اقتصادی ۱۴۰۳/۰۶/۰۷

کیوان نقره‌کار کارشناس فناوری اطلاعات:

مافیای اقتصادی فیلترشکن‌ها، مانعی بزرگ‌تر از تصمیم‌گیران سیاسی و امنیتی در زمینه رفع فیلترینگ است

یک کارشناس فناوری اطلاعات گفت: برای رفع فیلترینگ تعدادی از تصمیم‌گیرندگان سیاسی و امنیتی حضور دارند و یک مافیای اقتصادی؛ که به‌نظر می‌رسد مافیای اقتصادی بیش از همه از این فضا استفاده و نقش‌آفرینی می‌کند.

مافیای اقتصادی فیلترشکن‌ها، مانعی بزرگ‌تر از تصمیم‌گیران سیاسی و امنیتی در زمینه رفع فیلترینگ است

کیوان نقره‌کار در گفت‌وگو با اصلاحات نیوز، درباره اولویت‌های وزارت ارتباطات و وعده‌های رئیس جمهور در مورد رفع فیلترینگ، اظهار کرد: آقای ستار هاشمی، وزیر جدید ارتباطات نکات زیادی را در صحن علنی مجلس به عنوان رویکرد آینده این وزارتخانه بیان کرد که یکی از مهم‌ترین آن‌ها، مباحث آسیب‌های ناشی از فیلترینگ بود. بسیاری از مردم هم منتظر شنیدن چنین صحبت‌هایی از وزیر جدید ارتباطات بودند. البته طبیعی است که یک وزیر نتواند به صورت مستقیم قصد خود را برای مقابله با فیلترینگ عنوان کند اما برداشت من به عنوان یک فعال حوزه ارتباطات از صحبت‌های آقای هاشمی این است که او اولین قدم برای مقابله با فیلترینگ را با جملاتی که در صحن مجلس بیان کرد، برداشت.

وی در مورد مضرات و آسیب‌های استفاده از فیلترشکن برای کشور و مردم گفت: این موضع از چند منظر قابل بررسی است؛ یکی از آسیب‌های استفاده از فیلترشکن‌ها، آسیب‌ مالی است که به مردم وارد می‌کند. مورد بعدی، بحث آسیب‌پذیری بیشتر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شبکه‌ای است که فیلترشکن روی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به این معنی که فضا را برای هکرهایی که قصد ایجاد آسیب‌های امنیتی روی شبکه دارند، فراهم می‌کند.

یکی از آسیب‌های استفاده از فیلترشکن‌ها، آسیب‌ مالی است که به مردم وارد می‌کند. مورد بعدی، بحث آسیب‌پذیری بیشتر سخت‌افزاری و نرم‌افزاری شبکه‌ای است که فیلترشکن روی آن مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به این معنی که فضا را برای هکرهایی که قصد ایجاد آسیب‌های امنیتی روی شبکه دارند، فراهم می‌کند.

این کارشناس فناوری اطلاعات ادامه داد: همچنین آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی فراوانی دارد؛ بدون شک استفاده از فیلترشکن که این روزها برای همه مردم به یک امر عادی تبدیل شده، باعث دسترسی بسیاری از نوجوانان و کودکان به سایت‌هایی شده که برای آن‌ها مناسب نیست.

نقره‌کار اضافه کرد: فیلترینگ خود رویکردی سیاسی و امنیتی دارد، اما این روزها تبدیل به ابزار و بهانه‌ای برای رسانه‌ها و حتی دولت‌های خارجی شده تا با استفاده از آن، فضایی برای تهدید جنگ نرم و رسانه‌ای علیه کشور ایجاد کنند؛ با این‌که برخی فکر می‌کند فیلترینگ می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند، اما تبدیل به یک آسیب شده است.

فیلترینگ خود رویکردی سیاسی و امنیتی دارد، اما این روزها تبدیل به ابزار و بهانه‌ای برای رسانه‌ها و حتی دولت‌های خارجی شده تا با استفاده از آن، فضایی برای تهدید جنگ نرم و رسانه‌ای علیه کشور ایجاد کنند؛ با این‌که برخی فکر می‌کند فیلترینگ می‌تواند در این زمینه به ما کمک کند، اما تبدیل به یک آسیب شده است.

وی در پاسخ به این سوال که «آیا وزیر ارتباطات می‌تواند با فیلترینگ مقابله کند» گفت: وزیر ارتباطات نمی‌تواند در برابر فیلترینگ بایستد؛ زیرا تصمیم‌گیری در مورد فیلترینگ تنها برعهده وزارتخانه نبوده و شاید بتوان گفت در این زمینه نقش مجری را دارد؛ در کمیته تعیین مصادیق مجرمانه، نهادهای زیادی وجود دارند که وزارت ارتباطات تنها یکی از آن‌هاست و به تنهایی قادر به تصمیم‌گیری نیست؛ اما مهم‌ترین مانع، بحث منافع اقتصادی فروش فیلترشکن‌هاست که فیلترینگ را از حوزه امنیتی-سیاسی به سمت حوزه اقتصادی و درآمدزا برده و فعالان این حوزه تمایلی به برداشته شدن فیلترینگ ندارند.

وزیر ارتباطات نمی‌تواند در برابر فیلترینگ بایستد؛ زیرا تصمیم‌گیری در مورد فیلترینگ تنها برعهده وزارتخانه نیست.مافیای اقتصادی فیلترشکن‌ها مانع بزرگ‌تری از تصمیم‌گیران سیاسی و امنیتی در زمینه رفع فیلترینگ، هستند. برای رفع فیلترینگ تعدادی از تصمیم‌گیرندگان سیاسی و امنیتی حضور دارند و یک مافیای اقتصادی؛ که به‌نظر می‌رسد مافیای اقتصادی بیش از همه از این فضا استفاده و نقش‌آفرینی می‌کند.

این کارشناس فناوری اطلاعات تاکید کرد: مافیای اقتصادی فیلترشکن‌ها مانع بزرگ‌تری از تصمیم‌گیران سیاسی و امنیتی در زمینه رفع فیلترینگ، هستند. برای رفع فیلترینگ تعدادی از تصمیم‌گیرندگان سیاسی و امنیتی حضور دارند و یک مافیای اقتصادی؛ که به‌نظر می‌رسد مافیای اقتصادی بیش از همه از این فضا استفاده و نقش‌آفرینی می‌کند.

نقره‌کار خاطرنشان کرد: با توجه به مواردی که گفته شد، ممکن است رویکردهای و امنیتی و سیاسی هم در زمینه فیلترینگ لحاظ نشده باشد و تصمیم‌گیران سیاسی و امنیتی بیشتر مجاب شده باشند که فیلترینگ پایان یابد، اما آن گروهی که اجازه این کار را نمی‌دهد، مافیای اقتصادی فیلترینگ است.

/انتهای پیام

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید