۱۴۰۱/۰۲/۰۲

آقای قالیباف! لطفا استعفا، نه عذرخواهی

آقای قالیباف؛ عذرخواهی که نه ولی استعفا نیز برای شما کم است. آقای قالیباف! با حضور شما در کسوت رییس مجلس تولید ملی سامان نمی‌یابد. ما را به خیر تو امیدی نیست. لطفا استعفا دهید!

به گزارش اصلاحات نیوز؛ صلاح‌الدین هرسنی،کارشناس مسائل بین‌الملل در روزنامه جهان صنعت نوشت: سال ۱۳۹۶ که محمدباقر قالیباف سودای فتح پاستور را داشت، در آن مناظرات انتخاباتی تلاش داشت که با سیاه‌نمایی، به هر طریق ممکن جریان مخالف خود یعنی همان جریان تدبیر و امید را در آچمز قرار دهد. او ابایی نداشت که گاف‌ها و همان افتضاحات ژن‌های خوب و قوی و به روایتی افتضاحات آقازاده‌ها، وزیرزاده‌ها، نماینده‌زاده‌ها و هزاران زاده‌های دیگر نزدیک به چرخه قدرت را افشا‌سازی و رسانه‌ای کند.

قالیباف در آن سناریوی افشاسازی، نوک و پیکان تیز حمله خود را به سوی فرزند یکی از وزرا یعنی وزیر آموزش‌وپرورش نشانه رفته بود که برای خرید لباس به ایتالیا رفته بود. او چنان رفتار پسر وزیر را درخور تخطئه و حتی گناه کبیره و نابخشودنی جلوه داده بود که گویی پایه‌های عرش به لرزه درآمده و یا آنکه آسمان به زمین رسیده است.

او در مناظراتی انتخاباتی قویا گفته بود که آیا با چنین رفتار‌هایی که از سوی ژن‌های خوب و قوی مشاهده می‌شود باید انتظار داشته باشیم که اقتصاد ما خوب و درست شود؟ قطعا هدف و مراد قالیباف آن بود که چرا در سال‌های اخیر که به نام تولید ملی و در پارادایم اقتصاد مقاومتی نامگذاری شده است ما باید به جای ظرفیت‌های داخلی و تولید ملی، وارد‌کننده جنس‌های لاکچری خارج باشیم؟ حالا در شرایطی که قالیباف خود را در آن مناظرات طرفدار پر‌و‌پا‌قرص و دوآتشه تولید ملی نشان داده بود، ما شاهد همان گناه نابخشودنی و به روایتی گناه کبیره از طرف همسر ارجمند، دختر گرامی و داماد عزیزشان برای خرید سیسمونی از کشور همسایه یعنی ترکیه و به روایتی ملک طلق رجب‌طیب‌اردوغان هستیم. آش این داستان آنقدر شور بود که قالیباف اعلام کرده است که خودش راضی به تصمیم خانواده گرامی‌اش در رفتن به ترکیه و خرید سیسمونی نوه عزیز نبوده است.

غائله خرید سیسمونی خانواده ارجمند قالیباف هرچه بوده به اتمام رسید و اتفاقی است که رقم خورده است، اما قطعا پس‌لرزه‌هایش باقی خواهد ماند و پای سوالات و پرسش‌هایی را از سوی ناظران و البته ناراضیان از خود شخص قالیباف که طرفدار دوآتشه تولید داخلی و ملی است به میان می‌آورد و آن اینکه:

۱- جناب قالیباف! چگونه می‌توانید کار خانواده خود را توجیه کنید؟ شما به عنوان پدر خانواده و فعلا در کسوت رییس قوه مقننه چگونه قدرت متقاعد کردن خانواده خود را برای نرفتن به ترکیه و خرید سیسمونی ساخت و تولید داخل را نداشتید در حالی که برای ۸۰ میلیون مردم ایران قانون تصویب می‌کنید و تصمیم می‌گیرید؟آیا نمی‌توان شما و خانواده محترمتان را در زمره همان افراد چهار درصدی جامعه ندانست، یعنی همان‌هایی که بیش از نیمی از ثروت کشور در دست و اختیارشان قرار دارد؟ شما خیلی نگران و عصبانی بودید که چرا نیمی از ثروت ایران در دست چهاردرصدی‌هاست؟ یادتان باشد که این تصمیم و اقدام خانواده شما آنقدر تکان‌دهنده و نابخشودنی است که نه‌تنها با عذرخواهی شما و پسر گرامیتان، بلکه با آب کوثر و چشمه زمزم هم تطهیر نمی‌شود.

۲- جناب قالیباف! اگر عمل و کنش پسر وزیر آموزش‌وپرورش در خرید و وارد کردن لباس از ایتالیا اشتباه و نابخشودنی و دور زدن از تولید ملی است، به همان اندازه نیز اقدام و کنش خرید سیسمونی از سوی خانواده ارجمندتان از ترکیه لبریز از خطا و مخل اعصاب روح و روان است و صدالبته رخنه در حصار تولید ملی و اقتصاد مقاومتی.

۳- جناب قالیباف! در شرایط حاضر وضعیت معیشتی مردم فهیم ایران آن هم تحت مدیریت شما و همفکران‌تان به بدترین شرایط ممکن رسیده است و گویی ایران در دوره عصر قاجار قرار دارد. لطفا سری به بازار قیمت‌ها نه قیمت سیسمونی و لباس نوزاد بلکه قیمت نان و پنیر و سبزی، گوجه و بادنجان و پیاز و صدالبته سیب‌زمینی، گوشت، مرغ و ماهی و گوشت قرمز بزنید و بعد متوجه شوید که مردم چگونه در آتش گرانی می‌سوزند و کمرشان شکسته است؟ آیا این اقدام خانواده شما آتش خشم گرسنگان، بیچارگان و بینوایان را نمی‌افزاید و حس ویرانگر تبعیض را در آنها بیدار نمی‌کند؟

۳- جناب قالیباف! مدافع دوآتشه اقتصاد و تولید ملی، یادتان باشد این اقدام خانواده ارجمندتان فقط نوک قله تبعیض و زندگی لاکچری و چهاردرصدی‌هاست، قطعا همفکران دیگرتان ویران‌کننده اقتصاد و تولید داخلی هستند و معلوم است که در شرایط حاضر آنها نیز دامن‌زننده گیت‌های دیگری از این دست هستند که رسانه‌ای نشده و افکار عمومی از آن بی‌خبر است. عذرخواهی که نه ولی استعفا نیز برای شما کم است. آقای قالیباف! با حضور شما در کسوت رییس مجلس تولید ملی سامان نمی‌یابد. ما را به خیر تو امیدی نیست. لطفا استعفا دهید.!!

استعفا یا توبه

جلال جلالی‌زاده فعال سیاسی اصلاح‌طلب نیز از جمله منتقدان این اقدام خانواده قالیباف است و پیشنهاد می‌کند که او استعفا داده یا توبه کند. جلالی‌زاده به «جهان‌صنعت» گفت: «تناقض در گفتار و رفتار مسوولان بر افکارعمومی و جامعه خیلی تاثیر دارد؛ به خصوص در جامعه‌ای که مسوولان ادعای اسلامی بودن می‌کنند و خودشان را به عنوان الگو معرفی می‌کنند. وقتی هم که مردم این عملکردها را می‌بینند روز به روز نسبت به اسلام و دین و نظام بدبین و دلسرد‌تر می‌شوند.»

وی افزود: «وقتی که مسوولی وزیر را مورد عتاب قرار می‌دهد که به محصولات داخلی بها دهند یا رهبر و رییس‌جمهور تاکید می‌کنند که باید از تولیدات داخلی استفاده کنیم اما مردم می‌بینند که فرزندان یک مسوول مهم که رییس یک قوه است، از یک کشور خارجی خرید می‌کنند و به محصولات کشور بی‌اعتماد شده و تناقض در گفتار و رفتار مسوولان را می‌بینند. در نتیجه دیگر به سخنان مسوولان توجه نکرده و این بی‌اعتمادی موجب فاصله بیشتر بین مردم و نظام می‌شود و آثار و پیامدهای ناگواری خواهد داشت.»

نماینده پیشین مجلس در پاسخ به اینکه مشاهده تفاوت سطح زندگی مردم و مسوولان در این شرایط اقتصادی سخت چه تاثیری بر جامعه دارد؟ گفت: «خیلی پیش از این برای مردم مشخص شده که سطح زندگی مسوولان با مردم فرق دارد و آن ساده‌زیستی و مردمی بودن اوایل انقلاب فراموش شده است. الان دیگر مردم می‌دانند که هر مسوولی که پشت تریبون از زهد و ساده‌زیستی دم می‌زند برای مردم می‌گوید. اگرنه وضعیت زندگی مسوولان در آن خانه‌های شمال شهر تهران و سفرهای خارجی که ثابت می‌کند از این اهداف دیگر فقط حرف و شعار مانده است.»

وی به نقش فضای مجازی در برملا شدن این مسائل اشاره کرد و گفت: «فضای مجازی که امروزه مثل فرشته‌های آسمانی همه را تحت کنترل دارند هم سبب شده که دیگری چیزی از نگاه مردم دور نماند.»

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب خاطرنشان کرد: «به نظر من این مسوولان با این عملکردها یا باید استعفا داده و یا توبه کنند چون توبه که فقط برای افراد معمولی نیست، برای مسوولان هم هست.»

سرنوشت قالیباف

اقدام خانواده قالیباف که با واکنش‌های بسیاری هم همراه بود و مورد نقد قرار گرفت، به هیچ عنوان قابل دفاع نیست زیرا همانطور که شرح آن رفت رییس مجلس پیش از این و طی سال‌های گذشته بارها و بارها شعارهایی داد که با آنچه امروز خانواده‌اش انجام داده‌اند فاصله ۱۸۰درجه‌ای دارد. تناقض بین گفتار و عمل مسوولان اما جدای تبعات سخت و جدی‌ای که دارد، همانطور که جلالی‌زاده گفت قبلا و به کرات بروز و ظهور داشته و اثبات شده است. مثلا همان فقره برج‌سازی پسران ولایتی یا دیگرانی که اگر قرار به نام بردن باشد، حتما فهرست بلندبالایی تهیه خواهد شد.

به این ترتیب، آنچه در موضوع اخیر جدی‌تر و تازه‌تر می‌نماید، تاثیری است که این ماجرا در آینده سیاسی قالیباف خواهد داشت. این قضیه قطعا به جدیت تخلفات هلدینگ یاس که به تازگی‌ هم فایل صوتی فرماندهان سپاه آن را یادآور شد، نیست اما ردیف شدن موارد حاشیه‌ساز که در همه آنها هم نام قالیباف می‌درخشد، حتما در سرنوشت سیاسی او اثرگذار است و ساده‌انگاری است اگر تصور کنیم که به حکم قضا و قدر اینطور پشت سر هم ردیف می‌شود.

جایگاه بعدی قالیباف چه ریاست مجلس برای سال بعد باشد یا رویاهای بزرگ‌تر او از قبیل پاستورنشینی، با این وضعیت به جد در خطر است. بگذریم از اینکه برخی حرف از استعفا می‌زنند و حواسشان نیست که اولا اینجا ایران است و آقایان برای خطاهای بزرگ‌تر هم نه استعفا داده و نه عذرخواهی می‌کنند، دوما به قول عباس عبدی جایگزین قالیباف به فرض استعفا گزینه نامناسب‌تری است. خلاصه اینکه به نظر می‌رسد پروژه عبور اصولگرایان از قالیباف هم کلید خورده است.

ما را در
گوگل نیوز دنبال کنید