آمریکا - صفحه 28

آمریکا
ادعای ترامپ:

ایران هم به پیمان ابراهیم خواهد پیوست

رئیس جمهور آمریکا در ادعایی مضحک اظهار امیدواری کرد که ایران نیز روزی به پیمان ابراهیم بپیوندد.

انتقاد خواننده مشهور آمریکایی از ترامپ

بروس اسپرینگستین خواننده مشهور آمریکایی گفت: اهمیتی نمی‌دهد ترامپ درباره او چه فکر می‌کند و باور دارد او باید به زباله‌دان تاریخ سپرده شود.

روبیو با اعلام بازگشت تحریم‌ها علیه ایران:

تهران مذاکرات مستقیم برگزار کند

دقایقی بعد از آنچه که بازگشت تحریمهای سازمان ملل علیه ایران خوانده شده، وزیر خارجه امریکا از ایران خواست با واشنگتن مذاکرات مستقیم برگزار کند.

نماینده مجلس:

آمریکا و تروئیکای اروپایی، دیکتاتوری را انتخاب کردند

نایب رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه آمریکا و تروئیکای اروپایی بین دیپلماسی و تقابل دیکتاتوری، در نهایت تقابل و دیکتاتوری را انتخاب کردند، گفت: جمهوری اسلامی ایران هم اقتدار، عقلانیت، ایستادگی و دفاع را انتخاب می‌کند.

پزشکیان:

با اروپایی‌ها به نتیجه رسیدیم ولی آمریکا نگاهش چیز دیگری بود

رئیس جمهور گفت: طبیعی است که درباره ساز و کار پس‌گشت به تفاهمی نرسیدیم، زیرا درخواست آمریکایی‌ها غیر قابل قبول است و می خواهند همه اورانیوم غنی شده خود را به آن‌ها بدهیم و در عوض به ما سه ماه فرصت بدهند که این به هیچ وجه، قابل قبول نیست.

بیانیه جدید گروه ۷ درباره ایران/ همکاری با آژانس را از سر گرفته و با آمریکا مستقیم گفت‌و‌گو کنید

وزرای خارجه گروه هفت بدون اشاره به بدعهدی‌ها و مطالبات غیرقابل‌قبول آمریکا، خواستار مذاکره ایران با واشنگتن و ازسرگیری همکاری کامل با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی شدند.

لاریجانی:

هیچ انسان با غیرتی نمی‌پذیرد که برد موشک‌ها به کمتر از ۵۰۰ کیلومتر برسد

دبیر شورای عالی امنیت ملی گفت: در طرح اولیه‌ آمریکایی‌ها شرطی مطرح شد که هیچ انسان با غیرتی نمی‌پذیرد؛ کاهش برد موشک‌ها به کمتر از ۵۰۰ کیلومتر! آیا چنین چیزی برای یک ایرانی قابل قبول است؟ مشکل دقیقاً همین‌جاست که آنها مطالباتی غیرقابل‌قبول مطرح می‌کنند.

رهبر انقلاب:

در وضع کنونی مذاکره با آمریکا هیچ سودی برای ما ندارد

رهبر معظم انقلاب اسلامی فرمودند: مذاکره‌ی با آمریکا در شرایط کنونی ضررهای بزرگی برای کشور دارد، اینکه می‌گوییم به سود ما نیست، برای ما فایده‌ای ندارد چون طرف آمریکایی پیشاپیش نتیجه‌ی مذاکرات را معین کرده خودش، یعنی اعلام کرده که مذاکره‌ای را قبول دارد، می‌خواهد مذاکره‌ای بکند که نتیجه‌ی آن مذاکره، تعطیل شدن فعالیت های هسته‌ای و غنی‌سازی در کشور ایران باشد.

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در گفت‌وگو با اصلاحات نیوز:

جریان اصلاحات و شخصیت‌های اصلاح‌طلب در صف مقدم دفاع از ایران و تمامیت ارضی کشورند

یک فعل سیاسی اصلاح‌طلب گفت: ملت ایران در طول تاریخ معاصر، از دفاع مقدس هشت ساله تا جنگ ۱۲ روزه اخیر، با هوشمندی، انسجام ملی و توانمندی‌های آفندی و پدافندی خود، توانسته است اهداف دشمنان را ناکام گذاشته و استقلال و تمامیت ارضی کشور را حفظ کند. بهترین موضع‌گیری‌ها را خانم منصوری، رئیس جبهه اصلاحات و آقای خاتمی داشتند. شخصیت‌های سیاسی اصلاح‌طلب نیز نشان دادند که در عین اعتراض به ناکارآمدی نظام اداری کشور، در دوگانه بین موجودیت کشور و دفاع از استقلال ملی، تمامی گلایه‌ها و شکایات داخلی خود را کنار گذاشته و یکپارچه از وضعیت نظامی کشور و مجموعه نظام حمایت کردند و این موضع جریان اصلاحات همچنان ادامه خواهد یافت.

میردامادی:

احمدی‌نژاد می‌گفت آمریکایی‌ها مثل سگ از من می‌ترسند!

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: رفتار دولت احمدی‌نژاد، مسیر تنش را هموارتر کرد. امروز نتیجه آن سیاست‌ها را می‌توان در اقتصاد دید.احمدی‌نژاد با جملات جنجالی‌اش همیشه خبرساز بود؛ حرف‌هایی مثل این‌که آمریکایی‌ها مثل سگ از من می‌ترسند و من اگر یک سخنرانی کنم بهای نفت گران می‌شود.

مرعشی:

در شعارهای دوره انقلاب، شعار مرگ بر آمریکا نبود

دبیرکل حزب کارگزاران سازندگی ایران گفت: باید مراقب باشیم و از اینکه جنگ دیگری رخ دهد، پرهیز کنیم. قرار نبود که انقلاب، صحنه ضدآمریکایی شود و در تمام شعارهای دوره انقلاب هم مرگ بر آمریکا نبود.

اولیانوف:

حملات به ایران بزرگترین ضربه به سیستم پادمان‌های آژانس اتمی بود

نماینده روسیه با انتقاد از این اقدامات اسرائیل و آمریکا عنوان کرد: کاری که اسرائیل و ایالات متحده انجام دادند، بزرگترین ضربه به سیستم پادمان‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی بود.

نماینده ایران در وین:

کشورهای عضو آژانس از سوی آمریکا تحت فشار هستند

سفیر و نماینده دائم ایران نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین گفت: تعداد قابل توجهی از کشورهای عضو آژانس در تماس‌های جداگانه با ایران و دیگر کشورهای بانی قطعنامه اظهار داشته‌اند که به شدت از سوی آمریکا تحت فشار و تهدید هستند تا به قطعنامه ارائه شده رای مثبت ندهند.

واکنش زیباکلام به دیدار احتمالی ایران و آمریکا:

تحولی بزرگ در راه است!

یک فعال سیاسی اصلاح طلب گفت: گرچه کشورهای اروپایی با ترامپ مشکلاتی دارند ولی نباید فراموش کنیم که اگر دیدار دوستانه‌ای بین ایران و آمریکا برای اولین بار بعد از ۴۷ سال اتفاق بیفتد حتی فراتر از مساله مکانیسم ماشه، تأثیرات زیادی داشته و یک تحول بزرگ است.

بقایی:

کشور خاصی به عنوان میانجی ایران و آمریکا وجود ندارد

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران با اشاره به روند گفت‌ وگوهای غیرمستقیم ایران و آمریکا در ماه‌های اخیر و احتمال میانجیگری قطر در این خصوص گفت: از زمان آغاز این گفت‌وگوها، به‌ویژه طی دو ماه گذشته، کشورهای مختلفی عمدتاً در سطح منطقه از ظرفیت‌ها و مساعی خود برای تسهیل این روند استفاده کرده‌اند.اینکه بخواهیم نام کشوری خاص را به عنوان میانجی مطرح کنیم، در حال حاضر مصداقی ندارد.

ادعای ترامپ:

حماس می‌خواهد از گروگان‌ها به‌ عنوان سپر انسانی استفاده کند

رییس جمهور آمریکا گفت: حماس گروگان‌ها را به سطح زمین منتقل کرده تا از آن‌ها به‌عنوان سپر انسانی علیه حمله اسرائیل استفاده کند.

تاجیک:

غرب به دنبال حل مشکلات نیست؛ هدفش نمدمال کردن ایران است

یک تحلیلگر مسائل بین‌الملل تاکید کرد: استراتژی نمدمال با اعمال فشار روانی با هدف ایجاد نوعی سردرگمی در محاسبات ایران و محدود کردن امکان اتخاذ مواضع منطقی و حساب‌شده از سوی تهران است؛ رویکردی که درنهایت فضای دیپلماسی را متشنج و دشوارتر می‌کند که منجر به‌عدم اتخاذ موضعی معقول ازسوی ایران خواهد شد، اما همچنان ایران باید به دیپلماسی وفادار بماند.

تحلیلگر ارشد مسائل قطر نوشت:

قطر، سوئیس خاورمیانه یا قربانی توهم امنیت؟

یک تحلیلگر ارشد مسائل قطر در موسسه خاورمیانه نوشت: اسرائیل در حمله‌ای به دوحه، قلب میانجیگری قطر را هدف گرفت و ضعف آمریکا در حمایت از نزدیک‌ترین متحد خلیج فارس آشکار شد. این رویداد، همزمان با تلاش برای آتش‌بس، ضربه‌ای به اعتبار واشنگتن و توافق ابراهیم وارد کرد. قطر که خود را «سوئیس خاورمیانه» می‌دانست، دریافت سیاست بی‌طرفی سپر امنیتی نیست. ناکامی اسرائیل در دستیابی به اهداف، حماس را جسورتر کرد. اکنون دوحه و دیگر کشورهای منطقه ناگزیرند به‌سوی «خودمختاری راهبردی» و استقلال امنیتی حرکت کنند.

ابوالفتح:

آمریکایی‌ها به قواعد توجهی نمی‌کنند

یک کارشناس ارشد روابط بین‌الملل گفت: به نظر من آمریکایی‌ها هیچ اهمیتی برای قطعنامه‌ها قائل نیستند.اگر تحریم‌ها بازگردد و آمریکایی‌ها بخواهند مبتنی بر حقوق بین‌الملل عمل کنند، مجوز حمله‌ای وجود نخواهد داشت. با این حال، باید در نظر داشته باشیم که آمریکایی‌ها به قواعد توجهی نمی‌کنند و اگر تشخیص دهند و بخواهند حمله کنند، این کار را انجام خواهند داد.

اعتماد نوشت:

ایران باید به سمت نقطه ضعف اسراییل و آمریکا که دیپلماسی است، حرکت کند

اعتماد نوشت: دولت چهاردهم نباید از مذاکره و توافق‌سازی گریزان باشد. دشمن به دنبال این است که ایران را از مذاکرات دور کند. ایران اما باید به سمت نقطه ضعف اسراییل و آمریکا که دیپلماسی است، برود و در عین حال باید آمادگی دفاعی کشور نیز در بالاترین سطح حفظ شود.