۱۴۰۱/۰۳/۲۸

ستاره سینمای فرانسه درگذشت

ژان لوئی ترینتینان، هنرپیشه کهنه‌کار سینمای فرانسه در سن ۹۱ سالگی درگذشت.

به گزارش اصلاحات نیوز به نقل از گاردین، ژان لوئی ترینتینان، هنرپیشه کهنه‌کار سینمای فرانسه در سن ۹۱ سالگی درگذشت.

هنرپیشه کهنه‌کار موج نوی سینمای فرانسه پیش از حضور در فیلم عشق میشائیل هانکه در مجموعه‌ای از فیلم‌های مولف بازی کرد.

ژان لوئی ترینتینان، بازیگر فرانسوی که از نزدیک با موج‌های نوی اروپای دهه‌های ۱۹۶۰ و ۷۰ در سینما فعالیت می‌کرد، در سن ۹۱ سالگی درگذشت. همسر وی، ماریان هوپفنر ترینتینان، این خبر را به خبرگزاری فرانسه اعلام کرد.

ترینتینان متولد ۱۹۳۰، دوران کودکی تحت‌الشعاع جنگ جهانی دوم قرار گرفت، اما او اشتیاق به رانندگی با ماشین مسابقه را از دو عموی خود گرفت – یکی از آنها در سال ۱۹۳۳ در پیست کشته شد. سال ۱۹۵۶ در فیلم «و خداوند زن را آفرید» ساخته «بریژیت باردو»  نقش‌آفرینی کرد، اما سپس در طول جنگ استقلال به عنوان سرباز وظیفه به الجزایر فرستاده شد.

وی در بازگشت به فرانسه، خود را برای حضور در نقش اصلی فیلم بین‌المللی «یک مرد و یک زن» در سال ۱۹۶۶ کلود لیلوش به چالش کشید. او در این فیلم موفق بین‌المللی در نقش مردی زن‌مرده بازی می‌کرد که عاشق انوک ایمه می‌شود.

موسیقی متن فیلم «یک مرد و یک زن» (اثر فرانسیس لای) موفقیت بزرگی برای سینمای فرانسه در ایالات متحده به همراه آورد. ترینتینان و اِیمی در دو قسمت بعدی این فیلم نیز ظاهر شدند: «یک مرد و یک زن»: ۲۰ سال بعد (۱۹۸۶) و «بهترین سال‌های زندگی» (۲۰۱۹).

او با تعدادی از کارگردانان مطرح آن دوره کار کرد. با کلود شابرول در درام Highsmithian Les Biches» (۱۹۶۸)»، همبازی استفانی آدران، که ترینتینان در اواسط دهه ۱۹۵۰ با او ازدواج کرده بود. او در فیلم برنده اسکار (Z)«زد» (۱۹۶۹) به کارگردانی کاستا-گاوراس نقش یک قاضی را بازی کرد که در حال تحقیق درباره یک ترور بود و با درام ضد فاشیستی برناردو برتولوچی، «دنباله‌رو»(The Conformist)(۱۹۷۰) ایفای نقش کرد. او همچنین در رمان عاشقانه بحث‌برانگیز «شب من در مود» اثر اریک رومر (۱۹۶۹) بازی کرد.

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید