کد خبر : ۱۰۷۹۸
۱۸:۰۳

۱۴۰۱/۰۹/۲۲

روز دانشجو؛ از "خودم یادم هست" سید محرومان تا "بشین بابا"ی شهردار انقلابی!

شانزده آذر، مصادف با روز دانشجو، دانشگاه‌های کشور میزبان مسئولین ارشد نظام بودند.با توجه به حواشی های این روز، می توان شانزده آذر را گرامیداشت روز دانشجو در غیاب دانشجو نامید! حواشی هایی از عصبانیت شهردار تهران از دانشجویان تا توهین زاکانی به یک دانشجوی دختر منتقد و داعشی خواندن وی!

به گزارش اصلاحات نیوز؛ شانزده آذر، مصادف با روز دانشجو، دانشگاههای کشور میزبان مسئولین ارشد نظام بودند.(گرامیداشت روز دانشجو در غیاب دانشجو!)؛ سیدابراهیم رئیسی، محمدباقر قالیباف، علیرضا زاکانی و تنی چند از مسئولین با حضور در جمع دانشجویان که نقش پررنگی در اعتراضات اخیر داشته اند، به طرح موضوعات مختلف پرداختند. سالها پیش، سیدمحمد خاتمی در ۱۶ آذر ۱۳۸۳ خطاب به دانشجویان اظهار داشت: "حالا انشاله بعد از بنده کسانی خواهند آمد که عمل خواهند کرد و شما نتیجه عملشان را خواهید دید." رئیس دولت اصلاحات در جلسه  جنجالی و پرهیاهوی روز دانشجو ابراز امیدواری کرد: "در دانشگاه شاهد حضور دیکتاتورها نباشیم و همه با عقاید مختلف، همدیگر را تحمل کنیم." هجده سال بعد و در ۱۶ آذر ۱۴۰۱ در حالیکه میدان انقلاب و خیابانهای منتهی به آن شاهد تعقیب و گریز ماموران و معترضین بود، رئیس دولت سیزدهم در جمع دانشجویان دست چین شده دانشگاه تهران حضور یافت و به دور از شور و هیاهوی مرسوم روز دانشجو، از هر دری سخن گفت. او از توصیه هایی مبنی بر نیامدن به دانشگاه تهران گفت و اظهار داشت: "برخی توصیه کردند امروز دانشگاه نیایم و یا حداقل دانشگاه تهران نیایم، ولی من گفتم که دنبال تعطیلی علم و دانشگاه نیستم بلکه به دنبال گشایش هستم." 
رئیس جمهور که از شنیدن شعار "حمایتت می کنیم" به وجد آمده بود، با صدایی رسا اعلام کرد: "اعتراضات را باید شنید و همواره ما برای شنیدن‌ حرف‌های دانشجویان‌ مصمم هستیم. اعتراض با اغتشاش فرق دارد، اعتراض موجب اصلاح امور و کمال می‌ شود و اغتشاش موجب تخریب و یاس آفرینی است."
او در ادامه از ماجرای شکلاتی که مغازه دار سنندجی مهمانش کرده بود، گفت و دیکتاتوری را با مثالی ساده برای حاضرین مشتاق معنا کرد: "در کردستان یک آقایی شکلاتی در بازار به من داد، چه کردند با این بیچاره! می‌گویند دیکتاتوری، شما این موضوع را ببینید، چه کسی دیکتاتور است؟"


رئیسی: من خودم یادم هست!
شباهت فضای یکدست حاکم بر سالن به فضای حاکم بر کشور باعث شد رئیس دولت سیزدهم با آرامش خاطر از وعده هایی که هرگز محقق نشد بگوید و مجددا به آینده ای نامعلوم موکول کند: "من در انتخابات حرفی زدم که گاهی هم بعضی‌ها می‌خواهند آن را یادآوری کنند! من خودم یادم هست! هرآنچه را که گفتیم به خاطر داریم. سخن ما این است که اگر دشمن آمد در فضا و بستری دشمنی کرد و خواست کشور را بهم بریزد شما می‌گویید به او اجازه بدهیم؟ محدودیت‌های ایجاد شده به دلیل اخلال دشمن و ایجاد ناامنی است که در آن ایجاد کرد. محدودسازی شده و حتما بدانید با شرایط امن، وضعیت متفاوت خواهد بود." رئیس قوه مجریه در پایان سخنان خود تشکر از دانشجویان "عزیز" و "بابصیرتی" که اجازه نداده بودند فضای دانشگاه، فضای اغتشاش شود را فراموش نکرد. 

زاکانی: وقتي مي‌خواي اسم انقلاب را بياری، خوب گلوت را بمال كه گير نكنه تو گلوت!
اما در آنسوتر، شهردار تهران که دوستدارانش او را تانک انقلاب می دانند، میهمان دانشگاه صنعتی شریف بود. دانشگاهی که در اعتراضات اخیر از ملتهب ترین دانشگاههای کشور بود و پیش از حضور تانک انقلاب، حضور نیروهای موسوم به لباس شخصی را نیز تجربه و ناآرامیهای روزانه و شبانه اش، نامش را در حافظه عمومی جامعه ماندگار کرده است. علیرضا زاکانی که گویی برای نبردی تن به تن وارد دانشگاه شده بود، هنگامی كه از اقدامات خود در دوران نمايندگي درخصوص مبارزه با فساد سخن می گفت، با واكنش برخي دانشجويان مواجه شد و در پاسخ اظهار داشت: "آنقدر غيرت داشتم بروم دادگاه، شما حاضريد يك سيلي بخوريد؟" 

شهردار تهران، در بخش ديگري از اظهاراتش از دهها باری که برای مبارزه با فساد به دادسرا رفته است سخن گفت و مدعی شد: "وزیر اطلاعات را به صحن مجلس آوردم، سه بار دادگاه رفتم، مرتضوی دادستان تهران با دو معاون رئیس جمهور با وزیر نفت، با کسانی که فیل را می‌خوردند و هاضمه آنها نفخ هم نمی‌کرد. " او در پاسخ به دانشجويي که فرياد ‌زد: "اين چه نظامي است كه سرتا پايش فاسد است؟" تاکید کرد: "اصلا اینطور نیست. نظامی که سر تا پا فساد است آمریکاست. شما تنها شعار فساد می‌دهید. من بیست سال است برای مبارزه با فساد به دادگاه می‌روم. خائن کسی است که از محیط دانشگاه استفاده می‌کند و به ارکان نظام فحش می‌دهد. شما گروه فشار هستید."  
علیرضا زاکانی که پیش تر با حضور در مناطق سیلزده امامزاده داوود و نمایش پاچه های در گل فرورفته شلوارش نشان داده بود که علیرغم داشتن مدرک تحصیلی غیرمرتبط، کاملا با پوپولیسم آشناست، این بار لمپنیسم نهفته در وجود خود را به رخ مخاطب کشید. کاندیدای سابق ریاست جمهوری کلماتی را به زبان آورد که به دیالوگهای تهدیدآمیز نزاعهای خیابانی شبیه تر بود تا به ادبیاتی که از شهردار پایتخت انتظار می رفت. به کاربردن عبارات و جملاتی چون "بچه بازی"، "بشین بابا مرد حسابی"، "وقتي مي‌خواي اسم انقلاب را بياری، خوب گلوت را بمال كه گير نكنه تو گلوت" و ... از جانب شهردار تهران که لزومی نمی دید با متانت و سنجیده گویی همان اندک احترام به

دانشجو را رعایت کند، به عنوان نمونه ای از جلسات گفتگومحور برای همیشه در تاریخ گرامیداشت روز دانشجو ثبت شد. 

قالیباف: امروز این دشمن قداره‌ بند از درون کشور آمده است
در گوشه ای دنج از پایتخت، سردار قالیباف با حضور در دانشگاه تربیت مدرس دم از صداقت زده و اعلام کرد: "می‌خواهم صادقانه با شما سخن بگویم، امروز این دشمن قداره‌ بند از درون کشور آمده و بر زخم‌های کهنه که ناشی از ضعف‌های مدیریتی و ندانم‌کاری‌های امثال بنده است، استفاده کرده‌اند. تردید نکنید که علت اصلی نارضایتی‌هایی که می‌بینیم ریشه در مسائل اقتصادی و ناکارآمدی‌ها دارد. بعد از اتفاقات و مسائلی که درباره خانم مهسا امینی رخ داد، مجلس به موضوع این پرونده ورود کرد و گزارشی ارائه داد که در آن آمده است که باید نسبت به گشت ارشاد تجدید نظر شود."

او که بنا به گفته حسن روحانی روزگاری پیشنهاد "لوله کردن" دانشجویان را در حرکتی "گازانبری" داده بود در ادامه با تأکید بر اینکه باید به مطالبات اساسی و جدی مردم توجه شود، عنوان کرد: "باید تحول اساسی را دنبال کنیم و باید حکمرانی نو و نوسازی حکمرانی را اجرا کنیم، به صراحت می‌گویم این حرف برای امروز و چند ماه اخیر نیست بلکه از ربع قرن و حدود ۲۵ سال است که آن را می‌گویم."
رئیس قوه مقننه که روز دانشجو را فرصتی مغتنم برای تعریف و تمجید از خود دیده بود، از اهمیت علم و تاسیس دانشگاه پلیس گفت و اظهار داشت: سامانه ۱۱۰ و سیستم نظارتی مردم تحت عنوان سامانه ۱۹۷ راه‌اندازی کردم و زمانی که در نیروی انتظامی بودم هر دوشنبه مردم امکان بازخواست مرا داشتند!" 
در ادامه مراسم، نماینده بسیج دانشجویی، ضمن گله از حضور ناکافی رئیس قوه مقننه در دانشگاه تربیت مدرس، خطاب به وی توصیه کرد: "موضع‌گیری‌های شما درخصوص اغتشاشات اخیر نباید محدود به نطق‌های پیش از دستور که مصرف رسانه‌ای دارد، شود. نباید با اغتشاشگرانی که قریب به سه ماه امنیت کشور را خدشه‌دار کرده‌اند مماشات شود. چرا باید با دانشجویان و اساتیدی که آشکارا به کشور آسیب می‌زنند صرفا به دلیل عنوان دانشگاهی‌شان مدارا شود؟ در کجای دنیا دانشجویان چنین مصونیتی دارند؟"مدعووین حاضر در سالن پس از اینکه خیالشان از بابت قول برخورد با هم کلاسی ها و اساتیدشان، آسوده شد به طرح سایر دغدغه های خود از جمله عدم تناسب شغل رانندگی و مدرک دکترا، افزایش سن ازدواج در میان دانشجویان، کمبود خوابگاههای متاهلی و ... پرداختند. 
رئیس قوه قضائیه، معاون امور زنان و خانواده رئیس جمور، سخنگوی شورای نگهبان، سخنگوی دولت، وزیر فرهنگ و سایر مسئولین نیز در بحبوحه اعتراضات با حضور در دانشگاهها سخنانی در بزرگداشت روز دانشجو بر زبان آوردند که در فضای مجازی دست به دست می شود. از تشبیه زندان زنان به خوابگاه دانشجویی توسط انسیه خزعلی تا شوخی حسین طائب درخصوص عواقب پرسش دانشجو از وی. دانشگاه که به گفته مسئولین قرار بود محل تضارب آراء باشد در روز دانشجو و در غیاب دانشجویان بازداشت شده و مطالبه گر، به مکانی برای خنده و شوخی های خنک بدل گشت تا دانشجوی همسو با جریان حاکم در فضایی صمیمانه، هم دانشگاهی و استاد خود را اغتشاشگر بنامد و خواهان سلب مصونیتشان باشد! تقلیل مطالبات دانشجویی به درخواست برای افزایش خوابگاه های متاهلین، دوقطبی کردن فضای دانشگاه و قرار دادن دانشجویان در برابر یکدیگر، حاضرجوابی و مزه پرانی در پاسخ به سوالات دانشجویان، اظهارات پوپولیستی در گفتگو با دانشجویان "با بصیرت" و ... فقط و فقط نمایشی نامتعارف و تاسف آور از روزی بود که به نام دانشجو ثبت شده است. دانشجویی که اگر دربند نبود قطعا از دغدغه های مهم تری سخن می گفت، دغدغه هایی در حد و اندازه "روز دانشجو"...


گزارش خطا

ارسال نظر
captcha