۱۴۰۱/۰۹/۲۰

چهره برتر دنیای رمزارز در سال ۲۰۲۲

رسانه رمزارزی کوین‌‌دسک، به تازگی لیست ۵۰ چهره تاثیر‌گذار در دنیای رمزارز که موفقیت‌های بزرگی را در سال ۲۰۲۲ به‌دست آورده‌اند را معرفی کرده است.

سال ۲۰۲۲ سال عجیبی در صنعت رمزارزها بود. ریزش قیمت رمزارزها و ورشکستگی صرافی بزرگ FTX به شدت بازار را تحت تاثیر قرار داد. البته در شش ماه ابتدایی سال ۲۰۲۲،  جو آرام‌تری در این بازار حاکم بود. رسانه کوین‌دسک هر ساله از ۲۰۱۴ به معرفی چهره‌های برتر هر سال می‌پردازد. این خبرگزاری کریپتو، به تازگی پنجاه چهره برتر و برجسته سال ۲۰۲۲ در دنیای رمزارزها را معرفی کرده است.

رویداد‌‌های مهم سال

ورشکستگی امپراطوری صرافی FTX مهم‌ترین رخداد سال ۲۰۲۲ بود. در این سال، از تعداد زیادی کلاه‌برداری و جرائم بازار کریپتو پرده‌برداری شد. به همین دلایل، بازار کریپتو بیش از دو تریلیون دلار از ارزش خود را از دست داد. از طرفی، سرمایه بسیاری از افراد به دلیل ریزش شدید بیت‌کوین از بین رفت.

با این وجود، این رسانه باور دارد که طرفداران این بازار هنوز هم به این بازار امید دارند. از طرفی، به دلیل این کلاه‌برداری‌ها، بحث‌های مربوط به قانون‌گذاری و نظارت بر این بازار شدت پیدا کرد. در کنار پروژه‌های رمزارزی، پروژ‌ه‌های دیجیتال توکن غیر‌قابل تعویض (NFT)، دنیای متاورس و وب۳ نیز در حال توسعه و پیشرفت هستند.

چهره برتر سال

چانگ پنگ ژائو معروف به CZ، مدیرعامل بزرگترین صرافی رمزارز جهان، بایننس، به‌عنوان چهره برتر این سال انتخاب شده است. این چهره سرشناس جنجال زیادی با توییت‌های خود برای نجات صرافی FTX در روز‌های ابتدایی بحران FTX، ایجاد کرد. البته بعدا از خرید این صرافی منصرف شد.

صرافی بایننس با مدیریت ژائو توانست کسب‌و‌کار خود به عنوان معتبرترین صرافی رمزارز جهان را حفظ کند. همچنین، بایننس یکی از اولین صرافی‌هایی بود که به صورت اختیاری داده‌های اثبات ذخایر خود را در اختیار پلتفرم‌های تحقیقاتی مانند کوین‌مارکت‌کپ قرار داد.

او تاثیر‌گذار‌ترین فرد برای اثبات ورشکستگی صرافی FTX بود. ژائو بعد از خبر بحران نقدینگی شرکت خواهر FTX، المدا (Alameda)، اعلام کرد که بایننس توکن‌های بومی FTT متعلق به FTX را به فروش خواهد گذاشت. این حرکت، اولین قدم در نابودی امپراطوری FTX بود که ژائو باعث و بانی آن بود. از CZ، به عنوان پشتیبان و ناجی دنیای رمزارز یاد می‌شود.
چهره دوم برتر سال

نفر دوم در لیست کوین‌دسک، ZachXBT است. این کارآگاه ناشناس توییتری، فردی است که به تحقیق درون زنجیره‌ای (on-chain) می‌پردازد و با ردیابی کیف‌پول‌های مرتبط با پروژه‌های کلاه‌برداری و فیشینگ، اطلاعاتی از این جرائم را کشف می‌کند. او در سال ۲۰۲۲، به مسئولان فرانسوی کمک کرد تا گروه کلاه‌برداری‌ای را دستگیر کنند که ۲.۵ میلیون دلار در پروژه ان‌اف‌تی  Bored Ape Yacht Club دزدی کرده بودند.
نفر سوم لیست

رایان وات، مدیرعامل استودیو پالی‌گان (Polygon) سومین چهره در این لیست است. پالی‌گان امسال توانست قرار‌داد‌هایی که با شرکت‌های استارباکس، نایکی، ردیت (Reddit) و نوبانک که یکی از سرمایه‌گذارانش وارن بافت است ببند و تبدیل به یکی از موفق‌ترین شبکه‌های دنیای کریپتو شود. این شبکه به برند‌ها در ورود به دنیای وب۳ و عرضه کلکسیون‌های NFT کمک خواهد کرد.

چهارمین چهره سال

نفر چهارم در لیست Zooko Wilcox، مدیرعامل بلاک‌چین زی کش است. بلاک چین زی کش به کمک استفاده از فناوری zk-SNARK‌ که شکل خاصی از الگوریتم اثبات دانش–صفر است، فعالیت می‌کند. در سال ۲۰۲۲، این شرکت توانست امنیت پروتکل زی‌کش را چند برابر افزایش دهد.

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید