۱۴۰۱/۰۴/۱۱

کاربردهای عجیب نوشابه در خانه‌داری

اگر فقط نوشابه را برای مصرف خوراکی تهیه می‌کنید حتما این مطلب را دنبال کنید.

نوشابه استفاده‌های فراوانی دارد، از رفع بوی بد لباس تا شست‌وشوی ظروف و پاک‌کردن زنگ‌زدگی فلزات. در ادامه، با کاربرد نوشابه در خانه داری آشنا می‌شوید. تا پایان مطلب با مجله دلتا همراه باشید.

کاربرد نوشابه در آشپزی
این نوشیدنی گازدار ماده‌ای عالی برای تردکردن گوشت است. گاز موجود در نوشابه گوشت را نرم می‌کند. ۶ ساعت یا ۱ شب خواباندن گوشت در نوشابه آن را ترد می‌کند. گاهی از نوشابه در سس مرینیت مرغ و استیک استفاده می‌شود، زیرا آن را خوش‌طعم می‌کند و زمان پخت را کاهش می‌دهد. معمولا نوشابه با سس غلیظی مانند سس کچاپ یا باربکیو ترکیب می‌شود.

شست‌وشوی لباس‌ها
می‌توان به‌جای لکه‌برهای گران‌قیمت، از نوشابه استفاده کرد. برای این منظور، مقداری نوشابه را در کنار مواد شوینده ماشین لباس‌شویی بریزید. لکه‌ها از بین می‌روند و بوی بد لباس‌ها نیز برطرف می‌شود. همه اینها به‌علت اسیدکربنیک و اسیدفسفریک موجود در نوشیدنی‌های گازدار است.

برای پاک‌کردن لکه ماژیک از روی لباس یا فرش نیز می‌توانید مقدار کمی نوشابه را روی لکه بریزید و بگذارید چند دقیقه بماند. سپس قسمت موردنظر را با آب و صابون بشویید. نوشابه ارزان است و علاوه بر لباس، لکه فرش، مبلمان، دیوارها و کف را نیز پاک می‌کند.

البته فراموش نکنید خود نوشابه قهوه‌ای است؛ بنابراین برای پارچه‌ها و لباس‌های روشن بهتر است که از روش‌های دیگری استفاده کنید.

جداکردن آدامس از روی موها و لباس
نوشابه را خنک کنید و بادقت آن را روی بخشی از موها بریزید که به آدامس چسبیده است. سپس آدامس سفت می‌شود و می‌توانید آن را جدا کنید. اگر آدامس به لباس چسبیده است، مقداری نوشابه روی آن بریزید و بگذارید چند دقیقه بماند. سپس به‌آرامی و با لبه کند چاقو آن را از لباس جدا کنید.

ازبین‌بردن زنگ‌زدگی
اگر می‌خواهید از زنگ‌زدگی‌های زشت و ناخوشایند رها شوید، شی‌ زنگ‌زده را در لیوانی پر از نوشابه تازه فروکنید. اگر شی‌ موردنظر بزرگ است، پارچه یا اسفنجی را در نوشابه خیس کنید و با آن زنگ‌ها را پاک کنید. پس از پایان کار نیز آن را آب‌کشی کنید و مواد چسبنده باقی‌مانده را بشویید. می‌توانید از این روش ساده برای هرچیزی مانند ابزار، سکه، کلید و قفل استفاده کنید.

تمیزکردن توالت
برای تمیزکردن توالت، نوشابه را داخل کاسه بریزید. اگر نمی‌خواهید دست‌هایتان کثیف شوند، می‌توانید از بطری اسپری استفاده کنید. بگذارید نوشابه دست‌کم ۱ ساعت روی سطح کاسه‌توالت بماند. برای رسیدن به بهترین نتیجه، می‌توانید ۱ شب صبر کنید. پس از گذشت این زمان، کاسه‌توالت را با آب بشویید. برای پاک‌کردن لکه‌های مقاوم نیز از برس توالت استفاده کنید.

تمیزکردن و شستن ظروف
نوشابه برای پاک‌کردن لکه‌های چربی و ازبین‌بردن لکه‌های غذای روی تابه و قابلمه فوق‌العاده است. نوشابه را در تابه یا قابلمه سوخته بریزید و آن را روی شعله گرم کنید. حدود نیم ساعت نوشابه را روی شعله قرار دهید و سپس آن را از روی شعله بردارید. برای پاک‌کردن لکه‌های سخت، از اسکاچ یا ابر شست‌وشو استفاده کنید.

برای تمیزکردن غذاهای سوخته داخل ظروف نیز می‌توانید از نوشابه استفاده کنید. مقداری نوشابه را داخل ظرف بریزید و بگذارید چند دقیقه بماند. مواد شیمیایی موجود در نوشابه، دوده و سوختگی را شل می‌کند و با سابیدن ظرف، به‌راحتی می‌توانید دوباره آن را تمیز و درخشان کنید.

تمیزکردن و شستن ظروف

کاربرد نوشابه برای درمان خانگی شپش سر
بسته به شدت این مشکل، درمان‌هایی خانگی نیز وجود دارند که در مبارزه با شپش موثرند. یکی از این درمان‌ها، استفاده از نوشابه برای ازبین‌بردن شپش‌ها و تخم شپش‌ها است. ابتدا موهای خود را بشویید و سپس با استفاده از ۲ لیتر نوشابه، آن‌ها را کاملا خیس کنید. موها را با کلاه دوش بپوشانید و بگذارید که تا صبح خشک شود.

توجه: در استفاده از این روش احتیاط کنید، زیرا اسیدیته نوشابه ممکن است موجب سوختن پوست سر شود.

دیگر کاربردهای نوشابه
ازبین‌بردن بوی بد بدن
استفاده از نوشابه به‌جای آفت‌کش‌ها
کشتن و دفع حشرات
کاربرد نوشابه در کوددهی گل‌ها
تمیزکردن پنجره‌ها
تمیزکردن کف آشپزخانه و کاشی‌های حمام
فرکردن موها
پاک‌کردن ظروف مسی سیاه‌شده
برطرف‌کردن خوردگی و زنگ‌زدگی باتری خودرو

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید