تعدادی از والدین دانشآموزان مدارس استعدادهای درخشان نسبت به برگزاری آزمون ورودی پایه دهم مدارس سمپاد گلایهمند هستند. این موضوع در هیأت تخصصی دیوان عدالت اداری و سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان بررسی شده است.
به گزارش اصلاحات نیوز؛ بی عدالتی و مافیای آموزشی همواره مسئله قابل بحث در سیستم آموزشی کشور بوده تا جایی که به صورت مکرر شاهد گلایه ها و نارضایتی دانشآموزان، دانشجویان و خانواده های آن ها بوده ایم.
بر اساس وضعیت تحصیلی ۴۰داوطلب برتر کنکور امسال، مدارس استعدادهای درخشان و مدارس خاص غیرانتفاعی با پوشش ۳ درصدی آموزش در کل کشور، سهم ۹۵ درصدی از رتبههای برتر کنکور امسال را از آن خود کردهاند. همچنین از مجموع ۴۰ داوطلبی که از سوی سازمان سنجش به عنوان برترینها معرفیشدهاند، ۱۵داوطلب از شهر تهران بودهاند.
در وهله اول این آمار نشان دهنده عملکرد درخشان مدارس تیزهوشان است، به طوری که ۱۰ نفر اول گروه علوم تجربی و همچنین ۵نفر اول گروه زبان، در این مدارس درس خواندهاند. اما نکته کلیدیتر در رابطه با این آمار، عملکرد خوب مدارس غیرانتفاعی است که در مقایسه با آنها، سهم مدارس عادی در کسب رتبههای برتر تقریباً هیچ است. مدارس غیرانتفاعی یا خصوصی که این روزها هزینههای سرسامآور آنها بر کسی پوشیده نیست و با شرایط اقتصادی امروز، امکان تحصیل در آنها برای بخش قابلتوجهی از خانوادهها غیرممکن است، در سالهای گذشته همواره جای پای خود را در نظام آموزشی کشور محکمتر کردهاند.
مدارس تیزهوشان که تحت نظر سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان یا همان سمپاد هستند، مدارسی بوده که خدمات آموزشی بهتر و بیشتر به عده ای از دانش آموزان که سطح هوشی بالاتری دارند ارائه می دهد.
اخبار منتشر شده حاکی از دخالت مافیا و سنگ اندازی پیش پای دانشآموزان سمپادی است و قرار است دانش آموزان را بالاجبار به دادن آزمونی دیگر وادار کنند.یک دانش آموز سمپادی در واکنش به این موضوع می گوید: «من سه سال هست که سمپاد درس می خونم و واقعا متفاوته درس هایی که ما می خونیم مربوط به متوسطه ی دوم هسن و حالا یه دفعه به ما گفتند که قراره آزمون بدین بدون هیچ آمادگی!»
این فشار و استرس وارده بر دانش آموزان تا جایی پیش رفت که والدین را مجبور به رسیدگی این موضوع از مجرای قانونی کرده و خواهان لغو این آزمون هستند.
دانش آموز دیگری با گلایه از این اتفاق می گوید: اوضاع داخل مدارس سمپاد و وضعیت کلاس ها اینگونه که از بیرون به نظر می رسد نیست . وضعیت دانش آموزان سمپادی بسیار استرس زا تر از بچه ها ی معمولی است و دانش آموزان به اندازه ی کافی از ابتدای مهر تا اواخر خرداد زیر بار امتحانات و اضطراب و استراس هستند و توان آزمون و اضطراب و رقابت دیگر را ندارند.
یکی از والدین می گوید: مگر نمی گویند آزموده را آزمودن خطاست؟!
کسانی که ثابت کردند در آزمون ورودی هفتم و سه سال تحصیلی که چه به آنها سخت گذشته است لیاقت و شایستگی این را دارند که در این مدارس درس بخوانند نیاز به اثبات دوباره ندارند
دانش اموزی که امسال قرار است وارد پایه نهم شود فوقش اگر از تمام وقتش استفاده کند یه سال الی یک سال و نیم مخصوص آزمون درس خوانده و از کسی که از کلاس هفتم تست و نکته و راه حل های تستی و سرعتی را به جای مفهومی فقط برای آزمون دادن حفظ کرده است ممکن است جا بماند
همچنین یک سال پژوهش کردن فرزندی که مجبور به اماده شدن برای قبولی در مدرسه خودش باشد صد در صد کاهش یافته و از به دست یافتن مدال های کشوری و حتی جهانی باز می ماند.

در خصوص این موضوع، یک فعال حقوقی از گلایهمندی و شکایت والدین دانش آموزان و مخالفت آن ها برای برگزاری آزمون ورودی مدارس استعدادهای درخشان خبر داد و نوشت:
پس از صدور رای هیات عمومی دیوان عدالت اداری در اردیبهشت ماه و اعتراض به آن در راستای اعمال ماده ۹۱قانون دیوان عدالت اداری،ضمن موافقت و صدور دستور ریاست محترم دیوان عدالت اداری پرونده جهت بررسی مجدد به هیات تخصصی ارجاع گردید. اینجانب از طرف خود و تیم حقوقی در تمامی پیامها و گزارشات از همه اولیای بزرگوار به طور مستمر درخواست نمودم که در کمک به حل موضوع هر امکان و ظرفیت قانونی که دارند را بکار گرفته و به تیم حقوقی کمک نمایند و آمادگی خود و تیم حقوقی جهت مشورت، همراهی و حضور در جلسات موثر را اعلام نمودم.
امید است پیگیری ها، شکایات و اعتراضات مثمر ثمر واقع شده و شاهد برقراری عدالت آموزشی و قطع ید طولای مافیا در نظام آموزشی کشور باشیم.
انتهای پیام/