۱۴۰۱/۱۲/۲۷

پایان دوران ارزهای دیجیتال نزدیک است

نوریل روبینی، اقتصاددان سرشناس و استاد دانشگاه نیویورک، نظرات انتقادی خود درباره آینده ارزهای دیجیتال را مطرح کرده است. به اعتقاد او این ارزها به پایان دوره خود نزدیک شده‌اند.

نوریل روبینی، اقتصاددان ایرانی‌الاصل و از منتقدان ارز دیجیتال، نظرات جدیدی را درباره پایان دوران بیت‌کوین و ارزهای دیجیتال به دنبال بحران بانک‌های آمریکایی اعلام کرده است.
پایان ارزهای دیجیتال

روبینی در مصاحبه با مرکز تحقیقاتی استنسبری، دیدگاه‌های جدید خود را درباره آینده ارزهای دیجیتال را بیان کرده است.

او باور دارد که اکوسیستم ارزهای دیجیتال شامل تعدادی زیادی از بازیگران بد است و روزهای پایانی این دارایی‌های دیجیتال نزدیک است. از دیدگاه وی، ارزهای دیجیتال دارایی‌هایی بسیار ریسکی محسوب می‌شوند و نمی‌توان آنها را به عنوان وسیله ذخیره ارزش و ثروت استفاده کرد. نمونه ریسکی بودن این دارایی‌ها در سقوط و ورشکستگی صرافی بزرگ رمزارز FTX مشخص شد. میزان کلاه‌برداری، دزدی و تعداد خلافکاران و فرارهای مالیاتی در این فضا بسیار بالا است و نمونه آن سم بنکمن فراید، مدیرعامل سابق همین صرافی است.

ریسک بالای بازار ارزهای دیجیتال

این اقتصاددان به سرمایه‌گذاران چنین توصیه‌ای می‌کند: «اگر میخواهید ثروت خود را در مکانی امن سرمایه‌گذاری کنید، بازار ارزهای دیجیتال باید آخرین گزینه شما باشد.»

نوسانات شدید قیمتی ارزهای دیجیتال، این دارایی‌ها را ناامن می‌سازد. او باور دارند بانک‌های سیگنیچر و سیلورگیت که به شرکت‌های حوزه ارز دیجیتال وام می‌دادند، به دلیل انجام فعالیت‌های خطرناک ورشکست شده‌اند.

روبینی برای نشان دادن ناامن بودن ارزهای دیجیتال، مثال بیت‌کوین را می‌زند که از اوج ۶۹ هزار دلاری خود، ۸۰ درصد کاهش ارزش را تجربه کرده است. وضعیت ده ارز دیجیتال بزرگ این بازار نیز همینطور است.

نوریل روبینی کیست؟

نوریل روبینی اقتصاددان ایرانی‌الاصل و استاد دانشکده بیزینس دانشگاه نیویورک است. او یکی از معدود اقتصاددانی بود که توانست، بحران سال ۲۰۰۷-۲۰۰۸ را به درستی پیش‎‌بینی کند. این اقتصاددان ۶۴ ساله، لیسانس اقتصاد خود را از دانشگاه بوکونی ایتالیا و دکترای اقتصاد بین‌الملل خود را از دانشگاه هاروارد دریافت کرده است. او سال‌هاست که یکی از منتقدین سرسخت ارزهای دیجیتال است به طوری که سه سال پیش، ارزهای دیجیتال و بیت‌کوین را به عنوان بزرگ‌ترین کلاه‌برداری تاریخ معرفی کرد.

/تجارت نیوز

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید