فعال سیاسی اصولگرا به اصلاحات نیوز گفت: بعد از جریانات سال 88، آقای خاتمی خیلی راحت میتوانست آنطور که میخواهد در صحنه حضور داشته باشد، خب آقایان که دست به بیانیه دادنشان خوب است، اگر همان زمان یک بیانیه میدادند و میگفتند با بررسیهایی که کردیم، تقلبی صورت نگرفته است.
محسن کوهکن فعال سیاسی اصولگرا و نماینده سابق مجلس با اشاره به بیانیه اخیر سیدمحمد خاتمی به اصلاحات نیوز میگوید: ما از اصلاحات یک برداشت معنی داری، داریم و بیشتر محتوی است و یک برداشت سیاسی عرفی؛ آنچه که گفته میشود از اصلاح طلبی عبور کرده اند، به هر حال جریانی است که در خرداد76 شکل گرفتند و دو دوره ریاست جمهوری را به دست داشتند و در چند دوره مجلس هم حضور داشتند.
وی ادامه داد: یک زمانی است که شما درباره اصل اصلاحات صحبت میکنید، ما از کلام معصوم داریم که میگویند اگر شما دو روز را مانند هم زندگی کردید، ضرر کرده اید. این معناش این است که انسان دائم به فکر وضعیت بهتر حرکت کند. ما مخالف اصل اصلاحات نیستیم. من فکر میکنم اگر بخواهیم اصلاحات را صرفا در نگاه عرفی و سیاسی و جناحی خلاصه کنیم، به نوعی به اصل اصلاحات ظلم شده است. این مبنا برای اصولگرایی هم وجود دارد. من بارها گفتهام اگر بخواهیم تعریف درستی ارائه بدهیم، باید بگوییم که در مبنای اصولگرا باید باشیم و در شیوه و متد ، اهل اصلاحات باشیم.
یک زمانی است که شما درباره اصل اصلاحات صحبت میکنید، ما از کلام معصوم داریم که میگویند اگر شما دو روز را مانند هم زندگی کردید، ضرر کرده اید. این معناش این است که انسان دائم به فکر وضعیت بهتر حرکت کند. ما مخالف اصل اصلاحات نیستیم.
کوهکن با بیان اینکه در زمان انتخابات سال 76 در صحنه انتخابات بودیم، گفت: در انتخابات آن سال که خروجیاش آقای خاتمی بود، افرادی که دور هم جمع شدند حول و محور مخالفت با داوطلب رقیب ورود پیدا کردند. یعنی واقعا معیارهای تعریف شده ای نداشتند که بگویند بر روی این معیار و ملاک توافق داریم و پس از بررسی به آقای خاتمی برسند. آقای خاتمی به میدان آمد و تا دو هفته قبل از انتخابات کسی باور نمیکرد که او رای بیاورد. زمانی که حول و محور مخالفت کاری را شروع میکنند، طبیعتا افراد با ایده و انگیزه های مختلف زیر یک چتر میآیند. در این شرایط زمانی که فرد مسئولیت گرفت، اگر بخواهید یک مانیفست و مرامنامهای را طراحی کند و همه افرادی که صرفا جهت مخالفت
آمدهاند را دور هم جمع کند که یک آش شله قلم کاری خواهد شد. اگر هم بخواهد مبانی درستی را بگذارد، خب قطعا با ریزش مواجه خواهد شد. این یک پارادوکس و چالش برای آقای خاتمی است.
بعد از جریانات سال 88، آقای خاتمی خیلی راحت میتوانست آنطور که میخواهد در صحنه حضور داشته باشد، خب آقایان که دست به بیانیه دادنشان خوب است، اگر همان زمان یک بیانیه میدادند و میگفتند با بررسیهایی که کردیم، تقلبی صورت نگرفته است.
وی ادامه داد: بعد از جریانات سال 88، آقای خاتمی خیلی راحت میتوانست آنطور که میخواهد در صحنه حضور داشته باشد. زیرا همانطور که شنیده شد، آقایان در خفا گفتند که بله ما به این جمع بندی رسیدیم که در انتخابات سال 88 تقلبی صورت نپذیرفته است. خب آقایان که دست به بیانیه دادنشان خوب است، اگر همان زمان یک بیانیه میدادند و میگفتند با بررسیهایی که کردیم، تقلبی صورت نگرفته است. طبیعتا اگر چنین کاری را میکردند دیگر هزینههای بعدی را پرداخت نمیکردند و راحتتر هم پیش میرفتند. اما یک هزینه تحت عنوان ریزش نیرو را متحمل میشدند.
از یک فردی که سیاسی است و به هر حال 8 سال اداره کشور را بر عهده داشته است، بعید است که بی هدف یک بیانیهای را بنویسد حتما اهدافی دارد. یعنی انتظاری نیست که بدون هدف بیانیه نوشته شود. امیدواریم این بیانیهها خداپسندانه باشد.
نماینده سابق مجلس، با بیان اینکه در اتفاقات سه چهار ماه گذشته، خاتمی بیانیه داد و در بیانیهاش نکات مثبت و نکات قابل نقدی هم وجود داشت، تصریح کرد: بدنه جامعه یک فردی سیاسی را میخواهد که صریح و شفاف سخن بگوید. شما امام را نگاه کنید که تا چه اندازه مطالب را ساده و روان عنوان میکرد و چیزی نمیگویند که برداشت دو پهلو از سخنانشان شود. یک فردی که سیاسی است و میخواهد جلو دار باشد، باید صراحت داشته باشد. اگر این صراحت همراه با شجاعت باشد طبیعتا اثربخشی بیشتری دارد. شجاعت هم برای یک فرد سیاسی آنجا کار ساز است که اگر اشتباهی انجام داد، بگوید من این نکته را اشتباه برداشت کردم.
محسن کوهکن فعال سیاسی اصولگرا با بیان اینکه این نوع بیانیه دادن حتما اهداف خاصی دارد، گفت: از یک فردی که سیاسی است و به هر حال 8 سال اداره کشور را بر عهده داشته است، بعید است که بی هدف یک بیانیهای را بنویسد حتما اهدافی دارد. یعنی انتظاری نیست که بدون هدف بیانیه نوشته شود. امیدواریم این بیانیهها خداپسندانه باشد و به نظرم نه بدبینانه و نه خوشبینانه به این بیانیهها نگاه کنیم. باید واقع بینانه نگاه کنیم و اگر ایرادی هست در چارچوب های اخلاقی مطرح کنیم.