اجتماعی ۱۴۰۳/۰۶/۱۷

امیرمحمود حریرچی جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی:

حقوق شهروندی از واجبات امروز کشور است / منشور شهروندی باید به قانون تبدیل شود

یک جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی گفت: وفاق ملی زمانی محقق می‌شود که نارضایتی‌های مردم برطرف شود و این اتفاق زمانی می‌افتد که حاکمیت در عمل به حقوق مردم احترام گذاشته و شرایط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مناسبی فراهم کند.

حقوق شهروندی از واجبات امروز کشور است / منشور شهروندی باید به قانون تبدیل شود

امیرمحمود حریرچی جامعه شناس و آسیب شناس اجتماعی در گفت‌وگو با اصلاحات نیوز با اشاره به اولویت‌های دولت در حوزه آسیب‌های اجتماعی بیان کرد: قانون و تکالیف حقوق شهروندی که از دوره آقای روحانی تا کنون در حد یک منشور باقی مانده است باید به تصویب برسد. لایحه آن باید به مجلس ارسال و تصویب شده و سپس قوانینی که مغایر با آن است اصلاح شود تا استیفای حقوق مردم به طور کامل صورت پذیرد. موضوع حقوق شهروندی از واجبات است و سریع باید از حالت منشور، تبدیل به قانون شود. مردم یک حقی دارند ‌و حاکمیت به آن‌ها در خصوص این حق بدهکار است.

حریرچی با تاکید بر کلمه «حق» اظهار کرد: مردم باید به چشم ببینند که مسئولان از حقوق مردم مطلع و آگاه هستند و آن را به رسمیت می‌شناسند. در زمینه‌های مختلفی با بی‌عدالتی مواجه هستیم. مثلا در حوزه بهداشت و درمان ۶۰ درصد از بیمارستان‌ها در تهران متمرکز است، ۶۰ درصد از متخصصان فقط در ۴ الی ۵ کلان‌شهر زندگی می‌کنند، نوبت‌های طولانی در بیمارستان‌های دولتی و قیمت‌های بالا در بیمارستان‌های خصوصی درمان را برای مشکل کرده است. ما نیاز به سلامت ملی داریم.

وی افزود: ما از ثروتمندترین کشورهای دنیا هستیم، چرا باید یارانه مثل صدقه به مردم پرداخت شود. حقوق مردم در قانون اساسی مشخص و واضح است؛ جامعه، به‌ویژه نسل جوان باید از این حالت افسرده و رها شده خارج شود.

قانون و تکالیف حقوق شهروندی که از دوره آقای روحانی تا کنون در حد یک منشور باقی مانده است باید به تصویب برسد. لایحه آن باید به مجلس ارسال و تصویب شده و سپس قوانینی که مغایر با آن است اصلاح شود تا استیفای حقوق مردم به طور کامل صورت پذیرد. موضوع حقوق شهروندی از واجبات است و سریع باید از حالت منشور، تبدیل به قانون شود. مردم یک حقی دارند ‌و حاکمیت به آن‌ها در خصوص این حق بدهکار است.

این استاد دانشگاه تصریح کرد: کسانی که از حق مردم عبور کرده و فساد می‌کنند، باید محاکمه شوند. در سال‌های گذشته از نزدیک با آقای پزشکیان کار کردم؛ در زمان وزارت بهداشت، معاون دانشجویی ایشان بودم و او فرد بسیار شریفی است. اما آقای پزشکیان الان رئیس جمهور است و در کنار او افراد دیگری هم فعالیت و تصمیم‌گیری می‌کنند. باید دید وزرای ایشان هم مانند رئیس جمهور به مساله حق و حقوق مردم توجه دارند یا خیر. مسکن، بهداشت، آموزش، تغذیه، استفاده آزاد از اینترنت و… در دنیا به عنوان حقوق اصلی ملت شناخته می‌شود که امیدوارم دولت چهاردهم اهتمام لازم را در این زمینه به کار ببرد.

حریرچی درباره افزایش مهاجرت‌ها عنوان کرد: در تمام حوزه‌ها بحث مهاجرت مطرح است؛ این موضوع می‌تواند کارکرد بخش‌های مختلف کشور را با مشکل مواجه کند. از سویی دیگر وضعیت اشتغال مناسب نیست و بر اساس بعضی از آمارها، تنها ۲۰ درصد از فارغ‌التحصیلان در رشته‌ای که تحصیل کرده‌اند، کار و فعالیت می‌کنند.

وی با بیان این که «به‌عنوان کسی که تخصصش در حوزه سلامت عمومی است می‌گویم انسان سالم کسی‌ست که از نظر جسمی تندرست باشد، از نظر اقتصادی مولد بوده و بتواند تولید کند، از نظر اجتماعی فعال و از نظر روانی آرامش داشته باشد» تصریح کرد: وضع موجود را بررسی کنید و ببینید چقدر به این شرایط نزدیک هستیم. در حالی مدام بر برنامه چشم‌انداز تاکید می‌شود که این برنامه عملا تمام شده است؛ بر اساس آن قرار بوده در سال ۱۴۰۳-۱۴۰۴ بهترین عملکرد را در منطقه داشته باشیم. این برنامه در سال‌های اخیر اصلا پیگیری نشده و نمی‌شود ناگهان سراغ آن رفت و بخواهیم اهداف برنامه را محقق کنیم. از برنامه چهارم به بعد کاملا ناموفق بودیم و حتی برنامه پنجم را یک سال هم تمدید کردند.

مردم باید به چشم ببینند که مسئولان از حقوق مردم مطلع و آگاه هستند و آن را به رسمیت می‌شناسند. در زمینه‌های مختلفی با بی‌عدالتی مواجه هستیم. مثلا در حوزه بهداشت و درمان ۶۰ درصد از بیمارستان‌ها در تهران متمرکز است، ۶۰ درصد از متخصصان فقط در ۴ الی ۵ کلان‌شهر زندگی می‌کنند، نوبت‌های طولانی در بیمارستان‌های دولتی و قیمت‌های بالا در بیمارستان‌های خصوصی درمان را برای مشکل کرده است. ما نیاز به سلامت ملی داریم.

حریرچی متذکر شد: در حوزه‌های مختلفی با مشکلات متعدد روبه‌رو هستیم. در هفته‌های گذشته شاهد اعتراض پرستاران بودیم و پس از آن بخشی از حقوق آن‌ها پرداخت شد اما باید توجه کرد که این‌ها درمان نیست و مُسَکِن است. ما در اصل این قضایا دچار مشکل هستیم و باید به صورت ریشه‌ای به این حوزه‌ها پرداخت. با شعار دادن کارها پیش نمی‌رود.

کسانی که از حق مردم عبور کرده و فساد می‌کنند، باید محاکمه شوند. در سال‌های گذشته از نزدیک با آقای پزشکیان کار کردم؛ در زمان وزارت بهداشت، معاون دانشجویی ایشان بودم و او فرد بسیار شریفی است. اما آقای پزشکیان الان رئیس جمهور است و در کنار او افراد دیگری هم فعالیت و تصمیم‌گیری می‌کنند. باید دید وزرای ایشان هم مانند رئیس جمهور به مساله حق و حقوق مردم توجه دارند یا خیر. مسکن، بهداشت، آموزش، تغذیه، استفاده آزاد از اینترنت و… در دنیا به عنوان حقوق اصلی ملت شناخته می‌شود که امیدوارم دولت چهاردهم اهتمام لازم را در این زمینه به کار ببرد.

وی با اشاره به شعار وفاق ملی تاکید کرد: این شعار و هدف زمانی محقق می‌شود که نارضایتی‌های مردم برطرف و رابطه دولت-ملت برقرار شود. ارتباط مردم با حاکمیت زمانی اتفاق می‌افتد که آقایان در عمل به حقوق مردم احترام بگذارند و شرایط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مناسبی فراهم شود.

ارتباط مردم با حاکمیت زمانی اتفاق می‌افتد که آقایان در عمل به حقوق مردم احترام بگذارند و شرایط اجتماعی، اقتصادی و سیاسی مناسبی فراهم شود.جامعه ما افسرده است. نیمی از جامعه در فقر زندگی می‌کنند و مسئولان هم مدام به مردم می‌گویند صبر کنید. تا چه زمانی باید صبر کرد. این مردم در دوران جنگ تحمیلی از جان خود مایه گذاشتند و اگرچه با اقلام کوپنی روزگار می‌گذراندند اما به آن افتخار می‌کردند؛ ولی الان چه احساسی نسبت به وضعیت خود دارند.

این جامعه شناس متذکر شد: جامعه ما افسرده است. نیمی از جامعه در فقر زندگی می‌کنند و مسئولان هم مدام به مردم می‌گویند صبر کنید. تا چه زمانی باید صبر کرد. این مردم در دوران جنگ تحمیلی از جان خود مایه گذاشتند و اگرچه با اقلام کوپنی روزگار می‌گذراندند اما به آن افتخار می‌کردند؛ ولی الان چه احساسی نسبت به وضعیت خود دارند.

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید