آمریکا - صفحه 45

آمریکا
ترجمه اختصاصی؛

ایران و آمریکا؛ پروژه تمدنی مشترک علیه نظم جهانی بی‌ریشه

یکی از تناقض‌های عصر حاضر این است که تحولات سیاسی در ایالات متحده—به‌ویژه در دوران ترامپ—به‌طرز غیرمنتظره‌ای برخی جنبه‌های سیاست‌گذاری آمریکا را به سیاست‌های ایران نزدیک‌ کرده است. در نظم جهانی که پس از جنگ سرد و تحت تأثیر نئولیبرالیسم و پدیده جهانی‌شدن شکل گرفته است، دو جنبش سیاسی—جنبش ترامپی در آمریکا و جمهوری اسلامی در ایران—هر دو به‌طور فزاینده‌ای این نظم جهانی را به چالش کشیده‌اند.

ترجمه اختصاصی؛

ایران و آمریکا؛ پروژه تمدنی مشترک علیه نظم جهانی بی‌ریشه

یکی از تناقض‌های عصر حاضر این است که تحولات سیاسی در ایالات متحده—به‌ویژه در دوران ترامپ—به‌طرز غیرمنتظره‌ای برخی جنبه‌های سیاست‌گذاری آمریکا را به سیاست‌های ایران نزدیک‌ کرده است. در نظم جهانی که پس از جنگ سرد و تحت تأثیر نئولیبرالیسم و پدیده جهانی‌شدن شکل گرفته است، دو جنبش سیاسی—جنبش ترامپی در آمریکا و جمهوری اسلامی در ایران—هر دو به‌طور فزاینده‌ای این نظم جهانی را به چالش کشیده‌اند.

رییس‌جمهور:

هنر این نیست که نخبه تربیت کنیم و به آمریکا بفرستیم

رییس‌جمهور تاکید کرد: معلمان باید به دانش آموزان تلقین کنند که هیچ چیز از دیگران کمتر ندارند. یکی در صنعت، یکی در هنر و یکی در اقتصاد  مهارت دارد. مهم این است که دست در دست هم باید رشد کنند. باید بچه‌ها تربیت کنیم که تمام وجودشان را صرف سربلند نگهداشتن کشورمان کنند. هنر نیست که بچه‌ها به آمریکا روند و علم و توانایی‌های‌شان را در اختیار آنان بگذارند.

روزنامه هم‌میهن:

کسانی در آمریکا و چه کسانی در ایران، در روند مذاکرات موش می‌دوانند؟

یک روزنامه اصلاح‌طلب نوشت: برخی افراد و نیرو‌ها هم در داخل و هم در خارج کشور دنبال موش دواندن در موفقیت احتمالی مذاکرات هستند. در واقع، آنان به زبان بی‌زبانی می‌گویند "سهم ما چی؟" یا می‌گویند "ما هم شریک"، یا "دیگی که برای ما نجوشد، بهتر است کله سگ در آن بجوشد". لین عده در داخل کاسبان تحریم هستند و در خارج اسرائیل و اخیراً فرانسه که رفتارش خیلی عجیب است. در داخل آمریکا هم مخالفانی هستند. نئوکان‌ها که نزدیک به اسرائیل هستند، به نیابت از اسرائیل مخالفت می‌کنند.»

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

به دنبال امحاء مراکز هسته‌ای ایران هستند نه مذاکره!

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گفت: اصلی‌ترین دلیل این موضوع نشان دادن ضعف از سوی دولت به آمریکا است. همچنین دلیل دیگر این موضوع بد عهدی آمریکاست. آنها قرار نبود که با مذاکره به تفاهم با ایران برسند؛ در مجموع، آمریکا به دنبال امحاء مراکز هسته‌ای ایران است نه مذاکره!»

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس:

اسرائیل و جناح تندرو در حاکمیت آمریکا تمایلی ندارند مذاکرات به نتیجه برسد

عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: این‌بار باید برای هر گام ما، گام متقابلی از سوی آمریکا برداشته شود. البته ورود به بحث‌های کارشناسی همواره طولانی‌تر و دشوارتر است؛ به‌خصوص این‌که مذاکرات آفت جدی به‌نام رژیم‌صهیونیستی دارد و همچنین جناح تندرو در حاکمیت آمریکا که آنها تمایلی ندارند مذاکرات به نتیجه برسد و به‌دنبال افزایش تنش هستند.

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم:

اروپایی‌ها از این که آمریکا آن‌ها را از میز مذاکرات بیرون انداخته ناراحتند

رئیس کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس دهم می گوید: باید این واقعیت را بپذیریم که کنار گذاشتن اروپا، چین و روسیه از مذاکرات، حاصل یک اراده آمریکایی بود نه ایرانی. به همین دلیل هم است که وقتی وزیر خارجه فرانسه موضعی تند علیه برنامه هسته‌ای ایران اتخاذ می‌کند، بیش از آن که موضعی تند علیه ایران باشد، خطاب به ایالات متحده است. اروپایی‌ها از این که آمریکا آن‌ها را از میز مذاکرات بیرون انداخته ناراحتند، اما، چون نمی‌توانند روی سخن را مستقیم به سمت قدرت برتر خود (آمریکا) بگردانند، روی سخن را به سمت ایران، برگردانده و ایران را تهدید می‌کنند.

استاد روابط بین‌الملل:

والتز به دلیل مواضع تند علیه ایران مانعی برای پیشرفت مذاکرات بود

استاد روابط بین‌الملل گفت: والتز به دلیل مواضع تند علیه ایران، مانعی برای پیشرفت مذاکرات بود. استعفای او، می‌تواند فضا را برای رویکرد دیپلماتیک‌تر باز کند. اما جایگزینی موقت والتز با مارکو روبیو، که مواضع محافظه‌کارانه‌ای دارد، ممکن است در کوتاه‌مدت تداوم سیاست‌های سخت‌گیرانه را نشان دهد. همچنین فشارهای لورا لومر برای اخراج‌های بیشتر در شورای امنیت ملی، می‌تواند بی‌ثباتی در سیاست خارجی آمریکا را افزایش دهد، که باز نتیجه‌اش کاهش فشار بر ایران خواهد بود.

استاد ژئوپلیتیک:

باید بهانه را از آمریکایی‌ها و حتی اروپایی‌ها گرفت و با درایت پیش رفت

یک استاد ژئوپلیتیک با بیان اینکه آمریکا به گروسی محل نمی گذارد؛ او هم سمت اروپا رفته تا علیه ایران فضاسازی کند،گفت: گروسی سعی می‌کند با زیرکی همان حرف اروپایی‌ها را بزند. البته ایران با آقای گروسی کار می‌کند، مذاکراتی انجام شده و ایران هم قول داده که همکاری‌های بیشتری با آژانس اتفاق بیفتد. در این شرایط باید بهانه را از آمریکایی‌ها و حتی اروپایی‌ها گرفت و با درایت پیش رفت.

کارشناس مسائل آمریکا:

کنار گذاشتن والتز توسط ترامپ، فقط به دلایل سیاسی نیست

یک کارشناس مسائل آمریکا گفت: اگر شخصیتی مثل مشاور امنیت ملی برکنارشده یا وزیر خارجه آمریکا با همین میزان تندروی به تیم رئیس‌جمهوری این کشور اضافه شود، تیم موجود با یک رویکرد تندروانه‌تر نسبت به تهران می‌تواند شکل بگیرد و غلظت این معنا افزایش یابد.در واقع کنار گذاشتن والتز توسط ترامپ، صرفا دلایل سیاسی ندارد.

مشاور امنیت ملی کاخ سفید:

ترامپ آماده‌ی صلح با ایران است

مشاور امنیت ملی کاخ سفید در اظهاراتی گفت: ایران باید درک کند که ترامپ خواستار صلح و آماده توافق است.

معاون سیاسی سپاه:

در صحت مقاومت برابر آمریکای قلدر، هرگز نباید تردید کرد

معاون سیاسی سپاه گفت: در صحت و درستی خط سیاسی مقاومت و ایستادگی در برابر آمریکای قلدر، هرگز نباید تردید کرد؛ چرا که این راه، راه خداست و خداوند به رهپویانش، وعده نصرت و پیروزی داده است.

چهره رسانه‌ای نزدیک به رئیس‌جمهور آمریکا:

حمله به ایران به درگیری جهانی تبدیل خواهد شد

یک چهره رسانه‌ای نزدیک به رئیس‌جمهور آمریکا به سیاست‌های خصمانه آمریکا علیه ایران اشاره کرد و گفت: پیش‌بینی آینده بسیار دشوار است، اما یک چیز قطعی است. هرگونه حمله به ایران، به یک درگیری جهانی تبدیل خواهد شد. حتی در کوتاه مدت نیز هرگونه اقدام نظامی علیه ایران با عواقب بسیار گسترده‌ای رو‌به‌رو است. برخی از تأسیسات هسته‌ای ایران در نزدیکی آب‌های خلیج فارس قرار دارند.

حسین شریعتمداری:

تهدید اروپا به استفاده از مکانیسم ماشه، یک تهدید تو خالی است

مدیرمسئول روزنامه کیهان نوشت: تهدید اروپا به استفاده از مکانیسم بازگشت سریع تحریم‌ها -Snapback- یک تهدید تو خالی است چرا که برجام بعد از خروج آمریکا از اعتبار افتاده است و دیگر وجود خارجی ندارد تا استفاده از مکانیسم ماشه که یکی از مواد آن است، قابلیت اجرا داشته باشد.

وزیر امور خارجه ایران:

دور بعدی مذاکرات در رم است

وزیر امور خارجه ایران اعلام کرد: دور بعدی مذاکرات غیرمستقیم طبق اعلام میزبان یعنی عمان، در رم خواهد بود.

روزنامه اعتماد گزارش داد:

شکاف میان آمریکا و اسرائیل بر سر ایران عمیق‌تر شد

روزنامه اعتماد نوشت: به ادعای ناظران میان اسراییل و ایالات‌متحده شکاف‌های عمیق‌تری وجود دارد که به برنامه هسته‌ای ایران و اثربخشی اقدامات غیرنظامی برای مقابله با آن مربوط می‌شود. در این راستا، ادعا و فرضیه نخست‌وزیر اسراییل مبنی بر اینکه تهران در آستانه گریز هسته‌ای قرار دارد، بارها از سوی مقامات اطلاعاتی ایالات‌متحده رد شده است.

بيانيه جبهه اصلاحات ايران در حمايت از مذاكره دوجانبه ميان ايران و آمريكا:

وقوع حوادث تروریستی و بحران‌ سازی‌های کاذب با هدف اخلال در روند مذاکرات امری محتمل است

جبهه اصلاحات ايران طی بیانیه ای نوشت: بی شک به ثمر رسیدن مذاکرات با آمریکا و رفع تحریم‌ها علیه ایران، در صورت تداوم رویکرد‌های خود تحریمی،‌ نمی‌تواند گرهی از مشکل فروبسته اقتصاد کشور بگشاید.گفتگو های جاری دو جانبه بین ایران و امریکا پس از ۴۶سال، موضوع رابطه متقابل دو كشور را در صدر اخبار تحولات جهان قرار داده است.

کارشناس سیاست خارجی:

تندروهای داخل کابینه ترامپ جایگاهشان را فدای جنگ‌طلبی با ایران نخواهند کرد

کارشناس سیاست خارجی و روابط بین‌الملل با تأکید بر اینکه «تندرو‌هایی مثل روبیو جایگاهشان را فدای جنگ‌طلبی با ایران نخواهند کرد»، گفت: «در دور دوم دولت ترامپ افرادی جنگ‌طلب و صلح‌ستیز همچون آقای مارکو روبیو، وزیر خارجه و مایک والتز دبیر شورای امنیت ملی، در این دسته قرار گرفتند که به شدت خواستار اقدام نظامی علیه برنامه هسته‌ای ایران بودند. اما در مقابل به نظر می‌رسد که ترامپ دیدگاه متفاوت‌تری دارد و همچنان معتقد است که باید از طریق مذاکره، توافقی با ایران در حوزه مهار برنامه هسته‌ای به دست آورد.»

دیپلمات پیشین ایران:

امروز ما در بهترین شرایط برای توافق قرار داریم

دیپلمات پیشین ایران نوشت: تغییر رویکرد حاکمیت را باید به فال نیک گرفت و از آن استقبال کرد. روشن است این سخن به آن معنا نیست که دو کشور وارد بهشت رویاهای خود شده‌اند و به تعبیر عامیانه همه ‌چیز گل و بلبل شده است و دیگر هیچ مانع و رادعی بین دو کشور وجود ندارد اما امروز در بهترین شرایط برای توافق قرار داریم.

روزنامه کیهان:

آمریکا و اسرائیل تقسیم کار کرده‌اند؛ مذاکره به ترامپ سپرده شده، پارس کردن به نتانیاهو!

کیهان نوشت: برخلاف برخی تحلیل‌های ساده‌اندیشانه که تلاش می‌کنند رفتار ترامپ و نتانیاهو را جدا از یکدیگر تحلیل کنند، حقیقت این است که این دو نه‌تنها متحدانی ناگسستنی‌اند، بلکه حسابشان یکی است و هر دو با هماهنگی کامل در حال پیشبرد یک نقشه‌اند. ترامپ لبخند می‌زند، وعده می‌دهد و چانه می‌زند؛ نتانیاهو پارس می‌کند، تهدید می‌کند و خط و نشان می‌کشد! نتانیاهو چیزی بیش از یک سگ دست‌آموز برای واشنگتن نیست. قلاده او به دست آمریکاست و هر بار که لازم باشد، با اشاره‌ای پارس می‌کند و سروصدا به راه می‌اندازد.