کد خبر : ۱۱۴۳۸۷
۲۰:۱۴

۱۴۰۵/۰۴/۰۱
وزیر اقتصاد:

ایران در افق ۱۴۱۴ در زمره کشور‌های با سرمایه‌گذاری بسیار بالا قرار می‌گیرد

ایران در افق ۱۴۱۴ در زمره کشور‌های با سرمایه‌گذاری بسیار بالا قرار می‌گیرد

وزیر اقتصاد با اظهار امیدواری نسبت به اینکه ایران در افق ۱۴۱۴ در زمره کشور‌های با سرمایه‌گذاری بسیار بالا قرار می‌گیرد، گفت: برای نیل به این هدف چاره‌ای نداریم جز اینکه نهاد‌های بزرگ سرمایه‌گذاری را ایجاد کنیم.

سیدعلی مدنی‌زاده در آیین نواختن زنگ آغاز معاملات بورس تابستان ۱۴۰۵ که با حضور محمدرضا عارف، معاون رئیس‌جمهور برگزار شد، با ابراز امیدواری نسبت به آینده بازار سرمایه، اظهار کرد: امیدواریم فصل تابستان را با شرایطی متفاوت آغاز کنیم و این فصل، دوره‌ای پربازده و سبز برای بازار سرمایه کشور باشد.

وی ضمن تسلیت فرارسیدن ماه محرم و گرامیداشت یاد و خاطره شهدای انقلاب اسلامی، به‌ویژه فرماندهان و سرداران شهید، پیروزی ملت ایران در جنگ تحمیلی اخیر را تبریک گفت و تصریح کرد: همان‌گونه که با اقتدار و همبستگی در میدان نبرد به پیروزی دست یافتیم، با همراهی فعالان اقتصادی و تلاش جمعی در عرصه اقتصاد نیز موفق خواهیم شد.

وزیر اقتصاد با اشاره به برنامه‌های ارائه‌شده در زمان معرفی خود برای تصدی این مسئولیت، تأکید کرد: توسعه و تقویت بازار سرمایه یکی از مهم‌ترین و محوری‌ترین اولویت‌های وزارت اقتصاد است. در حال حاضر نظام تأمین مالی کشور عمدتاً بانک‌محور است، در حالی که در بسیاری از کشور‌های توسعه‌یافته، سهم بازار سرمایه در تأمین مالی اقتصاد بسیار پررنگ‌تر است.

مدنی‌زاده عنوان کرد: هدف ما افزایش سهم بازار سرمایه در نظام تأمین مالی کشور است. این رویکرد به معنای تضعیف نقش بانک‌ها نیست، بلکه تقویت هم‌زمان بازار سرمایه و شبکه بانکی را دنبال می‌کند تا ظرفیت‌های تأمین مالی اقتصاد کشور بیش از پیش گسترش یابد.

وی بیان کرد: از زمان اجرای قانون رفع موانع تولید متاسفانه سرمایه‌گذاری در کشور کاهش یافته که همه علت آن به تورم مربوط نمی‌شود، بلکه بخشی از آن ناشی از نبود نهاد‌های بزرگ سرمایه‌گذاری است.

وزیر اقتصاد با بیان اینکه ایران ان شاءالله در افق ۱۴۱۴ ایران در زمره کشور‌های با سرمایه‌گذاری بسیار بالا قرار خواهد گرفت، افزود: برای نیل به این هدف چاره‌ای نداریم جز اینکه نهاد‌های بزرگ سرمایه‌گذاری را ایجاد کنیم.

مدنی‌زاده تاکید کرد: در حال حاضر به دنبال ایجاد یک پرایویتی کویتی هستیم که امیدواریم نهاد‌های بزرگ مالی در کنار این پرایویتی کویتی قرار بگیرند. در غیر این صورت ما رشد سرمایه‌گذاری نخواهیم داشت و دوره بازسازی انجام نخواهد شد. باید یک هماهنگی بین بازار سرمایه و بازار پولی ایجاد شود و این سیاست‌ها به گونه‌ای باشد که منجر به تورم نشود.

وی با تاکید بر پرهیز از مداخله‌های غیرضروری در بازار سرمایه گفت: اعتقاد ما بر این است که بازار باید بازتاب‌دهنده واقعیت‌های اقتصادی باشد. نقش دولت، حمایت از زیرساخت‌ها، ایجاد بستر‌های لازم برای توسعه بازار و فراهم‌سازی شرایط مناسب برای فعالیت سرمایه‌گذاران است.

وزیر اقتصاد همچنین با اشاره به تجربه حمایت از بازار سرمایه در مقاطع مختلف، بیان کرد: در شرایطی که عوامل کلان اقتصادی بر عملکرد بازار اثرگذار هستند، حمایت‌های هدفمند و مبتنی بر اصول اقتصادی می‌تواند به حفظ ثبات و تقویت اعتماد فعالان بازار کمک کند؛ موضوعی که در ادبیات اقتصادی و تجربه‌های گذشته نیز مورد تأکید قرار گرفته است.

منبع: ایسنا

گزارش خطا

ارسال نظر
captcha