مذاکره ایران و آمریکا - صفحه 4

مذاکره ایران و آمریکا
نماینده مجلس:

با تداوم توقعات بی‌منطق آمریکا، امکان هیچ مذاکره‌ای نیست

یک نماینده مجلس شورای اسلامی نوشت: اگر آمریکا از توقعات بی‌منطق (غنی‌سازی صفر، کاهش برد موشک‌ها و…) دست برندارد، اصلا هیچ مذاکره‌ای نمی‌تواند صورت بگیرد.

موسویان:

با مذاکره مستقیم شانس توافق بیشتر است

یک دیپلمات پیشین گفت: پیشنهاد می‌کنم مذاکرات مستقیم نمایندگان ایران و آمریکا به نوبت ابتدا در تهران و دور بعد در واشینگتن برگزار شود. این گزینه شانس توافق را افزایش می‌دهد.

مطهری:

احتمالاً ایران و آمریکا پیش از مذاکره به توافق اولیه رسیده‌اند

نایب رئیس مجلس دهم با بیان اینکه احتمالاً ایران و آمریکا پیشتر به توافقات اولیه رسیده‌اند که حاضر شدند پای میز مذاکره بیایند، اظهار کرد: مقامات ایرانی برای محتوای مذاکرات خط قرمز‌هایی دارند که حتماً رعایت می‌کنند و آمریکا هم به این نتیجه رسیده راهی جز مذاکره با ایران ندارد.

ریابکوف:

واژه "مصالحه" در واژگان مقامات کنونی واشنگتن جایی ندارد

معاون وزیر امور خارجه روسیه گفت: آنچه از سوی واشنگتن پیشنهاد می‌شود، به عقیده من، بیشتر شبیه به یک ضرب‌الاجل به تهران است. مطمئن نیستم که واژه "مصالحه" اصلاً در واژگان مقامات کنونی در واشنگتن جایی داشته باشد.

حقیقت‌پور:

مخالفت‌های هیجانی با مذاکرات، هزینه‌های سنگینی دارد

یک فعال سیاسی اصولگرا می گوید: مخالفت‌های هیجانی و غیرمسوولانه با مذاکرات، نه‌تنها کمکی به کشور نمی‌کند، بلکه هزینه‌های سنگینی به مردم تحمیل کرده است. با یک حساب سرانگشتی به این نتیجه رسیده‌ام که تندرو‌های داخلی حداقل هر روز 500 میلیون دلار و هر دو روز یک بار یک میلیارد دلار خسارت به ایران زده‌اند.

دستور پزشکیان به وزیر خارجه برای بررسی مذاکره مشروط با آمریکا

رئیس جمهور با اشاره به پیشنهاد رئیس‌جمهور آمریکا برای مذاکره، به وزارت امور خارجه دستور بررسی و فراهم‌سازی زمینه مذاکرات، مشروط به فضای مناسب را صادر کرد.

دستور پزشکیان به وزیر خارجه برای بررسی مذاکره مشروط با آمریکا

رئیس جمهور با اشاره به پیشنهاد رئیس‌جمهور آمریکا برای مذاکره، به وزارت امور خارجه دستور بررسی و فراهم‌سازی زمینه مذاکرات، مشروط به فضای مناسب را صادر کرد.

دستور پزشکیان به وزیر خارجه برای بررسی مذاکره مشروط با آمریکا

رئیس جمهور با اشاره به پیشنهاد رئیس‌جمهور آمریکا برای مذاکره، به وزارت امور خارجه دستور بررسی و فراهم‌سازی زمینه مذاکرات، مشروط به فضای مناسب را صادر کرد.

دستور رئیس‌جمهور برای مذاکره هسته‌ای با آمریکا

یک منبع گفت: دکتر پزشکیان دستور آغاز مذاکرات را صادر کرده است.

صباح زنگنه:

یکی از شروط مذاکره، حل بحران اعتماد بین ایران و آمریکا است

اولین سفیر ایران در سازمان همکاری اسلامی درباره میزان احتمال رسیدن به یک توافق برای کاهش احتمال جنگ و تنش نظامی بین ایران و آمریکا گفت: بخشی از حل مسئله به حل بحران اعتماد بازمی‌گردد. در سال‌های اخیر، به‌ویژه پس از خروج آمریکا از توافق پیشین، ایران نگرشی منفی به طرف مقابل دارد. چنین تجربه‌ای باعث شده تهران نسبت به هر وعده‌ای محتاط باشد و در نتیجه به دنبال تضمین‌های معتبر است.

صباح زنگنه:

یکی از شروط مذاکره، حل بحران اعتماد بین ایران و آمریکا است

اولین سفیر ایران در سازمان همکاری اسلامی درباره میزان احتمال رسیدن به یک توافق برای کاهش احتمال جنگ و تنش نظامی بین ایران و آمریکا گفت: بخشی از حل مسئله به حل بحران اعتماد بازمی‌گردد. در سال‌های اخیر، به‌ویژه پس از خروج آمریکا از توافق پیشین، ایران نگرشی منفی به طرف مقابل دارد. چنین تجربه‌ای باعث شده تهران نسبت به هر وعده‌ای محتاط باشد و در نتیجه به دنبال تضمین‌های معتبر است.

صباح زنگنه:

یکی از شروط مذاکره، حل بحران اعتماد بین ایران و آمریکا است

اولین سفیر ایران در سازمان همکاری اسلامی درباره میزان احتمال رسیدن به یک توافق برای کاهش احتمال جنگ و تنش نظامی بین ایران و آمریکا گفت: بخشی از حل مسئله به حل بحران اعتماد بازمی‌گردد. در سال‌های اخیر، به‌ویژه پس از خروج آمریکا از توافق پیشین، ایران نگرشی منفی به طرف مقابل دارد. چنین تجربه‌ای باعث شده تهران نسبت به هر وعده‌ای محتاط باشد و در نتیجه به دنبال تضمین‌های معتبر است.

بیگدلی:

سطح انتظارات آمریکایی‌ها از طرف ایرانی بسیار بالاست

یک تحلیلگر ارشد حوزه سیاست خارجی در خصوص ۳ شرط اصلی آمریکا در مذاکرات که بارها تکرار شده گفت: واقعیت این است که سطح انتظارات آمریکایی‌ها از طرف ایرانی بسیار بالا است. برچیدن تاسیسات هسته‌ای، کوتاه کردن عمق برد موشک‌ها زیر ۴۵۰ کیلومتر و دست برداشتن از حمایت از شبه نظامیان منطقه؛ شروطی نیستند که به سادگی قابلیت تحقق داشته باشند.

عراقچی:

برای مذاکره‌ای عادلانه و منصفانه آماده‌ایم

وزیر خارجه ایران گفت: آمریکا از طریق واسطه‌های مختلف بار‌ها درخواست مذاکره داشته است. ایران برای مذاکره هیچ مشکلی ندارد، اما مذاکره در سایه تهدید نمی‌تواند شکل بگیرد. حتما باید تهدید را کنار بگذارند و مذاکره عادلانه و منصفانه را در پیش گیرند.

قالیباف درخصوص روابط ایران و آمریکا:

اصل گفت‌و‌گو و دیپلماسی را رد نمی‌کنیم

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: ما اصل گفت‌و‌گو و دیپلماسی را رد نمی‌کنیم، اما دیپلماسی باید واقعی و با احترام متقابل و همراه با تضمین باشد.

فرجی راد:

ممکن است آمریکا بخواهد ضربه بزند و سپس ایران را به میز مذاکره بکشاند

دیپلمات پیشین ایران در نروژ گفت: ترامپ در تلاش است با آوردن این نیروهای گسترده در منطقه ایران را تحت فشار همه جانبه‌ای قرار دهد تا شروط را بپذیرد. اما یک احتمال دیگر این است که آمریکا می‌خواهد به ایران ضربه بزند و پس از ضربه، ایران را سر میز مذاکره بنشاند.

فرجی راد:

وقتی یک مقدار تنش‌ها بالا می‌رود، احتمال مذاکره هم بالا می‌رود

یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه گفت: احساس شخصی من این است که دو طرف یک مقداری کوتاه آمده‌اند و تهدیدات را برای شروع مذاکرات کم کرده‌اند. لذا اگر بخواهیم این زمان را با چند ماه گذشته مقایسه کنیم، من احتمال مذاکرات را برای هفته‌های آینده رد نمی‌کنم؛ یعنی احتمالش بیشتر شده است. همیشه همین طور است. وقتی یک مقدار تنش‌ها بالا می‌رود، احتمال مذاکره بالا می‌رود.

ویتکاف:

با ایران در حال مذاکره نیستیم، اما تماس‌هایی داشته‌ایم

نماینده ویژه رئیس‌جمهور آمریکا با بیان اینکه آمریکا و ایران در حال مذاکره نیستند، تصریح کرد که ۲ کشور تماس‌هایی داشته‌اند.

زرگر:

می‌گویند ویتکاف با حسرت‌السلطنه در حال مذاکره است!

یک استاد روابط بین‌الملل الملل گفت: گفته می‌شود ویتکاف با حسرت السلطنه (رضا پهلوی) در حال مذاکره است. از سوی دیگر ترامپ می‌گوید تا زمانی که ایران معترضین را می‌کشد و اعتراضات در ایران وجود دارد، من با ایران مذاکره نخواهم کرد و جریان مذاکرات را متوقف می‌کنم.

بهشتی پور:

دیپلماسی را فعال کنیم به جای اینکه با آمریکا بجنگیم

یک تحلیل‌گر مسائل بین‌الملل با بیان اینکه با توجه به شرایط فعلی افکار عمومی باید آماده مذاکره باشد، تصریح کرد: مذاکره باید برای مدیریت تنش با آمریکا انجام شود. این مدیریت تنش یعنی وضعیت بدتر از آن چیزی که الان در جریان است، نشود و به سمت درگیری و جنگ نرود. به نفع کشورمان است که دیپلماسی را فعال کنیم به جای اینکه با آمریکا بجنگیم.