۱۴۰۲/۰۲/۲۰

خسارت سهام‌داران با موج خبری یوتیلیتی

خبر پیروزی پتروشیمی‌ها در پرونده یوتیلیتی‌ توسط مدیران پتروشیمی زاگرس رسانه‌ای شد، خبری که براساس تصویر منتشر شده از حکم دیوان عدالت اداری، نادرست بوده اما این موج رسانه‌ای موجب خسارت به سهام‌داران برخی از این شرکت‌ها شده است. 

به گزارش خبرنگار اصلاحات نیوز، روز گذشته خبر پیروزی پتروشیمی‌ها در پرونده یوتیلیتی‌، موج رسانه‌ای به راه انداخت و بسیاری از رسانه‌های دولتی و خصوصی این خبر را منتشر کردند؛ خبری که به گفته مدیر روابط عمومی هلدینگ خلیج‌فارس کذب بوده است. اما این خبر کذب موجب سقوط ارزش سهام شرکت‌های مبین و فجر و فارس شده است.

موج رسانه‌ای که پتروشیمی زاگرس به راه انداخت

برخی از رسانه‌ها به نقل از روابط عمومی شرکت پتروشیمی زاگرس، مدعی شدند که براساس دادنامه صادره از هیات تخصصی صنایع بازرگانی دیوان عدالت اداری صادره ۱۹ اردیبهشت ماه 1402؛ گره کور قیمت‌گذاری دستوری تعیین نرخ خوراک گازی واحدهای پتروشیمی باز و قیمت یوتیلیتی پتروشیمی‌ها به سال 1399 بازگشت. 

بر اساس این دادنامه شرکت ملی صنایع پتروشیمی مرجع قیمت‌گذاری نرخ خوراک و سرویس‌های جانبی نبوده و تمام آنچه که هلدینگ خلیج‌فارس تحت عنوان مطالبات شرکت فجر و مبین انرژی ادعا می‌نمود با توجه به این دادنامه ابطال شده است.
قبل‌تر شرکت ملی صنایع پتروشیمی با اعمال افزایش در نرخ خوراک و یوتیلیتی سعی بر جبران زیان شرکت‌های یوتیلیتی ساز هلدینگ خلیج‌فارس می‌نمود؛ و مرتباً با قطع سرویس های جانبی و ایجاد مانع برای تولید پتروشیمی ها سعی بر اعمال فشار برای دریافت مبالغ چند ده هزار میلیاردی از پتروشیمی‌ها می‌شود. 
شکایت پتروشیمی‌ها در دیوان رد شد
اما آن سوی ماجرا، روابط عمومی هلدینگ خلیج فارس مدعی است که شکایت پتروشیمی‌ها در دیوان عدالت اداری رد شده است. مهرداد عظیمی تصویری از اینحکم را منتشر کرده و اعلام کرده است: «براساس دادنامه هیات تخصصی صنایع و بازرگانی دیوان عدالت اداری، شکایت برخی شرکت‌های خریدار یوتیلیتی با موضوع ابطال مصوبات ۴۷۹ و ۴۸۹ شورای رقابت در خصوص اصلاح دستورالعمل تنظیم قیمت سرویس های جانبی شرکت‌های فجر و مبین انرژی خلیج فارس صراحتا رد شد.
این هیات در دادنامه شماره 140231390000385256 تصریح کرده است: مصوبات جلسات ۴۷۹ و ۴۸۹ شورای رقابت در چهارچوب صلاحیت‌های قانونی این شورا به تصویب رسیده و مغایرتی با قوانین و مقررات و رأی مورد استناد ندارند ولذا به استناد بند ب ماده ۸۴ قانون تشکیلات و آیین دادرسی دیوان عدالت اداری مصوب سال ۱۳۹۲ رأی به رد شکایت صادر و اعلام می‌کند.

در این دادنامه همچنین با تایید مرجعیت شورای رقابت در نرخ‌گذاری سرویس‌های جانبی تصریح شده«ادعای وجود قیمت‌گذاری تبعیض آمیز در مصوبات مورد اعتراض موجه نیست.»
سهامداران بازنده موج خبری یوتیلیتی

بازنده این موج خبری، سهام‌داران شرکت‌های فارس و مبین و فجر بودند. پس از انتشار این اخبار شاهد ریزش سهام آنها در بورس بودیم. زمان آن رسیده رئیس دیوان عدالت درباره‌ی پرونده یوتیلیتی‌ شفاف‌سازی کند تا دیگر شاهد خسارت به سهام‌داران و شیطنت رسانه‌ای نباشیم. 

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید