ایران - صفحه 55

ایران
تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل:

اروپایی‌ها تابع تصمیمات مذاکرات ایران و آمریکا خواهند بود

یک تحلیلگر ارشد مسائل بین الملل می گوید: اگر دستورالعمل اجرایی ترامپ را که سال گذشته صادر شد نگاه کنیم، در یکی از بند‌های ان، به وزیر خارجه آمریکا دستور داده شده که با همکاری اروپا مکانیسم ماشه را فعال کند؛ بنابراین اروپایی‌ها مستقل تصمیم نمی‌گیرند و تصمیم آن‌ها تابعی است از تصمیم آمریکا. من معتقدم اروپایی‌ها تابع آمریکا و منتظر تصمیم این کشور هستند. اروپایی‌ها تا ماه اکتبر وقت دارند و بر این اساس باید ببینند آمریکا چه نتیجه‌ای از مذاکرات می‌گیرد.

ترامپ: از ایران خواسته زیادی ندارم، فقط سلاح هسته‌ای نداشته باشد

رئیس جمهور آمریکا گفت: از ایران خواسته زیادی ندارم، اما نمی‌تواند سلاح هسته‌ای داشته باشد،اگر نیاز به اقدام نظامی باشد، ما اقدام نظامی خواهیم کرد؛ اسرائیل قطعا در این موضوع بسیار درگیر خواهد بود.

محمدعلی ابطحی:

اسرائیل از مذاکره ایران و آمریکا عصبانی است / زمان را از دست ندهید

یک فعال سیاسی اصلاح طلب می گوید: گذر زمان به نفع هیچ کس نیست. واکنش بین المللی نسبت به این گفت وگو ها مثبت بوده است. به جز اسرائیل. این روزها اسرائیل به شدت عصبانی به نظر می رسد. خطر جدی نیز وجود دارد که مین هایی را در راه گفت وگو ها منفجر کنند. باید مراقبت کرد تا تحت تاثیر فضاسازی ها و مین های منفجره اسرائیل قرار نگیریم.

روزنامه نیویورک‌تایمز:

ترامپ تحت فشار است تا به توافقی به‌مراتب سخت‌تر از برجام دست یابد

نیویورک‌تایمز نوشت: اکنون ترامپ زیر فشار است تا به توافقی به‌مراتب سفت و سخت‌تر از برجام دست یابد. دولت او در حال حاضر اهرم فشار احتمال انجام حملات نظامی را در صورت عدم موفقیت مذاکرات در اختیار دارد.

تحلیل‌گر حوزه روابط بین‌الملل:

مسائل هسته‌ای ایران نقطه کور ندارد / نگذاریم اختلافات با آژانس مانند استخوان لای زخم بماند

یک تحلیل‌گر حوزه روابط بین‌الملل می گوید: اگر ایران ریگی بر کفش داشت، اجازه نمی‌داد که در سال‌ها بازرسی‌ها انجام شود.گروسی اگر هدفش کمک است در چارچوب مسائل حقوقی و فنی صحبت کند. هرگز نگذاریم اختلافات با آژانس مانند استخوان لای زخم بماند.

دعای ملی ابطحی برای مذاکره‌کنندگان

یک فعال سیاسی اصلاح طلب به شروع مذاکرات ایران و آمریکا واکنش نشان داد.

کرباسچی:

دیپلمات‌ها باید روحیه شهادت‌طلبانه داشته باشند؛ شهادت زمانی با تیر و تفنگ بود الان هم با بد و بیراه

یک فعال سیاسی اصلاح طلب می گوید: کسی که وارد میدان مذاکره می‌شود، باید به عنوان یک سرباز شهادت‌طلب نه به فکر آبروی خود باشد، نه به فکر اینکه چه کسی در مجلس شعار می‌دهد یا چه کسی توییت می‌زند یا توهین می‌کند. اگر می‌خواهند مصلحت کشور و مردم و وضعیت بهتری را برای آینده انقلاب و نظام می‌ رقم بزنند، واقعا باید شهادت‌طلبانه وارد شوند.

وزیر امور خارجه:

مذاکره غیرمستقیم با آمریکا می‌تواند تضمین‌کننده یک گفتگوی واقعی و مؤثر باشد

وزیر امور خارجه درخصوص روند مذاکرات گفت: اهمیت شکل مذاکره، چه مستقیم و چه غیرمستقیم، به نظر من در درجه اول نیست. آنچه که واقعاً اهمیت دارد، مؤثر بودن یا غیرمؤثر بودن مذاکرات، جدیت طرفین و نیات آن‌ها و اراده آنها در رسیدن به توافق است.

روزنامه‌نگار آمریکایی: اعزام نیروی نظامی به خاورمیانه جهت فشار برای مذاکره است!

یک روزنامه‌نگار مشهور آمریکایی مدعی شد اسنادی از آژانس امنیت ملی آمریکا به دستش رسیده که نشان می‌دهد آمریکا برنامه‌ای برای حمله مستقیم به ایران ندارد.

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در دوره روحانی:

گفت‌و‌گو‌ها از این مرحله که چگونه باید انجام شود عبور کرده است

معاون سیاسی دفتر رئیس جمهور در دوره روحانی نوشت: گفت‌و‌گو‌های ایران و آمریکا، از این مرحله که چگونه باید انجام شود عبور کرده است؛ ایرادی هم ندارد که دو طرف بر یک «کنشِ دیپلماتیک» نام‌های متفاوتی بگذارند.

سفیر سابق ایران در عمان:

آن‌ها که برای جنگ‌افروزی رجزخوانی می‌کنند، به منافع ملی فکر نمی‌کنند

سفیر سابق ایران در عمان گفت: جریان و هر گروهی که بخواهد با منطق جنگ جلو برود و فکر کند با جنگیدن مشکلات حل می‌شود، باید بداند این منطق قابل قبولی نیست. اما در شرایطی که دشمن بخواهد از روش‌هایی استفاده کند که آغازکننده جنگ باشد و زمینه‌ای برای جنگیدن فراهم کند، قطعاً جمهوری اسلامی در دفاع از خود کوتاه نخواهد آمد. ما امیدواریم که آمریکا روش خود را نسبت به جمهوری اسلامی اصلاح کند، به منافع ملی ایران احترام بگذارد و دست از تهدید بردارد.

استقبال سازمان ملل از گفت‌وگوهای احتمالی ایران و آمریکا

سازمان ملل متحد از گفتگوهای احتمالی میان جمهوری اسلامی ایران و ایالات متحده آمریکا استقبال کرد و آن را فرصتی برای کاهش تنش‌ها بین دو کشور دانست.

رسانه‌های عبری:

اسرائیل از توافق ترامپ و ایرانی‌ها در خصوص مذاکرات مطلع نبود

روزنامه عبری «تایمز اسرائیل» نوشت: سفر «بنیامین نتانیاهو» نخست‌وزیر به کاخ سفید ناامیدکننده بود زیرا ترامپ از مذاکره با ایران خبر داد.

واکنش زیدآبادی به مذاکره آتی ایران و آمریکا؛

روند مذاکره بی‌نهایت سخت به نظر می‌رسد؛ کیهانیان و تندروها اعصاب خود را کنترل کنند

یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب در واکنش به مذاکره ۲۳ فروردین جمهوری اسلامی و ایالات متحده در عمان نوشت: «مقام‌های سیاسی بلندپایهٔ ایران و آمریکا قرار است روز شنبه در جایی با هم مذاکره کنند. این رویداد تازه شروع ماجراست؛ بنابراین لازم است کیهانیان و برخی اپوزیسیونی‌ها کمی اعصاب خود را کنترل کنند که وسط این ماجرا کار دست خودشان ندهند!»

ادعای کیهان: موضع ما درباره انتقام‌گیری از ترامپ همسو با بیانات رهبری است

روزنامه کیهان موضع خود درباره ترور ترامپ را به مواضع رهبری و سخنگوی وزارت خارجه نسبت داد.

دیپلمات پیشین ایران:

احتمالا مذاکرات به صورت غیرمستقیم آغاز شود و به صورت مستقیم پایان یابد

یک دیپلمات پیشین درباره کمّ‌وکیف مذاکره جمهوری اسلامی و ایالات متحده نوشت: به نظر می‌رسد شنبه ۲۳ فروردین در عمان ابتدا آقایان عراقچی وزیر خارجه ایران و استیو ویتکاف، مذاکره را به طور غیر مستقیم آغاز خواهند کرد و بعد از یکی دو ساعت و در صورت مثبت بودن، نمایندگان ایران و آمریکا گفت‌و‌گو‌های مستقیم را آغاز خواهند کرد.

رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس:

هر زمان ایران به دیپلماسی «نه» گفت آشوبگرانی مانند نتانیاهو شکاف بین ایران و آمریکا را پر کردند

رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس می گوید: تجربه ثابت کرده هر زمان ایران به دیپلماسی نه گفت و از آن فاصله گرفت، شکافی ایجاد شد که آشوبگرانی مانند نتانیاهو آن را پر کردند.

عراقچی: مذاکرات ایران و آمریکا از شنبه آغاز می‌شود

وزیر امور خارجه ایران گفت: گفت وگوی غیر مستقیم ایران و آمریکا روز شنبه (۲۳ فروردین) در عمان آغاز می‌شود.

ادعای ترامپ: ما در حال مذاکره مستقیم با ایران هستیم

رییس‌جمهور آمریکا گفت: ما در حال انجام مذاکرات با ایران هستیم و امیدواریم که این مذاکرات موفقیت‌آمیز باشد و این در راستای منافع آن‌ها خواهد بود.

رییس‌جمهور:

به مذاکره باور داریم اما به هر قیمت مذاکره نمی‌کنیم

رئیس جمهور با بیان اینکه ما به مذاکره باور داریم اما به هر قیمت مذاکره نمی‌کنیم، تصریح کرد: ما دنبال جنگ، ناآرامی و بمب هسته‌ای نیستیم، به دنبال مذاکره هستیم، اما آمریکایی‌ها هم باید ثابت کنند که به دنبال مذاکره هستند.