۱۴۰۱/۰۴/۰۱

مشکل بزرگ صنایع ایران فاش شد

دبیر انجمن صنفی صنعت ریخته گری، تصمیمات غیرکارشناسی را سبب بروز مشکل برای فعالان صنعتی خواند و گفت: به طور مثال در گمرکها اعلام کرده اند پایه محاسبه گمرک به جای ارز ۴۲۰۰ تومانی، ارز نیمایی است و بعد از آن وزارت صمت اعلام کرده که حقوق ورودی کم می‌شود و به طورمثال از ۱۵ به یک درصد کاهش می یابد؛ در حالیکه طبق قانون، چهار درصد کف حقوق ورودی بوده و نمی توان آن را کم کرد!

عبدالحمید قدیمی درباره روند فعالیت انجمن صنفی صنعت ریخته گری اظهار کرد: عضویت در تشکلها، انجمنهای صنفی و صنعتی اختیاری بوده و اجباری نیست؛ بنابراین مشمول همه واحدها نمی‌شود ولی به دلیل اینکه از ابتدا اعضای حقوقی داشتیم که بیشترشان کارخانه‌ها بوده‌اند،  بسیاری از کارخانه‌های عمده ریخته گری عضو این انجمن هستند.

وی ادامه داد: درحال حاضر ۴۶ عضو فعال که حق عضویت پرداخته‌اند در این انجمن فعالیت می‌کنند که اکثر آنها واحدهای ریخته‌گری، تعدادی هم واحدهای تولید کننده مواد اولیه مانند فروآلیاژ و همچنین شرکتهای خدماتی بازرگانی که در حوزه ریخته‌گری و تجهیزات آزمایشگاهی فعالیت می‌کنند، هستند. سابقه فعالیت این انجمن نیز از سال ۱۳۶۴ بوده و به صورت فراگیر است.

قدیمی با بیان اینکه انجمن صنفی صنعت ریخته گری ایران در طول سالها و در زمان جنگ تحمیلی در تأمین و مواد اولیه کمک کننده بود، تشریح کرد: مواد اولیه در زمان جنگ، وارداتی بود و در همین راستا مواردی به انجمن ارجاع داده می‌شد و این انجمن به عنوان لایه میانی واحدهای تأمین کننده و دریافت کننده فعالیت می‌کرد. بعد از این موضوع، خدماتی در زمینه معرفی این صنعت داشتیم و در مرحله بعد به عنوان لایه میانی میان نهادهای سیاستگذار دولتی و کارخانه‌ها که بخش خصوصی هستند، فعالیت کرده است.

وی با بیان اینکه مسئله قوانین غیر کارشناسی، بخشی از گرفتاریهای موجود در سیستم دولتی است، گفت: با وجود یک دولت بزرگ، سطح کارشناسی در وزارتخانه‌های بزرگ بسیار پایین است. طبیعتا در چنین ساختاری نمی توان توقع ایجاد فضای پیش برنده را داشت اما به صورت حداقلی می‌توانند اقدامات بحران زا انجام ندهند.

وی افزود: به طور مثال زمانی که مشکل بودجه ای در دولت ایجاد می‌شود، می‌گویند گاز را گران کنید که مخاطبان آن صنایع بزرگ هستند. البته تشخیص چیستی این صنایع هم کار سختی نیست و کارشناسی که در این زمینه فعالیت کرده باشد، می‌داند گاز در چه مواردی مصرف عمده دارد. پس از ابلاغ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ نزدیک به هفت ماه با برگزاری جلسات کارشناسی متعدد تلاش کردیم به شرکت گاز بقبولانیم مسائلی که در این قانون ذکر شده را اشتباه متوجه شده اند و این مشکلات مابه التفاوتهای سنگینی ایجاد می‌کند. در تفسیر همین پدیده‌های ساده ما به عنوان انجمن صنفی صنعت ریخته گری اقداماتی انجام داده‌ایم و توانسته‌ایم از حقوق صنفی ریخته‌گران دفاع کنیم. چنین اتفاقی در زمینه برق هم رخ داد که تا کنون نتوانسته ایم با نماینده وزارت نیرو یک جلسه گفت و گو داشته باشیم.

قدیمی در ادامه بیان کرد: نمایشگاه‌هایی در خارج از کشور به صورت تخصصی برگزار می شود که می‌تواند سبب توسعه صادرات شود و این انجمن با برگزاری تور، شرکتها را می‌برد و در آنجا غرفه می‌گیرد و با پخش ویژه نامه، توانمندی صنایع داخلی به بازدیدکنندگان ارائه می‌شود. تا کنون همه این اقدامات بدون دریافت هیچ کمکی انجام شده؛ درحالی که چنین فعالیت هایی در بودجه‌ها پیش بینی شده است. در واقع یکی از تکالیف سازمان توسعه و تجارت، کمک به توسعه صادرات و حضور در نمایشگاه های خارجی و سایر موارد است؛ در حالی که تنها با امکانات خود شرکتها توانسته‌ایم چنین اقداماتی انجام دهیم.

 دبیر انجمن صنفی صنعت ریخته گری ایران تشریح کرد: علاوه بر موارد ذکر شده این انجمن یک مجله هم دارد که تاکنون ۲۰۰ شماره از آن منتشر شده و در  جنبه‌های اطلاع رسانی و فنی از جایگاه تخصصی مناسبی برخوردار است.

وی درپاسخ به ارتباط انجمن صنفی ریخته گری با اتاق بازرگانی گفت: این انجمن نزدیک به ۹ سال است که در اتاق بازرگانی ایران ثبت شده، زیرا اتاق بازرگانی بر اساس قانون تشکلها که مجلس تصویب کرده موظف به ساماندهی تمام تشکلها شده است. البته اقدامات زیادی انجام نشده چون این مسئله بسیار گنگ و مبهم است؛ بنابراین نماینده انجمن درجلسات ماهانه نمایندگان اتاق بازرگانی حضور دارد و همچنین اتاق بر اساس بودجه قابل توجه خود با ضوابطی به تشکلهای تحت پوشش  کمک می‌کند.

قدیمی با اشاره به  اینکه تعدادی از واحدهای بزرگ ریخته گری با رعایت ضوابط لازم در خارج از شهرکها فعالیت می کنند، گفت: تعدادی از این واحدها با رعایت ضوابط مربوط به حوزه محیط زیست و شهرداری مناطق مربوطه در مکان های خود مانند جاده کرج، ساوه و نظایر آن به فعالیتشان ادامه می‌دهند.

کاهش شدید تولیدات صنایع با قطعی برق

به گفته دبیر انجمن صنفی صنعت ریخته گری ایران، قطعی برق صنایع در تابستان سبب کاهش قابل ملاحظه تولید آنها می شود زیرا بعضی از واحدها امکان اینکه در شب فعالیت کنند اما در روز اقدامی انجام ندهند، ندارند؛ همچنین از ابتدای خرداد ماه جدول هایی برای قطع برق صنایع  صادر شده است.

وی با بیان اینکه درحال حاضر حدود ۱۴ هزار مگاوات کمبود برق داریم، تأکید کرد: این رقم عدد بزرگی است و به سرعت هم جبران نمی‌شود. متأسفانه مسئله و مشکل بزرگتر دیگر عدم امکان حرکت شرکتها در مسیر ایجاد یک واحد تولیدی برق مجزاست، زیرا در گاز هم دچار کمبود هستیم.

قدیمی تصریح کرد: به عبارتی در فصل سرما با مسئله کمبود گاز روبه رو هستیم و وضعیت آن به مراتب از برق نامناسبتر است. از سویی جابه جایی و تامین گازوئیل نیز در زمستان بسیار دشوار است زیرا قاچاق تلقی می‌شود و مجازات سنگینی به دنبال دارد. درحال حاضر صدور فرآورده به دلیل تحریم ها به دلیل ارز آوری اولویت دارد؛ لذا در فصل سرما تامین فرآورده به عنوان جایگزین گاز تقریبا غیر ممکن است.

دبیر انجمن صنفی صنعت ریخته گری ایران ادامه داد: با بررسی سالهای ۱۳۹۹ و ۱۴۰۰ متوجه می شویم آمار تولید فولاد ۱۰ درصد کاهش پیدا کرده است. طبیعتا چنین روندی در صنعت ریخته گری هم وجود دارد، زیرا  دراین حوزه هم از  کوره های برقی برای ذوب استفاده می‌شود؛ بنابراین صنایعی که با برق فعالیت می کنند به دلیل قطعی برق، مانند واحدهای بزرگ ریخته گری در تابستان با مشکلات جدی روبه‌رو می‌شوند.

وی باتأکید براینکه قطعی برق چندان تابع برنامه ریزی نبوده وبیشتر تابع پیک مصرف است؛ لذا علاوه بر کاهش تولید سبب ایجاد خسارت هم می شود، تشریح کرد: در فصل زمستان واحدهایی مانند آلومینیوم، نورد و فولادسازان به‌ویژه “تولید آهن اسفنجی” که کوره های ذوب گازی دارند، به دلیل کمبود گاز با مشکلات و چالش هایی روبه رو می‌شوند.

قدیمی درپاسخ به اینکه آیا راهی برای قطع نشدن برق واحدهای صنعتی در شرایط کمبود برق وجود دارد یا خیر اظهار کرد: در کشور ما برخلاف تمام دنیا اولین کلیدی که خاموش می‌کنند متعلق به حوزه صنعت است؛ درحالی که در کشورهای پیشرفته این مسئله در مرحله آخر قرار دارد. مرحله بعد برنامه ریزی است. بسیاری از سرمایه گذاری هایی که در کشور به صورت کلان انجام شده اساسا نادرست و غلط است؛ یعنی 60 درصد سرمایه گذاری انجام شده در حوزه سیمان زائد است؛ یا سرمایه گذاری انجام شده در زمینه فولاد خام بدون توجه به اینکه آیا بازار صادراتی دارد یا خیر. به طور کلی استراتژی های توسعه وجود نداشته و اهداف مورد پیگیری هم به گونه ای نبود که به صورت کلان کارشناسی شود.

به گفته دبیر انجمن صنفی صنعت ریخته گری ایران، چند بیماری بزرگ دیگر هم وجود دارد که اگر جلوی آنها گرفته نشود طی چند سال آینده تمامی سرمایه بخش خصوصی به نابودی کشیده می‌شود  که انرژی یکی از آنهاست.

وی  در ادامه سخنانش گفت: درحال حاضر اقدامات وزارت دارایی یکی دیگر از مشکلات موجود در این حوزه است. قانونی در زمینه پولشویی تصویب شده و برای اینکه بتوانیم به صورت صحیح وارد سیستم جهانی شویم و قبولمان کنند باید تمام تراکنشها شفاف باشد. این مسئله اکنون اتفاق افتاده و تراکنشهای مالی شفاف شده و در هر جایی هر گونه عملیات مالی که انجام شود  – حتی از یک دستگاه پوز ساده  – اطلاعات وارد سیستم دارایی می‌شود. وزارت دارایی در یک شرایطی حداکثر از ۱۰ درصد فعالیت یک فعال اقتصادی اطلاع داشت اما اکنون این عدد به ۱۰۰ درصد رسیده و با شرایط موجود، محاسبه سود شرکتها بدون در نظر گرفتن تورم و قرار دادن زمان استهلاک ماشین آلات از پنج به ۱۰ سال، سرمایه گذار نمی‌تواند با این پول تجهیزات نو خریداری کند؛ در نتیجه کارخانه فرسوده او فرسوده تر و در نهایت از رده خارج می‌شود و دیگر رقابتی نخواهد بود. از سوی دیگر سرمایه گذار با توجه به تورم لجام گسیخته در واقع از سرمایه خود مالیات پرداخت می کند، نه ازسود حاصل از عملکرد.  

افزایش حقوق ۵۸ درصدی بر میزان بیکاری افزوده است

قدیمی با بیان اینکه اقدام وزارت کار بدون درنظر گرفتن وضعیت فضای کسب و کارها در زمینه افزایش حقوق ۵۸ درصدی مشکلات و چالش هایی را ایجاد کرده است، تصریح کرد: این اقدام نه تنها سبب افزایش اشتغال نشده بلکه بر بیکاری هم افزوده است، زیرا کسب و کارهایی که تاکنون به گونه ای خود را حفظ کرده‌اند با این تصمیم مجبور به تعدیل نیرو می‌شوند. ظاهر این مسئله نشان می‌دهد که این کار به نفع اقشار ضعیف کارگر باشد ولی چنین اقدام  غیر کارشناسانه ای ضربه بزرگی به بخش خصوصی  ودر نتیجه اشتغال وارد می‌کند.

وی افزود: علاوه بر موارد ذکر شده، بلاتکلیفی های موجود از دیگر چالشها و مشکلات حوزه صنعت است. به طور مثال در گمرکها اعلام کرده اند پایه محاسبه گمرک به جای ارز ۴۲۰۰ تومان، ارز نیمایی است و بعد از آن وزارت صنعت، معدن و تجارت (صمت) اعلام کرده که حقوق ورودی کم می شود و به طورمثال از ۱۵ درصد به یک درصد کاهش می یابد؛ در حالیکه طبق قانون، چهار درصد کف حقوق ورودی بوده و نمی توان آن را کم کرد! این تصمیمها سبب گرانی و بلاتکلیفی شد. به طور مثال فردی در گمرک کالایی دارد اما قیمت دقیق این کالا هنوز مشخص نیست.

دبیر انجمن صنفی صنعت ریخته گری معتقد است وجود چنین فضای بلاتکلیفی سبب متوقف شدن فعالیتها در کسب و کار ها می شود. به طور مثال درحوزه ریخته گری تعدادی زیادی از فروشندگان مواد اولیه که مواد اولیه آنها بر پایه واردات بود، انبارهای خود را بسته‌اند.

دبیر انجمن صنفی صنعت ریخته گری ایران تشریح کرد: همچنین نوسانهای اقتصادی از دیگر مشکلات موجود در این حوزه است. به طور مثال شخصی با خودروساز برای ساخت قطعات با یک قیمت مشخص قراردادی امضا می کند اما تغییرات رخ داده در حوزه قیمت ارز و شرایط واردات بر بخشهایی مانند قیمت مواد اولیه اثر می‌گذارد. بدین ترتیب مجموع این موانع بر کل فضای کسب و کار تاثیر منفی داشته و طبیعتا مختص به حوزه ریخته گری نیست و درسایر زمینه ها هم وجود دارد.

وی با بیان اینکه دورنمای شرایط فعلی چیزی جدا از وضعیت حال حاضر نیست، تصریح کرد: به دلیل نامشخص بودن فضای موجود نمی توان برای آینده پیش بینی هایی انجام داد. البته می‌توان سناریوهایی درنظر گرفت که آن هم به شرایط بستگی دارد.

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید