دانشگاه باید در حل مسائل کشور نقشآفرین باشد
وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با بیان اینکه مشکل کشور نبود ظرفیت علمی نیست، بلکه بیتوجهی به نظرات دانشگاهیان است، اظهار کرد: هزاران رساله دکتری و پایاننامه کارشناسی ارشد در دانشگاهها تولید شده که برای مسائل کشور نسخههای حکمرانی ارائه میکنند، اما بسیاری از آنها مورد استفاده قرار نمیگیرد.
حسین سیمایی با اشاره به نقش دانشگاهها در حل مسائل کشور اظهار کرد: دانشگاه امروز در متن اداره کشور قرار دارد؛ از تأمین انرژی و توسعه صنایع نفت، گاز، پتروشیمی و فولاد گرفته تا پیشرفتهای دفاعی، فناوریهای نوین، خدمات بانکی و دولت الکترونیک، همگی بر پایه دانش و توان نیروهای دانشگاهی شکل گرفتهاند.
وی تصریح کرد: پشت همه این دستاوردها فکر، دانش و نیروی انسانی متخصص قرار دارد و دشمن نیز چشم به توان علمی و انسانی ایران دوخته است.
سیمایی با بیان اینکه مشکل کشور نبود ظرفیت علمی نیست، بلکه بیتوجهی به نظرات دانشگاهیان است، اظهار کرد: هزاران رساله دکتری و پایاننامه کارشناسی ارشد در دانشگاهها تولید شده که برای مسائل کشور نسخههای حکمرانی ارائه میکنند، اما بسیاری از آنها مورد استفاده قرار نمیگیرد.
وی با اشاره به تجربه دانشگاههای معتبر دنیا گفت: در دانشگاههایی مانند استنفورد، این صنعت است که برای بهرهگیری از دانش دانشگاه به سراغ مراکز علمی میآید و میلیاردها دلار برای توسعه ارتباط دانشگاه و صنعت سرمایهگذاری میشود.
وزیر علوم همچنین به اقدامات وزارت علوم در دوران جنگ و حملات اخیر دشمن اشاره کرد و گفت: از نخستین روزهای جنگ، شخصاً به همراه معاونان وزارتخانه در صحنه حضور داشتیم. از بازدید دانشگاههای آسیبدیده تا دیدار با خانوادههای شهدا.
وی افزود: در حوزه دیپلماسی علمی نیز اقدامات مهمی صورت گرفت و توانستیم در مدت کوتاهی چندین بیانیه محکومیت از یونسکو دریافت کنیم که نقش مهمی در انعکاس مظلومیت ملت ایران در افکار عمومی جهان داشت.
سیمایی با تأکید بر اهمیت دیپلماسی علمی تصریح کرد: سازمانهایی مانند یونسکو نیروی نظامی ندارند، اما میتوانند افکار عمومی جهان را متوجه نسبت به یک موضوع حساس کنند.
وی ادامه داد: مستندسازی دقیق جنایات دشمن و پیگیری مستمر نمایندگی ایران در یونسکو موجب شد پنج بیانیه در محکومیت اقدامات دشمن علیه مراکز علمی، فرهنگی و تاریخی ایران صادر شود.
وزیر علوم در بخش دیگری از سخنان خود درباره وضعیت معیشتی کارکنان آموزش عالی نیز گفت: از خرداد ۱۴۰۴ پیگیریِ روند افزایش حقوق کارکنان وزارت علوم آغاز شده و در اولویت اقدامات این وزارتخانه قرار گرفته است.