انرژی پاک ۱۴۰۳/۰۶/۱۷

ضرورت تاریخی کاهش مصرف نفت و گاز و سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر

شواهد موجود حاکی از آن است که دستکم تا چند دهه آینده شاهد تغییرات آنچنان شگرفی در حوزه انرژی نخواهیم بود و غول‌های این حوزه همچنان بر صنایع مبتنی بر سوخت فسیلی تاکید دارند.

ضرورت تاریخی کاهش مصرف نفت و گاز و سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر

به گزارش اصلاحات نیوز به نقل از انرژی پرس، شرکت‌های بزرگ نفتی مانند اکسون موبیل و آرامکو پیش‌بینی می‌کنند که تقاضای جهانی نفت تا سال ۲۰۵۰ بالا باشد، برخلاف پیش‌بینی آژانس بین‌المللی انرژی مبنی بر پایان اوج تقاضا برای نفت تا پایان دهه جاری میلادی.

گفتنی است که آژانس بین‌المللی انرژی خواستار افزایش سرمایه‌گذاری در انرژی‌های تجدیدپذیر و دور شدن از سوخت‌های فسیلی است، در حالی که غول‌های حوزه نفت بر اهمیت تداوم نفت و گاز در تامین نیازهای جهانی انرژی تاکید می‌کنند.

ادامه تقاضای نفت

در حالی که چندین سازمان بین‌المللی انرژی و کارشناسان برجسته بخش انتظار داشتند تقاضای جهانی نفت تا پایان دهه کاهش یابد، برخی از شرکت‌های بزرگ نفت انتظار دارند تقاضای نفت برای دهه‌های آینده بالا بماند. اکسون موبیل و آرامکو از جمله شرکت‌هایی هستند که اعلام کرده‌اند به پمپاژ نفت خام با پیش‌بینی تداوم تقاضای بالای سوخت‌های فسیلی در دهه آینده و پس از آن ادامه خواهند داد.

آژانس بین‌المللی انرژی در چشم‌انداز انرژی جهان در سال ۲۰۲۳ پیش‌بینی کرد که تقاضای جهانی برای نفت و گاز در پایان دهه به اوج خود خواهد رسید، زیرا دولت‌ها در سراسر جهان برای افزایش ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر خود سرمایه‌گذاری می‌کنند و مصرف‌کنندگان بیشتری از وسایل نقلیه الکتریکی استفاده می‌کنند. این پیش‌بینی در حالی صورت گرفت که کارشناسان محیط‌زیست بارها طی سال‌های اخیر نسبت به خطرات قریب‌آلوقوع تغییرات اقلیمی هشدار داده‌اند و گفته‌اند که در صورت ادامه وضعیت فعلی، بشر با مشکلات گسترده‌ای در حوزه زیست‌بوم مواجه می‌شود.

چشم‌انداز مذکور بر اساس سیاست‌های موجود دولت‌ها در سراسر جهان بود. «فاتح بیرول»، مدیر اجرایی آژانس بین‌المللی انرژی، اظهار داشت: «انتقال به انرژی پاک در سراسر جهان در حال وقوع است و این روند را نمی‌توان متوقف کرد. مسئله بر سر اگر و اما نیست و بیشتر تاکید بر زمان انتقال کامل دولت‌ها به حوزه انرژی پاک است، امری که از نظر ما یک ضرورت تاریخی است.»

اویل پرایس گزارش داد که طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، پس از سال ۲۰۳۰، انتظار می‌رود تقاضا برای زغال سنگ به شدت کاهش یابد. در همین حال، استفاده از گاز و نفت در دو دهه آینده نزدیک به اوج خود خواهد بود و سپس روندی نزولی به خود می‌گیرد. این آژانس از دولت‌ها و شرکت‌های انرژی در سراسر جهان خواسته است که سرمایه‌گذاری در فعالیت‌های جدید نفت و گاز را متوقف کنند و در عوض در انرژی‌های تجدیدپذیر و فناوری‌های پاک سرمایه‌گذاری کنند تا از دور شدن سریع از سوخت‌های فسیلی حمایت کنند. این سازمان معتقد است که اگر این مهم انجام شود، می‌تواند منجر به کاهش شدید تقاضای نفت و گاز در دهه‌های آینده شود.

چراغ قرمز شرکت‌ها به درخواست کاهش تولید

در ماه اوت، اکسون موبیل، شرکت بزرگ نفتی ایالات متحده، پیش‌بینی کرد که انتظار دارد نفت و گاز بیش از نیمی از ترکیب انرژی جهان در سال ۲۰۵۰ باشد که بالغ بر حدود ۶۷ درصد از سهم انرژی جهانی خواهد بود که این امر رد تضاد با سیاست‌های دولت‌ها و تاکید نهادهای رسمی بر اهمیت استفاده از سوخت‌های سبز خواهد بود.

طبق گزارش آژانس بین المللی انرژی، در حال حاضر، سوخت های فسیلی حدود ۸۰ درصد از ترکیب انرژی جهان را تشکیل می‌دهند.‌ اکسون پیش‌بینی می‌کند که در حالی که تقاضای جهانی نفت پس از پایان این دهه افزایش می‌یابد، حداقل تا سال ۲۰۵۰ در اندازه بیش از ۱۰۰ میلیون بشکه در روز باقی خواهد ماند.

بنا به بیانیه اکسون،‌ در حالی که این شرکت موافق است که تقاضا برای نفت برای تولید بنزین در ربع قرن آینده کاهش خواهد یافت، زیرا جذب خودروهای الکتریکی به شدت افزایش می‌یابد، نفت مورد استفاده در صنایع تولیدی، تولید شیمیایی و حمل‌ونقل سنگین همچنان بالا خواهد ماند. «مایکل آکردلف»، تحلیل‌گر انرژی سبز در دانشگاه دولتی کلورادو گفت: «صنایع سنگین همچنان از سوخت‌های فسیلی بهره می‌برند و تا زمانی که این روند تغییر نیابد، نمی‌توان انتظار داشت که انرژی سبز بدل به دستور روز شود.» این تحلیل‌گر در ادامه گفت: «البته شاهد پیشرفت‌هایی در حوزه انرژی‌های تجدیدپذیر هستیم؛ اما در عین حال باید توجه داشت که سهم صنایع سنگین و همچنین کارخانه‌ها و حمل‌ونقل کلان در آلودگی زیست‌محیطی و مصرف سوخت‌های فسیلی آنچنان بالاست که تنها با وابستگی آن‌ها به سوخت سبز می‌توان انتظار کاهش مصرف نفت و گاز را در سطحی جهانی داشت.»

اکسون پیش‌بینی می‌کند که تقاضای نفت تا سال ۲۰۵۰ حدود ۸۵ میلیون بشکه در روز باقی خواهد ماند، حتی اگر تمام خودروهای جدید فروخته شده در سراسر جهان تا سال ۲۰۳۵ الکتریکی باشند. برخلاف توصیه‌های آژانس بین‌المللی انرژی، اکسون پیشنهاد کرد که سرمایه‌گذاری در پروژه‌های جدید سوخت‌های فسیلی باید همگام با تقاضای جهانی باشد. این غول بزرگ نفتی هشدار داد که اگر این اتفاق نیفتد، جهان با یک شوک عرضه مواجه خواهد شد که قیمت‌ها را بالا برده و منجر به بحران اقتصادی خواهد شد.

شواهد موجود حاکی از آن است که دستکم تا چند دهه آینده شاهد تغییرات آنچنان شگرفی در حوزه انرژی نخواهیم بود و غول‌های این حوزه همچنان بر صنایع مبتنی بر سوخت فسیلی تاکید دارند.

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید