پرداخت بخشی از مطالبات دانشگاههای علوم پزشکی تا پایان سال ۱۴۰۴
دانشگاه علوم پزشکی تهران با انتشار اطلاعیهای آموزشی، نسبت به خطر احتمالی بارانهای اسیدی و سمی ناشی از انفجار مخازن سوخت هشدار داد و مجموعهای از توصیههای ایمنی را برای محافظت از سلامت شهروندان ارائه کرد.
دانشگاه علوم پزشکی تهران روز یکشنبه در این اطلاعیه اعلام کرده است: انفجار انبارها و مخازن سوخت میتواند موجب ورود حجم بالایی از ترکیبات سمی شامل هیدروکربنها و اکسیدهای گوگرد و نیتروژن به جو شود؛ ترکیباتی که در صورت بارندگی، باران حاصل از آن ممکن است دارای خاصیت اسیدی شدید باشد و برای سلامت انسان خطرات جدی ایجاد کند.
دراین اطلاعیه تصریح شده، تماس مستقیم این بارشها با پوست یا استنشاق بخارات و ذرات معلق آن میتواند باعث سوختگیهای شیمیایی پوستی، تحریک مجاری تنفسی و آسیب به ریهها شود و از این رو رعایت نکات ایمنی در چنین شرایطی ضروری است.
دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه توصیه کرده که در زمان بارش پس از انفجارهای نفتی، شهروندان از خروج از منزل خودداری کنند و در صورت امکان منافذ و درزهای ورودی هوا را با پارچه مرطوب بپوشانند تا از ورود ذرات معلق سمی به فضای داخلی جلوگیری شود.
این اطلاعیه میافزاید: در صورتی که افراد در فضای باز غافلگیر شوند، باید به سرعت به زیر سقفهای بتنی یا فلزی پناه ببرند و از ایستادن زیر درختان خودداری کنند؛ زیرا برگ درختان میتواند قطرات اسیدی را جمع کرده و به شکل متمرکز روی افراد بریزد.
از دیگر موارد موردتاکید در این اطلاعیه این است که «در صورت تماس باران با پوست نیز توصیه شده است محل تماس به هیچ عنوان مالش داده نشود و تنها با جریان مداوم آب سرد شستوشو شود، زیرا مالش میتواند موجب نفوذ بیشتر ترکیبات اسیدی و نفتی به منافذ پوست شود.»
«لباسهایی که با این باران آلوده شدهاند باید بلافاصله تعویض شده و در کیسه دربسته قرار گیرند، زیرا بخارات متصاعدشده از لباسهای خیس میتواند در محیطهای بسته موجب مسمومیت تنفسی شود.» هم از دیگر توصیههای این اطلاعیه است.
کارشناسان همچنین استفاده از ماسکهای فیلتردار مانند ماسک N۹۵ یا ماسکهای دارای لایه کربن فعال را توصیه کردهاند و تأکید کردهاند ماسکهای پارچهای معمولی در برابر بخارات اسیدی و ذرات نفتی کارایی کافی ندارند.
دانشگاه علوم پزشکی تهران در ادامه هشدار داده که شهروندان در مناطق نزدیک به انفجار از مصرف آب چاههای روباز یا مخازن ذخیره آب باران خودداری کنند، زیرا نفوذ ترکیبات نفتی و اسیدی به منابع آب میتواند موجب مسمومیت و آسیبهای جدی به بدن شود.
در این اطلاعیه همچنین بر ضرورت انتقال حیوانات خانگی و احشام به فضاهای سرپوشیده و محافظت از علوفه آنها تأکید شده است.
در اطلاعیه دانشگاه علوم پزشکی تهران تصریح شده، در صورت بروز علائمی مانند سوزش شدید مجاری تنفسی، سرفه خشک مداوم یا تاری دید، افراد باید در اسرع وقت به مراکز درمانی مراجعه کنند. همچنین توصیه شده است پس از پایان بارندگی، سطوح خارجی ساختمانها و خودروها با فشار آب شسته شوند تا از باقی ماندن رسوبات سمی و انتشار مجدد آنها در هوا جلوگیری شود.