ایران - صفحه 33

ایران
اولیانوف:

ایران حق دارد غنی‌سازی کند

نماینده روسیه نزد سازمان‌های بین‌المللی در وین با بیان اینکه ایران حق استفاده صلح‌آمیز از انرژی هسته‌ای، از جمله غنی‌سازی اورانیوم را دارد، تاکید کرد: زیر سوال بردن این حق کاملاً مسخره است.

فلاحت پیشه:

به خاطر بشار اسد و طلب ایران از سوریه، تاوان دادم

رئیس پیشین کمیسیون امنیت ملی مجلس گفت: بنده رو به روی بشار اسد نشستم و به او گفتم پولی که از ایران گرفتید حق‌الناس است. برای این موضوع بدترین تاوان‌ها را دادم.

بیگدلی:

با ابتکار عمل، فشارها را کاهش دهیم

یک تحلیلگر ارشد سیاست خارجی می گوید: فشار چهارضلعی که اکنون ما را تحت فشار قرار داده اند یعنی، آمریکا، اروپا، اسرائیل و آژانس، را می توان از طریق ابتکار عمل کاهش داد. برای مثال می توانیم از آژانس دعوت کنیم که بازرسان خود را به ایران بفرستد و گزارش کاملی را تهیه کنند که هم به شورای حکام ارسال شود و در نشست فصلی آینده مطرح شود و هم به اروپایی ها ارائه شود تا سطح تنش ها را کاهش دهد.

تخت‌روانچی:

مخالفت خود را با ‎مکانیسم ماشه اعلام کردیم

ایران و تروئیکای اروپایی علاقمند هستند که دور بعدی گفت‌وگوها به‌زودی برگزار شود.با همان قدرت و حتی محکم‌تر گفت‌وگو می‌کنیم.در جلسه دیروز، صراحتاً مخالفت خود را با ‎مکانیسم ماشه اعلام کردیم.

وزارت خارجه آلمان:

ایران مسیر دیپلماسی را انتخاب کند

وزارت خارجه آلمان خبر داده تروئیکای اروپایی در نشست استانبول، پیشنهاد مشروطی را درباره تمدید مهلت فعال‌سازی مکانیسم ماشه به ایران ارائه کرده است. آلمان می گوید: ما از ایران می‌خواهیم مسیر دیپلماسی را انتخاب کند.

فرجی راد:

اروپا جرأت ندارد با ایران توافقی را امضا کند که آمریکا کنار گذاشته شود

یک استاد ژئوپلیتیک دانشگاه گفت: گر ما با اروپا به توافق برسیم اما نتوانیم با آمریکا به توافق برسیم، اثر چندانی ندارد. علتش این است که تحریم‌های غیرقانونی آمریکا ادامه خواهد داشت و اروپا هم جرأت ندارد که بدون هماهنگی با آمریکا کاری انجام بدهد؛ به خصوص الآن که یک مقدار در رابطه با مکانیسم ماشه به هم نزدیک شده‌اند.

استاد دانشگاه کالیفرنی:

ایده اعطای صلح نوبل به ترامپ مضحک است

استاد علوم سیاسی و روابط بین‌الملل دانشگاه کالیفرنی گفت: نمی‌توانم تصور کنم کمیته صلح نوبل، کارهای ترامپ را جدی بگیرد، خود این ایده آنقدر مضحک است که از حد تصور خارج است. او به نظر می‌رسد که واقعاً چنین جایزه‌ای را می‌خواهد، حتی اگر فقط برای این باشد که ثابت کند از باراک اوباما برتر است (واقعاً همین است — یادتان باشد که او حتی در مورد اینکه پاپ جدید شود هم فکر کرده بود).

روزنامه خراسان:

ایران هرگز از تهدید نظامی برای نابودی اسرائیل استفاده نکرده است

یک روزنامه اصولگرا نوشت: حتی در شدیدترین مواضع منطقه‌ای، جمهوری اسلامی هرگز از زبان تهدید مستقیم نظامی برای «نابودی اسرائیل» استفاده نکرده است.

ابوالفضل فاتح:

«صلح درون»، ضامن «صلح بیرون» است

یک روزنامه نگار و فعال سیاسی نوشت: ما نیازمند گفت‌وگو و تعامل و همزیستی انسانی و تکاپوی مصلحت و اصلاح برای صلح درونی است و البته «صلح درون»، ضامن «صلح بیرون» نیز خواهد بود.سخن از درک متقابل شرایط، کاستن از گسل‌ها و تنش‌های کم فایده است. مراقبت کنیم ما که در کلیت منطقه و جهان در اقلیتیم، با قطعه‌قطعه کردن خود، کوچک نشویم و پیام ضعف به جهان صادر نکنیم و تهدیدات را دست کم نگیریم که «تهاجم زیستان» لحظه‌ای در بلعیدن ما اگر بتوانند درنگ نخواهند کرد.

عباس موسوی:

اروپا می‌خواهد با قلدری از مکانیزم‌هایش علیه ایران استفاده کند

سخنگوی اسبق وزارت امور خارجه تصریح کرد: اروپایی‌ها که بدعهدی و بی‌عملی خود را در انجام تعهدات نشان داده‌اند و هیچ حقی نسبت به برجام گذشته ندارند، با پررویی و قلدری تلاش می‌کنند از مکانیزم‌های داخلی برجامی که اجرا نمی‌شود یا در حال کماست علیه ایران استفاده کنند.

سفیر اسبق ایران در روسیه:

روس‌ها در قبال ایران تعهدی نمی‌دهند که منافع‌شان را به خطر اندازد

سفیر اسبق ایران در روسیه گفت: از نظر روس‌ها، ایران کشوری غیر قابل پیش‌بینی است، آنها در قبال چنین کشوری، تعهدی را نمی‌دهند که در مواقع بحرانی منافع‌شان را به خطر اندازد.

مرتضی مکی:

امروز اروپا دیگر میانجی نیست؛ همراه آمریکا و اسرائیل است

یک کارشناس روابط بین‌الملل می گوید: اروپا دیگر نقش میانجیگر را میان تهران و واشنگتن ایفا نمی‌کند، بلکه در جایگاه همراه امریکا و اسراییل قرار گرفته و در تقابل مستقیم با ایران ظاهر شده است. این وضعیت شرایط دشواری را برای تهران ایجاد کرده است. 

ابوالقاسم دلفی:

روس‌ها چه در جنگ و چه در موضوع هسته‌ای به دنبال فشار بر ایران هستند

سفیر سابق ایران در فرانسه گفت: روس‌ها چه در جنگ و چه در موضوع هسته‌ای شرایطی را فراهم می‌کنند که فشار بیشتر بر ما تحمیل شود، فعال شدن مکانیسم ماشه علیه ایران و رفتن ذیل فصل هفتم ایده‌آل روس‌هاست

عراقچی:

کشورهای اروپایی حق سوءاستفاده از قطعنامه‌ها را ندارند

وزیر امور خارجه ایران، در واکنش به ادعاهای سه کشور اروپایی مبنی بر فعال‌سازی مکانیسم‌های برجام، تأکید کرد: ۳ کشور اروپایی حق سوءاستفاده از قطعنامه‌ای که به آن پایبند نبوده‌اند را ندارند.

ادعای اسکای نیوز:

ایران و تروئیکای اروپایی یکشنبه آینده در ژنو دیدار خواهند کرد

یک منبع خبری عربی مدعی دیدار دیپلمات‌های ایران و سه کشور اروپایی یک‌شنبه هفته آینده ۵ مردادماه در ژنو شد.

والی هرات:

افغانستانی‌ها مهمان‌نوازی ایرانی‌ها را فراموش نمی‌کنند

والی هرات با تأکید بر ضرورت تسهیل امور مهاجرین، گسترش خطوط ریلی و همکاری در اشتغال‌زایی میان خراسان رضوی و هرات، گفت: ملت افغانستان در چهار دهه گذشته به صورت قانونی و غیرقانونی، همگی مهمان‌نوازی ملت بزرگ ایران را تجربه کردند، فراموش نمی کنیم، این مهمان‌نوازی شایسته تقدیر و تشکر است.

ترجمه اختصاصی؛

دوازده روزی که سپر آهنین اسرائیل ترک برداشت / وقتی تهران قواعد بازی را تغییر داد

در تازه‌ترین تحلیل منتشرشده توسط زفی سمیث و بِنوا فوکون در روزنامه وال‌استریت ژورنال (۱۶ ژوئیه ۲۰۲۵)، جنگ دوازده‌روزه میان ایران و اسرائیل نه‌فقط به‌عنوان یک تقابل نظامی، بلکه به‌عنوان نقطه‌عطفی راهبردی در ارزیابی تاب‌آوری سامانه‌های دفاعی پیشرفته توصیف شده است. نویسندگان با استناد به داده‌های مراکز مطالعاتی تل‌آویو و واشینگتن، استدلال می‌کنند که ایران با اعمال مدل مرحله‌ای و انطباق‌پذیر در تاکتیک‌های خود، موفق شده لایه‌های به‌هم‌پیوسته دفاعی اسرائیل را دچار اختلال کند—تجربه‌ای که می‌تواند سرنوشت پروژه‌هایی چون «گنبد طلایی» آمریکا را نیز تحت تأثیر قرار دهد.

مهدی ذاکریان:

ایران مخالفان پنهانی دارد که از پیشرفت آن احساس باخت می‌کنند

یک کارشناس ارشد سیاست خارجی با تاکید بر این موضوع که ما مخالفان پنهانی در مواجه با مسائل بین المللی خود داریم، گفت: مخالفان تابلو‌دار ایران خواسته‌هایشان مشخص و وضعیت تاریخی‌شان روشن است. مخالفان پنهان کسانی هستند که از دوستی دم می‌زنند، اما حتی در فضایی صلح‌آمیز، یعنی زمانی که جنگ و مناقشه‌ای وجود ندارد، از پیشرفت و توسعه ایران احساس باخت و زیان می‌کنند.

تسنیم خبر داد؛

ایران در حال بررسی درخواست اروپا برای ازسرگیری مذاکرات است

تسنیم نوشت: ایران درخواست کشورهای اروپایی برای آغاز دوباره مذاکرات درباره موضوع هسته‌ای و رفع تحریم‌ها را در دست بررسی دارد.

اولین رایزنی دیپلمات‌های ارشد اروپایی با عراقچی پس از جنگ ۱۲ روزه

رسانه‌های غربی از رایزنی دیپلمات‌های ارشد اروپایی با وزیر خارجه ایران پیرامون تحولات در برنامه هسته‌ای ایران خبر داده‌اند.