یک روزنامه نگار نوشت: آمریکا مدعی است که تاسیسات هستهای ایران را نابود و وزیر محترم امورخارجه کشورمان هم اعلام کرده است که ما فعلا در حال غنیسازی اورانیوم نیستیم. اگر از این زاویه وارد مذاکراتی شبیه مذاکرات برجام شویم، به قولی روغن ریخته را نذر کردهایم.
روسیه، چین و ایران در بیانیه مشترک خود اعلام کردهاند که به علت عدم ارجاع موضوع به کمیسیون مشترک برجام برای حل اختلاف و البته عدم پاییندی طرف مقابل به بندهای قرارداد، فعال شدن اسنپبک فاقد وجاهت قانونی است.
مدیرکل پیشین خاورمیانه در وزارت امور خارجه معتقد است: اینکه واقعاً سیاست آمریکا در مقابل ایران چیست، محل سوال و تردید است. آیا واقعاً آمریکا قصد دارد با ایران به یک توافق سیاسی برسد؟ الان خیلی به نظر نمیرسد که آمریکاییها دنبال تعامل سیاسی باشند و احتمال دارد دنبال برنامههای دیگری باشند که هنوز چندان از محتوای این برنامهها و سیاستها باخبر نیستیم و زمان نشان خواهد داد که چه اقدامهایی در دستور کار آمریکا قرار دارد.
وزیر خارجه ایران گفت: جمهوری اسلامی ایران در عمل نشان داده و ثابت کرده که به دنبال افزایش تنش یا درگیری نیست، به دنبال سلاح هستهای نیست، بلکه صرفاً خواهان اعمال و حفظ حقوق مشروع خود است. ایران از حقوق خود کوتاه نخواهد آمد، اما در عین حال برای هر راهحلی که بتواند اعتمادسازی کند، آمادگی دارد.
وزارت امور خارجه روسیه امروز اعلام کرد که معاهده مشارکت راهبردی جامع بین مسکو و تهران که به تقویت همهجانبه روابط در راستای منافع بنیادین مردم دو کشور میپردازد، از امروز دوم اکتبر لازمالاجرا شده است.
یک روزنامه اصلاح طلب نوشت: چه خوشمان بیاید و چه بدمان بیاید، با ساختار جدیدی در نظام بینالمللی مواجهیم. اینکه اجازه ندهیم، سیبل و هدف این وضعیت جدید شویم. تا حد ممکن سر خود را پایین بگیریم تا این موج شکل بگیرد و عبور کند. ما از مواجهه با این وضعیت سودی نمیبریم، حداقل اجازه ندهیم زیان اصلی آن متوجه ایران شود.
سفیر روسیه در سازمان ملل در نامه به رئیس شورای امنیت و دبیرکل سازمان ملل:
سفیر روسیه در سازمان ملل متحد در نامهای مفصل خطاب به دبیرکل سازمان ملل و رئیس شورای امنیت، بهشدت از اقدامات اخیر برخی کشورهای غربی و دبیرخانه سازمان ملل متحد در خصوص ادعای «احیای» تحریمهای پیشین شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی ایران انتقاد کرد و آن را فاقد هرگونه وجاهت حقوقی و مغایر با منشور ملل متحد و تصمیمات الزامآور شورای امنیت دانست.
یک روزنامه اصلاح طلب نوشت: ایران نباید به پر و پای آژانس بینالمللی انرژی اتمی بپیچد.آژانس یک نهاد فنی و تخصصی است؛ هرچند که ممکن است از آن به عنوان یک ابزار سیاسی هم استفاده شود، ولی تقابل با آژانس هیچ اعتبار بینالمللی برای جمهوری اسلامی نمیآورد. باید در رفتار با آژانس به عواقب و پیامدهای هر تصمیمی توجه کرد.
رئیس جبهه اصلاحات ایران با اشاره به احضار برخی از اصلاح طلبان نوشت: اصلاحطلبان نه دشمنان نظام، بلکه از نخستین پایهگذاران و وفادارترین منتقدان درونساختار آن بودهاند.
یک کارشناس مسائل بینالملل میگوید: واقعیت این است که جای خوشبینی وجود ندارد. چرا که اروپا در این زمینه تصمیم خود را گرفته است؛ مبنی بر اینکه قطعنامههای گذشته سازمان ملل که معلق شده بودند، دوباره برقرار شوند و آمریکا نیز به شدت بر این موضوع تأکید دارد.
وزرای خارجه گروه هفت بدون اشاره به بدعهدیها و مطالبات غیرقابلقبول آمریکا، خواستار مذاکره ایران با واشنگتن و ازسرگیری همکاری کامل با آژانس بینالمللی انرژی اتمی شدند.
مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی گفت: آژانس نظارت بر تأسیسات هستهای ایران را از سر گرفته، اما همچنان مجوز دسترسی به ذخایر اورانیوم غنیشده ۶۰ درصدی ایران را دریافت نکرده است.
مدیرکل آژانس بینالمللی انرژی اتمی با بیان اینکه در حال حاضر سطحی از همکاری میان تهران و آژانس اتمی وجود دارد، مدعی شد که روابط و همکاری ایران با آژانس اتمی نباید تحت تاثیر فعالسازی اسنپبک باشد، بلکه باید دائمی و همیشگی باشد.