسته‌ای اعلام آمادگی کرد و مدعی شد که برای برگزاری یک نشست با مقامات ایرانی، در حال برنامه‌ریزی است.

عراقچی:

آماده‌ی توافقی عادلانه و شرافتمندانه با آمریکا هستیم

وزیر خارجه جمهوری اسلامی ایران گفت: ما آمادگی داریم برای یک توافق عادلانه و شرافتمندانه براساس احترام متقابل اقدام کنیم، اما اطمینان نداریم که آمریکایی‌ها خواستار چنین چیزی باشند.

شرق نوشت:

اگر سیاست‌های بنیادین تغییر نکند، احتمال مذاکره ایران و آمریکا بسیار کم است

یک روزنامه اصلاح طلب نوشت: به‌نظر می‌رسد هرچند برخی تلاش‌ها برای بازگشت به مذاکره ادامه دارد، اما احتمال آغاز یک گفت‌وگوی جدی و سازنده بین ایران و آمریکا در آینده‌ای نزدیک بسیار کم به نظر می‌رسد.

عراقچی در خصوص از سرگیری مذاکرات:

اگر رویکردشان را عوض کنند، ما آماده‌ایم

وزیر امور خارجه با تأکید بر اینکه روند مذاکرات به رویکرد آمریکا وابسته است، گفت اگر آمریکا مسیر خود را تغییر دهد، ایران نیز برای دستیابی به نتیجه‌ای عادلانه و متوازن آماده خواهد بود.

نماینده مجلس:

آمریکایی‌ها به‌دنبال مذاکره با ایران هستند

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس شورای اسلامی گفت: آمریکایی‌ها به‌دنبال مذاکره با ایران هستند و در ماه‌های اخیر، پیام‌هایی از مسیرهای مختلف به کشورمان ارسال کرده‌اند. اما جمهوری اسلامی نسبت به آمریکا بی‌اعتماد است، زیرا ما معتقدیم که طرف مقابل به‌دنبال آن است که از طریق مذاکره، مواضع خود را به کشورمان دیکته کند.

نماینده مجلس:

ایران به واسطه‌گری آدم‌های ضعیفی مثل بن‌سلمان احتیاج ندارد

نماینده تهران در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر این که ایران برای انجام مذاکره با آمریکا، به واسطه‌ای مثل عربستان احتیاج ندارد، خاطرنشان کرد: ایران اگر بخواهد با آمریکا مذاکره کند، نیازی ندارد که از آدم‌های ضعیفی مثل بن‌سلمان بخواهد که واسطه‌گری کنند.

نماینده مجلس:

یک از سه شرط ترامپ برای مذاکره با ایران، «کاهش برد موشکی» است

عضو کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت: سه شرط عنوان شده از طرف ترامپ برای مذاکره با ایران، غنی سازی صفر در خاک ایران، قطع همکاری با جریانات مقاومت و کاهش برد موشکی است.

عراقچی:

به توافق نزدیک بودیم؛ برخی عوامل در آمریکا نگذاشتند

وزیر خارجه ایران گفت: ما خیلی به توافق نزدیک بودیم و در پنج دور مذاکرات به راه‌حل‌هایی رسیدیم که می‌توانست مشکل را حل کند. اما این راه‌حل‌ها در واشنگتن رد شد و در نهایت نیروهای خواهان جنگ در آنجا غالب شدند.

ادعای کواکبیان:

پزشکیان با اجازه رهبری برای ترامپ پیام فرستاد

یک نماینده سابق مجلس گفت: بن سلمان حامل پیام پزشکیان رئیس جمهور ایران برای ترامپ بود.این نامه با اجازه رهبری بوده و محتوای پیام این بود که ما حاضر هستیم بنشینیم با همدیگر صحبت بکنیم نه صحبتی که از سر تسلیم باشد و اینکه شما دیکته بکنید.

بقایی:

برای تعامل با آژانس میانجی نمی‌خواهیم

سخنگوی وزارت خارجه با بیان این که « آمریکا هیچ جایی برای اعتماد باقی نگذاشته است» قطعنامه شورای حکام علیه ایران را لکه ننگی بر دامن بانیان و حامیان آن دانست و اعلام کرد که در راستای تعامل با آژانس نیازمند میانجیگری نیستیم.

خطیب زاده:

پیام‌‌های قابل اعتنا از طرف آمریکا کم است

معاون وزیر خارجه با بیان اینکه «هر چند کانال‌ها بین ایران و آمریکا زیادند، اما پیام‌ قابل اعتنا کم است که بتوانیم روی آن‌ها کار کنیم»، گفت: مشکل این است که طرف مقابل هنوز برای یک مذاکره واقعی و نتیجه‌محور آماده نیست.

غریب‌آبادی:

غربی‌ها در چارچوب دیپلماسی شکست خوردند

کشورهای غربی پیش‌تر به صورت غیرقانونی اسنپ‌بک را فعال کردند اما برای نخستین بار در چارچوب دیپلماسی شکست خوردند، چراکه اکثریت جامعه بین‌المللی از درخواست آن‌ها حمایت نکرد.

نماینده مجلس:

ترامپ غلط کرده که می‌گوید ما درخواست مذاکره داشتیم

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس درباره این که «دونالد ترامپ» در تازه‌ترین اظهارات خود ادعا کرده که ایران درخواست مذاکره داده است، در جمع خبرنگاران مجلس گفت: غلط کرده است!

ادعای ترامپ:

ایران می‌خواهد با آمریکا مذاکره کند

رئیس جمهور آمریکا مدعی شد: ایران در جایگاه متفاوتی قرار دارد. ضمناً، ایران هم می‌خواهد برای یک توافق مذاکره کند، همه اکنون می‌خواهند با ما مذاکره کنند.

عراقچی:

فعلا امکان مذاکره با آمریکا وجود ندارد

وزیر امور خارجه ایران گفت: در حال حاضر هیچ امکانی برای از سر گیری مذاکرات با آمریکا وجود ندارد.

لاریجانی:

غرب به دنبال مذاکره‌ی واقعی نیست

دبیر شورای عالی امنیت ملی کشورمان با بیان اینکه غرب به دنبال فشار بر ایران است، گفت: وقتی طرف آمریکایی صراحتاً می‌گوید باید برد موشک‌های شما زیر ۵۰۰ کیلومتر باشد، نشان می‌دهد که نمی‌خواهد مذاکره واقعی کند.

فرجی‌راد:

ایران بدون دریافت امتیاز وارد هیچ گفت‌وگویی نخواهد شد

یک استاد ژئوپلیتیک می گوید: طرف ایرانی بدون دریافت امتیاز یا مشاهده چراغ سبزی از‌سوی امریکا، وارد هیچ گفت‌وگویی نخواهد شد. در روزهای آینده مشخص خواهد شد که آیا ایالات‌متحده آمادگی لازم برای آغاز یک مذاکره جدی با ایران را دارد یا خیر.

ادعای آمریکا:

به ایران غرامت نمی‌دهیم ولی آماده مذاکره‌ایم!

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفت: چیزی که می‌توانم بگویم این است که هرگونه درخواست غرامت مالی از سوی ایالات متحده به حکومت ایران مضحک است. اگر حکومت ایران واقعاً می‌خواست پول پس‌انداز کند یا برخی از سیاست‌های تحریمی را کاهش دهد، باید از انجام اقدامات بی‌ثبات‌کننده دست برمی داشت.

فرجی راد:

صلح در غزه ارزشمند است اما نمی توان آن را با مسائل هسته‌ای گره زد

یک تحلیلگر ارشد سیاست خارجی می‌گوید: همانطور که ما انتظار داریم مسئله هسته ای ما به دیگر مسائل گره زده نشود، ما هم نباید این موضوع را به دیگر موضوعات سیاست خارجی (آنطور که یکی از نمایندگان مجلس مطرح کرده) گره بزنیم. یا بگوییم ما مذاکره نمی کنیم به شرطی که در غزه صلح شود. قطعا مشارکت در صلح غزه ارزشمند است اما این که این دو موضوع را به هم گره بزنیم درست نیست و مخالف سیاست های اعلامی ما در قبال اروپا و آمریکا است و هر نماینده ای در این زمینه پافشاری کند، اشتباه می کند.