«دانیل بنایم» قائم مقام دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک گفت: مذاکرات هسته ای ایران در پایتخت اتریش به مرحله حساسی رسیده است و دستیابی به توافقی که – به زعم وی- نگرانی های هسته ای جهان در قبال ایران را برطرف کند، بسیار امکان پذیر است.
به گزارش اصلاحات نیوز؛ بنایل در مصاحبه ای با روزنامه عربستانی « الریاض» با اشاره به اینکه دولت بایدن به منظور احیای توافق هسته ای از مسیر دیپلماسی حمایت می کند، اظهار داشت: اعتقاد ما بر این است که راه حل دیپلماتیک به نفع منافع آمریکا، امنیت بین الملل و شرکای ماست و بهترین گزینه موجود برای محدود کردن برنامه هسته ای است.
وی افزود: مذاکرات هسته ای با ایران به مرحله حساسی رسیده و دستیابی به توافقی که نگرانی های هسته ای جهان با ایران را از بین ببرد، بسیار امکان پذیر است اما اگر در دوره آتی به آن دست یافته شود، پیشرفت هسته ای ایران که هم اکنون شاهد آن هستیم، بازگشت به اقدام جامع مشترک را بعید می گرداند و البته این زمان بسیار دور است.
وی مدعی شد: برنامه هسته ای ایران با سرعت نگران کننده ای در حال گسترش است و به نظر من بخشی از این موضوع، بازتابی از شکست تلاش های سابق برای اعمال فشار به دور از دیپلماسی است اما بخشی از دلیل حسن نیت ما با دیپلماسی این است که از این طریق می توانیم جهان را با خودمان همراه کنیم تا هرکاری که در صورت شکست دیپلماسی و به نتیجه نرسیدن مذاکرات وین لازم باشد، انجام دهیم.
قائم مقام دستیار وزیر امور خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک در ادامه آورد: ناسازگاری ایران در سال گذشته در کنار تلاش های ما با حسن نیت برای دستیابی به نتیجه ما را در موضعی قویتر در آینده قرار خواهد داد تا با جامعه بین المللی برای مقابله با آن همکاری و تلاش کنیم.
بنایم با اشاره به اینکه کشورهای شورای همکاری خلیج فارس نیز نقش بسیار مهمی در تقویت امنیت منطقه ای ایفا می کنند و عربستان در خط مقدم هر گونه تصمیمی در مورد ایران قرار دارد، در ادامه گفت: وزیر امور خارجه آمریکا از همان ابتدا تعهد خود رابرای مشورت هرچه نزدیکتر با سران کشورهای شورای همکاری به صراحت اعلام کرده و نظیر آن را در حاشیه فعالیت های مجمع عمومی سازمان ملل و دیدار او با وزرای خارجه آن کشورها می توان ملاحظه کرد.
وی افزود: وزیر امور خارجه از ما می خواست که برای دستیابی به ایده ها ی خوب با آن کشورها مشورت کنیم. از جمله این ایده ها، برگزاری جلسه کارگروه مشترک آمریکا و کشورهای خلیج(فارس) در مورد ایران بود که نوامبر گذشته انجام دادیم.