۵ میلیون و ۶۰۰ هزار داوطلب در هلال احمر/۱۱۰ هزار نیروی متخصص در صف نخست امدادرسانی
دبیرکل جمعیت هلال احمر با اشاره و بیان اینکه نیروهای امدادی با اجرای بیش از ۶ هزار مأموریت، نقش مؤثری در مدیریت بحران و امدادرسانی ایفا کردند، گفت: ظرفیت داوطلبین از ۴ میلیون نفر به بیش از ۵ میلیون نفر رسید.
میثم افشار، دبیرکل جمعیت هلال احمر در نشست خبری که به مناسبت هفته هلال احمر برگزار شد، ضمن تبریک روز جهانی صلیب سرخ و هلال احمر، اظهار کرد: بعد از جنگ تحمیلی دوم، بسیاری از دستگاههای کشور آمادگی پیدا کردند؛ تمرکز ما بیشتر بر سمت مدیریت بحران بود.
وی افزود: بعد از پایان روز دوازدهم جنگ تحمیلی، جلساتی برگزار کردیم و بر پروژهها تمرکز کردیم و تهدیدها را به فرصت تبدیل کردیم.
دبیر کل جمعیت هلال احمر با ارائه چند مثال ادامه داد: با ۱۱۰ هزار نفر نیروی عملیاتی وارد جنگ ۴۰ روزه شدیم. برنامه پاسخ اضطراری ما نیز ابلاغ شد. همچنین تیمهای واکنش سریع را ساماندهی و وارد عملیاتها کردیم. یکی از مشکلات ما نبود انبار استراتژیک هلال احمر بود. در جنگ ۱۲ روزه به موضوع امنیت غذایی پی بردیم که موفق شدیم ۱.۲ میلیون بسته را ساماندهی کنیم. انبارهای استراتژیک هلالاحمر ۵ هزار و ۷۰۰ مورد بود، اما با توجه به اهمیت امنیت غذایی؛ ۱.۲ میلیون بسته غذایی در بین جنگ تحمیلی دوم تا سوم به استانها تزریق شد که توان تامین بستههای غذایی ۷۲ ساعته برای ۵ میلیون ایرانی را در طی یک هفته ایجاد کرد و بر این اساس بیش از هزار انبار امدادی هلال احمر
در سراسر کشور پر شد.
افشار خاطرنشان کرد: همچنین دورههایی برای نیروهای درمانی خود برگزار کردیم و با این ظرفیتها وارد جنگ ۴۰ روزه شدیم. ما پیشبینی مطلوبی از شرایط کشور داشتیم. پیشبینیپذیر کردن حوادث از جنس جنگ یکی دیگر از اقدامات مفید جمعیت هلال احمر بود.
وی با بیان اینکه ۱۱۰ هزار نفر نیروی عملیاتی واکنش سریع داشتیم، افزود: در این ۴۰ روز بیش از ۱۰ هزار مأموریت انجام شد. همچنین بیش از ۲۵۰۰ آمبولانس وارد کار شدند. ما طی ۶۰۰۳ هزار عملیات موفق شدیم بیش از ۷۲۱۵ نفر را به صورت زنده پیدا کنیم.
دبیر کل جمعیت هلال احمر در ادامه گفت: بیش از ۱۰۳۸۹ درمان در محل انجام شد؛ سگهای زندهیاب نیز ۱۷۱۱ عملیات انجام دادند.
افشار با بیان اینکه بیشترین عملیاتها در تهران انجام شد، اظهار کرد: هرمزگان و بوشهر نیز در رتبههای بعدی قرار دارند؛ واحدهای غیرنظامی که در طول این جنگ مورد اصابت قرار گرفتند ۱۴۹ هزار و ۵۲۸ واحد بودند که ۱۲۳ هزار و ۶۴۷ واحد مسکونی بودند. ۳۲ دانشگاه و ۹۹۳ فضای آموزشی آسیب دیدند. همچنین ۵۶ مرکز هلال احمر و ۳۵۰ مرکز بهداشتی، درمانی و اورژانس در این جنگ آسیب دیدند. جمع لجستیک امدادی که آسیب دیدند ۴۹ عدد است.
وی با اشاره به اینکه تهران شاهد بیشترین حملات بود، تصریح کرد: به همت مردم این شهر، تهران رنگ یک شهر جنگزده به خود نگرفت.
دبیر کل جمعیت هلال احمر با اشاره به دیپلماسی بینالمللی گفت: تولید اسناد بشردوستانه در سطح بینالمللی، مستندسازی نظاممند نقضهای حقوق بینالملل بشردوستانه و تمرکز بر دیپلماسی بشردوستانه بخشی دیگر از اقدامات جمعیت هلال احمر بود.
افشار، مدیریت یکپارچه کمکهای بشردوستانه، مدیریت راهبردی روایت بینالمللی، دیپلماسی رسانهای را بخشی دیگر از عملکردهای جمعیت هلال احمر عنوان کرد.
وی با اشاره به دعوت از مقامات بینالمللی، افزود: به همراه این مقامات بازدیدهای میدانی انجام گرفت. همچنین نشستی با اساتید و نخبگان حقوق بینالملل انجام شد.
دبیر کل جمعیت هلال احمر به فعالیت تیمهای سحر اشاره و تصریح کرد: ۲۴۲ هزار نفر از این تیمها خدمات دریافت کردند.
افشار فعالیتهای آموزشی-پژوهشی را یکی دیگر از اقدامات این سازمان عنوان کرد و گفت: آموزشهایی که منجر به صدور گواهینامه شد یک میلیون و ۲۰۰ هزار نفر بود. در مجموع ۳ هزار محتوای آموزشی تولید و منتشر شد. همچنین ۸۲۰۰ خبر و گزارش در این ایام تولید شد.
وی ادامه داد: جمعیت هلال احمر ۳۸ داروخانه مرجع دارد؛ تعداد نسخههای تحویل شده ۳۴۰ هزار و ۹۲۶ است. خدمات توانبخشی نیز تعطیل نشد و به ارائه خدمات خود ادامه دادند.
دبیرکل جمعیت هلال احمر به حضور افراد مؤثر که جامعه مخاطب داشتند، اظهار کرد: همچنین مقامات کشوری به جمعیت هلال احمر آمدند و در جریان کارها قرار گرفتند.
افشار افزود: ظرفیت داوطلبین جمعیت هلال احمر از ۴ میلیون نفر به بیش از ۵ میلیون نفر رسید.
وی با اشاره به شهادت چهار نفر از امدادگران هلال احمر، تصریح کرد: همچنین بیش از ۱۰۰ نفر از اعضای جمعیت هلال احمر مجروح شدند.
افشار همچنین با اشاره به هفته هلال احمر گفت: چند داروخانه دیگر نیز به زودی افتتاح خواهد شد.
وی همچنین با اشاره به پویش ایران ما اظهار کرد: این پویش جدیتر دنبال خواهد شد. نشست کمیته ملی حقوق بشر دوستانه را نیز خواهیم داشت.
دبیرکل جمعیت هلال احمر در ادامه، با اشاره به وجود محدودیتهایی در مسیرهای هوایی و بعضاً دریایی برای تأمین اقلام، اظهار کرد: خوشبختانه دو اتفاق مهم در این زمینه رخ داد؛ نخست اینکه همکاران وزارت بهداشت برخی از پیشبینیها را در فاصله بین جنگ ۱۲ روزه و جنگ ۴۰ روزه انجام داده بودند.
وی افزود: همچنین شرکتی که بهطور تخصصی در حوزه واردات تجهیزات و اقلام پزشکی فعالیت دارد، در این بخش متمرکز شد و بر اساس نیازهایی که از سوی متولیان حوزه دارو در کشور دریافت میکردیم، اقدامات لازم صورت گرفت. در عین حال، در داخل کشور نیز تنظیم و تولید دارو انجام میشود و کارخانههایی در این حوزه فعال هستند.
افشار ادامه داد: در مرحله نخست، تأمین اقلام انجام شد و در گام بعدی، از مسیرهای زمینی و جایگزین، از جمله از طریق کشور عراق، کمبودها تا حد زیادی جبران و اقلام مورد نیاز تأمین شد و مشکلی در این زمینه بهوجود نیامد.
وی تصریح کرد: در مرحله بعد، کمکهای بشردوستانه کشورهای مختلف که بخشی از آن شامل دارو و تجهیزات پزشکی بود، دریافت شد. بخش دارویی این کمکها بر اساس فهرستی که بهصورت روزانه از سوی سازمان غذا و دارو دریافت میکردیم، در کشور توزیع و در اختیار بیمارستانها و داروخانهها قرار گرفت و از طریق شبکه مربوطه در مسیر توزیع قرار گرفت.
دبیرکل جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: با همکاری وزارت بهداشت و کمکهایی که جمعیت هلال احمر بهعنوان معین این وزارتخانه در حوزه واردات دارو انجام داد، تعادل بازار دارویی تا حد زیادی حفظ شد و کمبود قابل توجهی در این حوزه ایجاد نشد.
دبیرکل جمعیت هلال احمر، اظهار کرد: در این جنگ، امدادگران و داوطلبان افغانستانی کمک بسیار زیادی کردند و ما شاهد ابراز تمایل گسترده آنان برای پیوستن به جمعیت هلال احمر بودیم.
وی افزود: در حال حاضر بیش از هزار نفر از عزیزان افغانستانی در مجموعه حضور دارند و آموزشهای امداد و نجات در سازمان امداد و نجات برای آنها در حال برگزاری است. این افراد در جریان جنگ نیز پابهپای نیروهای ما حضور داشتند و اگر بررسی شود، نامههای متعددی برای اعلام همکاری و همراهی آنان وجود دارد.
افشار ادامه داد: برنامهریزیهایی از طریق سازمان داوطلبان و همچنین سازمان امداد و نجات انجام شده است تا از این ظرفیت بینظیر و کمنظیر در کشور استفاده شود.
وی با تأکید بر رویکرد جمعیت هلال احمر در ارائه خدمات گفت: در ارائه خدمت، تفاوتی میان ایرانی و غیرایرانی وجود ندارد و هر فردی که در حوزه مأموریت و محدوده فعالیت ما قرار داشته باشد، بر اساس اصول هفتگانه نهضت و همچنین مبانی دینی و اخلاقی، خدمات دریافت میکند.
دبیرکل جمعیت هلال احمر تصریح کرد: بهعنوان مثال، در جنوب شهر تهران و در منطقه ۱۳ آبان که مورد اصابت و ترور قرار گرفت، بخش قابل توجهی از آسیبدیدگان از اتباع افغانستانی بودند که در کنار نیروهای هلال احمر، بهصورت جدی در ارائه خدمات مشارکت داشتند.
وی خاطرنشان کرد: روابط بسیار خوبی با مجموعه هلال و صلیب سرخ افغانستان وجود دارد و این روابط دارای سابقهای دیرینه است. در حال حاضر نیز در کشور افغانستان، در برخی مراکز، خدمات درمانی ارائه میشود که اقدام ارزشمندی به شمار میرود.
افشار افزود: در این زمینه پروژههای مشترکی با مجموعه افغانستان در حال اجراست و خدمات رایگان نیز اعزام و ارسال میشود و همکاران افغانستانی در این مسیر با ما همکاری دارند.
وی همچنین تأکید کرد: روابط جمعیت هلال احمر با کشور افغانستان ریشهدار است و برنامههای توسعهای مشترکی نیز در این حوزه با طرف افغانستانی دنبال خواهد شد.
دبیرکل جمعیت هلال احمر با اشاره به برنامههای پیشروی این جمعیت اظهار کرد: برنامه ملی «نذر خدمت» که شامل نذر آب و توزیع بستههای معیشتی است، در دستور کار قرار دارد.
وی افزود: اجرای طرح «نیابت» و بازدید از خانواده شهدا و جانبازان با تأکید بر آسیبدیدگان جنگ اخیر نیز در برنامهها پیشبینی شده است. همچنین برنامه «حمایت ماندگار» با محوریت اهدای خون با همکاری سازمان انتقال خون اجرا خواهد شد.
افشار ادامه داد: برنامه تجلیل از خیرین فعال را نیز در دستور کار داریم؛ خیرینی که در این ایام کمکهای بسیار مؤثری داشتند و بخش عمده هزینهها با مشارکت مردم، بهویژه خیرین، تأمین شد. این برنامه برگزار خواهد شد و از اصحاب رسانه نیز برای پوشش آن دعوت به عمل میآید.
دبیرکل جمعیت هلال احمر تصریح کرد: راهاندازی «مدرسه مجازی هلال» نیز از دیگر برنامههایی است که حتماً در این بخش عملیاتی خواهد شد.
دبیرکل جمعیت هلال احمر، با اشاره به روند کمکهای بینالمللی و بشردوستانه اظهار کرد: در این دوره تقریباً از ۱۷ تا ۱۸ کشور دنیا کمکهای بشردوستانه دریافت کردیم. هرچند با وجود عزت نفس ایرانی و باور به اتکای به توان داخلی برای حل مسائل آماده بودیم، اما از باب حسن همجواری، رفاقت و برادری با کشورهایی که در مواقع مشابه به آنها کمک کرده بودیم، نسبت به درخواست این کشورها نگاه مثبت و همکاری صورت گرفت و این روند از ۱۷ تا ۱۸ کشور اتفاق افتاد.
وی افزود: مدیریت یکپارچه در این کمکها انجام شد و در حوزه تولیدات رسانهای نیز فعال بودیم که بازتابهای خوبی به همراه داشت. در حوزه روابط بینالملل نیز اقدامات متعددی توسط جمعیت هلال احمر در این ایام انجام شد.
افشار ادامه داد: تقریباً ۳۵ مکاتبه رسمی انجام شد و ۱۱ بیانیه با همکاری کمیته ملی حقوق بینالملل بشردوستانه منتشر شد. در این چارچوب بر اصولی مانند تفکیک، تناسب و احتیاط تأکید شد؛ اصولی که موارد متعددی از آنها توسط رژیم صهیونیستی و آمریکا نقض شد، از جمله حمله به مدارس و زیرساختها که مصادیق بارز نقض حقوق بینالملل بشردوستانه است و توسط همکاران ما در حوزه بینالملل مستندسازی شد. همچنین یادبود شهدای امدادگر ثبت و در مراکز بینالمللی از جمله فدراسیون و کمیته بینالمللی صلیب سرخ پیگیری شد که اقدامی ماندگار بود.
وی تصریح کرد: در مجموع ۱۱ بیانیه تخصصی، ۳۵ نامه و گزارش مطالبهگرانه با ادبیات جدی و قاطع تهیه و ارسال شد. در این فرایند، مطالعات و مستندسازی بادقت و احتیاط انجام شد و این احتیاط در ادبیات رئیس جمعیت و معاونت بینالملل نیز بهصورت قاطع و از موضع حق و با ادبیات تصریحی و مطالبهگرانه دنبال شد.
دبیرکل جمعیت هلال احمر خاطرنشان کرد: پیامهای خوبی از نهادهای بینالمللی دریافت شد و در جنگ ۱۲ روزه (جنگ تحمیلی دوم)، محکومیت حمله نظامی رژیم صهیونیستی از سوی صلیب سرخ آمریکا نیز دریافت شد که برای ما جالب توجه بود. همچنین کانادا و برخی کشورهای دیگر نیز در این زمینه ورود کردند و دریافت این پیامهای محکومیت در تاریخ ارزشمند تلقی میشود.
افشار همچنین گفت: در مجموع ۱۸ محموله بشر دوستانه نیز وارد کشور شد.
افشار با اشاره به میزان خسارات وارد شده به این جمعیت گفت: در مجموع حدود ۱۰ هزارمیلیاردتومان، خسارت ریالی در بررسیهای انجامشده به ثبت رسیده است.
وی با بیان اینکه در جریان این خسارات، به عنوان نمونه یک فروند بالگرد بهطور کامل منهدم شده است، افزود: تنها خسارت وارد شده به همان یک بالگرد حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان برآورد میشود.
دبیرکل جمعیت هلال احمر ادامه داد: همچنین ۴۹ دستگاه خودروی امدادی و بیش از ۵۶ مرکز جمعیت هلال احمر و بخشی از تجهیزات موجود در انبارها نیز آسیب دیده است.
افشار با اشاره به برنامههای جبرانی این خسارات اظهار کرد: در تلاش هستیم به سرعت جایگزینی تجهیزات را انجام دهیم. بخشی از این روند با واردات ۱۵۰۰ دستگاه خودروی امدادی شامل ۱۰۰۰ دستگاه تویوتای دو کابین، ۴۰۰ دستگاه آمبولانس، ۵۰ دستگاه خودروی فرماندهی و ۵۰ دستگاه ون انجام خواهد شد که انشاءالله بهزودی با همکاری هیات دولت نهایی میشود و این خلأ لجستیکی برطرف خواهد شد.
وی همچنین درباره وضعیت انبارها گفت: در حوزه انبارها نیز خرید مجدد تجهیزات آغاز شده و به نظر میرسد بهزودی نه تنها به شرایط پیش از جنگ بازگردیم، بلکه با رشد و توسعه کمی و کیفی نیز مواجه خواهیم شد.
دبیرکل جمعیت هلال احمر با اشاره به اقدامات انجامشده در حوزه امداد و سوانح طبیعی کشور گفت: صادقانه باید گفت در حوزه امداد مبتنی بر سوانح طبیعی، پروندهای در شرایط نظامی شکل گرفت که تعدیلات نوین، پیچیده و چندلایهای در آن ایجاد شد.
وی افزود: در جریان جنگ ۱۲ روزه، تمرکز بر تجهیزاتی قرار گرفت که پیشتر یا وجود نداشت یا به میزان کافی بررسی نشده بود و در همین راستا لیست ۱۷ موردی تهیه و اقدامات خرید آغاز شد که در مجموع حدود ۵ هزار میلیارد تومان به این موضوع اختصاص یافت.
افشار ادامه داد: همزمان با جنگ و پس از آن، همانطور که عرض شد، در اسفند نیز احضار شدیم و نکات جدیدی مطرح شد. به عنوان مثال، تمرکز ما در ابتدا بر خودرو بود، زیرا در عملیاتهای شهری و بینشهری و پایگاههای مختلف، نیازهای مشخصی وجود داشت.
وی گفت: در این جنگ به این نتیجه رسیدیم که برای رسیدن سریع به صحنه حادثه، نیاز به لجستیک موتوری داریم و ناوگان موتوری ما کفایت عملیات را ندارد. در همین راستا، هزار دستگاه موتورسیکلت خریداری شده تا ناوگان موتوری تکمیل شود و در شهرهای دارای ترافیک، امکان حضور سریع در صحنه فراهم شود.
دبیرکل جمعیت هلال احمر افزود: همچنین در برخی موارد، تجهیزات برش ما نیازمند برق صنعتی بود و در صحنهها این موضوع مشاهده شد، بنابراین تصمیم بر خرید دستگاههای برش بنزینی گرفته شد.
وی ادامه داد: در مجموع موفق شدیم حدود ۳ هزارمیلیاردتومان برای تکمیل تجهیزات در شرایط جنگی اختصاص دهیم و در کنار کمبودهای موجود، توسعه نیز انجام شود تا موضوع قیمت مانع کار نشود.
افشار گفت: در حوزه درمان نیز تمرکز جدی وجود دارد و حدود ۱.۲ دهم همت بودجه مصوب مجلس شورای اسلامی در بخش حمایتی در نظر گرفته شده است. همچنین پیشنهاداتی برای تشکیل قرارگاه دارو و پزشکی مطرح شده که میتواند به کاهش فشار کمک کند.
وی افزود: در بررسیها، استفاده از ظرفیت ایرانیان خارج از کشور برای تأمین اعتبار نیز مطرح شده است، اما تأکید شد که جمعیت هلال احمر متولی مستقیم تأمین دارو نیست و این موضوع در چارچوب وظایف دستگاههای مرتبط باید دنبال شود.
دبیرکل جمعیت هلالاحمر با اشاره به خسارات وارد شده به جمعیت هلال احمر گفت: مجموع برآورد خسارات ما از نظر ریالی حدود ۱۰ هزار میلیارد تومان (۱۰ همت) است. در بررسیهای انجامشده، به عنوان مثال سه فروند بالگرد ما آسیب دید که یکی از آنها بهطور کامل منهدم شد و همان یک بالگرد بهتنهایی حدود ۱۵۰۰ میلیارد تومان خسارت وارد کرد.
افشار در ادامه اظهار کرد: دورههایی برای نیروهای درمانی هلال احمر برگزار شد و با این آمادگی وارد جنگ تحمیلی سوم شدیم. پیشبینی مطلوبی در هلال احمر از شرایط کشور داشتیم و ۸ اسفندماه بخشنامهای برای آمادهباش به کل شبکه امدادی کشور ارسال شد و متاسفانه پیشبینی شروع جنگ درست بود و ۹ اسفند جنگ تحمیلی سوم شروع شد.
وی همچنین با اشاره به هفته هلال احمر، گفت: در این هفته در میادین اصلی شهرهای بزرگ، ارائه دستاوردهای هلال احمر را خواهیم داشت. یک نهضت روایتگری توسط نجاتگران نیز در این هفته خواهیم داشت. توسعه کمی و کیفی خدمات داروخانههای هلال احمر در این هفته را نیز خواهیم داشت. پویش ایران ما از اوایل جنگ شروع شد و از این به بعد نیز جدیتر دنبال خواهد شد. افتتاح خانه هنرمندان در این هفته نیز پیش رو خواهد بود.