کد خبر : ۱۱۲۵۳۲
۱۳:۰۳

۱۴۰۵/۰۲/۰۲
جواد امام:

آنان که می‌خواستند تمدن ایران را به عصر حجر برگردانند، خود در عصر حجر به سر می‌برند

آنان که می‌خواستند تمدن ایران را به عصر حجر برگردانند، خود در عصر حجر به سر می‌برند

سخنگوی جبهه اصلاحات با اشاره به ادعا‌های ترامپ در روز‌های آخر جنگ مبنی بر اینکه ایران را به عصر حجر برمی گرداند، گفت: آنان که می‌خواستند تمدن ایران را به عصر حجر برگردانند، امروز خود در عصر حجر و عقب‌ماندگی به سر می‌برند و با تکیه بر منطق زور و حکومت جنگل، تلاش می‌‎کنند کشور خود و جهان را اداره کنند؛ روشی که بی‌تردید پایدار نخواهد بود، مگر با توسل به سلاح‌های پیشرفته‌ای که در اختیار دارند.

جواد امام گفت: در ادوار گذشته و در مذاکراتی که چه به‌صورت مستقیم و چه غیرمستقیم با آمریکایی‌ها داشتیم، شاهد بدعهدی‌هایی از سوی آنان بودیم. با این حال باید از هر فرصتی برای کسب و حفظ منافع ملی استفاده کرد و فرصت‌ها را از دست نداد.

سخنگوی جبهه اصلاحات ایران مذاکره و دیپلماسی را مکمل یکدیگرند خواند و گفت: این دو از ابزار‌ها و قدرت‌های مهم کشور در تأمین امنیت ملی محسوب می‌شوند و در شرایط کنونی حمایت از مذاکره و دیپلماسی و میدان به عنوان مهمترین عنصر قدرت ملی در شرایط فعلی است.

وی با یادآوری بدعهدی‌هایی که از سوی دولت ترامپ در ماه‌های اخیر مشاهده شد، اظهار کرد: ایران هیچ‌گاه آغازگر جنگ نبوده و کشوری جنگ‌طلب محسوب نمی‌شود در عین حال ملت ایران، نیرو‌های مسلح و مسئولان کشور هم نشان داده‌اند که در برابر هرگونه زیاده‌خواهی و بدعهدی، با اقتدار و شایستگی از حقوق ملی دفاع کرده و ایستادگی خواهند کرد.

این فعال سیاسی با بیان اینکه باید بکوشیم به هر نحو ممکن، در راستای حفظ عزت و منافع ملی، سایه جنگ را از کشور دور نگه داریم، عنوان کرد: آنچه امروز جهان شاهد آن است و مورد تقدیر قرار می‌دهد، انسجام، ایستادگی و مقاومت ملت ایران و همچنین سربلندی نیرو‌های مسلح کشور است. نمی‌توان از این صحنه‌ها و واقعیت‌های پیش‌رو چشم پوشی کرد؛ در عین حال، هر آنچه منافع ملی اقتضا کند، باید با جدیت از آن استقبال کنیم.

وی تصریح کرد: تا امروز نیز روشن است که از منظر سیاسی، در منطقه و جهان، دشمنان ایران که اهداف مشخصی را دنبال می‌کردند، به اهداف خود نرسیده‌اند و در واقع این آنها بودند که شکست خورده‌اند.

سازمان‌های حقوقی و بین‌المللی هویت واقعی خود را از دست داده‌اند

جواد امام خاطرنشان کرد: هرچند ماشین قدرت و زور در اختیار آمریکا و غرب قرار دارد و می‌کوشد اهداف غیرقانونی خود را با تکیه بر فشار و اجبار پیش ببرد، اما امروز سازمان‌های حقوقی و بین‌المللی – از جمله سازمان ملل، شورای امنیت و نهاد‌های حقوق بشری –هم تا حد زیادی هویت واقعی خود را از دست داده‌اند.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب با بیان اینکه ما نمی‌توانیم از آنچه امروز اقتضا می‌کند و با منافع ملی و تمامیت ارضی ما در ارتباط است، غافل شویم، یادآور شد: در کنار حضور مؤثر در میدان و اتکای به حرکت‌های مردمی و نیرو‌های مسلح، باید با تمام ظرفیت از ابزار‌های حقوقی و دیپلماسی استفاده کنیم و از آن برای تثبیت منافع ملی و حفظ کشور استفاده کنیم.

جواد امام در تحلیل خود از اینکه ایران در مذاکرات و در برابر فشار‌ها از اصول خود کوتاه نمی‌آید، و در میدان به تهدید‌ها پاسخ می‌دهد، گفت: مقاومت و ایستادگی ملت ایران و نیرو‌های مسلح، که گاهی به بهای شهادت مسئولان، رزمندگان و حتی مردم بی‌دفاع و کودکان معصوم تمام شده، نشان از این دارد که ما هرگز زیر بار ظلم و زور نرفته‌ایم. ملت ایران در راستای منافع و عزت کشور خود، تصویری روشن از مقاومت را به جهان نشان داده است.

وی با اشاره به ادعا‌های ترامپ در روز‌های آخر جنگ مبنی بر اینکه ایران را به عصر حجر برمی گرداند، گفت: آنان که می‌خواستند تمدن ایران را به عصر حجر برگردانند، امروز خود در عصر حجر و عقب‌ماندگی به سر می‌برند و با تکیه بر منطق زور و حکومت جنگل، تلاش می‌‎کنند کشور خود و جهان را اداره کنند؛ روشی که بی‌تردید پایدار نخواهد بود، مگر با توسل به سلاح‌های پیشرفته‌ای که در اختیار دارند.

مدیرعامل بنیاد باران تاکید کرد: آنچه برای ایران ماندگار مانده، هویت ایرانی، روح مقاومت و ایستادگی است. ایرانیان با افتخار، از کشور، فرهنگ و تمدن خود دفاع کرده‌اند و این افتخار بزرگ، همچنان در تارک ملت ایران می‌درخشد.

جواد امام با اشاره به اظهارات رهبر کاتولیک‌های جهان در تقبیح جنگ و رویکرد‌های دولت ترامپ گفت: پیام‌هایی که از سوی پاپ منتشر شده نیز نشان می‌دهد جریانی که امروز با زیاده‌خواهی‌ها و رفتار‌های غیرانسانی و وحشیانه خود را متمایز کرده، مورد خطاب قرار گرفته است.

وی اضافه کرد: این رفتار‌ها حاکی از آن است که چنین جریانی حتی به مرام، دین و ملت خود نیز پایبند نیست، چه رسد به اینکه بخواهد به منافع دیگران احترام بگذارد. این گروه به صراحت تمام مرز‌ها را نادیده گرفته و با دست‌اندازی به منابع کشور‌های دیگر، در پی جبران ناکامی‌های خود هستند.

سخنگوی جبهه اصلاحات در ارزیابی خود از مدیریت ایران بر امنیت تنگه هرمز و مقابله با محدودیت‌های دریایی گفت: ایران توانست از فرصت مدیریت تنگه هرمز به بهترین شکل استفاده کرده و حاکمیت خود را در منطقه تثبیت کند. انصافاً دولت نیز در این مسیر پشتیبانی‌های مؤثری داشت و اجازه نداد فشار‌های ناشی از تحریم‌ها و شرایط جنگی، سختی مضاعفی در تأمین مایحتاج و خدمات عمومی برای ملت ایجاد کند؛ با این حال، باید از این ظرفیت‌ها به عنوان فرصتی برای تقویت کشور بهره ببریم و در عین حال، بر حفظ حقوق خود پافشاری کنیم.

جواد امام افزود: باید منافع ملی خود را با درک صحیح از اقتضائات زمانی دنبال کنیم. خوشبختانه تصمیمات اتخاذ شده در شورای عالی امنیت ملی و رویکرد مسئولان، بر محوریت دیپلماسی استوار است که باید از آن حمایت کرد.

وی تأکید کرد: لازم است گروه‌هایی که در داخل بر طبل جنگ می‌کوبند، توجیه شوند. منافع ما در این است که ضمن استمرار بر مواضع دفاعی، برای دستیابی به صلح پایدار، دیپلماسی فعال‌تری را در پیش بگیریم تا بتوانیم از این طریق منافع ملی خود را محقق سازیم.

فعال سیاسی اصلاح‌طلب در ارزیابی خود از عملکرد دولت در تأمین کالا‌های اساسی مردم و حفظ آرامش در طول جنگ عنوان کرد: درخصوص تأمین مایحتاج عمومی و خدمات اساسی مردم، انصافاً دولت نقش خود را به خوبی ایفا کرده و این عملکرد قابل تقدیر است. با این حال، از دولت انتظار داریم که حضور و تصمیم‌گیری فعالانه‌تری در صحنه سیاسی داشته باشد و شاهد حضور پررنگ‌تر دولتمردان در عرصه‌های سیاسی باشیم.

جواد امام افزود: آمریکایی‌ها قبل از شروع جنگ تصور می‌کردند کار ایران تمام شده است، اما با مدیریت دولت و ایستادگی و مقاومت سرافرازانه نیرو‌های مسلح و همه دست‌اندرکاران، تا به امروز دشمن در دستیابی به اهدافش ناکام مانده است.

وی در ادامه دشمن‌آمریکایی- صهیونی را «غدار، خون‌آشام و مجهز به تمام سلاح‌های روز» توصیف کرد، گفت: ملتی که با ایمان و ایستادگی در برابر چنین دشمنی قرار گرفته، قابل مقایسه با آن نیست. به نظر من، پیروز این میدان، نیرو‌های مسلح و مردم ما بوده‌اند؛ امری که باید برای آن ارزش قائل بود، از آن تقدیر کرد و حفاظت کرد. امروز هر آنچه در راستای منافع ملی باشد، باید از آن پشتیبانی کنیم.

جواد امام با اشاره به پویش میلیونی جان‌فدایان ایران خاطرنشان کرد: پیش از هر چیز، معتقدم برای اعتلای ایران، نیازمند مشارکت عمومی تمام آحاد مردم، اقشار و جریانات سیاسی هستیم. بدون شک، اگر وضعیت ما تغییری نکند و ما برای اعتلای ایران در تمامی حوزه‌ها اعم از سازندگی، فرهنگی، اجتماعی و سیاسی تلاش نکنیم، نمی‌توانیم آینده درخشانی داشته باشیم.

وی افزود: امیدواریم همانطور که امروز احساس نیاز به جانفشانی وجود دارد و مردم با ایستادگی خود از ایران دفاع کردند، دولتمردان نیز در دوران پس از جنگ این احساس نیاز را داشته باشند و باور کنند که مردم ولی‌نعمتان حکومت و صاحبان اصلی کشور هستند.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب گفت: مسئولین ما، همانطور که تاکنون شعار داده شده، مستاجران مردم هستند و صاحبان اصلی کشور مردم هستند. یقیناً مردم، همانگونه که در دوران جنگ در صحنه بودند و از ایران دفاع کردند، در آینده نیز پای کار هستند و در تمامی عرصه‌ها با همین رویکرد و روحیه از ایران پاسداری خواهند کرد.

منبع: ایرنا

گزارش خطا

ارسال نظر
captcha