۱۴۰۱/۱۱/۲۰

صوفی: بیانیه خاتمی هشدار به حاکمیت بود

صوفی وزیر دوران اصلاحات به اصلاحات نیوز می گوید: سیدمحمد خاتمی چون در بیانیه درخواست اصلاحات می‌کند، یعنی امیدوار است، او می‌گوید اگر اصلاحات را انجام دادید، آنوقت می‌توانید از این بحران عبور کنید، چون این بحران وجود دارد و نمی‌تواند آن را انکار کنید و بگویید اوضاع عادی است و یا فکر کنید که این مشکل تمام شده است.

علی صوفی فعال سیاسی و وزیر دوران اصلاحات، با اشاره به بیانیه سیدمحمد خاتمی به اصلاحات نیوز می‌گوید: البته که بیانیه آقای سید محمد خاتمی تاثیر داشته اما عکس‌العمل‌ها به آن متفاوت بوده است و همین هم نشان دهنده تاثیر این بیانیه است. طبیعتا برخی آن را کافی نمی‌دانستند و منتقد بودند و تعبیراتی به کار می‌بردند که نشان می‌داد نظر خوبی نسبت به این بیانیه ندارند. برخی دیگر اما این را پیشرفت می‌دانستند که خاتمی گام به گام جلو می آید که بیانیه اخیر نیز به نوعی تکمیل کننده بود که به نظرم تاثیرات آن را باید در آینده دید.

وی ادامه داد: مخاطب این بیانیه حاکمیت و اصلاح طلبان است. حاکمیت از این نظر که در شرایط فعلی گفتمان اصلاح‌طلبی در رابطه با حاکمیت به بن بست رسیده است. حاکمیت باید اصلاح پذیر باشد تا اصلاح‌طلبی معنا پیدا کند. همانطور که در بیانیه عنوان شده، خاتمی می‌گوید حاکمیت نمی‌خواهد چیزی را بشنود، بنابراین معنایش این است که حاکمیت اصلاح پذیر نیست. وقتی اصلاح پذیر نیست یعنی شیوه‌هایی که ما اصلاح طلبان تا کنون داشتیم هم به بن بست رسیده است. البته بخشی از بیانیه مربوط به این بود که به اصلاح طلبان می‌گوید شما را دیگر در قدرت راه نمی‌دهند، پس دیگر به فکر این نباشید که حتما باید در قدرت باشید تا اصلاحات را انجام دهید و از این فکر منصرف شوید.

خاتمی در این بیانیه هشدار داد که دفعه بعد ممکن است اصلا دیگر مجالی برای این کارها نباشد و ممکن است اعتراضات مردم به شکلی باشد که حاکمیت را مجبور به عقب نشینی کند. حاکمیت باید مردم را به درون حاکمیت راه دهد و اگر این کار را نکند مردم دست به شورش می‌زنند و دیگر نمی‌توان گفت این ها خارجی هستند، در آن زمان ممکن است خارجی‌ها هم ورود کنند و شما را مجبور به عقب نشینی کنند و مجبور به پرداخت هزینه‌های زیادی خواهید شد. 

این کارشناس مسائل سیاسی با بیان اینکه اساسا اصلاح طلبان با حضور در دولت روحانی تاثیر چندانی در مسیر اصلاح طلبی  نداشتند و نتوانستند از ان فرصت به خوبی استفاده کنند، گفت: بنابراین همه این‌ها نشان دهنده این است که این نظر، نظر سازنده‌ای نیست که حتما با حضور در قدرت می‌توان دست به اصلاح زد! خصوصا در شرایط کنونی که مردم به شدت معترض هستند و توقعات و انتظارات متفاوتی را از جریان سیاسی دارند.

علی صوفی با اشاره به اینکه خاتمی در بیانیه اش اتمام حجت کرده است، تصریح کرد: آقای خاتمی مرحله به مرحله جلو می‌رود. مراحلی همچون نصحیت و نامه نوشتن و تلاش برای استفاده از فرصت ها و حضور اصلاح طلبان در نهادها و کانون های قدرت، را استفاده کردند و تا جایی که می‌توانستند تاثیر گذاشتند. اما بعضا جلوی این مسیر مانع‌هایی مانند نظارت استصوابی ایجاد شد و راهبردهای حاکمیت کار را به جایی رساند که حتی اصولگرایان هم از نظارت استصوابی جان سالم به در نبردند. مرحله بعدی این بود که خاتمی با اعتراضات مردم و حوادث چندماه گدشته مواجه شدند و سعی کردند که همان موضع خط قرمزی که برای حفظ نظام داشتند را کماکان حفظ کنند و در عین حال نارضایتی و ناکارآمدی را به نظام گوشزد کند.

مخاطب بیانیه خاتمی، حاکمیت و اصلاح طلبان است. حاکمیت از این نظر که در شرایط فعلی گفتمان اصلاح‌طلبی در رابطه با حاکمیت به بن بست رسیده است. حاکیت باید اصلاح پذیر باشد تا اصلاح‌طلبی معنا پیدا کند.خاتمی می‌گوید حاکمیت نمی‌خواهد چیزی را بشنود، بنابراین معنایش این است که حاکمیت اصلاح پذیر نیست. وقتی اصلاح پذیر نیست یعنی شیوه‌هایی که ما اصلاح طلبان تا کنون داشتیم هم به بن بست رسیده است. 

وی ادامه داد: این اتمام حجت در بیانیه‌های قبلی تاجایی که می‌توانست انجام داد البته نه با صراحت اما آنطوری که صلاح بود مطرح کرد. در آن زمان مردم از نظام عبور کرده ولی آقای خاتمی به اینحا نرسیده بود وسعی می‌کرد حتی به آنهایی که در خیابان بودند هم هشدار بدهد و بگوید که سعی کنند خواسته‌هایشان معتدل شود و در چارچوب قانون حرکت کنند ، از سوی دیگر به نظام هم توصیه می‌کرد تا قانون را مترقی کند،درست همان چیزی که مهندس میرحسین میگفت. اما الان به جایی رسیده که متوجه شده که این نصایح اثری ندار و روش‌هایی که برای اصلاح امور وجود دارد، چه با حضوردر قدرت و چه با روش های مدنی، دیگر جواب نمی‌دهد. سید محمد خاتمی در این بیانیه ضمن اینکه این واقعیات را مطرح کرد و اعلام کرد که ما همه زورمان را زدیم، به اصلاح طلبان اعلام کرد که تغییر مسیر دهید. فلذا در ۱۵ بند اصلاحاتی را درخواست می‌کند. 

سیدمحمد خاتمی چون در بیانیه درخواست اصلاحات می‌کند، یعنی امیدوار است، او می‌گوید اگر اصلاحات را انجام دادید، آنوقت می‌توانید از این بحران عبور کنید، چون این بحران وجود دارد و نمی‌تواند آن را انکار کنید و بگویید اوضاع عادی است و یا فکر کنید که این مشکل تمام شده است.

وزیر دولت خاتمی، با بیان اینکه سیدمحمد خاتمی چون در بیانیه درخواست اصلاحات می‌کند، یعنی امیدوار است، گفت: او می‌گوید اگر اصلاحات را انجام دادید، آنوقت می‌توانید از این بحران عبور کنید، چون این بحران وجود دارد و نمی‌تواند آن را انکار کنید و بگویید اوضاع عادی است و یا فکر کنید که این مشکل تمام شده است؛ چرا که شما مشکل را جمع کردید اما آن را  نکردید و مشکل شما با مردم و معترضین کماکان باقی است و به مرور شدت هم می‌گیرد. بنابراین بهتر است ۱۵ مورد اصلاحی را در برنامه داشته باشید و شرایط را اصلاح کنید، خصوصا در مسئله انتخابات. از آن سو خطاب به اصلاح طلبان هم می‌گوید که دیگر به سمت گزینه های حداقلی و ائتلاف و غیره نروند. 
علی صوفی کارشناس مسائل سیاسی با اشاره به جزئیات این بیانیه، می‌گوید: خاتمی معتقد است که اگر مردم در حاکمیت نماینده داشته باشند دیگر نیازی نیست به خیابان بیاییند و خواسته هایشان را فریاد بزنند، بلکه نمایندگانشان در حاکمیت صدای آنها خواهند بود، چیزی که اکنون اصلا وجود ندارد و به معنای واقعی رابطه دولت و ملت کاملا قطع شده است و متاسفانه وضعیت به تدریج بدتر می‌شود و وجود فساد هرروز اموال مردم را تحت عناوین مختلف به تاراج می‌برد. حاکمیت باید از انحصار قدرت در دست عده ای خاص که هم ناکارآمد است و هم فاسد است پرهیز کند و امور رابه مردم واگذار کنند. خاتمی به نقش خبرگان که وظیفه نظارت دارد هم اشاره می‌کند.

وی ادامه داد: خاتمی در این بیانیه هشدار داد که دفعه بعد ممکن است اصلا دیگر مجالی برای این کارها نباشد و ممکن است اعتراضات مردم به شکلی باشد که حاکمیت را مجبور به عقب نشینی کند. حاکمیت باید مردم را به درون حاکمیت راه دهد و اگر این کار را نکند مردم دست به شورش می‌زنند و دیگر نمی‌توان گفت این ها خارجی هستند، در آن زمان ممکن است خارجی‌ها هم ورود کنند و شما را مجبور به عقب نشینی کنند و مجبور به پرداخت هزینه‌های زیادی خواهید شد. 

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید