کد خبر : ۱۳۶۷
۱۱:۲۲

۱۴۰۱/۰۲/۰۷

نامه سرگشاده ۴۶ مقام سابق اروپایی به مقامات ایران و آمریکا؛ مذاکرات برجام را با موفقیت پایان دهید

ده‌ها مقام سابق اروپایی از مقامات ایرانی و آمریکایی خواستند مذاکرات مربوط به احیای برجام را با موفقیت به پایان برسانند.

به گزارش اصلاحات نیوز؛ گروه بین‌المللی بحران نامه سرگشاده ۴۶ نفر از مقامات ارشد و سابق اروپایی به رهبران ایران و آمریکا را منتشر کرده است.

این نامه سرگشاده توسط اعضای شبکه رهبری اروپا، اعضای هیئت مدیره گروه بین المللی بحران و اعضای شورای شورای روابط خارجی اروپا امضا شده است.

امضاکنندگان این نامه ضمن اشاره به پیشرفت مذاکرات در ماه‌های اول سال جاری میلادی، از توقف آن ابراز نگرانی کرده و هشدار داده‌اند که توقف گفتگوها ممکن است دستاوردها در زمینه منع توسعه سلاح‌های هسته‌ای را که برای امنیت جهانی حیاتی است به خطر بیاندازد.

این مقامات سابق اروپایی نوشته‌اند: در شرایطی که همکاری کشورهای دو سوی آتلانتیک برای مقابله با تجاوز نظامی روسیه به اوکراین حیاتی است، از دست دادن فرصت موجود برای مهار یک بحران هسته‌ای در خاورمیانه از سوی رهبران اروپا و آمریکا خطای بزرگی خواهد بود.

در این نامه آمده است: ما نامه می نویسیم تا نگرانی فزاینده خود را ابراز کنیم که مذاکرات برای بازگرداندن پایبندی ایران و بازگشت ایالات متحده ظاهرا به برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) وارد دوره‌ای از رکود شده است که پیشرفت واقعی و خوشایند حاصل شده در ماه‌های اخیر را به سمت خنثی کردن تهدید می کند. بازگشت به این توافق جهانی یک دستاورد منع اشاعه که برای صلح و امنیت بین المللی حیاتی است.

این نامه می‌افزاید: برجام موفقیت آمیز بود. دیپلماسی چندجانبه مستمر که در آن تعدادی از امضاکنندگان زیر شخصاً درگیر بودند و توافقی را تضمین کرد که اهداف مشترک ما در زمینه عدم اشاعه را پیش برد. حفظ منافع حاصل از توافق محدود کردن ذخایر اورانیوم غنی شده ایران، محدود کردن سطح غنی سازی آن و تمدید جدول زمانی برای انباشت مواد شکافت پذیری که می‌تواند برای یک سلاح بالقوه استفاده شود، همه زیر نظر آژانس بین المللی انرژی اتمی است؛ همه اینها دلیلی بود برای اینکه دولت های اروپایی تصمیم بی پروای دولت ترامپ مبنی بر کنار گذاشتن توافق را بدون جایگزین مناسب رد کردند و پس از خروج ایالات متحده در سال ۲۰۱۸ برای زنده نگه داشتن این توافق سخت تلاش نمودند.

در نهایت امضاکنندگان به ایران و آمریکا در مورد شکست مذاکرات هشدارداده و می‌افزایند: هر دو طرف باید با درک این موضوع که پیامدهای استراتژیک شکست، شدید و عمیق خواهد بود، به مرحله نهایی مذاکره نزدیک شوند. با توجه به تجربه طولانی ما در دیپلماسی و کشورداری، ما توافق را کاملاً ممکن می بینیم. ما از رییس جمهور بایدن و رهبری ایران می‌خواهیم که در برخورد با یک موضوع حیاتی برای رژیم جهانی منع اشاعه و ثبات منطقه انعطاف‌پذیری نشان دهند و این مذاکرات را با نتیجه موفقیت‌آمیز به پایان برسانند.

انتهای پیام


گزارش خطا

ارسال نظر
captcha